Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Objem

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Jednotky objemu. Měření objemu kapalin.
Advertisements

IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
Název materiálu: OBJEM – výklad učiva.
Fyzika 6.ročník ZŠ Fyzikální veličina O b j e m Creation IP&RK.
Lukáš Nečas a Daniel Dostál
OBJEM a jeho měření.
MĚŘENÍ OBJEMU Dostupné z Metodického portálu ISSN:  , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Ing. Radek Pavela Měření objemu.
ZŠ, Týn nad Vltavou, Malá Strana
Jednotky objemu Autor: Mgr. Eliška Vokáčová
Matematika Objemy těles.
Fyzika 6. ročník Objem Anotace
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Iveta Konvičná Dostupné z Metodického portálu ISSN , financovaného.
Porovnáváme povrch a objem válce a kuželu. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Zbyněk Tůma. Dostupné z Metodického portálu.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Hustota
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Výpočty s hustotou
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Teplota
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Měření teploty Číslo DUM: III/2/FY/2/1/14 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast: Fyzikální veličiny.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Čas Číslo DUM: III/2/FY/2/1/11 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast: Fyzikální veličiny a jejich.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Měření hmotnosti
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Sériové řazení rezistorů Číslo DUM: III/2/FY/2/2/13 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast: Elektrické.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Čočky - spojky Číslo DUM: III/2/FY/2/3/12 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast: Optika Autor:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Čočky - rozptylky
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Mikroskop
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Měřidla délky Číslo DUM: III/2/FY/2/1/3 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast: Fyzikální veličiny.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Tlak
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Magnetické pole a magnetizace Číslo DUM: III/2/FY/2/2/19 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast:
Tělesa –testy Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Elektrické vlastnosti látek Číslo DUM: III/2/FY/2/2/1 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast: Elektrické.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Měření a znázornění síly
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Publikování fotografií Číslo DUM: III/2/VT/2/3/56 Vzdělávací předmět: Výpočetní technika Tematická oblast:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Měření objemu kapalin
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Měření objemu pevných látek
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Lupa
Tělesa –Válec Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
Tělesa – trojboký hranol
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Alena Čechová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Měření délky Číslo DUM: III/2/FY/2/1/2 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast: Fyzikální veličiny.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Ohmův zákon(příklady) Číslo DUM: III/2/FY/2/2/11 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast: Elektrické.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Závislost elektrického odporu na vlastnostech vodiče Číslo DUM: III/2/FY/2/2/12 Vzdělávací předmět: Fyzika.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Skládání a rozkládání sil Číslo DUM: III/2/FY/2/1/17 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast: Fyzikální.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Alena Čechová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Alena Čechová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Objemové jednotky a jejich převody
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Čas
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Siločáry elektrického pole
Tělesa –S krychle Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
Tělesa – krychle Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
Objem tělesa Tematická oblast Fyzika Datum vytvoření Ročník
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Vysvětlení elektrování těles Číslo DUM: III/2/FY/2/2/3 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast: Elektrické.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Paralelní řazení rezistorů
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Mgr. Aleš Čech Fyzika 6. ročník
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Tlak
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Lom světla I. část
Tělesa – kvádr Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Ohmův zákon (odvození)
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Objem
AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_02 Objem
NÁZEV ŠKOLY: 2. základní škola, Rakovník, Husovo náměstí 3
Objem objem je fyzikální veličina, kterou značíme V
Anotace Litr Druhy a využití Co měříme v litrech
OBJEM objem je fyzikální veličina určující část prostoru, kterou zabírá těleso Značka objemu: V.
AUTOR: Mgr. Hana Dvořáčková NÁZEV: VY_32_INOVACE_42_OBJEM TEMA: FYZIKA
Název školy Základní škola Jičín, Husova 170 Číslo projektu
Převody jednotek objemu − 2. část
Interaktivní test z fyziky – 6. ročník
Transkript prezentace:

Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.3811 Název DUM: Objem Číslo DUM: III/2/FY/2/1/4 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast: Fyzikální veličiny a jejich měření Autor: Mgr. Petra Kejkrtová Anotace: Žák se seznámí s objemem jako fyzikální veličinou, jednotkami objemu, naučí se převádět jednotky objemu. Klíčová slova: Objem, jednotky objemu (m3, cm3, dm3, mm3, l, ml, hl, dl), odměrný válec. Metodické pokyny: PC, DTP, metodické pokyny jsou součástí materiálu. Druh učebního materiálu: Prezentace doplněná fotografiemi a úkoly. Druh interaktivity: Kombinovaná Cílová skupina: Žák 6. ročníku Datum vzniku DUM: 18.9.2013

Objem Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Kejkrtová. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozuje Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (NÚV).

Co je to objem a kde se s ním setkáme? Objem je fyzikální veličina. Setkáváme se s ním v běžném denním životě. Jdeme do obchodu koupit litr mléka, tatínek natankoval do nádrže 30l benzínu, do bábovky přidáme 200ml oleje, do vany si napustíme 150l vody, maminka si koupila pětilitrový hrnec, denně máme vypít alespoň 2l tekutin apod.

Objem vyjadřuje velikost prostoru, kterou těleso zabírá. Značka : V Základní jednotka : metr krychlový (1m3) 1m3 je objem krychle s délkou hrany 1m. 1dm3

Základní převody jednotek objemu: Někdy je potřeba vyjádřit objem v menších nebo větších jednotkách. K tomu používáme násobky nebo naopak díly objemových jednotek. Milimetr krychlový (1mm3), centimetr krychlový (1cm3), decimetr krychlový (1dm3) atd. Základní převody jednotek objemu: 1mm3 = 0,000000001m3 1m3 = 1 000 000 000mm3 1cm3 = 0,000001m3 1m3 = 1 000 000cm3 1dm3 = 0,001m3 1m3 = 1 000dm3

Hektolitr (1hl), decilitr (1dl), centilitr (1cl), mililitr (1ml) V praxi nejčastěji měříme objem kapalin. Tento objem měříme většinou na litry a mililitry. I zde je někdy potřeba vyjádřit objem v menších nebo větších jednotkách. K tomu používáme násobky nebo naopak díly objemových jednotek. Hektolitr (1hl), decilitr (1dl), centilitr (1cl), mililitr (1ml) Základní převody jednotek objemu kapalin: Zapamatujte si! 1litr = 1dm3 platí také 1ml = 1cm3 1ml = 0,001l 1l = 1 000ml 1cl = 0,01l 1l = 100cl 1dl = 0,1l 1l = 10dl 1hl = 100l 1l = 0,01hl

Vyzkoušíme si pár převodů: 456m3 = 456 000dm3 = 456 000 000cm3 12l = 12dm3 = 12 000 cm3 458cm3 = 0,458dm3 = 0,458l 25m3 = 25 000dm3 = 25 000l 2 658ml = 2,658l = 2,658dm3 1 547mm3 = 1,547cm3 = 1,547ml 125l = 1 250dl 12cl = 120ml = 120cm3 4hl = 400l = 400dm3 487dl = 48,7l = 48,7dm3 = 0,0487m3

a) převeďte na mm3 b) převeďte na cm3 1) 12 cm3 = mm3 2) 0,35 m3 = mm3 3) 2,8 dm3 = mm3 4) 7 l = mm3 5) 0,63 m3 = mm3 6) 4,7 ml = mm3 7) 0,456 dl = mm3 8) 0,015 cm3 = mm3 9) 1,2 cl = mm3 10) 0,49 dm3 = mm3 12 000 1) 2 m3 = cm3 2) 36 mm3 = cm3 3) 126 ml = cm3 4) 3,4 dm3 = cm3 5) 4 cl = cm3 6) 7,6 m3 = cm3 7) 0,6 dl = cm3 8) 12 l = cm3 9) 2564mm3 = cm3 10) 0,4572 hl = cm3 2 000 000 350 000 000 0,036 2 800 000 126 7 000 000 3 400 630 000 000 40 4 700 7 600 000 45 600 60 15 12 000 12 000 2,564 490 000 45 720

c) převeďte na dm3 d) převeďte na m3 1) 78 cm3 = dm3 2) 1,6 m3 = dm3 4) 3,6 l = dm3 5) 7,1 m3= dm3 6) 458 cm3 = dm3 7) 96 cl = dm3 8) 165 ml = dm3 9) 658 cm3 = dm3 10) 4 hl = dm3 0,078 1) 623 dm3 = m3 2) 12 cm3 = m3 3) 45 l = m3 4) 50 dm3 = m3 5) 896 cm3 = m3 6) 5 dm3 = m3 7) 47 hl = m3 8) 891 dl = m3 9) 7410 cm3 = m3 10) 30 dm3 = m3 0,623 1600 0,000012 0,457 0,045 3,6 0,05 7100 0,000896 0,458 0,005 0,96 4,7 0,165 0,0891 0,658 0,00741 400 0,03

V historii bylo velmi důležité měření objemu hlavně z hlediska obchodování. Používaly se k tomu např. tyto objemové jednotky: bečka, pinta, sud, vědro, věrtel, vůz neboli fudr, čber, galon, žejdlík(lidově hrneček), škopek, korbelík, barel, čber atd.

K měření objemu se používají odměrné nádoby. a) Odměrné nádoby pro jeden objem b) Odměrné nádoby se stupnicí v objemových jednotkách

Odměrný válec Odměrný válec je plastová nebo skleněná dutá nádoba se stupnicí nejčastěji v ml, která je určena k odměřování objemu kapalin nebo pevných látek.

Otázky a úkoly: 1. Co je to objem, jakou má značku a základní jednotku? objem vyjadřuje velikost prostoru, kterou těleso zabírá, V, 1m3 2. Jaké další jednotky objemu používáme? cm3, mm3, dm3, l, ml, dl, cl, hl 3. Vyjmenuj nějaké starší jednotky objemu. bečka, pinta, sud, vědro, věrtel, galon, žejdlík, škopek atd. 4. Co se používá k měření objemu? objemové nádoby – odměrné válce, kádinky, pipety 5. Popiš odměrný válec.

Použité zdroje: Obrázky autor.