SÍDLA.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ OP: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zvyšování vzdělanosti pomocí e-prostoru Název a adresa školySoukromá.
Advertisements

Základní škola Rosice, okres Chrudim
Najdi na slepé mapě České republiky města podle zadání.
Města ČR – orientace na mapě
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Povrch České republiky
Vyhledávejte ve své příruční mapě.
Základní škola Rosice, okres Chrudim Rosice 97, Rosice; IČO: ; tel.: ; Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
SÍDLA V ČESKÉ REPUBLICE
Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení podmínek pro výuku na gymnáziu Číslo.
Vzdělávací oblast: Český jazyk – gramatika Autor: Vlasta Lindovská
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_73_ČR – průmysl AUTOR: Mgr. Marek Bury ROČNÍK, DATUM: 8.,
Obyvatelstvo ČR Podle posledních informací ČSÚ žije v ČR 10,5 mil. obyvatel. Počet obyvatel v posledních letech klesá, ve společností přibývá počet starších.
Mgr. Pavel PETR Katedra společenských věd VŠB - TUO
VY_32_INOVACE_SVF33660DUD Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
Sídla ČR.
Sídla ČR.
Správní právo MOST FBI Správní právo Orgány obcí a krajů
Členění území naší vlasti
Glovňová Libuša, Kačmárová Nataša, Němeček Jaroslav
Př í jemce Z á kladn í š kola, Třebechovice pod Orebem, okres Hradec Kr á lov é Registračn í č í slo projektuCZ.1.07/1.1.05/ N á zev projektu Digitalizace.
CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_INOVACE_583_VyOv7 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Vzdělávací oblast: Člověk a společnost Předmět: Výchova k občanství.
Základní škola a Mateřská škola Mírová 81, Mimoň, příspěvková organizace Oblast podpory Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních školách OP.
VY_32_INOVACE_51_19 ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/
Česká republika: poloha, historický vývoj a obyvatelstvo a sídla
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
MÍSTNÍ SPRÁVA II. ..
SÍDELNÍ STRUKTURA ČESKÁ REPUBLIKA.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Členění území naší vlasti
ŠkolaZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň AutorMgr. Petra Hejlová ČísloVY_32_Inovace_3418 NázevMěsta ČR Téma hodinyMěsta ČR PředmětVlastivěda Ročník/y/4.A.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_62_15 Název materiáluSídla ČR.
Naše kraje a jejich zajímavosti Vlastivěda 4
1 Cyklus konferencí a seminářů pro nelékařské zdravotnické obory v rámci projektu MZ ČR RNDr. Martin Kalina, Ph.D. Manager Aesculap Akademie B. Braun Medical.
Anotace: Materiál je určený pro žáky 4. ročníku, pro výuku vlastivědy- tématu Česká republika, podtématu města. Jedná se o prezentaci na interaktivní.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Zeměpis Autor: Mgr. Miluše Džuberová Sídla ČR Praha Historické jádro Brna Ostrava Karlovy Vary.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Určeno pro: žáky 4.ročníku středních škol Vzdělávací obor: Základy společenských věd, Občanská nauka Tematický okruh: Základy práva Téma: Územně-správní.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor: Mgr. Milena RÁČKOVÁ Název:VY_32_INOVACE_523_ČESKÁ REPUBLIKA Téma: OPAKOVÁNÍ – KRAJE.
 Česká republika je rozdělena do 14 krajů.  V čele kraje stojí hejtman.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ ŠKOLNÍ BRANDÝS N/L – STARÁ BOLESLAV AUTOR: MGR. VĚRA BLAŽÍČKOVÁ NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_ZEMĚPIS TEMA: ČR – kraje ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
Sídla ČR B. Hofmanová. Opakování pojmů: 1.Připomeň a vysvětli pojmy: obec, sídlo, město, vesnice, velkoměsto 2.Co rozumíš pod pojmy: urbanizace, suburbanizace,
Ministerstvo pro místní rozvoj ČR, Staroměstské náměstí 6, Praha 1 1lll INTEGROVANÝ PLÁN ROZVOJE MĚST v IOP INTEGROVANÝ.
Teorie a praxe rozvoje měst a obcí
Základní škola Hostěradice, okres Znojmo, příspěvková organizace Název: Kraje ČR Číslo: EU DUM 6_03 ICT Vytvořila: Mgr. Pavlína Kociánová Projekt:
Územní samospráva a její organizace
SPRÁVNÍ ORGÁNY OBCE Mgr. Michal Oblouk.
VY_32_INOVACE_03_Členění území České republiky
AUTOR: Mgr. Ladislava Kobzová
Můj domov, má vlast Obec.
Srovnej kraje podle velikosti rozlohy VY_32_INOVACE_03
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Zpracovala: Mgr. Kateřina Holá
VY_52_INOVACE_40_Členění území ČR
Město na obrázku se jmenuje
MÍSTNÍ SPRÁVA II. PrF MU v Brně © petr průcha, 2017.
VLASTIVĚDA vypracovala: Mgr
VY_32_INOVACE_Vac_III_09 Sídla ČR
Ministerstvo financí ČR červen 2011
Lokalizace ČR - vybraná města 2.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Členění území naší vlasti
Samospráva a její organizace, zájmová samospráva; územní samospráva a její organizace MP313K Úvod do studia veřejné správy 6. přednáška Stanislav.
zpracovaný v rámci projektu
ZŠ Hladké Životice okres Nový Jičín, příspěvková organizace
Ministerstvo financí ČR červen 2011
Sídla ČR.
Transkript prezentace:

SÍDLA

Vývoj sídel Města u nás vznikala především ve 13. a 14.století. Nebyla velká, většina obyvatel žila na venkově. Města byla středisky řemesel, obchodu a těžby rud. Dělila se na královská, poddanská a horní (hornická).

Královská města

Horní města

Od 19. století se naše města stávají centrem průmyslu a správy Od 19. století se naše města stávají centrem průmyslu a správy. Dochází k jejich rychlému růstu, který se zastavil až koncem 20. století. V současnosti počet obyvatel většiny měst mírně poklesl (proces urbanizace a suburbanizace).

Rozdělení sídel v ČR Za města jsou u nás považována sídla, která mají městský charakter. Některá naše města mají méně než 3000 obyvatel. Měst je u nás více než 500. Ostatní sídla jsou označována jako vesnice či samoty. Pokud je sídlo samosprávnou jednotkou, označuje se slovem obec. (U měst se toto označení obvykle neužívá.)

Naše města nad 50 000 obyvatel Praha 1179 Brno 379 Ostrava 319 Plzeň 166 Olomouc 103 Liberec 100 České Budějovice 99 Hradec Králové 98 Ústí n/Labem 96 Pardubice 91 Havířov 87 Zlín 81 Kladno 72 Most 69 Karviná 65 Opava 62 Frýdek - Místek 61 Karlovy Vary 54 Děčín 53 Chomutov 52 Teplice 51 Jihlava

Co prozrazují jména měst a vesnic? Základ jmen bývá odvozen od osobního jména zakladatele nebo od obecného pojmenování něčeho charakteristického pro sídlo nebo jeho blízké okolí. Přípony jmen sídel naznačují stáří sídla. -any, -ice, -ovice, -ín, -ov

Hanušovice Janoušov Štědrákova Lhota Bohdíkov Písařov Hostice Hartíkov Jakubovice Hrabenov Ruda Horní Studénky Bušín Radmilov Olšany Bartoňov Zborov Klášterec Bohutín

1325 1397 1397 1351 1278 1397 1397 1335 1480 1350 1518 1490 1371 1489 1417 1464 1349 1371

Brno Dva vandrovníci se ráno, prokřehlí zimou, probudí. „Br“ řekne jeden. A druhý přitaká: „No, ale zůstaneme tady!“ brn, brnie = kal, špína, bláto brn-no = brnné místo = místo na blátě Správně bychom měli psát Brnno, což zachovalo pouze německé Brünn.