Konec pravěku, Slované Název školy

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Alfons Mucha Název školy
Advertisements

Styly Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro 21.
Velká Morava.
Mladší paleolit - pavlovien
Socioekonomická geografie
Srovnej 1. a 2. světovou válku - zbraně
Antika I Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Osídlení Čech v raném středověku
Náboženství Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí.
Typografická a estetická pravidla úpravy dokumentů
Funkcionalistický Zlín – významné stavby
Eneolit - úvod Název školy
Užití vektorového součinu
Pravěk II - Věstonická venuše
Kámen Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro 21.
Náboženství - opakování
Počátky člověka v regionu jihovýchodní Moravy
V HLUBINÁCH DÁVNÝCH ČASŮ
Starší fáze doby bronzové
Název školy: Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj žákovských kompetencí pro 21. století Název šablony:
Socioekonomická geografie - opakování
Základní informace o síti Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Autor Mgr. Z.Šupková Název šablonyIII/2.
Funkcionalistický Zlín
Písmo obrázkové Název školy
Typologie neolitické keramiky
Doba bronzová (2500 – 750 př.n.l) Vypracovala: Katka Bobčíková.
Poznávání krajů českých
Poznávání krajů moravských
Další typy eneolitických artefaktů
Úvod do počítačových sítí
Portrét - anfas Název školy
Gaudí Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Pravěk I Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Rasismus Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Název školy: Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj žákovských kompetencí pro 21. století Název šablony:
Vývoj administrativního členění čr
Název školy: Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Kontingenční tabulky a grafy Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských.
Test číselné soustavy Název školy
Název školy: Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj žákovských kompetencí pro 21. století Název šablony:
Objektová tvorba – pokrývka hlavy
Secese Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Batika Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Neolit - úvod Název školy
Lidské rasy 1 Název školy
Loutka Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro 21. století.
Jednoduchá krása neolitických nástrojů
Jazyky světa Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí.
Nekonečná geometrická řada Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských.
Masky Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Bronzové artefakty KLPP
Kultura lidu popelnicových polí
Pravěké hradisko a dnešní krajina
Další nálezy na keltském sídlišti
Ukázky keltského kovářství
Vypracovala: Mgr. Jana Jelínková
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Keramika kultury lidu popelnicových polí Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj.
Zbraně kultury lidu popelnicových polí
Chronologie doby bronzové Jako doba bronzová se v ČR archeologicky vymezuje období přibližně mezi roky 2000 až 800 př. n. l. Periodizace a významné.
Anotace: Prezentace pro 6. ročník. K výkladu UČEBNÍ LÁTKY DLE ŠVP
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Opakování národních dějin (1)
Keramika období laténského
Sada 3 Člověk a společnost MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Katedra historie Filozofická fakulta UP Olomouc
Transkript prezentace:

Konec pravěku, Slované www.zlinskedumy.cz Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0484 Název projektu Rozvoj žákovských kompetencí pro 21. století Název šablony III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název DUM Konec pravěku, Slované Označení DUM VY_32_INOVACE_10_1_20 Autor Mgr. Miroslav Černý Datum 15. 7. 2013 Vzdělávací oblast Člověk a společnost Vzdělávací obor Dějepis Tematický okruh Pravěk Ročník 1. ročník a kvinty gymnázia, seminář dějepisu www.zlinskedumy.cz

Konec pravěku, Slované 0 – 400 n.l. - doba římská 400 n.l. – 600 n.l. - doba stěhování národů Před rokem 600 n.l. - příchod a usazování Slovanských kmenů Zakládání hradišť Asi 830 n.l. – 907 n.l. - založení nejstarší říše západních Slovanů, Velkomoravské říše, příchod Cyrila a Metoděje. Z hlediska členění minulosti je doba prehistorická, tedy před (psanou) historií pravěkem. Psaná historie, jak známo, u nás započíná rokem 863 n.l.. První Slovany tedy můžeme zařadit na konec cyklu o pravěku, technologie příchozích Slovanů navíc skutečně nedosahovala úrovně doby laténské.

Slovanská mohyla. 1.

Mohyla je dokladem pohřebního rituálu, ve kterém se nad zesnulým anebo nad urnou s popelem vybudoval hlinitokamenný násep. Několik takových mohyl můžeme najít třeba ve Zlíně na Štákových pasekách. Ze staršího období je ale znám pohřeb slovanského bojovníka ze Zlína – Louk.

Z inventáře hrobu se nedochovalo mnoho: železný meč a sekera bradatice.

Jak takový nález hrobu mohl vypadat? 2.

Slovanské sekery. Co bývalo dále součástí výbavy?

Třmen a ostruha prozradí jízdního bojovníka.

Šipka a nákončí. Nákončí, tedy ukončení řemene prozrazuje nejen estetické cítění, ale také technologickou znalost výroby takového užitého šperku.

Jak vypadala slovanská keramika? V počátcích byly nádoby modelované v ruce - hrnčířský kruh nebyl znám. Charakteristické jsou jejich tvary a výzdoba vlnovkou.

Vrchní okraje hrnců s typickými ornamenty.

Výzdoba vlnovkou, vícenásobnou vlnicí, podélnou linkou a vpichy.

Vrchní okraj s plastickou vlnicí Vrchní okraj s plastickou vlnicí. Podíváme – li se na tento střep pozorně, můžeme v něm ro- zeznat speciální příměs, kterou je tuha. Taková tuhová keramika sloužila jako nádoba, nepro- pouští totiž tekutiny.

???? Je jednoduché vysvětlit, proč tento artefakt nepatří do doby prehistorické?

???? Je jednoduché vysvětlit, proč tento artefakt nepatří do doby prehistorické? Samozřejmě. V úvodu jsme četli, že prehistorie končí s příchodem písma. A to, jak známo, přináší na Moravu Cyril s Metodějem, společně s křesťanstvím. Toho je tento slovanský křížek symbolem.

A co tento úkol: která z nádob do této prezentace o Slovanech patří?

S takovými typy jsme se setkali v obdobích starších.

Tyto dvě jsme ještě neviděli, jsou souměrné, asi na kruhu, budou mladší, nejspíše středověké.

Zbyla jsi ty, nádobo slovanská, prozradil tě tvar a vlnovky!

Tento úkol - která z nádob do této prezentace o Slovanech patří – byl tedy opět snadný.

Kresby Miroslav Černý Fotografie Jana Langová Fotografie č. 1 – archiv Muzea jihovýchodní Moravy ve Zlíně fotografie č. 2 – M. Šmíd (ČIŽMÁŘ, Miloš; GEISLEROVÁ, Kateřina a kol. Výzkumy 1999-2004: Ausgrabungen 1999-2004. Brno: Ústav archeologické památkové péče, 2006, ISBN 8086399222.) Autorská práva vyhrazena