Název projektu: Živá příroda ve škole

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR.
Advertisements

ROHÁČ OBECNÝ.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: říjen 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII Vzdělávací.
Moje první prezentace Panda velká ŽIRAFA AFRICKÁ ŽIRAFA AFRICKÁ
Střechatky (megaloptera)
Strašilky (Phasmatodea)
Chrostíci Andrea Vopálenská.
POŠVATKY (Plecoptera)
VY_32_INOVACE_Př-ž 6.,7.10 Anotace: Prezentace zařazuje hmyz do oblastí, odpoví na otázky, řeší úlohy. Charakterizuje hmyz s proměnou nedokonalou. Vzdělávací.
ŠVÁBI Řád: švábi (Blattodea) Kmen: členovci (Arthropoda)
SÍŤOKŘÍDLÍ.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
BLANOKŘÍDLÍ Anna Poláčková, 2.A.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
Vážky Odonata.
Zjednodušený přehled třídění savců
Moje první prezentace. Téma : zvířata.
PLOŠTICE Jana Koucká.
VÝVIN HMYZU Autor: Bronislav Šenkeřík
Řád: Strašilky.
Savci – řád hlodavci (méně známé druhy)
Lepidoptera (Motýli) Smrčková Eva.
JEPICE Autor: Daniel Ďásek.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_217_Hmyz s proměnou nedokonalou I AUTOR: Jana Harbichová ROČNÍK,
Hmyz s proměnou nedokonalou
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
Šupinušky (Zygentoma)
Pří_183_Rozmanitost přírody_Krtek obecný Autor: Mgr. Eliška Galíková
Pří_081_Rozmanitost přírody_Denní motýli Autor: Mgr. Marie Boučková
Pří_179_Rozmanitost přírody _ Srnec obecný Autor: Mgr. Eliška Galíková
Hmyz s proměnou nedokonalou
Kudlanky a strašilky Autor: Mgr. Diana Mücksteinová Gymnázium K. V. Raise, Hlinsko, Adámkova , únor
Projekt spolufinancován ze státní rozpočtu ČR a Evropským sociálním fondem Název projektu: Živá příroda ve škole Číslo projektu : CZ.1.07/1.1.20/
Název projektu: Živá příroda ve škole
Název projektu: Živá příroda ve škole
Škola: Základní škola a Mateřská škola, Kostelní 560, Svoboda n. Úpou,
Projekt spolufinancován ze státní rozpočtu ČR a Evropským sociálním fondem  Název projektu: Živá příroda ve škole  Číslo projektu : CZ.1.07/1.1.20/
Projekt spolufinancován ze státního rozpočtu ČR a Evropským sociálním fondem Název projektu: Živá příroda ve škole Číslo projektu : CZ.1.07/1.1.20/
Projekt spolufinancován ze státní rozpočtu ČR a Evropským sociálním fondem Název projektu: Živá příroda ve škole Číslo projektu : CZ.1.07/1.1.20/
projekt spolufinancován ze státní rozpočtu ČR a Evropským sociálním fondem  Název projektu: Živá příroda ve škole  Číslo projektu : CZ.1.07/1.1.20/
Název projektu: Živá příroda ve škole
Název projektu: Živá příroda ve škole
Projekt spolufinancován ze státního rozpočtu ČR a Evropským sociálním fondem Název projektu: Živá příroda ve škole Číslo projektu : CZ.1.07/1.1.20/
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Projekt spolufinancován ze státního rozpočtu ČR a Evropským sociálním fondem  Název projektu: Živá příroda ve škole  Číslo projektu : CZ.1.07/1.1.20/
Rozmnožování hmyzu Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Biologie - biologie živočichů Datum vytvoření Ročník3.
Projekt spolufinancován ze státního rozpočtu ČR a Evropským sociálním fondem  Název projektu: Živá příroda ve škole  Číslo projektu : CZ.1.07/1.1.20/
NÁŠ ŠKOLNÍ MAZLÍČEK Strašilky Autor: Vojtěch Šimek.
Projekt spolufinancován ze státního rozpočtu ČR a Evropským sociálním fondem Název projektu: Živá příroda ve škole Číslo projektu : CZ.1.07/1.1.20/
projekt spolufinancován ze státní rozpočtu ČR a Evropským sociálním fondem Název projektu: Živá příroda ve škole Číslo projektu : CZ.1.07/1.1.20/
Projekt spolufinancován ze státní rozpočtu ČR a Evropským sociálním fondem Název projektu: Živá příroda ve škole Číslo projektu : CZ.1.07/1.1.20/
Název projektu: Živá příroda ve škole
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
Název projektu: Živá příroda ve škole
Základní škola Bedřicha Hrozného, Lysá nad Labem, okres Nymburk
Pří_084_Rozmanitost přírody_ Pavouci Autor: Mgr. Marie Boučková
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
BROUCI.
Název projektu: Živá příroda ve škole
VY_32_INOVACE_39_Hmyz s proměnou nedokonalou
Základní škola a mateřská škola Bohdalov CZ.1.07/1.4.00/ III/2
Název projektu: Živá příroda ve škole
Přizpůsobivost živočichů
Sekáči Mgr. Michal Střeštík.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Název školy Základní škola a mateřská škola, Jetřichov, okres Náchod
BLECHY.
PTÁCI – LETCI (ŠPLHAVCI)
Transkript prezentace:

Název projektu: Živá příroda ve škole projekt spolufinancován ze státní rozpočtu ČR a Evropským sociálním fondem Název projektu: Živá příroda ve škole Číslo projektu : CZ.1.07/1.1.20/02.0055 Datum : 15. 3. 2013 Téma : Hmyz Název : Strašilky Ročník : 2.-5. Autor : Mgr. Dagmar Rolencová

Anotace Materiál je určen jako doplněk učiva Přírodovědy 5. ročníku – Podnebné pásy.

Strašilka Phasmatodea

Zařazení v živočišné říši Říše: živočichové Kmen: členovci Třída: hmyz Podtřída: křídlatí Řád: strašilky

Charakteristika Tropický hmyz podivného vzhledu. Tvar těla připomíná větvičku, list, kousek kůry. Dokonale splývá s prostředím. Latinský název pochází z řeckého slova phasma – znamená přízrak. Spectre insect – anglické pojmenování znamená v překladu „hmyzí duch“ Walking-leaf – znamená „chodící list“

Rozšíření na planetě Austrálie Nový Zéland Jižní Evropa Severní Amerika Jihovýchodní Asie Malajsie Jižní Amerika

Třídění strašilek 1.pakobylky – tělo ve tvaru hůlky či větvičky, - jsou štíhlé a mají dlouhé nohy 2. strašilky - tělo je kratší a zavalitější, často pokryto trny zvláštních tvarů 3. lupenitky - tělo připomíná tvarem i barvou list strašilka pakobylka lupenitka

Popis Strašilky, pakobylky i lupenitky jsou tvarově rozdílné. Nejmenší strašilky měří okolo 1 cm. Většina má délku okolo 5 cm. Největší mají až 30 cm. Křídla bývají zakrnělá – nemohou létat. U některých druhů létají pouze samci nebo samice.

Proměna v dospělce Hmyz s proměnou nedokonalou. Z vajíčka se líhnou nedospělý jedinci – nymfy. Často jsou nepodobní svému druhu. Během růstu a vývoje ve skocích se přibližují podobě dospělých jedinců. Během dospívaní proběhne 5 – 6 svleků – nutné pro zvětšení velikosti těla. Utrženou nohu či tykadlo dokážou nahradit během svleků.

Ubytování Velikost insectaria musí být asi 3x větší než největší jedinec. Pro menší druhy stačí i velká pětilitrová zavařovací sklenice. Na dno patří vrstva rašeliny – zajišťuje vlhkost, nebo filtrační papír. Umělé osvětlení nevyžadují – jsou to noční zvířata. Pravidelně rosíme odstátou vodou. Větvičky na šplhání či jako zdroj potravy.

Čím krmit? Býložravci – živí se pouze rostlinnou potravou Většina druhů je oligofágní – živí se pouze určitou skupinou příbuzných rostlin Některé druhy jsou monofágní – živí se pouze jedním rostlinným druhem. !!! POTRAVU VOLÍME PODLE DRUHU!!! Potrava MUSÍ BÝT čerstvá!!! U nás se nejčastěji chovají druhy, které se živí ostružinovým nebo maliníkovým listím.

Rozmnožování Ukázka vajíček: Většinou se rozmnožují partenogeneticky – z vajíček, která nejsou oplodněna samcem. Kladení vajíček začíná okolo třetího týdne po posledním dospělostním svleku. Vajíčka lepí samice do štěrbin nebo zasouvá do země nebo tzv. zadečkem vystřeluje do prostoru. Počet nakladených vajíček za život samice - 700 – 1000. Z vajíček se po 50 – 200dnech líhne nymfa. Po 5 – 6 svlecích se mění v dospělce – několik měsíců. Ukázka vajíček:

Zajímavosti Na celé zemi je známo asi 2 500 druhů. Nejdelší – pakobylka z Bornea – délka 32,8 cm. Je k vidění v Britském přírodovědném muzeu. Nejvíc vajíček naklade za život pakobylka z Austrálie – 2 000 kusů Acrophylla titan

Co je na obrázku? Vylušti!! Pracovní list 1. Strašilky patří mezi _ _ _ _ _ _ k _ hmyz. 2. Během přeměny dochází ke _ _ l _ _ _ _ . 3. Nejvíc vajíček naklade pakobylka z _ _ _ _ _ á_ _ _ . 4. Dle potravy je řadíme mezi _ _ l _ _ _ _ _ c _ . 5. Podobné listům jsou _ _ _ _ n _ _ _ _ .

6. Nohu či tykadlo _ o k _ _ _ nahradit. 7. Na dno insectária se dává _ _ š _ _ _ _ _ . 8. Z vajíčka se líhnou _ _ _ _ y. 9. Překlad z latiny znamená _ _ _ z _ _ _ .

Zajímavá videa ke shlédnutí:

Citace obrázků: Slide 2: obr.1 DRÄGÜS. wikipedia.cz [online]. [cit. 16.3.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Lonchodiodes_samarensis_-_female.jpg Obr.2 FIR0002. wikipedia.cz [online]. [cit. 16.3.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Ctenomorpha_chronus02.jpg Obr.3 PIERO SAGNIBENE. wikipedia.cz [online]. [cit. 16.3.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Mimetismo_ps1.jpg Slide 5:MIGHTYSAIYAN. wikimedia.org [online]. [cit. 16.3.2013]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Map_of_Earth.jpg Slide 6: obr.1 MARKUS HENNIG. wikipedia.cz [online]. [cit. 16.3.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Medauroidea.extradentata.jpg Obr. 2 STEPHAN M. HÖHNE. wikipedia.cz [online]. [cit. 16.3.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Extatosoma_tiaratum_118.JP Obr.3 SANDILYA THEUERKAUF. wikipedia.cz [online]. [cit. 16.3.2013]. Dostupný na WWW: http://en.wikipedia.org/wiki/File:LeafInsect.jpg

Slide 10: USER:DCOETZEE. wikimedia. org [online]. [cit. 16. 3. 2013] Slide 10: USER:DCOETZEE. wikimedia.org [online]. [cit. 16.3.2013]. Dostupný na WWW: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/9b/Rubus-idaeus.JPG Slide 12: BJINSECT; ENGLISH WIKIPEDIA. wikipedia.cz [online]. [cit. 16.3.2013]. Dostupný na WWW: http://en.wikipedia.org/wiki/File:Acrophylla_titan_pinned.JPG Slide 13: OLOFE. wikipedia.cz [online]. [cit. 16.3.2013]. Dostupný na WWW: http://en.wikipedia.org/wiki/File:Bj%C3%B6rnb%C3%A4r.jpg