Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilBožena Dvořáková
1
CHOVÁNÍ VÝROBCE: NÁKLADY A NABÍDKA Cíle: Vysvětlit pojem nákladů (utopené náklady, náklady příležitosti, ekonomické náklady). Bod uzavření firmy. Produkční a nákladová funkce. Nabídka.
2
UTOPENÉ NÁKLADY U RČITÉ NÁKLADY NEJSOU PRO SOUČASNÉ ROZHODNUTÍ JIŽ SMĚRODATNÉ ( JSOU „ UTOPENÉ “) D NES PRODÁVÁM BYT ZA 3 MILIONY K Č. Z DÁ SE MI TO MÁLO, PROTOŽE JSEM HO KDYSI KOUPIL ZA 3.5 MIL. K Č. J ENŽE TO UŽ PŘI DNEŠNÍM ROZHODOVÁNÍ NEMÁ ŽÁDNOU VÁHU.
3
NÁKLADY PŘÍLEŽITOSTI P OKUD STUDUJI, PŘICHÁZÍM O PENÍZE, KTERÉ JSEM SI MOHL VYDĚLAT. P OKUD INVESTUJI PENÍZE DO NĚJAKÉHO PROJEKTU, PŘICHÁZÍM O ÚROKY, KTERÉ JSEM MOHL ZÍSKAT V BANCE. P ODSTATOU NÁKLADŮ JE OBĚTOVANÝ VÝNOS Z DRUHÉ NEJLEPŠÍ PŘÍLEŽITOSTI.
4
EKONOMICKÉ NÁKLADY VERSUS ÚČETNÍ NÁKLADY Ž IVNOSTNÍK NEZAHRNUJE DO ÚČETNICTVÍ SVOU MZDU, KTEROU BY MOHL VYDĚLAT. E KONOMICKÝ NÁKLAD TO JE, ÚČETNÍ NIKOLIV. J ESTLIŽE MÁ TEDY ÚČETNÍ ZISK 1 MIL. K Č, JE TŘEBA SE PODÍVAT, KOLIK BY MUSEL ZAPLATIT ZAMĚSTNANCI, KDYBY PRÁCI DĚLAL ZA NĚJ. 4
5
ZASTAVENÍ ČINNOSTI, ODCHOD Z TRHU N ÁKLADY FIXNÍ NEZÁVISÍ NA ÚROVNI PRODUKCE. ( NAPŘ. 10 000 K Č ) N ÁKLADY VARIABILNÍ ZÁVISÍ NA ÚROVNI PRODUKCE. ( NAPŘ. 5 KČ / VÝROBEK ) P OKUD ŽIVNOSTNÍK POKRYJE ALESPOŇ VARIABILNÍ NÁKLADY ( CENA VÝROBKU JE VYŠŠÍ NEŽ 5 K Č ), MÁ SMYSL JEŠTĚ VYRÁBĚT. F IXNÍ NÁKLADY JSOU JIŽ ZAPLACENY, MŮŽE VYDĚLAT ALESPOŇ ČÁST Z NICH. P OKUD ŽIVNOSTNÍK NEPOKRYJE VARIABILNÍ NÁKLADY ( CENA VÝROBKU JE NIŽŠÍ NEŽ 5 K Č ), NEMÁ SMYSL JEŠTĚ VYRÁBĚT. J E ČAS ODEJÍT Z TRHU. 5
6
6 Výrobní faktory Produkce Výrobní proces Produkční funkce je popisuje vztah mezi množstvím výrobních faktorů a produkcí. Výrobní faktory mohou být fixní a variabiln
7
7 Práce (L) Práce (L) Kapitál (K) Kapitál (K) Půda Půda
8
8 Zákon klesajících výnosů
9
9 Nákladová funkce popisuje vztah mezi celkovými náklady a produkcí. Rozlišujeme Celkové náklady (na produkci) Průměrné náklady (na jednu jednotku) Mezní náklady (na jednu dodatečnou jednotku)
10
10 Cílem výrobce je maximalizovat zisk. Určitě se vyplatí se vyrábět pokud je mezní příjem vyšší než mezní náklad (MR > MC). Na konkurenčním trhu je cena daná, výrobce ji nemůže ovlivnit P = MR. MC postupně stoupají, optimum nastává v bodě MR=MC.
11
11 Nabídka firmy (FUNKCE) popisuje množství nabízeného množství statku (ČÍSLO) v závislosti na jeho ceně. Nabídka je dána křivkou mezních (P=MR= MC). Zvýšení ceny statku P vede k růstu produkce do bodu, kdy jsou opět vyrovnány mezní příjem a mezní náklad. Tržní nabídka je dána součtem individuálních nabídek firem.
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.