Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilEduard Mareš
2
Zdroj: http://hospudka.net/2038/princip-icq/
3
Obsah prezentace Charakteristika kyberšikany Typy kyberagresorů, typy kyberšikan Jak a kde nahlásit kyberšikanu přes internet Jevy související s kyberšikanou – kybergrooming, sexting Právní rámec Zajištění důkazů; jsem oběť? Prevence ve škole + doma Kazuistiky
4
kyber mobil Internet pager
5
šikana Přesila Dlouhodobost Opakující se útoky
6
Mobil SMS/MMS/videa nevhodného obsahu (urážení, zastrašování…) volání, prozvánění natáčení a následné zveřejňování natočeného (rozesílání dalším lidem, umístění na YouTube apod.)…Internet Zakládání falešných profilů nebo změna původního Zakládání profilů proti nějaké osobě E-maily nevhodného obsahu Krádež hesel a následné zneužití účtu Obtěžování přes webkamery a IM…
7
Anonymita Nezávislost na místě a čase Proměna agresora i oběti Pro pobavení kohokoli Obtížná kontrola Rychlé šíření
8
Zdroj: informační leták projektu Minimalizace šikany za finanční podpory Nadace O2
10
Bažící po moci Bažící po moci – Obvykle potřebují pro svou činnost alespoň malé publikum – Často využívá KŠ v zastoupení (viz dále) „Sprostý holky“ „Sprostý holky“ – KŠ obvykle páchána ve skupině + z nudy – Vyžadují publikum Pomstychtivý andílek Pomstychtivý andílek – „Zlonapravující“, chce dát oběti lekci, vzít „právo“ do svých rukou – Cítí se být oprávněn ke svému jednání Neúmyslný kyberagresor Neúmyslný kyberagresor – Hra na „tvrďáka“ – ne záměr, ale obrana proti nenávistným či provokativním zprávám – Sklon vystupovat na Internetu jako někdo jiný Vtipálek Vtipálek – Z legrace zakládají profily svým kamarádům a známým – Neuvědomují si, že jejich „legrace“ může někoho ranit
11
Přímé útoky Kyberšikana v zastoupení
13
Schéma útoku Útočník oběť
20
Schéma útoku Útočník třetí osoba oběť
25
Nahlášení profilů na Facebooku
28
Nahlášení JAKÉHOKOLI závadného obsahu Kontaktujte správce webu nebo poskytovatele internetových služeb. Pokud selžou, obraťte se na: – www.bezpecnyinternet.cz/poradna (provozuje Seznam.cz) – www.horkalinka.cz (provozuje CZI v rámci projektu Národní centrum bezpečnějšího internetu ve spolupráci s Policií ČR) – www.internethotline.cz (provozuje Nadace Naše dítě ve spolupráci s PČR)
29
www.bezpecnyinternet.cz/poradna
30
www.horkalinka.cz
31
www.internethotline.cz
33
Kybergrooming = druh psychické manipulace, kdy se predátor snaží přesvědčit svou oběť k osobní schůzce Fáze: 1.Vzbuzení důvěry a snaha izolovat oběť („Neříkej to rodičům, zlobili by se na tebe…“) 2.Podplácení (dárky, služby; oblíbený trik – dobití kreditu v mobilu – zároveň získají tel. číslo) 3.Závislost oběti na predátorovi („Jen ty mi rozumíš…“) 4.Osobní setkání 5.Sexuální zneužití/zneužívání
34
Sexting = rozesílání textu, fotografií, audio- a videozáznamů se sexuálním obsahem Nejčastěji posílány svým (potenciálním) sexuálním partnerům, ale mohou se dostat i k ostatním + zneužití intimních fotografií po rozchodu partnerů Zaznamenány sebevraždy v přímé souvislosti sextingu – dívky označeny za „kurvy“ nebo „coury“ (včetně ČR, viz video Seznam se bezpečně)
35
Seznam se bezpečně Video Seznam se bezpečně www.seznamsebezpecne.cz
37
Zákon č. 40/2009 Sb. – Definovány nové trestné činy, mj. vztahující se ke kyberkriminalitě Následující paragrafy se netýkají pouze kyberšikany, ale i další trestné činnosti, které se mohou lidé dopouštět např. na svých webových profilech
38
Trestné činy proti svobodě – § 175 Vydírání – § 176 Omezování svobody vyznání Trestné činy proti právům na ochranu osobnosti, soukromí a listovního tajemství – § 182 Porušení tajemství dopravovaných zpráv – § 183 Porušení tajemství listin a jiných dokumentů uchovávaných v soukromí – § 184 Pomluva
39
Trestné činy proti lidské důstojnosti v sexuální oblasti (ad sexting) – § 191 Šíření pornografie – § 192 Výroba a jiné nakládání s dětskou pornografií – § 193 Zneužití dítěte k výrobě pornografie Trestné činy proti rodině a dětem – § 202 Svádění k pohlavnímu styku
40
Trestné činy proti majetku – § 230 Neoprávněný přístup k počítačovému systému a nosiči informací – § 231 Opatření a přechovávání přístupového zařízení a hesla k počítačovému systému a jiných takových dat – § 232 Poškození záznamu v počítačovém systému a na nosiči informací a zásah do vybavení počítače z nedbalosti Trestné činy obecně ohrožující – § 287 Šíření toxikomanie
41
Trestné činy narušující soužití lidí – § 352 Násilí proti skupině obyvatelů a proti jednotlivci – § 353 Nebezpečné vyhrožování – § 354 Nebezpečné pronásledování (tzv. kyberstalking) – § 355 Hanobení národa, rasy, etnické nebo jiné skupiny osob – § 356 Podněcování k nenávisti vůči skupině osob nebo k omezování jejich práv a svobod
42
Jiná rušení veřejného pořádku – § 357 Šíření poplašné zprávy (pozor na HOAX!!!) www.hoax.cz Některé další formy trestné součinnosti – § 364 Podněcování k trestnému činu – § 365 Schvalování trestného činu
44
§ 11, 12, 13, 15, 16 Ochrana osobnosti (viz dále) § 19b, odst. 2 a 3 o neoprávněném použití názvu právnické osoby (např. školy) § 424 Odpovědnost za škodu způsobenou úmyslným jednáním proti dobrým mravům
45
§ 11, 12, 13, 15, 16 Ochrana osobnosti § 11 Fyzická osoba má právo na ochranu své osobnosti, zejména života a zdraví, občanské cti a lidské důstojnosti, jakož i soukromí, svého jména a projevů osobní povahy.
46
§ 11, 12, 13, 15, 16 Ochrana osobnosti §12 (1) Písemnosti osobní povahy, podobizny, obrazové snímky a obrazové a zvukové záznamy týkající se fyzické osoby nebo jejích projevů osobní povahy smějí být pořízeny nebo použity jen s jejím svolením. (3) Podobizny, obrazové snímky a obrazové a zvukové záznamy se mohou bez svolení fyzické osoby pořídit nebo použít přiměřeným způsobem též pro vědecké a umělecké účely a pro tiskové, filmové, rozhlasové a televizní zpravodajství. Ani takové použití však nesmí být v rozporu s oprávněnými zájmy fyzické osoby. = vztahuje se i na fotky dětí z akcí školy, pokud u dětí nejsou uvedena jejich jména
48
Z. 127/2005 Sb. § 67 Identifikace zlomyslných nebo obtěžujících volání (1) Podnikatel poskytující veřejně dostupnou telefonní službu je povinen na žádost jeho účastníka a na náklady tohoto účastníka zajistit službu identifikace účastnického čísla… nejpozději však do 2 měsíců ode dne uskutečnění takového volání.
49
§ 93 Zneužití elektronické adresy odesílatele – Použít adresu elektronické pošty pro odeslání zprávy neb zpráv třetím osobám bez souhlasu držitele této adresy elektronické pošty je zakázáno.
51
Nemazat z mobilu SMS, MMS zprávy, ani zvukové či videozáznamy Nerušit své účty Tisknout e-maily (zprávy z profilů, ICQ atd.) přímo z Internetu – neukládat předtím do Wordu! Fotit webové stránky prostřednictvím klávesy PrintScreen
53
Jméno a příjmení Přezdívka/nick E-mail Telefonní číslo Adresa domů
55
1)Monitoring mezi žáky/studenty (rozhovory, dotazníky…) 2)Kyberšikana během vyučování = disciplinární řízení ve škole 3)Jasná pravidla pro používání IT ve škole 4)Využívat vrstevnického prvku 5)Krizový plán školy ještě před incidentem 6)Pojem „kyberšikana“ do školního řádu a prev. programu 7)Blokovací software do školních počítačů 8)Pozitivní školní klima 9)Besedy nejen pro studenty, ale i pg sbor, rodiče, komunitu 10)Školní „specialista“ na kyberšikanu
56
Hlavní funkce Vision 6.7 (dříve MasterEye): aktivní monitorování studentských počítačů dohlížení na práci studentů na Internetu sdílení obrazovek, projekce dálkové řízení počítačů v učebně blokace obrazovek, zamykání klávesnic, myší zapínání a vypínání počítačů z učitelského PC distribuce souborů, jejich rozesílání a sběr spouštění programů a otevírání www stránek na dálku
57
Hlavní funkce PC Control: Podobné jako u Vision http://www.pachner.cz/html /tipy/pc-control.htm http://www.pachner.cz/html /tipy/pc-control.htm – Demoverze ke stažení Kompletně český program Dostupný ve 3 verzích (edice Start, Standart, Zlatá)
59
1.Pravidla chování v realitě = na Internetu 2.Učit vhodnému chování na Internetu 3.Buďte vzorem 4.Zajímejte se o kybersvět vašeho dítěte 5.Všímejte si (změn v) chování při práci s PC 6.Sestavte s dítětem „smlouvu“ o užívání ICT = vymezte hranice 7.Otevřená a upřímná komunikace 8.Ujistěte, že za vámi dítě může přijít s problémem 9.Jak ke kyberšikaně přistupuje škola vašeho dítěte? 10.Filtrační a blokační software
60
www.slunecnice.czwww.slunecnice.cz Rodina a domácnost Výchova a péče o děti : – ActivityMon WebGuard – Anti-Porn – iProtectYou – Time Lock atd. http://www.dwn.cz/chat-watch
63
Základní informace Kazuistiky Prevence, diagnostika, intervence Metodické listy, plány lekcí Užitečné materiály Slovníček pojmů Odkazy na další zdroje informací a materiály
64
www.kapezet.cz www.kapezet.cz metodické materiály kyberšikana Magistrát města Plzně – nám. Republiky 16 – p. Chalupský – tel.: 602 214 951
66
Kazuistika 1: ICQ Chlapec, 6. třída ZŠ. Po ICQ mu přišla zpráva od „známého“ (neznal ho z reality) ve znění: „Přijdu tě zabít a pak vyvraždím celou tvou rodinu. Vím, kde bydlíš.“
67
Kazuistika 1: ICQ Chlapec zrušil svůj ICQ účet, aniž by si zapsal identifikační kód útočníka. Vše oznámil rodičům. Ti zkopírovali zprávy do Wordu a šli podat trestní oznámení na PČR. Teprve pak rodiče došli do PPP na konzultaci 1 útok = nešlo o kyberšikanu
68
Kazuistika 2: Sexting Dívka, 8. třída ZŠ. Přítel ji požádal, aby mu mobilem vyfotila své přirození a následně mu foto poslala. Dívka tak učinila, chlapec zmíněné foto okamžitě přeposlal v e-mailu všem svým známým i s popisem, o čí fotku jde.
69
Kazuistika 2: Sexting Dívce začaly chodit urážlivé e-maily, obětí urážek („Ty děvko!“ apod.) se stala i na sociální síti Lidé.cz. Útočníci nebyli z jedné školy, přesto se dívka jako prvnímu člověku svěřila své ŠMP. ŠMP kontaktovala PPP, zajistila důkazy, svolala schůzku oběť-matka oběti-metodici PPP-ŠMP- ředitel školy.
70
Kazuistika 2: Sexting Výsledky schůzky: – Matka s dcerou „šetrně“ sdělí situaci otci. – Matka podá TO na PČR. – Doprovod matce na PČR bude dělat metodik PPP (psychická podpora – matka se ze situace hroutila). Výsledky vyšetřování: – Případ odložen pro nízký věk pachatelů. – Samotné vyšetřování zapůsobilo jako trest a pachatelé už dali pokoj.
71
Kazuistika 3: Lidé.cz Dívka, 4. třída ZŠ. Poprosila své spolužačky, aby jí na profil nahrály fotky, protože to sama neuměla. Za tímto účelem jim sdělila své heslo. Spolužačky profil předělaly a heslo změnily, aby se k profilu původní majitelka již nedostala.
72
Kazuistika 3: Lidé.cz Spolužačky změnily kompletně všechny údaje na profilu, např. – oblíbené jídlo slepičí hovna – oblíbené pití svoje chcanky – + nahrály fotky z pornostránek, které obohatily komentáři „Já se svym starym“ apod.
73
Kazuistika 3: Lidé.cz Dívka se svěřila učiteli IT – ten zajistil důkazy a kontaktoval administrátora stránek – profil byl stažen. Výchovná komise na půdě školy. Intervenční program PPP v novém šk. roce.
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.