Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilHana Černá
2
Nabídka a poptávka
3
Nabídka množství zboží, které jsou prodávající ochotni dodat na trh při určité ceně, na určitém místě a v určitém čase tržní nabídka je součtem individuálních nabídek na určitém trhu v daném časovém období
4
nabízené množství produktů je závislé na jeho ceně, pokud ostatní proměnné, jako např. cena materiálu, mzdové náklady, ceny substitutu, organizace trhu budeme považovat za konstantní
5
Graf nabídky Nabídková křivka stoupá zleva doprava.
6
tento průběh je způsoben tím, že: a) stávající výrobci mohou s danými zdroji měnit strukturu výroby b) do odvětví vstupují noví výrobci – jsou to především ti, kteří doposud měli vyšší náklady na danou produkci a při nižší ceně nemohli produkt vyrábět vyšší cena produktu přiláká další výrobce a tím se zvýší nabízené množství
7
Druhy nabídky individuální – nabídka jednoho výrobce, určitého statku nebo služby dílčí – nabídka všech výrobců určitého zboží v určitém regionu agregátní – nabídka všech výrobců, všech druhů zboží v jednom státě
8
Poptávka je ochota a schopnost spotřebitelů kupovat statek nebo službu v určitém čase a místě a za určitou cenu velikost poptávky po určitém množství produktů za dané časové období je určováno řadou činitelů - cena poptávaného výrobku - ceny ostatních výrobků - důchody domácnosti - struktura potřeb domácnosti, působení reklamy - místo, kde spotřebitel žije
9
Graf poptávky Průběh poptávkové křivky znázorňuje závislost poptávaného množství na ceně. Poptávková křivka klesá zleva doprava
10
Zdůvodnění – kupující mají přirozenou snahu koupit potřebnou věc za nízkou cenu, je-li cena dané věci nízká, na trhu se objeví více kupujících Tvar a sklon poptávkových křivek pro různé výrobky je odlišný a poptávková křivka se posouvá doleva nebo doprava.
11
Elasticita poptávky poptávka pružná reaguje rychle a výrazně na změnu ceny, tím dojde ke změně v množství prodaného zboží. Původní poptávková křivka ztrácí platnost a vznikne nová – má jiné umístění popř. jiný tvar
12
poptávka nepružná nereaguje výrazně na změnu ceny. Projevuje se především u předmětu denní spotřeby a také u předmětů, které se dají obtížně nahradit substitutem
13
Druhy poptávky individuální – poptávka jednoho kupujícího po určitém druhu zboží. dílčí – je poptávka všech lidí z určité oblasti (město, kraj, stát) po určitém druhu zboží agregátní (celková) – poptávka všech lidí v určitém státě po všech statcích a službách
14
Zákony trhu Zákon nabídky s rostoucí cenou roste i nabídka zboží Zákon poptávky s rostoucí cenou klesá poptávka po zboží
15
Zdroje: Jena Švarcová a kolektiv: Ekonomie, stručný přehled P. Vavrla, J. Šamárek: Ekonomika podniku I. http://www.ecorp.euweb.cz/pics/micro/Vvf.png http://www.2cvclub.cz/bazar/bazar_soubory/imag e106.gif http://www.nasepenize.cz/images/img/potraviny/c hleb-pecivo.jpg http://www.autobanka.com/images2/4302n1.jpg http://www.letemsvetem- ca.cz/grafika/poptavka.jpg
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.