Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Michaela Nová. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Všeználek vypravuje o císaři Rudolfu II.
Advertisements

Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná.
Itálie Francie Španělsko
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Autor: Mgr. Libor Sovadina
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Opakování a prohlubování znalostí na nových reprodukcích 1. část
Střední škola služeb a podnikání, Ostrava-Poruba příspěvková organizace Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Zdeňka Šupková Název šablonyIII/2.
o králi Přemyslu Otakaru II.
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49
Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vyučovací předmět: Český jazyk a literatura Ročník: 9. ročník Anotace: Leo Rosten životopis, charakteristika.
Mgr. Jakub Karásek ZŠ Liberec, Na Výběžku 118, p. o. Vytvořeno: prosinec 2012 EU peníze školám CZ 1.07./1.4.00/ STŘEDNÍ EVROPA SLOVENSKO A ČESKO.
Z_088_Politická mapa dnešního světa světa _Státní hranice
Renesance 2 Vrcholné období. Renesance 2 Vrcholné období.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Michaela Nová. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Michaela Nová. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
BABYBOX VY_52_INOVACE_ února 2014
1 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Vladimír Mikulík. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Michaela Nová. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Michaela Nová. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Michaela Nová. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
DYSLEXIE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice Autor: Mgr. Monika Jáglová Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název: VY_32_INOVACE_4B_09_Česká.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Michaela Nová. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Michaela Nová. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Středověk - opakování Autor: Mgr. Martina Fišerová Datum: , ročník: 7. ročník ZŠ Vzdělávací oblast: Člověk a společnost Vzdělávací obor: Dějepis.
MENSA Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Michaela Nová. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Magda Hrstková. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
DYSGRAFIE – PORUCHA OSVOJOVÁNÍ PSANÍ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Michaela Nová. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Michaela Nová. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
DYSKALKULIE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Magda Hrstková. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
ČESKÝ JAZYK – ČTENÍ Svět kolem nás Základní škola, Hořice, Husova 11 VY_12_INOVACE 2_02.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Michaela Nová. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Druhy a dvojice úhlů Konvexní, nekonvexní, ostrý, tupý, pravý, přímý, plný Vedlejší, vrcholové, souhlasné, střídavé VY_42_INOVACE_09_02.
EXPRESE V UMĚNÍ 19. listopadu 2013 VY_32_INOVACE_160215
Svoboda vede lid na barikády
IMPRESIONISMUS Název školy: Základní škola Karla Klíče
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
JACKSON POLLOCK – Jedna: číslo 31
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Druhy trojúhelníků, těžnice, výšky, střední příčky
Člověk a jeho svět Vlastivěda Evropa – nížiny
Název školy: Základní škola Netvořice
Neděle na La Grande Jatte
Kubismus Název školy: Zš Karla klíče Hostinné
Autor: Mgr. Zdeněk Hanuš VY_32_INOVACE_53_Hrubý Jeseník
ČÍSLO PROJEKTU: OPVK AUTOR: Mgr. Jana Neugebauerová
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Název školy ZŠ a MŠ Březno Název: Autor: Iveta Plíšková
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Guernica Pablo Picasso
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
NÁZEV ŠKOLY:ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace AUTOR: Mgr
Název školy: Základní škola Netvořice
VY_32_INOVACE_Roz_III_12 Významní Habsburkové
Anotace: Seznámení s některými malířskými díly baroka
Téma: Rakousko Číslo projektu: 02
VY_32_INOVACE_Roz_III_15
NÁZEV ŠKOLY:ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace AUTOR: Mgr
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Michaela Nová. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál byl vytvořen v rámci OP VK 1.5 – EU peníze středním školám. DIEGO VELÁZQUEZ – Las Meninas VY_32_INOVACE_ ledna 2014

Jak vnímáš dílo? Poděl se s ostatními o své postřehy, výklad. Diego Velázquez, Las Meninas, 1656, olej na plátně, 318 x 276 cm, Museo del Prado, Madrid, Španělsko

Kdo je hlavní představitelka obrazu?

Jaký příběh skrývá obraz? Maluje Velázquez královský pár, jak pózuje za stojanem, nebo maluje Margaritu, překvapenou tím, že do místnosti vešli její rodiče?

Seznam se blíže s osobami z obrazu. Malíř Diego Velázquez,Princezna Margarita Teresa, María Agustina Sarmiento de Sotomayor Král Filip IV. s královnou Marianou, Isabel de Velasco Maria BarbolaJosé Nieto Velázquez Marcela de Ulloa, strážce Diego Ruiz Nicolas Pertusato

6 03 Malíř Diego Velázquez ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. ………………………………………………………………………………………… Princezna Margarita Teresa …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..…… ………………………………………………………………………………………… Král Filip IV. s královnou Marianou ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. ………………………………………………………………………………………… María Agustina Sarmiento de Sotomayor …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..…… ………………………………………………………………………………………… Isabel de Velasco ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..... ………………………………………………………………………………………… Marcela de Ulloa, strážce Diego Ruiz ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. ………………………………………………………………………………………… José Nieto Velázquez ……………………………………………………………………………………………………………………………………………..………………………………………… ………………………………………………………………………………………… Maria Barbola ………………………………………………………………………………………………………………………………………………..……………………………………… ………………………………………………………………………………………… Nicolas Pertusato..……………………………………………………………………………………………………………………………………………..………………………………………. ………………………………………………………………………………………… Rozšiř své znalosti. Vyhledej z internetu, odborné literatury.

7 03 Hlavní postavou obrazu Las Meninas – Dvorní dámy, původně nazývaný Rodina Filipa IV., je pětiletá princezna Margarita – Markéta Habsburská, v té době budoucí manželka rakouského arcivévody Leopolda I., obklopená dvorními dámami. Na obraze zachytil autor sám sebe při práci, jak stojí u malířského stojanu. Na zadní stěně za ním v zrcadle se odráží obraz španělského krále Filipa IV. s královnou Marianou. Zdánlivě „náhodná“ scéna je pečlivě naaranžována s použitím širokých znalostí perspektivy, geometrie a zrakové iluze. Obraz vznikl na madridském hradě Alcázar, v místnosti, kterou měl malíř k dispozici a v níž na protilehlé stěně visely dva obrazy s mytologickým námětem. Podařilo se je identifikovat a interpretují se jako Vítězství umění nad řemeslem a jako Odkaz na nespravedlivě potrestaného umělce. Kříž na prsou umělce byl domalován dodatečně v roce 1658, kdy se Diego Velázquez stal rytířem řádu sv. Jakuba. Podle legendy ho domaloval sám Filip IV.. Až do roku 1700 se obraz nacházel na místě svého vzniku v madridském Alcázaru. Během požáru na hradě v roce 1734 byl poškozen; následovalo jeho restaurování, při kterém byl asi o půl metru zkrácen.

8 03 Z pečlivé perspektivy lze vyvodit, že velké plátno vpředu leží mezi zrcadlem a postavami, jejichž obraz se objevuje v zrcadle – Velázquez zobrazuje sebe sama, jak maluje portrét krále a královny! Princezna (uprostřed) a její doprovod se nedívají na nás, ale na krále a královnu, kteří pózují na naší straně. Skutečnost, že malíř staví vedle sebe tento nejasný obraz v zrcadle a pohled na muže, kterého můžeme letmo zahlédnout otevřenými dveřmi, naznačuje, že vyslovuje svůj názor na povahu iluze v malířství. Dílo ukazuje, jak samozřejmě využíval znalostí o perspektivě, rafinovanou geometrii spojoval s úchvatným zacházením se světlem a stínem.

9 03 Pomocí pravoúhelníkových tvarů předmětů nacházejících se v ateliéru – zrcadla, plátna, obrazů, dveří – dal kompozici geometrický ráz a vytvořil tak rámec pro perspektivu. Prodloužení horních a dolních okrajů obrazů na boční stěně například vedou k úběžníku, který je také nejjasněji osvětlenou plochou obrazu. Postavy v předním plánu jsou sestaveny do rozmáchlé křivky, která spolu s atmosférickým využitím hlubokého stínu změkčuje lineární přísnost místnosti.

10 03 Použité zdroje: Obrázky: [1] CALLIOPEJEN1. Las Meninas 01 [online] [cit ]. Dostupné z: Text: 1000 obrazů, které musíte vidět. 1. vyd. Editor Stephen Farthing. Překlad Dušan Zbavitel. Praha: Fortuna Libri, 2007, 960 s. Fortuna art. ISBN COLE, Alison. Umění zblízka: perspektiva. 2. vyd. Bratislava: Perfekt, 2000, 64 s. ISBN Dvorní dámy. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, [cit ]. Dostupné z: