Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilSimona Moravcová
1
ZŠ Brno, Řehořova 3 S počítačem snadno a rychle 6.-9. Informatika 7. ročník III2-13-16
2
Informatika Elektronická pošta Mgr. Vilém Nejezchleb http://www.superkariera.cz /poradna/osobni- rozvoj/jak-spravne- vyuzivat-elektronickou- postu.html
3
E-mail Elektronická pošta, zkráceně e-mail je způsob odesílání, doručování a přijímání zpráv přes elektronické komunikační systémy
4
http://www.propagacenainternetu.cz/email-marketing
5
E-mail E-mailové služby se poprvé rozšířily mezi veřejnost až díky vzniku jedné z prvních volných e-mailových služeb Hotmail v roce 1996. Tu po jejím celosvětovém úspěchu zakoupila firma Microsoft. Termín e-mail se používá jak pro internetový systém elektronické pošty založený na protokolu SMTP (Simple Mail Transfer Protocol), tak i pro intranetové systémy, které dovolují posílat si vzájemně zprávy uživatelům uvnitř jedné společnosti nebo organizace (tyto systémy často používají nestandardní protokoly, mívají ovšem bránu, která jim dovoluje posílat a přijímat e-maily z internetu). K širokému rozšíření e-mailu přispěl zejména internet.
6
E-mail E-mail je ve skutečnosti starší než internet ; některé staré e-mailové systémy byly rozhodujícím nástrojem při tvorbě internetu. Elektronická pošta vznikla v roce 1965. E-mail se rychle rozšířil a stal se síťovým e-mailem, což umožňovalo uživatelem posílání zpráv mezi různými počítači. Raná historie síťového e-mailu je taktéž nejasná; systémy AUTODIN mohly být první, které umožňovaly přenos elektronických textových zpráv mezi různými počítači (1966), ale je možné, že něco podobného měl už systém SAGE. Ray Tomlinson začal v roce 1971 používat znak @ na oddělení jména uživatele od názvu stroje. Všeobecný názor, že byl původcem elektronické pošty, je přehnaný, přesto jeho programy SNDMSG a READMAIL byly v jeho vývoji velmi důležité.
7
E-mail Tehdy nebyly všechny počítače nebo sítě navzájem síťově propojené, e-mailové adresy musely obsahovat „cestu“ pro zprávu, t.j. trasu mezi počítačem odesílatele a příjemce. Tímto způsobem bylo možné posílat e-maily mezi více sítěmi. Postup při posílání a přijímání Typický sled událostí, který se uskuteční, když Jana napíše e-mail Petrovi: 1)Jana napíše zprávu pomocí svého e-mailového klienta nebo ve formuláři webového rozhraní. Přitom také napíše nebo zvolí z adresáře e-mailovou adresu svého adresáta. Potom klikne na tlačítko „Odeslat“.
8
E-mail – postup při posílání 2) Programy poštovní klient (seznam, outlook), MTA server s pomocí informace od DNS serveru a mail exchange server a poštovní klient na straně adresáta se postarají o doručení zprávy adresátovi, popřípadě odesílateli (Janě) zašlou chybovou, varovnou nebo potvrzující zprávu. 3) Petr klikne na tlačítko „zkontrolovat novou poštu“ ve svém e- mailovém klientu (popřípadě má poštovní klient nastavený tak, že program v určitých časových intervalech poštu stahuje sám) a ten vyzvedne poštu pomocí protokolu POP (POP3). Popřípadě může Petr pomocí webové služby nebo příslušně nastaveného poštovního klienta prohlížet doručené e-maily přímo ve schránce na mail exchange serveru. SLOŽITÉ???
9
http://skola.amoskadan.cz/s_pp/s_pp_pi/pi6.htm Princip přenosu zprávy
10
E-mail - obsah Internetové e-mailové zprávy se skládají ze dvou hlavních částí: Hlavička – předmět zprávy, odesílatel, příjemce a jiné informace o e-mailu Tělo – Samotná zpráva, obyčejně obsahuje na konci blok s podpisem. Tělo e-mailu začíná zpravidla pozdravem. - K e-mailu je možné přikládat jako přílohy i obrázky a jiné soubory. Bez problémů bývá doručování menších souborů typu dokumentu. Pokud však je ke zprávě přiložen velký soubor nebo příliš mnoho souborů nebo soubor typu programu, který by mohl být infikován virem nebo červem, mnohdy taková zpráva neprojde ochrannými filtry na doručovací cestě. Hlavičky obvykle obsahují alespoň 4 pole: 1) Od (From): e-mailová adresa (popř. i jméno) odesílatele zprávy (zpravidla vyplňuje program automaticky) 2) Komu (To): e-mailová adresa (popř. i jméno) příjemce zprávy, adresátů může být více současně (vyplňuje odesílatel) 3) Předmět (Subject): stručný popis obsahu zprávy (vyplňuje odesílatel, nepovinně) 4) Datum (Date): místní datum a čas odeslání zprávy (vyplňuje program automaticky)
11
E-mail Informace v hlavičce na počítači příjemce je podobná záhlaví na konvenčním dopisu – skutečná informace o tom, komu byla zpráva adresována, je odstraněná mailovým serverem potom, co je přiřazená správné mailové schránce. Pole „Od“ nemusí obsahovat adresu skutečného odesílatele. Je velmi jednoduché to zfalšovat a zpráva potom vypadá, že přišla z uvedené adresy. Je možné e-mail digitálně podepsat, aby bylo jisté, od koho zpráva pochází. Další běžné součásti hlavičky: Kopie (Cc): carbon copy – kopie (carbon proto, že psací stroje používají „kopírák“ (carbon paper) k vytvoření kopií dopisů) (vyplňuje odesílatel, nepovinná položka) Slepá čili skrytá kopie (Bcc): blind carbon copy – neviditelná kopie (adresát bude vidět osoby uvedené v poli „Komu“ a „Cc“, ale ne adresy v „Bcc“) (vyplňuje odesílatel, nepovinná položka) Received: přijato – trasové informace vytvořené servery, kterými zpráva prošla (automatické zápisy serverů) Content-type: druh obsahu – informace o tom, jak má být zpráva zobrazena
12
http://www.smartinsights.com/email-marketing/email-communications- strategy/answers-to-your-email-marketing-faqs/
13
E-mail - soukromí Bez osobních bezpečnostních opatření e-mail nezaručuje soukromí, protože: e-mailové zprávy všeobecně nejsou šifrované e-mailové zprávy musí projít cizími počítači v síti předtím, než dosáhnou cílový počítač, což znamená, že je relativně jednoduché je cestou zachytit a přečíst si cizí zprávu většina poskytovatelů internetového připojení (Internet service provider) ukládá na své servery kopie vašich e- mailových zpráv předtím, než je doručí. Tyto zálohy můžou zůstat na serveru až několik měsíců, a to i v případě, že si je ve své schránce vymažete.
14
E-mail – nevyžádané zprávy Spam a hoaxy Velkým problémem se naopak stává nevyžádaná obtěžující pošta zvaná spam (týká se především různých služeb, inzerátů, formulářů, atd.), kvůli kterému je vhodné být opatrný při zveřejňování e-mailové adresy na internetu. Když už vaši adresu zveřejnit chcete je dobré nahradit "zavináč - @" například - (at). Spam je nevyžádaná reklamní pošta. Nízké náklady na odeslání zprávy umožňují spammerům odeslat stovky miliónů elektronických zpráv denně pomocí laciného internetového připojení. Stovky aktivních spammerů způsobují přetížení počítačů v internetu, které takto dostávají desítky či stovky nevyžádaných e-mailů denně.
15
E-mail - nevyžádané zprávy Dalším typem e-mailových zpráv jsou takzvané hoaxy. Tak se nazývají bludné a zplanělé zprávy kolující po internetu. E-mailoví červi a viry používají elektronickou poštu k tomu, aby se mohli šířit do ostatních zranitelných počítačů.
16
https://help.aweber.com/entries/21749522-What-Should-I-Be-Concerned- With-When-Designing-HTML-Email-
17
E-mail 10 pravidel používání e-mailu: Elektronická zpráva email není nikdy na 100% bezpečná před přečtením. Měňte své heslo (hesla kombinující písmena a čísla se odhalují hůř) a nikdy ho nikomu nesdělujte. Nikdy neotvírejte přílohy, u kterých Vám není známý zdroj. Mohou obsahovat tzv. "dopisní bomby" nebo "viry", které můžou poškodit Váš počítač. Při psaní nepoužívejte formátování pokud nevíte, že příjemce je může správně zobrazit. Vždy vyplňte položku předmět, pro snadnější správu příchozích zpráv.
18
E-mail Neposílejte jako přílohy velké dokumenty (nad 1 MB). Nerozesílejte tzv. řetězové zprávy (jedna zpráva mnoha uživatelům) Po skončení používání pošty se vždy korektně odhlaste kliknutím na "Odhlášení z pošty“. Požíváte-li veřejný terminál, např. v Internetové kavárně, doporučuje se po skončení práce s poštou zavřít prohlížeč, který jste používali. Ignorujte nevyžádané zprávy ("spam"), nebo zprávy, které jsou urážlivé či pobuřující. Odpovědí na ně jenom potvrdíte, že máte aktivní e-mailovou schránku, která může být pravidelně zaplavována nechtěnými e-mailovými zprávami. Buďte opatrní při sdělování svých osobních informací, jako je např. Vaše adresa, komukoliv koho „potkáte" na Internetu.
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.