Vybrané manažerské nástroje Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice
Tento učební materiál vznikl v rámci projektu "Integrace a podpora studentů se specifickými vzdělávacími potřebami na Vysoké škole technické a ekonomické v Českých Budějovicích" s registračním číslem CZ.1.07./2.2.00/29.0019. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
benchmarking Metoda mezipodnikového srovnávání systematické, soustavné srovnávání výrobků, funkcí a procesů vlastního podniku se špičkovými podniky 80. léta Xerox Corporation
benchmarking 3 formy: Cíle – zlepšení v oblastech: funkční, interní, externí. Cíle – zlepšení v oblastech: lepšího rozhodování, náročnějších cílů, zvýšení spokojenosti zákazníků, urychlení procesů změn, úsporách nákladů, atd.
brainstorming expertní metoda tvořivé práce ve skupině 5-10 členů, kteří jsou různorodého a heterogenního profesního, věkového a dalšího složení Výhody: stimulace kreativního myšlení, generování velkého množství námětů, otevírání komunikačních příležitostí, atd.
Metoda scénářů definování systému definice základních systémů a subsytémů výchozí stav popis výchozího stavu systému referenční rámec definice referenčního rámce, tedy výchozích podmínek (např. na základě PEST analýzy) problém a cíl definice cíle a problémů metodika scénáře metoda systémového diagramu metody krtických bodů metody logických možností sběr dat specifikace mechanismu specifikace strukturálního mechanismu generujícího změnu tvorba scénářů
Portfolio analýza proces sestávající z osmi základních kroků: tvorba portfoliové matice, zmapování konkurenčního prostředí, vyjádření konkurenceschopnosti jednotlivých složek portfolia, určení specifických příležitostí a hrozeb a zvážení hlavních úkolů, specifikace potřebných finančních a dalších prostředků, porovnání ziskovosti, kontrola, zjištění souladu portfolia s podnikovou strategií.
Matice bcg Boston Consulting Group Osy matice: relativní tržní podíl (relativní podíl na trhu) – horizontální osa matice, tempo růstu trhu (popř. míra růstu odvětví) – vertikální osa matice, Objem prodejů – třetí parametr
Matice BCG
Strategie na základě matice BCG strategie zvýšení tržního podílu tvorbou nových složek portfolia (strategických podnikatelských jednotek), strategie zachování stávajícího tržního podílu, strategie snížení tržního podílu, strategie odchodu z trhu,
Matice GE
Strategie na základě matice GE strategie budování, neboli strategie podpory, strategie udržování, strategie sklízení, strategie ústupu, neboli zbavování se.