ZS1MP_PD2 Praktikum k didaktice IVZ 2 povinný předmět výuka 2 hodiny týdně povinná účast na cvičení.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Environmentální výchova pro základní školu
Advertisements

Anotace: Soubor se skládá z teoretického příspěvku, který je námětem
Formy dějepisného vyučování Přednáška č. 7 ZS AR 2013/2014.
Příprava na hodinu dějepisu, organizace výuky dějepisu
aktuální problémy současného světa postoje, názory, jednání
Výuka fyziky v ČR vývoj, současnost a perspektivy Jiří Tesař.
Aktivizující prvky při výuce F na ZŠ
Struktura výuky.
Učivo o živé přírodě v přírodopise
Vzdělávací oblast – člověk a jeho svět Předmět – prvouka 3. roč.
Maturita 2010 Společná část –2 zkoušky Profilová část –3 zkoušky.
Praktikum k didaktice IVZ 2 jaro 2011 Projektová výuka nebo Integrovaná tématická výuka.
Průřezová témata.
Didaktika přírodopisu 2
Průřezová témata klíčových kompetencí
Cíle studia didaktiky pedagogiky
Příprava na vyučovací hodinu a její vyhodnocení
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 4 didaktických pojmů + 2 otázky.
Autorem učebního materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková.
VYUČOVACÍ PROCE S A JEHO FÁZE
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková.
RVP ZV a tvorba ŠVP Jak dojít k cíli : zpracovat efektivní
Rámcové a školní vzdělávací programy
INTERAKCE KOMUNIKACE PEDAGOGICKÁ KOMUNIKACE
Západočeská univerzita v Plzni
„Výukové programy“ aneb modely zkušenostního učení
Rámcový vzdělávací program (RVP)
Projekt do Výchovy ke zdraví
Didaktika pro IVZ.
Didaktika přírodopisu 2 Mgr. Libuše VODOVÁ Katedra biologie PdF MU.
Trendy ve fyzikálním vzdělávání na základních školách a na gymnáziu Josef Janás Katedra fyziky PdF MU [ Současné trendy našeho základního a středního školství.
TEORIE A METODIKA VÝCHOVY Mgr. Kateřina Lojdová
SC2MP_DPV Didaktika přírodních věd povinný předmět povinný předmět 7-8 bloků dvouhodinových, 1 čtyřhodinový.
Didaktika geografie.
 Formální úvod Vzdělávací oblast Průřezová témata Kompetence Stanovení VVC Pojmy opěrné Pojmy nové Dovednosti.
DIDAKTIKA FYZIKY I. 5 Fyzikální experimenty
ZS1MP_PD2 Praktikum k didaktice výuky o přírodě a společnosti 2
DIDAKTIKA FYZIKY I. 7 Fyzikální učebnice
Teorie a metod. výchovy ke zdraví 2
Učitelská praxe 2 Mgr. Libuše VODOVÁ,Ph.D Katedra biologie PdF MU.
Maturita ► Společná část  2 zkoušky ► Profilová část  3 zkoušky.
KATEDRA CHEMIE Fakulta pedagogická Západočeské univerzity v Plzni 2016.
Organizační formy vzdělávání Anotace: Výukový materiál je určen pro učitele jako osnova při výkladu učiva ORGANIZAČNÍ FORMY VZDĚLÁVÁNÍ. V prezentaci je.
Didaktika přírodopisu 2 1. seminář Mgr. Libuše VODOVÁ, Ph.D. Katedra biologie PdF MU.
Formy dějepisného vyučování Přednáška č. 7 ZS AR 2014/2015.
ZS1MP_DIVZ Didaktika pro IVZ Přednášky – 1 hodina týdně Zakončení: ZKOUŠKA (3 kredity)
ORGANIZAČNÍ FORMY VYUČOVÁNÍ
EKOLOGICKÁ VÝCHOVA V PRAXI UČITELE
Didaktika přírodopisu 1 9. seminář: Mezipředmětové vztahy
Učivo o živé přírodě v přírodopise
INTERAKCE KOMUNIKACE PEDAGOGICKÁ KOMUNIKACE
Rozvoj týmové spolupráce prostřednictvím pohybových aktivit
Obecná didaktika ÚVOD.
Didaktika pro IVZ - přednáška č.3
Didaktika učiva biologie člověka
Didaktika přírodopisu 1 7. seminář: Formulace VVC
Didaktika přírodopisu 2 Pracovní list a jeho tvorba
VYUČOVÁNÍ A UČENÍ A/ B/ a/ cíle výuky b/ klíčové kompetence
EKOLOGICKÁ VÝCHOVA V PRAXI UČITELE
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 6 didaktických pojmů + zodpovědět 2 otázky.
DIDAKTIKA FYZIKY I. 5 Fyzikální experimenty
BEZBARIÉROVÉ KNIHOVNY
„Výukové programy“ aneb modely zkušenostního učení
INTERAKCE KOMUNIKACE PEDAGOGICKÁ KOMUNIKACE
Neživá příroda ve výuce přírodopisu
Didaktika učiva biologie člověka
Práva dítěte Výchova k občanství
Základní škola a Mateřská škola Libáň, okres Jičín Moderní škola 2010
KMT/DIZ1 Příprava na vyučování Příprava na vyučovací hodinu
Učivo o živé přírodě v přírodopise
Transkript prezentace:

ZS1MP_PD2 Praktikum k didaktice IVZ 2 povinný předmět výuka 2 hodiny týdně povinná účast na cvičení

1. Cvičení – Reflexe výuky v zimním semestru Nabídka volitelného předmětu Seznámení s obsahem výuky v letním semestru Časový rozpis výuky Rozdělení skupin – konzultace s jednotlivými garanty

Příprava na vyučovací hodinu – seminární práce v zimním semestru. Formální úvod Vzdělávací oblast Průřezová témata Kompetence Stanovení VVC Pojmy opěrné Pojmy nové Dovednosti

Vzdělávací oblasti: Člověk a příroda Člověk a jeho svět Rozmanitost přírody Průřezová témata: enviromentální výchova environmenální výchova osobnostní a sociální výchova Kompetence: kompetence sociální a personální kompetence komunikativní kompetence k učení, kompetence k řešení problémů VVC: žák popíše … žák zařadí … žák na příkladech uvádí … žák vyjmenuje … žák sestaví … žák vysvětlí …

Časová dotace: 45 minut 90 minut Pojmy opěrné: Pojmy, které žák již zná Pojmy nové: Pojmy, které si má žák osvojit během výuky – měly by se objevit v expozici učiva. Dovednosti: Konkrétní dovednosti související s učivem. práce s určovacím klíčem, práce s encyklopedií, práce s atlasem, výsev – výsadba rostlin, zakreslení plánku třídy, …

Scénář vyučovací hodiny úvod a motivace expozice učiva fixace učiva aplikace učiva závěr hodiny metody a formy Teoretická příprava na hodinu

Úvod a motivace Nejčastěji používané studenty – Motivační rozhovor – frontální Doplňovačka na tabuli - frontální Sdělení tématu hodiny Další - vhodnější Zjišťování prekonceptů (kresba, pojmová mapa) Doplňovačka – křížovka – pro jednotlivce, dvojice Didaktická hra – tématicky zaměřená Příběh, pohádka, písnička, dramatizace Didaktický test

Expozice nového učiva Nejčastěji používané studenty Výklad Práce s učebnicí – hlasitá reprodukce textu Další - vhodnější Heuristický rozhovor Demonstrace Praktické činnosti - pozorování, pokus Řízené objevování Samostatné vyhledávání odpovědí na problémové otázky Práce s učebnicí – učebním textem – vyhledávání odpovědí na předem dané otázky.

Fixace a aplikace nového učiva Nejčastěji používané studenty Rozhovor - frontální Práce s pracovním listem (sešitem) Zápis do sešitu Další - opomíjené Didaktická hra Problémové úlohy Tvorba plakátů, vlastní učebnice Práce s encyklopedií, internetem Křížovky, doplňovačky – pojmů či konkrétních předmětů Kvizy, vědomostní soutěže

Závěr vyučovací hodiny Nejčastěji používané studenty Rozhovor (kontrolní – učitel – žák) Reflexe hodiny – líbila - nelíbila Zápis do sešitu Zadání Dú – práce v prac. sešitě, samostatný zápis Další - opomíjené Rozhovor – žákovské otázky na učivo Reflexe hodiny – co nového – zajímavého jsem se dnes dozvěděl

Používané formy výuky Výukové formy podle sociální povahy Frontální – hromadná Skupinová Individualizovaná Individuální Výukové formy podle normativního hlediska Vyučovací hodina Beseda Exkurze Vycházka Integrovaná tématická výuka Projektová výuka

Vyzkoušej sám sebe z výukových forem Žáci pracovali skupinově a nyní sedí všichni na koberci a jednotlivé skupiny prezentují výsledky své práce. Žáci sedí v lavicích, na tabuli je tajenka, jednotlivci se hlásí a chodí doplňovat chybějící slova na tabuli. Jeden z žáků si doma připravil referát na dané téma a teď jej prezentuje ostatním. Žáci sedí v kruhu na židlích a hrají hru Ovocný koš. Žáci mají před sebou ve dvojicích váhy a dle pokynů učitele provádí (krok za krokem) měření hmotnosti daných předmětů). jedná se různé formy HROMADNÉ – FRONTÁLNÍ VÝUKY.

Teoretická příprava na výuku Učebnice není zdroj informací pro učitele, ale pro žáka. - učitel by měl znát více, než je v učebnici. - pouze komplexní pochopení celku umožní učiteli vhodnou přípravu – výběr metod a forem, pojmů, dovedností a postojů. - dnešní učebnice obsahují řadu chyb – učitel by měl být profesionál schopný chyby rozpoznat a žáky na ně upozornit či se jich vyvarovat.

Vyzkoušej sám sebe z biologie! Je žula hornina TVRDÁ nebo MĚKKÁ? Který živočich do této řady nepatří? – moucha, včela, babočka, křižák, vážka, mravenec, cvrček. Kterou z těchto ryb nenaleznete v rybníku? – kapr, sumec, makrela, úhoř, cejn, karas, žralok. Vyber správnou odpověď! Houby jsou … a) nezelené, výtrusné rostliny. b) nekvetoucí, nižší rostliny. c) samostatnou říší organismů. Najdi chybu! Bobule jsou dužnaté plody, které obsahují dvě a více semen. Jsou to například angrešt, rybíz, malina, jahoda, borůvka, trnka. -

Volitelný předmět – ZS1MP_PDP2 Praktikum k didaktice učení o přírodě 2 Výuka 3 hodiny 1x za dva týdny (úterý) + 1x výuka v ZOO – aktivní účast na cvičeních – 2 kredity Témata: a – Neživá příroda (jak správně učit o nerostech a horninách) 13. A – Fotosyntéza (jak správně učit o fotosyntéze, dýchání, toku energií v ekosystémech) 27.3 a 3.4. – Biomy světa Jak správně učit o rozmanitosti života na Zemi, biomech světa) a – Recyklace (jak správně učit o recyklaci a třídění odpadů) Dle domluvy - Didaktické materiály (Prezentace didaktických materiálů Rezekvítku)

Praktikum k didaktice IVZ 2 - výuka v letním semestru Realizace integrované tématické výuky na různých typech základních škol. Integrující téma PŮDA z pohledu HISTORIE, GEOGRAFIE, BIOLOGIE, FYZIKY a CHEMIE. Realizace na škole SÍDLIŠTNÍ (komunitní), MALOTŘÍDNÍ, MEZINÁRODNÍ, MĚSTSKÉ (nižší ročníky), MĚSTSKÉ (s vyšším podílem rómských dětí).

Časový rozpis výuky – 2 hodiny – úvod do předmětu – výuka nahrazena – BLOK – 5 hodin – výuka na katedrách dle rozpisu – 2 hodiny – návštěva edukačního prostředí (konkrétní školy) – 2 hodiny – příprava na výuku PÁTEK – BLOK – 5 hodin – výuka na školách 5.4. nebo – 2 hodiny – analýza výuky na školách 19. a – pedagogická praxe – 2 hodiny – Studentská konference (1. část) – 2 hodiny – Studentská konference (2.část) – možnost konzultací, řešení problematických zápočtů

– výuka na jednotlivých katedrách 7.30 – – – – – Skupiny A+F Biologie (učebna 2) Fyzika (kat. fyziky) Chemie (kat. chemie) Geografie (učebna 5) Historie (kat Bi L2) Skupina B Historie (aula 1) Biologie (učebna 2) Fyzika (kat. fyziky) Chemie (kat. chemie) Geografie (učebna 5) Skupina C Geografie (učebna 5) Historie (aula 1) Biologie (učebna 2) Fyzika (kat. fyziky) Chemie (kat. chemie) Skupina D Chemie (kat. chemie) Geografie (učebna 5) Historie (aula 1) Biologie (učebna 2) Fyzika (kat. fyziky) Skupina E Fyzika (kat. fyziky) Chemie (kat. chemie) Geografie (učebna 5) Historie (kat Bi L2) Biologie (učebna 2)

Výběr škol ZŠ Pavlovská – garant Ing. H. Jedličková ZŠ Hamry – garant PeadDr. B. Šmahelová ZŠ Merhautova – garant Mgr. I. Plucková ZŠ Čejkovická – garant Doc. E. Hofmann ZŠ Tvarožná – garant Mgr. I. Tymráková