Úvod do psychologie 26.10.2012.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Mosty mezi pedagogickou a psychologickou diagnostikou
Advertisements

Diagnostika SPU.
Klíčová aktivita 04 Osobnostní a sociální rozvoj učitele MŠ Podpora profesního rozvoje učitelů v počátečním vzdělávání CZ.1.07/1.3.00/
Diagnostika vnitřních podmínek výuky
Poradenství jako specifický druh psychologické pomoci
Každý může potřebovat pomoc aneb K čemu je sociální práce?
PSYCHOLOGICKÁ PŘÍPRAVA - ÚVOD
Kurikulární projekty Učitelství praktického vyučování a odborného výcviku Bc. Studium kombinované 2010.
Předmět psychologie Předmět psychologie práce a organizace.
PROGRAM PROTI ŠIKANOVÁNÍ Vypracovala Mgr
RYTMUS, o.p.s – od klienta k občanovi
► Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Sociologický výzkum.
PhDr. Dana Bernardová, Ph.D.
Jak se stát dobrým právníkem?
Název příjemce: Základní škola Šaratice, Náves 96, příspěvková organizace Název partnera: Z ákladní škola a mateřská škola Šaratice, okres Vyškov Číslo.
Jak se stát dobrým právníkem?
Diagnostika inteligence u jedinců s mentálním postižením
Rozvoj praktické výuky studentů psychologie sociální pedagogiky a poradenství: Shrnutí činnosti dvouletého působení Akademického centra poradenství a supervize.
Pedagogicko-psychologické poradenské služby
Aplikovaná psychologie
Název příjemce: Základní škola Vyškov, Nádražní 5, příspěvková organizace Název partnera: ZŠ Slavkov Komenského, ZŠ Drnovice, ZŠ Pustiměř, ZŠ Šaratice,
NÁVYKOVÉ LÁTKY krizový plán
Akademické centrum poradenství a supervize Nový subjekt mezi vysokoškolskými poradnami Vznik ACPS je součástí projektu „Zkvalitnění vzdělávání a odborné.
Magisterské studium navazující I. ročník navazujícího studia – učitelství zdravotnických předmětů pro střední školy.
OBORY PSYCHOLOGIE Milana Reichlová.
Poradenství pro zdravotně postižené Pojetí a přínos kurzu Anna Kučerová.
PSYCHOLOGIE JE VĚDNÍ OBOR, KTERÝ SE ZABÝVÁ PROŽÍVÁNÍM (PSYCHICKÝMI JEVY) A CHOVÁNÍM ČLOVĚKA.
Vzdělávání odborníků ze škol zapojených v projektu RŠPP
ÚVOD DO PSYCHOLOGIE Milana Reichlová.
Studijní program /obor Speciální pedagogika na Pedagogické fakultě MU
Úvod do psychologie Kučera Jan De Waal: Dobráci od přírody.
Úvod do psychologie
Postavení pedagogiky mezi vědami
Úvod do psychologie
Úvod do psychologie Halfar Tomáš Berne: Jak si lidé hrají.
Praxe ve školní psychologii
Výzkumné metody v psychologiI
Praxe ve školní psychologii Školní psychologie jako aplikovaná psychologická disciplína.
Úvod do psychologie
6. Profesní kompetence jako pracovní způsobilost Dagmar Svobodová.
Nástroje pro identifikaci silných a slabých stránek studentů VŠ Metody pro psychology a nepsychology Šárka Karmazínová (MU) Magda Šustrová (VUT v Brně)
Diagnostika osobnosti Seminář 6 Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky a rozpočtem hlavního města.
Psychologické disciplíny II. Část Aplikované. Jedná se o obory, které zkoumají určitou konkrétní oblast lidské činnosti z psychologických aspektů Jedná.
Název školyStřední zdravotnická škola a Vyšší odborná škola zdravotnická Nymburk, Soudní 20 IČO Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuModerní.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Úvod do psychologie Výzkumy Jak nás ovlivňuje hlas, nemáme-li přímý kontakt s mluvčím? Jak ovlivňuje grafické zpracování mapy vnímání a rozhodování.
Úvod do psychologie Prezentace Barbora Čechová – Labeling Příště (4.11.): Barbora Palatová – Vězeňský experiment Barbora Skoumalová – Teorie.
SUPERVIZE z Jak se učit ze zkušenosti svého týmu? Mgr. et Mgr. Veronika Víchová CACIO 8.září 2016
Úvod do psychologie Lenka Polešovská Kottler, J., Carlson, J. (2003). Mumie u jídelního stolu. Praha: Portál.
Evropské strukturální a investiční fondy Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání P-KAP: Kariérové poradenství prezentace pro Olomoucký kraj Mgr. Miroslav.
Kariérové poradenství v českém středním školství
HARTMANN partnerem ve vzdělávání profesionálů ve zdravotnictví
HORIZONT ZLÍN Workshop
Navazující magisterské studijní programy platnost od roku 2017/2018
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
METODY PSYCHOLOGIE Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Metody psychologie.
Etika v psychoterapii Prezentace vytvořena s podporou grantu FRVŠ.
Psychoterapie MUDr. Pavel Theiner, Ph.D..
Edukátor Profese učitele
Sociální šetření versus etický kodex sociálního pracovníka
Úvod do psychologie
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Speciálně pedagogická diagnostika
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Úvod do psychologie II. přednáška
Speciální andragogika 3 - Diagnostika SPU v dospělosti
Úvod do psychologie
Pedagog.
Transkript prezentace:

Úvod do psychologie 26.10.2012

Marie Prokešová Eysenck, Keane – Kognitivní psychologie

Helena Vlčková Guggenbuhl, Craig – Nebezpečí moci v pomáhajících profesích

Daniela Kraydlová L’Intelligenza Emotiva predice il successo accademico

Hlavní náplň práce psychologa Diagnostika – zhodnocení stavu, způsobilosti, predikce dalšího postupu Vedení osob, práce se skupinami – systémové změny Terapie - léčba Vzdělávání - edukace – kurzy, léčebně vzdělávací programy apod. Mediace – vyjednávání Výzkum

Diagnostika Čtyři hlavní nástroje: Pozorování Rozhovor Psychodiagnostické metody (dotazníky, testy) Analýza produktů

Diagnostika Ad 3) Psychodiagnostické metody Výkonové testy –výkon v určité oblasti – inteligence, pozornost, paměť, tvořivost, verbální nebo třeba matematické schopnosti; testy organicity (pomáhají odhalit organické poškození)

Diagnostika Ad 3) Psychodiagnostické metody Testy osobnosti – obecně zaměřené na různé osobnostní charakteristiky a rysy (např. otevřenost, svědomitost, emoční stabilita, sklony k agresi, …) Projektivní – nepřímé, na základě projekce svých vlastností do nespecifického materiálu Objektivní – přímo se ptáme (lži skóry) Dotazníky

Analýza produktů činnosti Používá se obvykle tehdy, nemáme-li přímý kontakt s daným jedincem Je zdlouhavější a daleko pracnější než ostatní metody Analyzovat můžeme obrazy, texty - literární či písňové, písmo a další produkty lidské činnosti Kategorizace, škálování

Analýza produktů činnosti

Psycholog ve zdravotnictví (klinický psycholog) Vzdělání: magisterské studium psychologie (jednooborové) Kurz pracovníka ve zdravotnictví Terapeutický výcvik Atestace (pro samostatnou činnost) 10 let praxe

Psycholog ve zdravotnictví (klinický psycholog) Náplň práce: Diagnostika (anamnestický rozhovor, testové baterie) Terapie, podpůrná činnost Konsiliární činnost Práce s personálem – edukace, prevence syndromu vyhoření, …

Poradenský psycholog Vzdělání: Obvykle postačuje magisterské psychologické vzdělání Práce 1 – 3 roky pod supervizí Po 1(3) letech možná samostatná poradenská praxe

Poradenský psycholog Náplň práce: dětské poradenství, manželské a rodinné poradenství Diagnostika (testové baterie) – vyšetření školní zralosti, vývojových fází, poruchy učení, diagnostika vztahů vzdělávání, podpůrná terapie

Pracovní psycholog (na typu vzdělání příliš nezáleží) Náplň práce: Výběr zaměstnanců (diagnostika – testy, assessment centra) Edukace, vedení pracovníků (koučování) Mediace Práce na tvorbě firemní kultury Projekty, psychologie reklamy, statistické reporty …

Psycholog v ozbrojených a záchranných složkách Vzdělání: Obvykle postačuje magisterské psychologické vzdělání Další podmínky si určují samy konkrétní organizace armáda, policie, hasiči, vězeňství …

Psycholog v ozbrojených a záchranných složkách Náplň práce: Diagnostika (testové baterie) – výběr zaměstnanců podle kritérií; profily pachatelů trestných činů Mediace - vyjednávání Vzdělávání, školení, kurzy Terapie – práce se zaměstnanci (krizové s.) (Speciální kategorie – soudní psycholog)

Školní psycholog Náplň práce (podobná jako u poradenského psychologa): Diagnostika – inteligence, poruchy učení, vztahy Práce s jednotlivcem i s celým třídním kolektivem

Další možnosti … Výuka na SŠ - pedagogické minimum Samostatný psychoterapeut Reklamní psycholog Dopravní psycholog Výzkum – výuka na VŠ

Charakteristiky dobrého psychologa 1) umění naslouchání a vedení rozhovoru (cvičení) opravdový zájem schopnost vcítění se (empatie) nevnucování vlastního názoru/zkušeností, přijímání druhého člověka takového, jaký je trpělivost verbální zdatnost (čtení)

Charakteristiky dobrého psychologa 2) Umění soustředěného pozorování (cvičení) Schopnost zaměřit pozornost plně určitým směrem Všímání si detailů (Der Kluge Hans; Erickson…) Oddělení vlastního pozorování od propojení pozorovaných jevů a jejich interpretace Schopnost uvědomit a přiznat si chybu (obecně)

Charakteristiky dobrého psychologa 3) znalost svých limitů/omezení – sebepoznání S „jakými brýlemi“ na druhého pohlížím (projekce, stereotypní posuzování)? Na co stačím – kde jsou mé hranice? Jaké své schopnosti mohu upotřebit při léčení/vyšetření daného pacienta?

Charakteristiky dobrého psychologa 4) Kvalitní znalostní základna Velmi dobrá znalost teoretických principů Praktické znalosti, otevřenost nové zkušenosti Ochota učit se novému, být neustále v kontaktu s novinkami v oboru výcviky, vzdělávací kurzy, atestace …

Charakteristiky dobrého psychologa 5) tvořivost tvořivost lze rozvíjet na VŠ malé rozdíly mezi studenty ve schopnosti zapamatovat si – důležitá je schopnost tvořivě novým způsobem poskládat staré poznatky

Charakteristiky dobrého psychologa 6) morální zralost / etická rovina řešení morálních dilemat (příklad) osvojením různých dovedností získává psycholog moc nad druhými lidmi (může je snadno ovlivnit) měl by si toho být vědom a neustále zohledňovat etický aspekt

Charakteristiky dobrého psychologa 7) duševní hygiena umění odpočívat, oprostit se od pracovních potíží Nesklouznout k závislostem (vysoká zátěž) riziko depresí/sebevražd

Etická pravidla Hlavní myšlenky: Jednat ve prospěch klienta nikoho svým působením nepoškodit Jednat v souladu s právními normami Jednat v souladu s vyššími morálními normami a zásadami

Evropský metakodex etiky 4 základní etické principy: 1) Respektování osobních práv a důstojnosti jedince 2) Způsobilost 3) Odpovědnost 4) Celistvost

Ad. 1) Respektování osobních práv a důstojnosti jedince Všeobecný respekt Zachovávání soukromí a přísné důvěrnosti informací Kvalifikovaný souhlas Právo člověka na sebeurčení

Ad. 2) Způsobilost Etické povědomí (znalost etických principů) Hranice způsobilosti (znalost vlastních limitů) Hranice postupů (jejich omezení) Nepřetržitý (osobní) rozvoj

Ad. 3) Odpovědnost Všeobecná odpovědnost – za kvalitu a následky psych. působení Podporování vysoké (vědecké) úrovně Vyhýbání se poškození klienta Kontinuita péče – i spolupráce s dalšími profesionály Rozšířená odpovědnost (např. učitel)

Ad. 4) Celistvost (integrita) Rozpoznání profesních omezení Čestnost a přesnost Přímočarost a otevřenost Střet zájmů a využívání – např. dvojí vztahy Jednání kolegů psychologů