Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilBlanka Bártová
1
Ochrana před povodněmi Krajský úřad Kraje Vysočina odbor životního prostředí a zemědělství oddělení vodního hospodářství
2
2 Ochranu před povodněmi řeší: zákon č. 254/2001 Sb., o vodách a o změně některých zákonů (vodní zákon), ve znění pozdějších předpisů (dále jen „vodní zákon“) Zejména hlava IX ustanovení § 63 – 87 vodního zákona Ochranou před povodněmi se rozumí (§ 63 vodního zákona): činnosti a opatření k předcházení a zamezení škod na životech a majetku občanů, společnosti a na životním prostředí prováděná systematickou prevencí (§ 25 a 26 vodního zákona) operativními opatřeními (§ 65 vodního zákona) Operativní řízení v době povodní je zabezpečováno podle povodňových plánů na základě ustanovení § 71 vodního zákona Ochrana před povodněmi
3
3 Povodeň (§ 64 vodního zákona) Povodní je přechodné výrazné zvýšení hladiny vodních toků nebo jiných povrchových vod, při kterém voda již zaplavuje území mimo koryto vodního toku a může způsobit škody, příp. dochází k zaplavení území při soustředěném odtoku srážkových vod. Povodeň může být: - přirozená - způsobená přírodními jevy, zejména táním, dešťovými srážkami nebo chodem ledů (v letním období z přívalových srážek může být tzv. blesková) - zvláštní – způsobená jinými vlivy, zejména poruchou vodního díla, která může vést až k jeho havárii (protržení) nebo k nouzovým řešením kritické situace na vodním díle Povodeň - začíná vyhlášením 2. nebo 3. stupně povodňové aktivity (SPA) - končí odvoláním 2. nebo 3. SPA (zajišťují ve svém územním obvodu povodňové orgány) Ochrana před povodněmi
4
4 Most v Číchově - jarní povodně 2006 Ochrana před povodněmi
5
5 Velké Meziříčí, místní část Mostiště - letní povodně 2009 Ochrana před povodněmi
6
6 Stupně povodňové aktivity (SPA) - § 70 vodního zákona Vyjadřují míru povodňového nebezpečí vázanou na směrodatné limity – vodní stavy a průtoky v hlásných profilech na vodních tocích. 1. SPA (stav bdělosti) nevyhlašuje se, ale nastává při nebezpečí přirozené povodně, nově i vydáním výstražné informace předpovědní povodňové služby - zahajuje činnost hlásná a hlídková služba. 2. SPA (stav pohotovosti) vyhlašuje se při přerůstání nebezpečí v povodeň – aktivizují se povodňové orgány a uvádějí do pohotovosti prostředky na zabezpečovací práce. 3. SPA (stav ohrožení) vyhlašuje se při nebezpečí vzniku velkých škod, ohrožení životů apod. – provádějí se práce podle povodňového plánu, zabezpečovací a záchranné, evakuace apod. O vyhlášení a odvolání SPA je povodňový orgán povinen informovat subjekty uvedené v povodňovém plánu a nejblíže vyšší povodňový orgán. Ochrana před povodněmi
7
7 Řízení ochrany před povodněmi (§ 77 vodního zákona) Řízení ochrany před povodněmi zabezpečují povodňové orgány. Povodňové orgány: v období mimo povodeň - správní úřady (orgány obcí – obecní úřady obcí s rozšířenou působností – krajské úřady – Ministerstvo životního prostředí) po dobu povodně - povodňové komise (obcí – obcí s rozšířenou působností – krajů – ústřední) Hierarchické uspořádání povodňových orgánů. Povodňová kniha – pro zápis všech příkazů a opatření povodňových orgánů (komisí) v době povodně Zapisují se informace o situaci a opatřeních, které v průběhu povodně povodňová komise přijme, odešle, projedná, rozhodne (DŮLEŽITÉ !!). § 77 odst. 4 upravuje počátek mimořádných pravomocí povodňových orgánů – vyhlášením 2. nebo 3. SPA. Ochrana před povodněmi
8
8 Povodňové orgány – 1. část Povodňové orgány obcí (§ 78 vodního zákona): Obecní rada může k plnění úkolů při ochraně před povodněmi zřídit povodňovou komisi, jinak tuto činnost zajišťuje sama Předsedou je starosta obce Jsou podřízeny povodňovému orgánu obce s rozšířenou působností (ORP). Ve svých územních obvodech zabezpečují úkoly při ochraně před povodněmi podle § 78 vodního zákona Povodňové orgány ORP (§ 79 vodního zákona): Povodňovou komisi ORP zřizuje starosta obce a je jejím předsedou. Její zřízení je povinností danou zákonem. Povodňové orgány ORP jsou podřízeny povodňovému orgánu kraje. Ve svých územních obvodech zabezpečují úkoly při ochraně před povodněmi podle § 79 vodního zákona. Ochrana před povodněmi
9
Povodňová komise obce x ORP Možnost společného zasedání obou komisí, ale každá rozhoduje jen ve své kompetenci tj. na svém území Záznamy v povodňové knize si vede každá komise samostatně Členy komisí mohou být shodné osoby, ale je nutné počítat i s možností současného zasedání obou komisí Starosta obce, která je ORP, je vždy předsedou povodňové komise ORP, při souběhu činností pověřuje řízením povodňové komise obce jiného člena 9
10
10 Povodňové orgány – 2. část Povodňové orgány krajů (§ 80 vodního zákona): Povodňovou komisi kraje zřizuje hejtman kraje a je jejím předsedou Mimo jiné zpracovává povodňový plán správního obvodu kraje a potvrzuje soulad věcné a grafické části povodňových plánů správních obvodů ORP s tímto plánem Ústřední povodňový orgán (§ 81 vodního zákona): Ústřední povodňovou komisi zřizuje vláda Předsedou je ministr životního prostředí Mimo jiné zpracovává povodňový plán České republiky a potvrzuje soulad věcné a grafické části povodňových plánů správních obvodů krajů s tímto plánem Ochrana před povodněmi
11
Některé činnosti povodňových orgánů obcí - 1. část (§ 78 vodního zákona) Zpracovávají povodňový plán obce a předkládají ho ke stanovisku správci povodí a správci drobných vodních toků Předkládají povodňový plán obce k potvrzení souladu nadřízenému povodňovému orgánu ORP Potvrzují soulad povodňových plánů vlastníků pozemků a staveb v záplavovém území s povodňovým plánem obce Provádějí povodňové prohlídky (zejména v záplavových územích vodních toků) Zajišťují pracovní síly a věcné prostředky na provádění záchranných prací Prověřují připravenost účastníků ochrany před povodněmi podle povodňových plánů. Organizují a zabezpečují hlásnou a hlídkovou povodňovou službu a varování osob v územním obvodu obce 11
12
12 Fryšava - letní povodně 2009 Ochrana před povodněmi
13
13 Fryšava - letní povodně 2009 Ochrana před povodněmi
14
Některé činnosti povodňových orgánů obcí - 2. část (§ 78 vodního zákona) Vyhlašují a odvolávají SPA Informují o nebezpečí a průběhu povodně a SPA povodňové orgány sousedních obcí a nadřízený povodňový orgán ORP Organizují, řídí, koordinují a ukládají opatření na ochranu před povodněmi podle svých povodňových plánů Zabezpečují evakuaci a návrat, dočasné ubytování a stravování evakuovaných Organizují při povodni zdravotnickou péči, náhradní zásobování, dopravu a další povodní narušené funkce území Provádějí prohlídky po povodni, zjišťují rozsah a výši povodňových škod, podávají zprávu o povodni povodňovému orgánu ORP (do 6 měsíců) Vedou záznamy v povodňové knize!!! 14
15
15 Povodňové plány (§ 71 vodního zákona) Povodňové orgány se při své činnosti řídí povodňovými plány. Části povodňových plánů: 1. věcná část (SPA, údaje k zajištění ochrany obce před povodněmi,..) 2. organizační část (seznamy, adresy, spojení, úkoly,...) 3. grafická část (mapy a plány, záplavová území,...) Povodňové plány územních celků: povodňové plány obcí zpracovávají orgány obcí, v jejichž územních obvodech může dojít k povodni vyšší povodňové orgány zpracovávají povodňové plány vždy trvalé každoroční prověřování aktuálnosti povodňových plánů předkládání povodňových plánů nadřízenému orgánu k potvrzení souladu jeho věcné a grafické části s povodňovým plánem vyšší úrovně pro stavby ohrožené povodněmi zpracovávají povodňové plány jejich vlastníci (tuto povinnost může vodoprávní úřad uložit) Ochrana před povodněmi
16
16 Předpovědní a hlásná povodňová služba (§ 73 vodního zákona) Předpovědní povodňová služba - Informuje povodňové orgány, popřípadě další účastníky ochrany před povodněmi, o možnosti vzniku povodně a o dalším nebezpečném vývoji, o hydrometeorologických prvcích charakterizující vznik a vývoj povodně, zejména o srážkách, vodních stavech a průtocích ve vybraných profilech -Zabezpečuje ji Český hydrometeorologický ústav (www.chmi.cz) ve spolupráci se správci povodí tj. státními podniky Povodí (povodňová služba).www.chmi.cz Ochrana před povodněmi
17
17 Předpovědní a hlásná povodňová služba (§ 73 vodního zákona) Hlásná povodňová služba Je postavena na informacích z terénu (vodní stavy i mimo hlásné profily, průtočnost koryt toků...), pro předávání informací hlásné povodňové služby se využívá OPIS HZS a složky IZS. Zabezpečuje informace povodňovým orgánům pro varování obyvatelstva a k řízení opatření k ochraně před povodněmi Organizují ji povodňové orgány a podílejí se na ní ostatní účastníci ochrany před povodněmi K zabezpečení hlásné povodňové služby organizují povodňové orgány obcí v případě potřeby hlídkovou službu. Podrobnosti upravují povodňové plány. Zjištění nebezpečí nebo výskyt povodní v hlásných profilech i mimo ně hlásí obec podle svého povodňového plánu nejbližším ohroženým obcím dále po vodním toku a příslušné ORP. Ochrana před povodněmi
18
18 Hlásné profily na vodních tocích Hlásný profil je místo na vodním toku sloužící ke sledování průběhu povodně Každý hlásný profil na vodním toku je při nebezpečí povodně sledován obcí, v jejímž územním obvodu se nachází (v terénu, může být i webová prezentace) K vodním stavům v hlásném profilu jsou vázány směrodatné limity pro vyhlašování SPA Rozdělení hlásných profilů: Kategorie A (základní) – na významných vodních tocích, zřizuje a provozuje stát prostřednictvím ČHMÚ nebo Povodí, s.p. Kategorie B (doplňkové) – zřizují krajské úřady, po dohodě využívají stanice ČHMÚ nebo Povodí, s.p. Kategorie C (lokální) – zřizují a provozují obce nebo ohrožené subjekty Ochrana před povodněmi
19
19 Stavy a průtoky na vodních tocích - http://voda.gov.cz/portal/cz/http://voda.gov.cz/portal/cz/ Ochrana před povodněmi
20
20 Stavy a průtoky na vodních tocích - http://voda.gov.cz/portal/cz/http://voda.gov.cz/portal/cz/ Ochrana před povodněmi
21
21 Upozornění na některé okruhy problémů spojených s povodněmi Pro případnou povodeň je vhodné ze strany obcí vytvořit, byť smluvně, podmínky pro dodávky písku, pytlů popř. poskytnutí těžké techniky k odstraňování překážek ve vodních tocích apod. V záplavových územích vodních toků se často nacházejí objekty a nemovitosti bez jakékoliv ochrany před povodněmi. Potřebné je proto vytipování nemovitostí ohrožených povodní a prověření, zda tyto nemovitosti mají svými vlastníky zpracovaný povodňový plán Záplavová území je povinen stanovit na návrh správce vodního toku vodoprávní úřad a vymezí aktivní zónu – zákon řeší, co je v aktivní zóně zakázáno a mimo ni vodoprávní úřad stanoví omezení (§§ 66 a 67 vodního zákona) Při povodních se opakují problémy s manipulací s povrchovou vodou na menších vodních dílech - vodních nádržích (rybnících), které mohou zhoršit průběh povodní Ochrana před povodněmi
22
22 Digitální povodňový plán Kraje Vysočina (DPP) Úkolem DPP je soustředit na jednom místě veškeré dostupné informace související s ochranou před povodněmi, propojit všechny textové, databázové a mapové informace mezi sebou přímou vazbou a tyto informace nabídnout jednoduchou formou uživateli Uživatel přistupuje k informacím v podobě HTML stránek prostřednictvím běžných internetových prohlížečů Zpracování DPP proběhlo v roce 2007 v návaznosti na Digitální povodňový plán ČR, který je méně podrobný Obsah DPP: vodní díla, vodní toky a jejich záplavová území, hlásné profily, ohrožené objekty, objízdné trasy, kontakty na členy povodňových komisí a jiné subjekty, místa s ledovými jevy,.... DPP je umístěn na stránkách kraje: http://dpp.kr-vysocina.cz/dpphttp://dpp.kr-vysocina.cz/dpp Povodňový plán ČR: www.dppcr.cz/html_pub/www.dppcr.cz/html_pub/ Ochrana před povodněmi
23
23 Možné zdroje informací Český hydrometeorologický ústav – www.chmi.cz, http://hydro.chmi.cz/hpps/(předpověď počasí, hydrologické předpovědi, aj.)www.chmi.cz http://hydro.chmi.cz/hpps/ Radarová data - http://radar.bourky.cz/http://radar.bourky.cz/ Počasí – www.skyfly.cz/pocasi.htmwww.skyfly.cz/pocasi.htm Vodohospodářský informační portál – www.voda.gov.czwww.voda.gov.cz (stavy a průtoky na vodních tocích, aj.) Povodňový informační systém – www.povis.czwww.povis.cz Kraj Vysočina – www.kr-vysocina.czwww.kr-vysocina.cz Ministerstvo životního prostředí – www.mzp.czwww.mzp.cz Technicko-bezpečnostní dohled na vodních dílech – www.vdtbd.czwww.vdtbd.cz Povodňové plány a další informace o oblastech s významným povodňovým rizikem – www.dppcr.czwww.dppcr.cz Ochrana před povodněmi
24
24 Upozornění na povinnost vlastníků vodních děl IV. kategorie provádět technickobezpečnostní dohled (TBD) (§ 61 a 62 vodního zákona) TBD u vodních děl (vodních nádrží) IV. kategorie provádět 1 x za 10 let – (vodní zákon nabyl účinnost 1. 1. 2002) TBD u vodních děl IV. kategorie může vlastník provádět sám K TBD je vlastník vodního díla povinen přizvat vodoprávní úřad Vlastník vodního díla předloží vodoprávnímu úřadu zprávu o prohlídce TBD Neplnění povinností vlastníků vodních děl je pod sankcí do 500 000 Kč (§ 119 vodního zákona) Zápis o prohlídce v rámci TBD se provádí podle § 11 vyhlášky č. 471/2001 Sb. Ochrana před povodněmi
25
25 Dotace Kraje Vysočina na ochranu před povodněmi Fond Vysočiny – grantový program Čistá voda 2015 - podprogram C – ochrana před povodněmi cíl podprogramu: zvýšení úrovně ochrany před povodněmi za účelem snížení jejich negativních dopadů předmět poskytování dotací: pouze studie nebo projektové dokumentace zejména pro územní a stavební řízení staveb, objektů a zařízení řešících ochranu před povodněmi zastavěného území žadatele Dotace na realizaci staveb na ochranu před povodněmi kraj neposkytuje. Je nutno řešit přes OPŽP 2014 – 2020, www.opzp.cz nebo program 129 260 Podpora prevence před povodněmi III Ministerstva zemědělství www.mze.czwww.opzp.czwww.mze.cz Ochrana před povodněmi
26
26 Fond Vysočiny – grantový program Čistá voda 2015 vyhlášení výzvy k příjmu žádostí: 24. března 2015 na zasedání ZK příjem žádostí v r. 2015:od 27. dubna do 4. května 2015 žadatel: obec nebo svazek obcí povinné přílohy: cenová nabídka od dodavatele na zpracování PD, kopie dokladů o povodních v obci v minulosti, identifikace osob zastupujících žadatele jako právnickou osobu a osob s podílem v právnické osobě atd. alokace v GP: 4 500 000 Kč, v podprogramu C: 500 000 Kč min. výše dotace: 10 000 Kč, max. výše dotace: 400 000 Kč max. podíl dotace: 70 % časový harmonogram realizace: projekt bude zahájen po podpisu smlouvy o poskytnutí dotace a ukončen nejpozději do 31. srpna 2016 schválení poskytnutí dotací: pravděpodobně 23. 6. 2015 na zasedání ZK Ochrana před povodněmi
27
27 Rybník Dolní Kladiny na Pelhřimovsku – havárie r. 2012 Ochrana před povodněmi
28
28 Kroupy u obce Jihlávka – červen 2010 Ochrana před povodněmi
29
29 Hlásný profil Ochrana před povodněmi
30
30 Obyčtov na Žďársku - povodeň září 2011 Ochrana před povodněmi
31
31 Děkujeme za pozornost Ochrana před povodněmi Krajský úřad Kraje Vysočina odbor životního prostředí a zemědělstv í oddělení vodního hospodářství Internet: www.kr-vysocina.czwww.kr-vysocina.cz
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.