FANTAZIE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál byl vytvořen v rámci OP VK 1.5 – EU peníze středním školám. VY_52_INOVACE_ února 2014
O FANTAZII Obrazotvornost, představivost Psychologický proces, který vytváří obrazy předmětů a jevů v nové podobě. Základem jsou představy (dřívější zkušenosti, vzpomínky...) Je to oblast představ, které nesouhlasí s realitou. S fantazii souvisí i kreativní činnost a sny.
F UNKCE FANTAZIE úniková ( primární funkce) odpoutání se reality, získat odstup a vytvořit si subjektivní skutečnost tvořivá (sekundární funkce) vytvoření fantazijního modelu skutečnosti
D RUHY FANTAZIE BEZDĚČNÁ – vzniká samovolně, souvisí hlavně se sněním, je živá hlavně u dětí (považují ji za skutečnost) SNĚNÍ VE SPÁNKU ZÁMĚRNÁ – řídí se vědomím (něco chci...) TVŮRČÍ – používá se nejvíce v umění (architektura, móda, malířství, gurmánství, různě dětské hry)
P RINCIPY FANTAZIJNÍHO MYŠLENÍ někdy označovaného také jako magické myšlení Rozdělení: synkretizace: spojování různých myšlenkových prvků v nové celky symbolizace: předmětu se připisuje nějaký zvláštní význam (objekt něco symbolizuje) animismus: neživé předměty jsou pokládány za živé (např. kouzelné mluvící zrcadlo) magismus: existence okultních bytostí a sil (např. víra v existenci démonů, fantomů atd.)
P RINCIPY FANTAZIJNÍ ČINNOSTI Uplatňuje se zejména v tvorbě pohádek a mýtů. Dělení: aglutinace: spojování znaků jednoho předmětu se znaky jiného předmětu (např. kentauři, mytické bytost) kombinace: skoro totéž co aglutinace, avšak u jediného objektu (např. mytický trojhlavý pes Cerberus; Kyklopové - obři s jediným okem uprostřed čela) schematizace: vyloučení nepodstatných znaků - základní podoba, zdůrazňující charakteristické rysy objektu (např. známé „ruské panenky“) stylizace: znaky objektu jsou převedeny do určitých zkratek (např. výtvarné tvorbě) zvětšování a zmenšování objektů (pohádkové postavy obrů a trpaslíků) transdukce: převedení určitého objektu na jiný objekt, který je upraven tak, aby mu odpovídal některými znaky (např. keramika ve formě lidských obličejů)
Z VLÁŠTNOSTI A PORUCHY PŘEDSTAVIVOSTI Eidetizmus – schopnost prožívat určité představy tak živě, jako by byly reálné Synestézie – fyziologický děj, kdy jakýkoli vjem či představa vyvolávají prožitky jiných smyslů (např. barevné slyšení) Denní snění – proud představ a myšlenek (přání jedince); má především relaxační obsah Fantastická pseudologie – vymyšlené příběhy se vyprávějí jako skutečně zažité (jedinec začne postupem doby věřit, že se to tak stalo)
S NY Sen je charakteristickým produktem fantazie. Svůj původ má v nevědomí. Slouží k udržení spánku a neutralizuje působení negativních zážitků. Je dokázáno, že každý normální člověk má za noc 8 až 10 snů. 42% žen a 25% mužů si po probuzení vzpomene alespoň na jeden sen. Průměrně 70 minut po usnutí se dostaví první sen v trvání asi 10 minut, pak po 1-2 hodinách následují postupně 4 další sny, vždy trvající okolo minut. Jsou lidé, kteří tvrdí, že se jim nikdy nic nezdá. Výzkum však potvrdil, že každý z nás má každou noc sny, dokonce hned několik. Ovšem většinou sny ihned po probuzení zapomínáme.
P ŘEDSTAVIVOST = psychický děj, který vede ke vzniku pamětních představ. Představy se spolu propojují a při vybavování pak často naskočí i ty, které jsou s tou původní propojeny. Představy jsou úzce spojené s vnímáním, pamětí i myšlením. Vyvolávají v nás city a emoce. VZPOMÍNKOVÉ/PAMĚŤOVÉ - něco co už jsme prožili (např. nějaké činnosti, místa, osoby...) FANTAZIJNÍ - to, co jsme doposud neprožili = představy něčeho nového
PRAMENY NAKONEČNÝ, Milan. Psychologie osobnosti. Vyd. 2., rozš. a přeprac. Praha: Academia, 620 s. ISBN Představivost a fantazie. In: [online]. [cit ]. Dostupné z: psychologie/10-predstavivost-a-fantazie.html Sny. In: Psychologie.nazory.eu [online]. [cit ]. Dostupné z: