Jízda s použitím zvláštního výstražného znamení
Řízení vozidla s právem přednosti v jízdě vyžaduje: zkušenosti, postřeh, pozornost. S problémy nesedej za volant !!!!
Ne každý je vhodný k řízení vozidel s právem přednosti jízdy. Za volant patří člověk vyrovnaný, se zdravou mírou rizika, pohotovými reakcemi, se schopností předvídat a klidně uvažovat i ve vypjatých situacích.
Základní „desatero“ pro jízdu s „majákem.“
Je nutné, perfektně a podrobně znát pravidla silničního provozu, oprávnění a povinnosti, která má řidič s právem přednosti jízdy.
2. Vhodně zvolit trasu s ohledem na dopravní špičky, uzavírky a objížďky, výskyt chodců, dětí, cyklistů.…….
3. Při jízdě je nutné počítat: - s větší psychickou únavou, ale také s pocitem opojení - se stresem - s chybami a nezkušeností ostatních řidičů a být na ně připraven - se špatným parkováním - s tím, že řidič v dobrém úmyslu zastaví, ale tím znemožní cestu Nenechat se v žádném případě vyprovokovat a vyvést z míry. Tolerovat chyby ostatních.
4. Je nutné počítat s tím, že ne všichni řidiči naše auto registrují - poslech autorádia, - zdravotní omezení, - nepozornost, - alkohol. Může jim také činit potíže určit ze kterého směru přijíždíme, pokud nás přímo nevidí - jsme schováni za roh domu, - autobus apod.
Ne každý Tě může vidět a slyšet !!
5. Při jízdě po vedlejší silnici nebo při světleném signálu „STŮJ“: - vjíždět do křižovatky opatrně, - až jsme si jisti, že nás všichni řidiči motorových i nemotorových vozidel registrují, - pozor na víceproudé komunikace.
6. Musíme počítat s tím, že dojížděný nebo předjížděný řidič - může se leknout, - prudce zabrzdit, - zazmatkovat, - začít kličkovat.
7. S ohledem na často značně vyšší rychlost jízdy, než je v daném místě obvyklé, např.v obci, počítat s chybným odhadem ostatních řidičů i chodců, kteří se nám tak mohou ocitnout před vozidlem (nebezpečí střetu s protijedoucím vozidlem, které při odbočování zabere část našeho jízdního pruhu).
8. Být trvale připraven okamžitě řešit kolizní situaci, například prudce brzdit a upozornit na tuto skutečnost celou osádku vozidla. „Co neubrzdíš, to neukecáš.“
9. Jet co možná nejzřetelněji, aby ostatní řidiči mohli poznat naše záměry, např. pokud jede k zásahu více vozidel, mají jet za sebou a nepředjíždět jeden zleva, druhý zprava. Nebo např. při „vynucování“ si jízdy mezi jízdními pruhy neprovádět neočekávané vybočení ze směru „
POMÁHAT MŮŽEME, JEN KDYŽ DOJEDEME !!!! 10. Poslední „zlaté“ pravidlo jízdy s majákem: Řídit se hlavní zásadou: MUSÍM VŽDY DOJET !! Nikdo nemůže vytknout pozdější příjezd z důvodu pomalé jízdy, ale nepřijet vůbec je problém. „Kam jsi spěchal ?“ „K ohni.“ „A kam jsi dojel ?“ POMÁHAT MŮŽEME, JEN KDYŽ DOJEDEME !!!!
Závěr. Promiňte, ale museli jsme přijít pěšky, tadyhle kolegovi se dělá při rychlé jízdě špatně.
Dotazy. Zpracoval: Ondráček Zdeněk OUPO Brno 2009