Vysoké a nízké ve vizuální kultuře

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
VY_52_INOVACE_DEK_52 B A U H A U S
Advertisements

Co je estetika?  věda o podstatě a formách tvorby podle zákonů krásy  základ osvojení světa jako tvůrčí,cílevědomé činnosti lidí-estetické osvojování.
POP ART Daniela Kubáňová.
POP ART.
VY_32_INOVACE_2C3.
Pop-art Autor: Michelle Malá a Nela Doláková
©c.zuk ©c.zuk Obchodní akademie a Střední odborná škola,
Obecné poučení o literatuře
VY_52_INOVACE_DEK_59 NOVÝ REALISMUS, NOVÁ FIGURACE, HYPERREALISMUS
Pop-art 2.polovina 20. století.
ČESKÝ IMPRESIONISMUS 90. léta 19. století.
Egyptští bohové Najdi si dvojici, která má jiného boha než ty.
Význam organizace INSEA pro další vzdělávání v oboru výtvarná výchova
SECESE VY_52_INOVACE_DEK_42.
Téma 7: „Vznešené a nízké“ ve vizuální kultuře
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Romantismus Lukáš Rozsypal.
5. Nástin historického vývoje RD
Abstraktní expresionismus
VY_52_INOVACE_DEK_58 POP-ART
VY_52_INOVACE_DEK_34 Impresionismus
Moderní umění začíná postimpresionismem. Umělecké dílo není pouhý
Gotická kultura.
Umělecké směry 20. století
ROZVOJ KLÍČOVÝCH KOMPETENCÍ
VY_52_INOVACE_DEK_46 PRVNÍ UMĚLECKÉ SLOHY 20. STOLETÍ
Kultura.
Secesní architektura v ostatních zemích Evropy a Ameriky
Cesta a význam dó, tao Staří válečníci se vydávali dokonale připraveni na krvavou cestu života Ani dnes to není jiné, stačí např.nasednout do automobilu…
VY_52_INOVACE_DEK_49 NAIVNÍ UMĚNÍ
VY_32_INOVACE_31-07 Skupina 42 Obecná východiska.
VY_52_INOVACE_DEK_56 MALÍŘSTVÍ PO DRUHÉ SVĚTOVÉ VÁLCE
Zpracováno: Autor: Mgr. Dobruše Fajkusová
26. července26. července 1875 – 6. června června1961 Byl švýcarský lékař a psychoterapeut, zakladatel analytické psychologie. Jeho přínos psychologii.
Poezie ve světové literatuře
Umělecké směry 19. století
ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
1.1. Formování veřejného mínění dr.Ján Mišovič, CSc
Poznáváme antickou kulturu „ „Vzdělanost má trpké kořínky, ale sladké plody“ Aristoteles.
Alexis de Tocqueville / / Karl Marx /1818 – 1883/
Surrealismus.
Výtvarné směry 2. poloviny 20. století
Postmodernismus Postmodernismus. Dokážete vysvětlit tento pojem?
Poezie 1. pol. 20. století Skupina 42. Skupina 42 Skupina 42 České umělecké sdružení, vzniklo v roce 1942, odtud označení celé skupiny Sdružovala výtvarníky,
Jan Patočka moderní čs. filosofie „Kde se však mění svět a dějiny ? V 'nitru', lépe než v životě jednotlivce.“ Jan Patočka.
„Napříč moderním uměním aneb kreativity se nebojíme“ -výtvarná soutěž pro II.stupeň ZŠ a MŠ Nedašov Mgr. Jarmila Švédová.
VY_32_INOVACE_41 DĚJINY KULTURY. VY_32_INOVACE_41 DĚJINY KULTURY.
UMĚNÍ, VÍRA A NÁBOŽENSTVÍ
IMPRESIONISMUS Název školy: Základní škola Karla Klíče
Téma 7: „Vysoké a nízké“ ve vizuální kultuře
Recepce a interpretace UD Vrstvy UD
Pop art Název školy: ZŠ Karla Klíče v Hostinném Autor: Alena Pavolková
Karolína Hejduková GP3MP_MGP Metodika galerijní pedagogiky 2013
Náhoda Název školy Základní škola a mateřská škola Libchavy
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Přední umělecké ideje 19. a 20. století
Obraz a slovo Emblematika Ikonologie
Virtuální výtvarné světy a materiálovost ve výtvarném projevu mládeže.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Starověké Řecko Autor: Mgr. et Bc. Dagmar Klásková
Expresionismus Název školy: ZŠ Karla Klíče v Hostinném
výtvarné vyjadřování od nejstarších dob
1. Rozdíl mezi výtvarným uměním a vizuální kulturou – a mezi dějinami umění a teorií VK Výtvarné umění: architektura a urbanismus, sochařství, malířství,
Modelový koncept hodiny výtvarné výchovy
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Křivonosková Kateřina
Novoplatonismus.
AUTOR: Mgr. Iveta Hejtmánková
Základní filozofické otázky
Formální interpretace uměleckého díla
Transkript prezentace:

Vysoké a nízké ve vizuální kultuře

1. „Vznešené“ (sublime, das Erhabene) to, co je velké, majestátní, co přesahuje všechny hranice vyjádření nekonečna smyslovými prostředky emocionální odezva: úžas, nadšení, úcta Teoretické koncepty: Immanuel Kant, Edmund Burke, Friedrich Schiller František Bílek, Úžas, 1907

„Vznešené“ u I. Kanta a F. Th. Vischera Vznešené: otřásající, dojímající, protiklad vůči krásnému Vznešenost přírody: hvězdná oblaka, východ slunce, moře matematická vznešenost prostoru (moře, poušť) / dynamická vznešenost síly (bouře, vichřice), jež může působit ničivě i plodně Vischer: vznešenost smyslová (příroda), rozumová (smýšlení, vůle), rozumová v tragickém konfliktu (dějiny)

C. D. Friedrich, Mnich na břehu moře, 1809

Koncept vznešeného u J. F. Lyotarda (Putování) „Cílem Newmanova obrazu není ukázat, že trvání přesahuje vědomí, nýbrž chce být samo událostí. ... Newmanův obraz je anděl. Nic nezvěstuje, je zvěstováním samým.“ „Má-li Newmann nějaký syžet, pak je jím „okamžité“. Děje se to zde a nyní. To, co se děje (quid), přichází až poté. Začátek je, že to je (quod); svět, to, co je.“ Nesrovnatelnost vznešeného jako vkladu moderního malířství se uskutečňuje, jak to bylo téměř současně formulováno ve spisech Maurice Merleau-Pontyho, Jacquese Derridy a Gillese Deleuzeho, jako experimentální reflexe tím, že viditelné (slyšitelné, ukazatelné) vděčí za to, že je viditelné zásadní neviditelnosti nebo nepřítomnosti. Barnett Newman Dyonisius 1949

2. Posvátný prostor a podoby numinózního „První moderní chrám na světě“ Otto Wagner, kostel sv. Leopolda v psychiatrické léčebně Am Steinhof ve Vídni, 1904-1907

Fritz von Uhde, Nechte maličkých přijíti ke mně, 1884

Desiderius Peter Lenz, Pieta, 1894. Chrám sv. Gabriela, Praha-Smíchov

Podoby numinózního podle Rudolfa Otta Das Heilige (Posvátno), 1917 Vznešenost: Pyramidy a sfinga v Gíze

Podoby numinózního podle Rudolfa Otta Das Heilige (Posvátno), 1917 Posvátné umění: klasická čínská malba z období dynastií Tang a Sung (krajinářství a obrazy svatých) Shen Chou, Hora Lu, cca 1500

Podoby numinózního podle Rudolfa Otta Das Heilige (Posvátno), 1917 Posvátné umění: gotika „Nám, lidem Západu, se jeví nejposvátnějším umění gotiky, a to předně svou vznosností.“ Katedrála v Salisbury

Mircea Eliade Posvátné a profánní (česky 1994) „Sakrální architektura tedy pouze přejímá a rozvíjí kosmologickou symboliku, která je přítomna již ve struktuře primitivních obydlí.“ Interiér chrámu Hagia Sofia v Cařihradu

3. Křižovatka avantagard Střetnutí „vysokého umění“ avantgard a kýče přístupného lidovým masám, a proto podporovaného totalitními režimy (Greenberg). Zároveň však i moment vnitřní krize, „akademismu avantgard“ (Chalupecký). Studie Clementa Greenberga Avangarda a kýč (1939) Jindřich Chalupecký, Svět, ve kterém žijeme (1940), základní teoretický text Skupiny 42 Umění: „objevuje skutečnost… ten svět, ve kterém žijeme, a nás, kteří žijeme. Neboť nejen tématem, ale smyslem a záměrem umění není nic než každodenní, úděsné a slavné drama člověka a skutečnosti… Nebude-li toho moderní umění schopno, bude zbytečné.“ (J. Chalupecký, Svět, ve kterém žijeme)

Skupina 42 František Hudeček, Noční chodec,1941 Kamil Lhoták, Krajina s balónem a továrnou,1939

4. Pop art a periferní oblasti výtvarné kultury První dílo pop artu: Richard Hamilton, Just What Is It That Makes Today´s Homes so Different, so Appealing? koláž, 1956 Dilema výlučnosti avantgard se zdá být vyřešeno: lidové/populární je integrováno do umění, avšak již s před-znamenáním konceptu „preventivního kýče“.

Britský pop art David Hockney Portrét Nicka Wildera, 1966

Pop art v USA Robert Rauschenberg, 1970 Roy Liechtenstein, 1963

Andy Warhol Mick Jagger, 1975 Marilyn, 1967

Periferní oblasti architektury v perspektivě postmodernismu inspirace: Robert Venturi, Brent-Johnson House, cca 1966 Herbert J. Gans, studie Levittowners, 1967: zkoumal život střední třídy na předměstí Levittown (Willingboro, New Jersey) i její architekturu 50. a 60. let /spodní snímky/

Robert Venturi dům a ateliér Coxe-Hayden Block Island, 1980

Architektura, která zahrne celou realitu lidské ekologie Programová stať Silent-White-Majority Architecture (Architektura mlčící bílé většiny), in: R. Venturi, D. Scott Brown, S. Izenour, Learning from Las Vegas, 1972 Motto: Stavět „pro lidi, jací skutečně jsou“, tj. stavět pro střední vrstvy lidí z předměstí (nikoli pro horní střední vrstvu s naoktrojovaným modelem bydlení), stavět s respektem pro přirozený svět tradic, konvencí, a ne pro intelektuálně vykonstruovaný svět, stavět pro svět, v němž panuje estetická a hodnotová různo- rodost (včetně kýče) a ne estetická monokultura.

Anonymní architektura chatařů Veronika Zapletalová, cyklus Chatařství, 2000-2002

Josef Čapek Nejskromnější umění, 1920 zaměřuje se na periferní oblasti výtvarné kultury chápané jako nízké či pokleslé sféry tvorby: malba vývěsních štítů, ilustrace levných dobrodružných knížek, staré fotografie aj. nejen teoretický koncept, ale také inspirace pro autorovu vlastní tvorbu Alena Pomajzlová k výstavě Nejskromnější umění (MG Brno, 2004): Orientace na uměleckou „periferii“ - neškolenou tvorbu, zejména na primitivní kultury, dětský výtvarný projev, tvorbu duševně nemocných - souvisela nejen s hledáním autenticity projevu, kořenů tvorby, „ztraceného středu“, ale i se širší otázkou vnímání a chápání umění, jeho podstaty. Také s Čapkem se dostáváme na neprobádaný a podceňovaný okraj, který však dokáže navodit novou citlivost pro vnímání odlišných forem umělecké tvorby než té, s níž je možné se setkat v galeriích a muzeích.

Josef Čapek Nejskromnější umění

Roger Scruton Dnešní snahy o estetično, in: Estetické porozumění, 1998 Postmodernismus v umění: „pre- ventivní kýč“ (např. u J. Koonse) „Nejhorší věc je dopustit se kýče mimoděk; daleko lepší je vytvářet kýč záměrně, protože potom už to není vůbec kýč, ale jakási rafinovaná parodie.“ „motivem při (…) tvorbě byla fobie z kýče a výsledkem preventivní kýč – kýč nestoudně se vysmívající sám sobě.“ Jeff Koons, Slon, 1995 Jiří Surůvka, Teddy Bear, 2002