Řečnický styl PaedDr. Hana Vítová Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/34.0861 MODERNIZACE VÝUKY
Anotace Předmět: český jazyk a literatura Ročník: IV Anotace Předmět: český jazyk a literatura Ročník: IV. ročník SŠ Tematický celek: opakování mluvnického učiva 1.-4. ročníku Klíčová slova: rétorika, proslov, přednáška, diskuse Forma: výklad Datum vytvoření: 17.5.2013
Řečnický styl styl oficiálních veřejných projevů funkce přesvědčovací přímý kontakt s posluchači využití neverbálních prostředků působí na rozum i cit
Rétorika řečnické umění vznik ve starověkém Řecku a Římě zakladatel řecký filozof Aristoteles – spis Rétorika funkce řečníka – poučovat, přesvědčovat, argumentovat, získávat, hodnotit, působivě se vyjadřovat
Řečnické projevy spisovný jazyk citově zabarvené prostředky, obrazná pojmenování… neverbální prostředky Uveďte příklady obrazných pojmenování. Co rozumíme pojmem neverbální prostředky?
Řečnické útvary Projevy: - politické - soudní - duchovní - příležitostné - naučné - kulturní - vědecké
Kompozice řečnických projevů Úvod: - oslovit posluchače - motivovat, vzbudit zájem - seznámit s tématem Stať: - rozvést myšlenky - argumentovat Závěr: - shrnout hlavní myšlenky - poděkovat za pozornost
Projev politický úvaha s hodnotícími prvky naznačuje perspektivu, možný vývoj staví na argumentaci někdy se přizpůsobuje názorům posluchače / populismus / např. projevy stranické, prezidentské, parlamentní… Jaké znáte druhy argumentací?
Proslov druh projevu – menší rozsah zaměřen na menší počet posluchačů menší míra oficiálnosti např. proslov ředitele školy na maturitním plese Napište proslov na maturitní ples, který přednesou zástupci 4. ročníků.
Přednáška spojuje rysy odborného a řečnického stylu zaměřena na fakta jazyk neutrální přesnost, věcnost, ale i snaha zaujmout psána s ohledem na posluchače – náročnost, zábavnost… např. přednáška na vysoké škole, populárně zaměřená přednáška pro laické publikum
Diskuse založena na dialogu diskutující vyjadřují své názory vnímají názory ostatních, lépe se v problematice orientují potřeba diskusi vést a respektovat daná pravidla Zvolte si aktuální téma, které vás zajímá a pokuste se o něm ve třídě diskutovat.
Shrnutí působíme na rozum i cit posluchačů využíváme spisovného jazyka začleníme argumentaci udržujeme kontakt s posluchačem útvary – projev, proslov, přednáška, diskuse
Použité zdroje - SOCHROVÁ, Marie. Český jazyk a literatura: ucelená, přehledná, osvědčená příprava k maturitě a k přijímacím zkouškám na střední a vysoké školy. Havlíčkův Brod: Fragment, 2007. ISBN 978-80-253-0468-6. 80-7358-082-9 -MUŽÍKOVÁ, Olga. Odmaturuj z českého jazyka. Brno: Didaktis, 2007. ISBN