Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Michaela Nová. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál byl vytvořen v rámci OP VK 1.5 – EU peníze středním školám. DIEGO VELÁZQUEZ – Las Meninas VY_32_INOVACE_ ledna 2014
Jak vnímáš dílo? Poděl se s ostatními o své postřehy, výklad. Diego Velázquez, Las Meninas, 1656, olej na plátně, 318 x 276 cm, Museo del Prado, Madrid, Španělsko
Kdo je hlavní představitelka obrazu?
Jaký příběh skrývá obraz? Maluje Velázquez královský pár, jak pózuje za stojanem, nebo maluje Margaritu, překvapenou tím, že do místnosti vešli její rodiče?
Seznam se blíže s osobami z obrazu. Malíř Diego Velázquez,Princezna Margarita Teresa, María Agustina Sarmiento de Sotomayor Král Filip IV. s královnou Marianou, Isabel de Velasco Maria BarbolaJosé Nieto Velázquez Marcela de Ulloa, strážce Diego Ruiz Nicolas Pertusato
6 03 Malíř Diego Velázquez ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. ………………………………………………………………………………………… Princezna Margarita Teresa …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..…… ………………………………………………………………………………………… Král Filip IV. s královnou Marianou ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. ………………………………………………………………………………………… María Agustina Sarmiento de Sotomayor …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..…… ………………………………………………………………………………………… Isabel de Velasco ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..... ………………………………………………………………………………………… Marcela de Ulloa, strážce Diego Ruiz ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. ………………………………………………………………………………………… José Nieto Velázquez ……………………………………………………………………………………………………………………………………………..………………………………………… ………………………………………………………………………………………… Maria Barbola ………………………………………………………………………………………………………………………………………………..……………………………………… ………………………………………………………………………………………… Nicolas Pertusato..……………………………………………………………………………………………………………………………………………..………………………………………. ………………………………………………………………………………………… Rozšiř své znalosti. Vyhledej z internetu, odborné literatury.
7 03 Hlavní postavou obrazu Las Meninas – Dvorní dámy, původně nazývaný Rodina Filipa IV., je pětiletá princezna Margarita – Markéta Habsburská, v té době budoucí manželka rakouského arcivévody Leopolda I., obklopená dvorními dámami. Na obraze zachytil autor sám sebe při práci, jak stojí u malířského stojanu. Na zadní stěně za ním v zrcadle se odráží obraz španělského krále Filipa IV. s královnou Marianou. Zdánlivě „náhodná“ scéna je pečlivě naaranžována s použitím širokých znalostí perspektivy, geometrie a zrakové iluze. Obraz vznikl na madridském hradě Alcázar, v místnosti, kterou měl malíř k dispozici a v níž na protilehlé stěně visely dva obrazy s mytologickým námětem. Podařilo se je identifikovat a interpretují se jako Vítězství umění nad řemeslem a jako Odkaz na nespravedlivě potrestaného umělce. Kříž na prsou umělce byl domalován dodatečně v roce 1658, kdy se Diego Velázquez stal rytířem řádu sv. Jakuba. Podle legendy ho domaloval sám Filip IV.. Až do roku 1700 se obraz nacházel na místě svého vzniku v madridském Alcázaru. Během požáru na hradě v roce 1734 byl poškozen; následovalo jeho restaurování, při kterém byl asi o půl metru zkrácen.
8 03 Z pečlivé perspektivy lze vyvodit, že velké plátno vpředu leží mezi zrcadlem a postavami, jejichž obraz se objevuje v zrcadle – Velázquez zobrazuje sebe sama, jak maluje portrét krále a královny! Princezna (uprostřed) a její doprovod se nedívají na nás, ale na krále a královnu, kteří pózují na naší straně. Skutečnost, že malíř staví vedle sebe tento nejasný obraz v zrcadle a pohled na muže, kterého můžeme letmo zahlédnout otevřenými dveřmi, naznačuje, že vyslovuje svůj názor na povahu iluze v malířství. Dílo ukazuje, jak samozřejmě využíval znalostí o perspektivě, rafinovanou geometrii spojoval s úchvatným zacházením se světlem a stínem.
9 03 Pomocí pravoúhelníkových tvarů předmětů nacházejících se v ateliéru – zrcadla, plátna, obrazů, dveří – dal kompozici geometrický ráz a vytvořil tak rámec pro perspektivu. Prodloužení horních a dolních okrajů obrazů na boční stěně například vedou k úběžníku, který je také nejjasněji osvětlenou plochou obrazu. Postavy v předním plánu jsou sestaveny do rozmáchlé křivky, která spolu s atmosférickým využitím hlubokého stínu změkčuje lineární přísnost místnosti.
10 03 Použité zdroje: Obrázky: [1] CALLIOPEJEN1. Las Meninas 01 [online] [cit ]. Dostupné z: Text: 1000 obrazů, které musíte vidět. 1. vyd. Editor Stephen Farthing. Překlad Dušan Zbavitel. Praha: Fortuna Libri, 2007, 960 s. Fortuna art. ISBN COLE, Alison. Umění zblízka: perspektiva. 2. vyd. Bratislava: Perfekt, 2000, 64 s. ISBN Dvorní dámy. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, [cit ]. Dostupné z: