PSYCHOLOGIE A KOMUNIKACE PERCEPČNÍ STEREOTYPY

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PaedDr. Zuzana Horváthová, Ph.D. doc. Ing. Josef Abrhám, Ph.D.
Advertisements

PHP Podmíněné příkazy v PHP - 06
PHP Zpracování formuláře v PHP - 11 Mgr. Josef Nožička IKT PHP
P OSTOJE Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu CZ.1.07/1.1.04/
PHP PHP – základy syntaxe (část 1) - 03 Mgr. Josef Nožička IKT PHP
Statika Vazbové síly na nosníku 15
PSYCHOLOGIE A KOMUNIKACE Hodnoty
Vymezení, funkce, zdroje
Přednáška Psychologie I. Povinnost k sobě. Stabilní vůdce = stabilní děti i oddíl Naší životním cílem by měla být práce na své osobnosti Snaha o sebezdokonalování.
OSOBNOST.
Český jazyk a literatura Poezie českých autorů 1. poloviny 20
Proces vnímání v komunikaci
ACCESS PŘÍKAZOVÉ TLAČÍTKO, CVIČENÍ 20 Ing. Jana Horáková IKT MS Office
Sociální vztahy Percepce a komunikace Sociální a masová komunikace Interakce Interpersonální vztahy Sociální vztahy.
Algoritmizace a programování Objektově orientované programování - 16 Mgr. Josef Nožička IKT Algoritmizace a programování
VNÍMÁNÍ A POSUZOVÁNÍ DRUHÝCH LIDÍ
Procentový počet Prezentace_12
ZÁKLADY ZDRAVOTNÍ VÝCHOVY ZDRAVÍ A JEHO DETERMINANTY 01
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Psychologie II Sociální psychologie
POČÍTAČOVÁ GRAFIKA PROGRAMY A NÁSTROJE PRO PRÁCI S VEKTOROVOU GRAFIKOU 3 ING. BOHUSLAVA VITEKEROVÁ IKT MS Office
Ing. Hana Kročová EKONOMIKA Anotace Materiál seznamuje se základními pojmy nabídka, faktory ovlivňující nabídku, cena. Musí být doplněn.
POČÍTAČOVÁ GRAFIKA DIGITÁLNÍ FOTOAPARÁT 1 ING. BOHUSLAVA VITEKEROVÁ IKT MS Office
Kalkulace zboží Prezentace_16 Mgr. Silva Vaňková OPČ_Kalkulace zboží
PSYCHOLOGIE A KOMUNIKACE Cíle a zájmy
PRVNÍ POMOC TRANSPORT ZRANĚNÝCH 09
PRVNÍ POMOC POLOHOVÁNÍ ZRANĚNÝCH 11
POČÍTAČOVÁ GRAFIKA ÚPRAVA FOTOGRAFIÍ – ÚPRAVA ČERVENÝCH OČÍ ING. BOHUSLAVA VITEKEROVÁ IKT MS Office
PHP Souhrnné cvičení Mgr. Josef Nožička IKT PHP
ACCESS ÚVOD DO PROGRAMU - 02 Ing. Jana Horáková IKT MS Office
ZÁKLADY ZDRAVOTNÍ VÝCHOVY VÝCHOVA ke ZDRAVÍ 14
Programovatelné automaty AD převodníky 11
Rozdělovací počet Prezentace_14
Chyby ve vnímání První dojem Haló efekt Soukromé teorie osobnosti
Český jazyk a literatura
Ing. Bohuslava Vitekerová
Profesně pracovní způsobilost člověka a její edukační utváření
MECHANICKÉ KMITÁNÍ 02. Kmitavý pohyb Mgr. Marie Šiková KMITAVÉ A VLNOVÉ JEVY
IKT MS Office Access Sestavy Ing. Jana Horáková
ACCESS SESTAVY Ing. Jana Horáková IKT MS Office
Chyby při vnímání druhých lidí
ACCESS TVORBA TABULEK, CVIČENÍ - 05 Ing. Jana Horáková IKT MS Office
PRVNÍ POMOC neodkladná resuscitace – DÍTĚ 19
Poměr, přímá a nepřímá úměrnost Prezentace_11
Sociální poznávání (Social Cognition)
Dějepis Úvod do dějepisu Pavel Šupka
Jednotky základní Prezentace_19
EXPRESSION HAVE GOT PRESENT_04 Mgr. Filip Soviš ANJ_Tenses
PRVNÍ POMOC neodkladná resuscitace - ÚVOD 15
Směšovací počet Prezentace_15
Programovatelné automaty Popis PLC 02
Existencionalismus, neorealismus
Modely mentální retardace
Programovatelné automaty indukční snímače 06
Pedagogická psychologie
OSOBNOST UČITELE JAKO JEDEN ZE SUBJEKTŮ VÝCHOVNĚ-VZDĚLÁVACÍHO PROCESU Seminární práce KPG/RPEPS Pavel Švejda.
I n k l u z i v n í v z d ě l á v á n í aneb odvaha dělat věci jinak
S OCIÁLNÍ PSYCHOLOGIE Mgr. Vladimír Velešík. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy ANOTACE 1.Kód DUMu: VY_32_INOVACE_1.SV.18.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Jana Novotná Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_PEDAGOGIKA_PSYCHOLOGIE_18.
Název školy: Základní škola speciální Litvínov, Šafaříkova 991 Autor: Mgr. Jaroslava Stejskalová Název materiálu: VY_32_INOVACE_50_Občanská výchova_Morálka.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Rizikové skupiny 2 Pojetí normality, deviace a deviantní chování
Vztahy mezi lidmi Percepce a komunikace Sociální a masová komunikace
KOGNITIVNÍ PSYCHOLOGIE
PROFESE UČITELE Radek Šír.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Jana Novotná Název materiálu:
Seminář „Psychologie ve školní praxi“
Sociální psychologie.
Témata kognitivní psychologie
Předsudky a stereotypy
Transkript prezentace:

PSYCHOLOGIE A KOMUNIKACE PERCEPČNÍ STEREOTYPY PÉČE O NEMOCNÉ PSYCHOLOGIE A KOMUNIKACE PERCEPČNÍ STEREOTYPY Mgr. Magdaléna Nevařilová www.zlinskedumy.cz

Anotace Materiál seznamuje žáky s některými chybami v poznávání druhých lidí (percepčními sterotypy). Musí být doplněn výkladem. Autor Mgr. Magdaléna Nevařilová (Autor) Jazyk Čeština Očekávaný výstup 53-41-M/01 Zdravotnický asistent Speciální vzdělávací potřeby - žádné - Klíčová slova Sociální percepce, percepční stereotypy Druh učebního materiálu Prezentace Druh interaktivity Kombinované Cílová skupina Žák Stupeň a typ vzdělávání odborné vzdělávání Typická věková skupina 16 - 19 let Vazby na ostatní materiály Další materiály z celku „ Psychologie a komunikace“

Sociální percepce Způsob, jak lidé vnímají sami sebe a druhé lidi v sociálních situacích, jaké si utváří úsudky o sobě a druhých Jde o vnímání sociálního dění („co vidím“) I o interpretaci vnímané skutečnosti („co si o tom myslím“) Působí „subjektivní filtr“ : předchozí zkušenosti, motivace, postoje, aktuální stav Individuální rozdíly v sociální percepci (dva různí lidé vnímají stejnou situaci odlišně)

PERCEPČNÍ STEREOTYPY (CHYBY) mechanismy, které často vedou ke zkreslenému vnímání a chybnému posuzování druhých osob

Haló efekt Chyba prvního dojmu První informace, kterou dostaneme o druhém člověku, může do značné míry určovat, jaký dojem si o něm utvoříme Svých prvních dojmů se těžko vzdáváme a to zvláště tehdy , jsou-li negativní Nežádoucí usměrnění pozorování podle směru, který „udá“ náš první dojem, negativní dojem vede k dalšímu zápornému hodnocení a naopak Špatný první dojem → nevlídné chování pozorovatele → špatné chování vůči pozorovateli → potvrzení prvního dojmu Pozor!! Haló efekt neznamená, že by první dojem byl v zásadě mylný

Projekce Připisujeme druhým naše vlastní motivy, preference, hodnoty… Tendence očekávat, že druhý člověk má podobné motivy, zájmy, postoje, názory,… (Podle sebe soudím tebe…)

Pygmalion efekt Sebenaplňující předpověď, sociální přesvědčení nebo očekávání, které ovlivňuje skutečnost tak, že se proto stává pravdivou Pokud jdeme do boje jako poražení, skutečně prohrajeme a naopak

Efekt novosti Výraznější vliv na utváření dojmu mívají nejnovější informace

Aktuální stav pozorovatele (fyzický i psychický) V nepohodě se pro nás zdůrazňují negativní a nepříjemné stránky chování lidí a naopak Působí i sociální vlivy, např. strach z propuštění ze zaměstnání může ovlivnit chování ke klientovi

Stereotypy Formy iracionálně založeného posuzování jednotlivců, skupin, národů Klasifikování lidí podle povrchních vlastností, znaků, signálů, např. barva pleti, sexuální orientace Stereotypní hodnocení : zjednodušené, zkreslené, bez ohledu na individualitu jsme příslušníkovi jedné skupiny přisoudili její časté rysy Nebereme ohled na to, jaký člověk ve skutečnosti je, pouze jej zařadíme do předem připraveného „šuplíku“

Které stereotypy vás nejdříve napadnou ?

Předsudky Zobecnění zkušeností se skupinou i na jedince, vidíme tedy člověka spíše jako příslušníka skupiny než jako konkrétní osobu Intenzivní stereotyp v sociální interakci Všichni mladí přece…, každý úředník musí…, učitelé vždycky…

Jaký stereotyp znázorňuje obrázek? Zdroj : Hayesová, N. Základy sociální psychologie, Praha: Portál, 1998 ISBN 80-7178-415-X s.80

Chyby nesprávného zakotvení Chyba přísnosti, chyba mírnosti (shovívavosti), chyba centrální tendence. Používání různě nastavených měřidel (různých škál) při posuzování Většina vlastností, rysů, lidských výkonů je v populaci rozdělena přibližně normálně Tzn. většina lidí dosahuje středních hodnot, jen málo lidí dosahuje krajních hodnot (velmi nízkých či vysokých)

Křivka normálního rozložení jevu

Chyba přísnosti – posuzovatel je přísný člověk, málokdy je spokojený Chyba přísnosti – posuzovatel je přísný člověk, málokdy je spokojený. Podle jeho měřítka je většina výkonů v úrovni minima, výborný nebude téměř nikdo. Chyba mírnosti – posuzovatel je velmi benevolentní, i lidé, kteří ve skutečnosti dosahují velmi nízké hodnoty výkonu, jsou posuzováni jako průměrní Chyba centrální tendence – každá posuzovaná osoba spadá do průměru, vyhýbáme se extrémním hodnotám Úkol: Jak bude vypadat známkování u učitelů, kteří mají výše uvedené percepční chyby?

Implicitní (laická, soukromá) teorie osobnosti Každý člověk si na základě osobní zkušenosti vytváří vlastní představy o tom, které lidské vlastnosti spolu souvisejí. Pomáhá dotvořit si obraz o člověku, o němž už něco víme K vlastnostem, o kterých víme, si přidáváme ty, které s nimi obvykle vystupují pospolu Tato souvislost se však nemusí vztahovat na všechny Kdo lže, ten krade…jestliže je někdo dobře oblečený, je i inteligentní…

Úkol: Kterou z percepčních chyb potvrzuje tzv. Rosenthalův experiment? Rosenthalův experiment – očekávání učitelů. Učitelé ve škole dostali (náhodou zaslechli) tipy na obzvlášť šikovné děti, které ale byly ve skutečnosti průměrnými žáky. Za rok se těmto dětem výrazně zlepšil prospěch a to jen díky očekávání učitelů. Ze skrytých záznamů experimentátoři zjistili, že se učitelé chovali k vybraným dětem jinak – častěji je vyvolávali, více je chválili, atd.

Úkol: Které percepční chyby se dopouští učitel na střední škole, který tvrdí: „Na jedničku umí Pán Bůh, na dvojku pan ředitel, na trojku já, na čtverku premiant této třídy…“ V jednom experimentu byly zjišťovány stereotypy Američanů vůči jiným národům. Pokuste se přiřadit charakteristiky národům tak, aby to odpovídalo Vašim názorům a zkušenostem

Němci A. Pověrčiví, líní, „happy go lucky“ 2. Američané B. Umělečtí, impulzivní, vášniví 3. Židé C. Sportovní, inteligentní, konvenční 4. Číňané D. Pracovití, inteligentní, materialističtí 5. Angličané E. Pověrčiví, úskoční, konzervativní 6. Černoši F. Vědecky myslící, pracovití, neteční 7. Italové G. Prohnaní, ziskuchtiví, pracovití

Nyní porovnejte svůj názor s výsledky experimentu: Němci F. Vědecky myslící, pracovití, neteční 2. Američané D. Pracovití, inteligentní, materialističtí 3. Židé G. Prohnaní, ziskuchtiví, pracovití 4. Číňané E. Pověrčiví, úskoční, konzervativní 5. Angličané C. Sportovní, inteligentní, konvenční 6. Černoši Pověrčiví, líní, „happy go lucky“ 7. Italové B. Umělečtí, impulzivní, vášniví

Zdroje: HAYES, Nicky. Základy sociální psychologie. Praha: Portál s. r Zdroje: HAYES, Nicky. Základy sociální psychologie. Praha: Portál s.r.o., 1998. ISBN 80-7178-415-X. SMÉKAL, Vladimír. Pozvání do psychologie osobnosti. Brno: Barrister a Principal, 2002. ISBN 80-86598-65-9. VÝROST, Jozef. Sociální psychologie. Praha: Grada Publishing, a.s., 2008. ISBN 802471428.

Obrázky: HOWARD, Henry. Love animating the statue of Pygmalion [online]. 1802 [cit. 2012-09-23]. Dostupné z: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Pygmalion_%28Howard%29.jpg POUYA SH. Homeless film2 [online]. 2008 [cit. 2012-12-17]. Dostupné z: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Homeless_film2.jpg PLOERROR. Policista [online]. 2009 [cit. 2012-12-17]. Dostupné z: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Policista.jpg PAKHATAR1. Abu Eesa PG [online]. 2008 [cit. 2012-12-17]. Dostupné z: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Abu_Eesa_PG.jpg ARKESTEIJN, Jan. Normale verdeling PNG [online]. 2003 [cit. 2012-12-17]. Dostupné z: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Normale_verdeling.PNG