Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilVojtěch Dušan Mach
1
ve školní praxi Koučink
2
Co je to koučink? Koučink je často zaměňován s jinými činnostmi, zejména s poradenstvím, mentoringem a terapií, od kterých se však liší.
3
je expertem na vedení lidí. Nemusí být expertem na obor činnosti svého klienta. Neposkytuje odborné rady. Poradce versus kouč Poradce (konzultant) je expertem na práci s informacemi a na řešení specifických otázek a problémů souvisejících s okruhem jeho působnosti (např. v oblasti financí, práva, managementu), vychází ze znalosti určitého oboru a poskytuje odbornou radu. Kouč
4
je odborníkem na vedení lidí a proces dosahování cílů. Ke klientovi je otevřený a snaží se klienta postavit na vlastní nohy. Konzultant Konzultant versus kouč je odborným poradcem na určitou sféru, ve které by měl být odborníkem. Zpravidla si hlídá své know-how a dělá se pro klienta nepostradatelným. Kouč
5
pomáhá klientovi se stanovením vlastního plánu v podstatě jakékoliv oblasti si klient určí. Trenér Trenér versus kouč se zaměřuje na rozvíjení konkrétních dovedností klienta (motorických, kognitivních, sociálních aj.). Navrhuje klientovi tréninkový plán a dohlíží na jeho plnění. Klient zlepšuje svůj výkon opakováním, revidováním a korigováním. Při odhalování chyb mu pomáhá trenér. Kouč
6
své zkušenosti využívá pouze jako příklad. Klienta ani jeho výkony a myšlenky nehodnotí. Mentor Mentor versus kouč je zaměřen především na předávání svých vlastních zkušeností v určité oblasti či profesi. Jeho úkolem je provést klienta úskalími určitého oboru a hodnotit jeho výkony. Kouč
7
zaměřuje se s klientem především na budoucnost. Koučování přináší okamžité a měřitelné výsledky. Terapeut Terapeut versus kouč se zaměřuje na odhalování příčin současného stavu v minulosti. Často je to v situaci, kdy si klient neumí sám pomoci, nedokáže překonat překážky. Terapeut pomáhá klientovi neutralizovat negativní vlivy a jejich prožívání. Zpravidla se jedná o dlouhodobý proces s nepříliš jasně pozorovatelnými výsledky. Kouč
8
provází a nehodnotí. Klient přichází na svá řešení sám. Učitel Učitel versus kouč učí, sděluje postup a hodnotí. Kouč
9
Kouč na druhou je odborník na motivování lidí a strukturování jejich zkušeností, neposkytuje odborné rady a nehodnotí, ale pouze facilituje (usnadňuje) a strukturuje proces myšlení koučovaného. Jde především o konverzaci, ve které kouč pomáhá klientovi nastavit si cíle a pomáhá mu jich dosáhnout. Kouč nabízí Naslouchání. Ujasnění toho, co klient chce. Přístup k myšlenkám, které klient už má, ale plně si je neuvědomuje. Podpora při důležitých rozhodnutích. Výzva k uvolnění myšlenek k vytváření nových rozhodnutí. Udržení směru v období zmatků. Uznání a souhlas.
10
Je to specifická a dlouhodobá péče o člověka a jeho růst v profesionálním i osobním životě. Představuje vztah a proces, v němž kouč pomáhá koučovanému při dosahování jeho vizí, cílů a přání. Pomáhá klientovi vymezit své cíle, dosáhnout jich rychleji a efektivněji než bez pomoci kouče. Koučování uvolňuje potenciál člověka a umožňuje mu zvýšit svůj výkon a dosáhnout stanovených cílů. Co je to tedy koučink?
11
„Kouč je jako horský vůdce, který vám pomůže vylézt na Mt. Blanc v časovém limitu a s přijatelným rizikem. V naléhavém případě vám může hodit lano, nikdy však neleze za vás. Bez kouče vám hrozí nebezpečí, že ztratíte motivaci, trpělivost, nakonec i sebedůvěru a vzdáte to.“ Suchý, J., Náhlovský, P.: Koučování v manažerké praxi, s. 15 Co je to tedy koučink?
12
Nalezení cílů. Podpora při práci na nich. Spokojený klient.
13
Klienty koučinku jsou zpravidla lidé, kteří: -chtějí něco změnit ve svém životě, -chtějí být úspěšní, -dosáhli všeho, co chtěli -chtějí změnit/zlepšit kariéru, -se rozhodli dosáhnout větších cílů, -chtějí zvoleného cíle dosáhnout rychleji, -mají pocit, že jim něco chybí, -zjistí, že můžou být mnohem úspěšnější s podporou druhé osoby.
14
“Představte si, že …“ “Takto se mě ještě nikdy nikdo na nic nezeptal …“
15
Goal setting – definování cíle Reality – současný stav, výchozí pozice Options – možnosti x hrozby, rizika Will (Who, What, When) – Co konkrétně udělám?
16
Jaké máme cíle? Čeho chceme dosáhnout? Nejpoužívanějšími technikami SMART a SMARTER G R O W
17
ambiciózní /dosažitelný specifický měřitelný reálný S S M M A A R R T T termínovaný
18
Jak se nám to doposud dařilo? Jak jsme v tom byli úspěšní? techniky SWOT, TOWS, STEP G R O W
19
Rozdíl je v lidech SLABÉ STRÁNKY SILNÉ STRÁNKYPŘÍLEŽITOSTI HROZBY VNĚJŠÍ FAKTORY VNITŘNÍ FAKTORY POZITIVNÍ NEGATIVNÍ
20
Jak můžeme cíle dosáhnout? Co můžeme změnit? G R O W
21
Co konkrétně udělám? Převzetí odpovědnosti klienta za konkrétní akci. G R O W
22
Využití koučinku ve školní praxi ŽÁCI/STUDENTI ZAMĚSTNANCI ŠKOLA KOUČINK
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.