MIKROEKONOMIE ZISK A ALTERNATIVNÍ CÍLE FIRMY

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Firma a odvětví. Koncentrace odvětví
Advertisements

Rozhodování firmy o výstupu a ceně v monopolistické konkurenci
Volba výstupu dokonale konkurenční firmou
Rozhodování firmy v postavení monopolu o výstupu a ceně
Mikroekonomie I Cvičení 11 – Chování firmy v podmínkách monopolu
Optimalizace chování firmy v podmínkách dokonalé konkurence
Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Optimalizace chování firmy v podmínkách dokonalé konkurence
Optimalizace chování firmy v podmínkách dokonalé konkurence.
POPTÁVKA PO VF TRPX – příjem z celkového produktu faktoru
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Tato prezentace vznikla s finanční podporou CERGE-EI. Využití ekonomie informací v teorii firmy.
NEDOKONALÁ KONKURENCE
Cíl firmy, alternativní teorie firmy. Význam zisku
Alternativní cíle firmy
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Tato prezentace vznikla s finanční podporou CERGE-EI. Externality jako tržní selhání, jejich.
Růst firmy. Příčiny a limity růstu firmy. Dynamický pohled na firmu
Mikroekonomie I Nedokonalá konkurence
Zisk jako podnět a alternativní cíle firmy Mikroekonomie i
Mikroekonomie I Zisk jako podnět a alternativní cíle firmy
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Tato prezentace vznikla s finanční podporou CERGE-EI. Opakování základních tezí mikroekonomické.
nabídka DOKONALe konkurenční firmy Mikroekonomie I
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Tato prezentace vznikla s finanční podporou CERGE-EI. Firma a hospodářská politika. Souvislosti.
Mikroekonomie I Nedokonalost konkurence
Výrobní náklady firmy a jejich vztah k nabídce
Mikroekonomie I Nabídka dokonale konkurenční firmy
Mikroekonomie I Chování firmy v modelu dokonalé konkurence
CHOVÁNÍ FIRMY V DOKONALÉ KONKURENCI
Dokonalá konkurence předpoklady DoKo
Mikroekonomie II Příjmy firmy Ing. Vojtěch Jindra
Analýza poptávky. Poptávka po produkci firmy jako významný parametr rozhodování firmy. Faktory determinující poptávku a odhady poptávkových funkcí. Alternativní.
Mikroekonomie I Typy firem v tržní ekonomice a jejich cíle
Odvození nabídkové křivky
Mikroekonomie I Chování firmy v podmínkách monopolu Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
NEDOKONALÁ KONKURENCE
Základy ekonomie Seminář Spotřebitel nakupuje statky X a Y, přičemž MUX = MUY. Platí, že PX < PY. Plyne z toho, že racionální spotřebitel zvýší.
Optimalizace chování firmy v podmínkách dokonalé konkurence
Nedokonalé konkurence
Mikroekonomie I Náklady, příjmy, zisk
Náklady, příjmy, ekonomický zisk
11. Alternativní teorie firmy Osnova přednášky
COMPARATIVES, SUPERLATIVES, TIME EXPRESSIONS Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Hodnototvorný řetězec a logistické procesy Kapitola 9: Technologické a logistické funkce článků procesních řetězců , Model článku řetězce – vstupy a.
Optimalizace chování firmy v podmínkách dokonalé konkurence
Úkol, cíle a základní pojmy logistiky Kapitola 2: Úkol logistiky, Cíle logistiky, Základní pojmy logistiky Vysoká škola technická a ekonomická v Českých.
Logistika průmyslového podniku Oblasti, vazby a rozhraní
Charakteristika a podmínky dokonalé konkurence
CHOVÁNÍ FIREM A TRŽNÍ STRUKTURA
ÚČETNICTVÍ 3 4. KAPITOLA: ÚČETNICTVÍ 3 4. KAPITOLA: SPECIFIKA ÚČTOVÁNÍ V JEDNOTLIVÝCH PRÁVNÍCH FORMÁCH PODNIKÁNÍ – VEŘEJNÁ OBCHODNÍ SPOLEČNOST Vysoká.
Revision of tenses, Pronouns,Numerals, Prepositions
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Účetnictví 1 6. kapitola: Metodické prvky účetnictví
MAKROEKONOMIE HOSPODÁŘSKÁ POLITIKA STÁTU, JEJÍ CÍLE A ÚČINNOST
5. PROJEKCE MODERNÍCH ORGANIZAČNÍCH A ŘÍDÍCÍCH PODNIKOVÝCH STRUKTUR Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology.
Personální plán pro podnikatelský plán
Vybrané manažerské metody: Balanced Scorecard, EFQM
REGRESNÍ ANALÝZA Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
ÚČETNICTVÍ 1 3. KAPITOLA: ZDROJE KRYTÍ Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
AUDIT ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ V MALÝCH A STŘEDNÍCH PODNICÍCH Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business.
Struktura podnikatelského plánu
EKONOMIKA DOPRAVNÍHO PODNIKU Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
ÚČETNICTVÍ 3 1. KAPITOLA : ÚČETNÍ ZÁVĚRKA – OBSAH A FORMA ÚČETNÍCH VÝKAZŮ V ČR Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of.
Vybrané manažerské nástroje
Životní prostředí a doprava Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
TEST DOBRÉ SHODY A TEST NEZÁVISLOSTI Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
CHOVÁNÍ VÝROBCE: NÁKLADY A NABÍDKA Cíle: Vysvětlit pojem nákladů (utopené náklady, náklady příležitosti, ekonomické náklady). Bod uzavření firmy. Produkční.
8. Monopolistická konkurence Obsah charakteristika volba výstupu firmy v SR a LR Chamberlinův model efektivnost monopolistické konkurence.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
CHOVÁNÍ FIREM A TRŽNÍ STRUKTURA
5 FIRMA A SPOTŘEBITEL.
Transkript prezentace:

MIKROEKONOMIE ZISK A ALTERNATIVNÍ CÍLE FIRMY Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice

Tento učební materiál vznikl v rámci projektu "Integrace a podpora studentů se specifickými vzdělávacími potřebami na Vysoké škole technické a ekonomické v Českých Budějovicích" s registračním číslem CZ.1.07./2.2.00/29.0019. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

ZISK MR = MC PŘIPOMEŇME SI: HOSPODÁŘSKÝ VÝSLEDEK FIRMY: π = TR – TC ZISK: π > 0 TR > TC ZTRÁTA: π < 0 TR < TC BOD ZVRATU π = 0 TR = TC PODMÍNKA MAXIMALIZACE ZISKU (MINIMALIZACE ZTRÁTY): MR = MC ALTERNATIVNÍ CÍLE FIRMY – CÍLEM FIRMY NENÍ VŽDY DOSAŽENÍ MAXIMÁLNÍHO ZISKU

ALTERNATIVNÍ CÍLE FRMY Nejčastěji uváděnými alternativními cíli firmy jsou: dosažení uspokojivé výše zisku, dosažení určitého tržního podílu, snaha dlouhodobě přežít, růst firmy, expanze na nový trh. Významnými teoriemi popisujícími alternativní cíle firmy jsou manažerské a behavioristické teorie.

MANAŽERSKÉ TEORIE Týkají se velkých firem, které nejsou řízeny vlastníky, ale manažery. Cíle vlastníků: maximální výplata dividend. Cíle manažera: růst firmy (výdaje na expanzi však mohou omezit nebo i zastavit výplatu dividend vlastníkům), dosažení maximálního obratu (celkových příjmů) firmy a posílení tak vlastní prestiže. Právě model maximalizace obratu (Baumolův model) je jednou z nejdůležitějších alternativních teorií firmy.

BAUMOLŮV MODEL Bod maximálního obratu: výstup, při kterém firma dosáhne maximální úrovně celkových příjmů. Maximum TR je zároveň bodem, kde jsou mezní příjmy MR rovny nule (obrat může maximalizovat pouze nedokonale konkurenční firma). Firma maximalizující obrat prodává větší objem výstupu a za nižší cenu, než firma maximalizující zisk. Obětuje část zisku za účelem dosažení vyššího obratu. Může se propadnout i do ztráty.

BAUMOLŮV MODEL Firma maximalizující obrat: Kč Q Kč/Q MC TR MR QE Max. TR AR = P = d PE Firma maximalizující obrat: Hledaný bod je odvozen od maxima křivky TR, respektive z bodu, kde MR protínají horizontální osu. Z tohoto bodu je odvozena úroveň výstupu a ceny, za kterou bude firma maximalizující obrat prodávat (QE a PE) Pro srovnání je pomocí černých čar naznačeno množství a cena za podmínky maximalizace zisku

PŘÍKLAD Známe následující charakteristiky nákladů a výnosů firmy v N. K. AR = 300 – 20Q TC = 500 + 50Q + 5Q2 Maximalizace zisku: MR = MC MR = 300 – 40Q MC = 50 + 10Q. Z rovnosti 300 – 40Q = 50 + 10Q získáme výsledek Q = 5 ks Dosazením do AR získáme cenu P (AR) = 200 Kč/ks Zisk: TR = 1 000 Kč (5 * 200) TC = 500 + 50Q + 5Q2 = 875 Za podmínky maximalizace zisku firma prodá 5 ks výrobku po 200 Kč/ks a vytvoří zisk ve výši 125 Kč. Maximalizace obratu: MR = 0 MR = 300 – 40Q = 0 Q = 7,5 ks Dosazením do AR získáme cenu P = 150 Kč/ks. Zisk: TR = 7,5 * 150 = 1125 TC = 500 + 50Q + 5Q2 = 1156,25 Za podmínky maximalizace obratu se firma prodá 7,5 ks výrobku po 150 Kč/ks a propadne se do ztráty ve výši 31,25 Kč.

DALŠÍ ALTERNATIVNÍ TEORIE Behavioristické teorie firmy: chování firmy výsledkem střetu mnoha zájmových skupin uvnitř firmy, cíl firmy se pak může měnit tak, jak se mění cíle jednotlivých zájmových skupin a jejich vliv. cílem pak není maximalizace určité proměnné, ale její uspokojivá výše. Další alternativní teorie zaměstnanecké firmy - cílem je dosažení maximálního důchodu připadajícího na zaměstnance. Neziskové firmy - dosažení dostatečného zisku pro další fungování, či uspokojení maximálního počtu klientů.

POUŽITÁ LITERATURA HOŘEJŠÍ, Bronislava. Mikroekonomie: základní kurs. 5., aktualiz. vyd. Praha: Management Press, 2010, 574 s. ISBN 978-80-7261-218-5. KUČERA, Lukáš a Ludmila OPEKAROVÁ. Mikroekonomie: studijní opora pro kombinované studium : bakalářský studijní program. 2., upr. vyd. České Budějovice: Vysoká škola technická a ekonomická, 2012, 574 s. ISBN 978-80- 7468-026-7. MACÁKOVÁ, Libuše. Mikroekonomie. 11. vyd. Slaný: Melandrium, 2010, 275 s. ISBN 978-80-86175-70-6. PAVELKA, Tomáš, 2010. Mikroekonomie: základní kurz. 2., aktualiz. vyd. Praha: Vysoká škola ekonomie a managementu, 290 s. ISBN 978-80-86730- 52-3. SAMUELSON, Paul Anthony a William D NORDHAUS. Ekonomie: 18. vydání. Vyd. 1. Praha: NS Svoboda, 2007, 775 s. ISBN 978-80-205-0590-3.

DĚKUJI ZA POZORNOST