BÁSNICKÁ POJMENOVÁNÍ 1 TROPY

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
subjektivně zabarvený
Advertisements

Zpracovala Mgr.Jindra Chejnová,
SLOVA JEDNOZNAČNÁ SLOVA MNOHOZNAČNÁ
SLOH – popis statický líčení
Název projektu: Moderní škola
Osnova rozboru uměleckého textu
ÚVOD DO STUDIA LITERATURY
Zásady rozboru textu uměleckého a neuměleckého
Literární teorie I III/2-CJ1/1.20/Šv.
VY_32_INOVACE_Čj-Li 6.,7.06 Anotace: Prezentace obsahuje stručnou definici literárních pojmů, které jsou vysvětleny na příkladech. Vzdělávací oblast: český.
Jazyk literárního díla
STRUKTURA A JAZYK LITERÁRNÍHO DÍLA
subjektivně zabarvený
Básnické tropy a figury
Struktura literárního díla
Poezie z řeckého poiésis – tvorba
CHARATKTERISTIKA UMĚLECKÉHO TEXTU
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, jeMgr. Miloš Kaplan Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání.
VY_32_INOVACE_05_02 CZECH SALES ACADEMY Trutnov – střední odborná škola s.r.o. EU PENÍZE ŠKOLÁM CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_05_02 Zpracovala:Mgr.
Figury II Marcela Jurková.
Digitalizace výuky Příjemce
Figury I Marcela Jurková.
Tropy II Marcela Jurková.
NAUKA O SLOVĚ Význam slov 7. ročník.
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456
subjektivně zabarvený
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vyučovací předmět: Český jazyk a literatura Ročník: 9. ročník Anotace: Základní literární pojmy opakování.
Téma: Světoví básníci 1. poloviny 20. století
T R O P Y.
BÁSNICKÁ POJMENOVÁNÍ 2 – FIGURY
OPAKOVÁNÍ.  Přečti si pozorně následující texty a rozhodni, o jaký druh básnického pojmenování se jedná.  Odpověz kliknutím na bublinu obsahující zvolenou.
BÁSNICKÁ POJMENOVÁNÍ 1 TROPY
BÁSNICKÁ POJMENOVÁNÍ 2 FIGURY
Vrstva jazykově stylistická
KVINTA.  JEN TRADOVANÁ  ÚSTNÍ  UŽ ZAPSANÁ SLOVESNOST  LITERATURA  PÍSEMNICTVÍ.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_13_08 Název materiáluSlova jednoznačná.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk Autor: Mgr. Kateřina Polívková BÁSNICKÉ PROSTŘEDKY Abeceda (Pantomima) - VÍTĚZSLAV NEZVAL A nazváno.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám.
ROZBOR DÍLA ROZBOR DÍLA MÍSTO DĚJE krajina u Doks bez bližšího časového vymezení noc před Vilémovou popravou a ráno závěr po sedmi letech.
Využití ICT pro rozvoj klíčových kompetencí CZ.1.07/1.5.00/ Střední odborná škola elektrotechnická, Centrum odborné přípravy Zvolenovská 537, Hluboká.
Básnické umělecké prostředky OB21-VVP-HUM-CJL-BUJ-L
Obrazná pojmenování Zpracovala: Mgr. Martina Kadlčková Duben 2012 Výukový materiál je určen pro ž áky 7. ročníku. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_CJ_1_1E_SEI_FIGURY.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633 Autor: Mgr. Daniela Vlčková Název materiálu: VY_12_INOVACE_ Cj.8.Vc. 25_liceni Datum:
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Michaela Blažková Název DUM: VY_32_Inovace_ Impresionismus Název sady: Český jazyk 9. ročník Číslo projektu:
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_CJ_1_1E_SEI_TROPY.
LITERÁRNÍ POJMY STATISTIKA Jakub Kunt 8.D Jan Chlachula 8.D Matěj Rachůnek 8.D.
Základní jazykové prostředky výstavby uměleckých textů
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Subjektivně zabarvený popis - líčení
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Kmentová Název materiálu:
Nauka o významu slov Význam věcný (lexikální) – vyjadřuje, co slovo označuje; bývá vysvětlen ve slovníku (slovníkový) Hlemýžď = suchozemský plž s ulitou.
Autor: Naděžda Ružičková ČÍSLO DUM VY_32_INOVACE_CJL_1,2,4_75
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
SUBJEKTIVNĚ ZABARVENÝ POPIS
SUBJEKTIVNĚ ZABARVENÝ POPIS
Název školy: ZŠ A MŠ Březno
AUTOR: Mgr. Marcela Maršálková NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_ČJ_05
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Významové vztahy mezi slovy - synonyma, antonyma, homonyma
Jazyková složka literárního díla
Struktura literárního díla
Opakujeme základní pojmy
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Transkript prezentace:

BÁSNICKÁ POJMENOVÁNÍ 1 TROPY VÝKLAD

BÁSNICKÁ POJMENOVÁNÍ TROPY = ZÁSTUPKY založeny na přenášení významu slov METAFORA - na základě (vnější) podobnosti METONYMIE - na základě (vnitřní, věcné) souvislosti jevů FIGURY sousloví založená na opakování slov, hromadění slov nebo syntaktických (skladebných) celků. Nemění se význam slov.

založeny na přenášení významu slov TROPY = ZÁSTUPKY založeny na přenášení významu slov

TROPY = ZÁSTUPKY METAFORA = přenesení významu na základě (vnější) podobnosti METONYMIE = přenesení významu na základě (vnitřní, věcné) souvislosti jevů Pentagon varuje; kotlík vře; čtu Haška

TROPY - METAFORA (PŘIROVNÁNÍ = PŘÍMĚR) ZVUKOVÁ METAFORA = ZVUKOMALBA    ZVUKOVÁ METAFORA = ZVUKOMALBA PERSONIFIKACE = ZOSOBNĚNÍ EPITETON = BÁSNICKÝ PŘÍVLASTEK SYNESTEZIE OXYMÓRON KATACHREZE

TROPY - METAFORA (PŘIROVNÁNÍ = PŘÍMĚR) Slouží k názornosti; skládá se ze 3 částí: 1. pojmenování přirovnávaného jevu, 2. gramaticky vyjádřené srovnání, 3. pojmenování jevu, ke kterému se přirovnává; krásná jako kvítka na modranském džbánku je ta země, která vlastí je ti

TROPY - METAFORA ZVUKOVÁ METAFORA = ZVUKOMALBA slova jsou vybrána tak, aby navozovala dojem příslušného zvuku a na topole podle skal zelený mužík zatleskal den se zaleskl a sklouzl jako vlna z oblázku

TROPY - METAFORA SYNESTEZIE míchání vjemů z různých smyslových oblastí červené fanfáry trub A čerň, E běl , I nach, O modř, U zeleň hlásek

TROPY - METAFORA PERSONIFIKACE = ZOSOBNĚNÍ neživá věc „se chová“ jako člověk; autor oslovuje neživé předměty jako živou bytost slunce je veliký básník a napsalo krásnou báseň zlatým perem na naši zem luna mu česala vlasy ebenovým hřebenem 

TROPY - METAFORA EPITETON = BÁSNICKÝ PŘÍVLASTEK OZDOBNÉ (ORNANS) stříbrný vítr; nahý rok USTÁLENÉ (KONSTANS) lstivý Odysseus

TROPY - METAFORA OXYMÓRON spojení dvou jevů, které se vzájemně vylučují Zdravý nemocný; Živá mrtvola; Svítání na západě zbortěné harfy tón, strhané strůny zvuk, zašlého věku děj, umřelé hvězdy svit zašlé bludice pouť, mrtvé milenky cit 

TROPY - METAFORA KATACHREZE spojení logicky nespojitelných pojmenování je blízké oxymóronu hluboká mělčina

Děkuji za pozornost. PhDr. Eliška Vacková

Literatura: Prokop, V. Teorie literatury. Sokolov. O.K. – Soft 2008 Hrabák, J. Poetika. Praha. Československý spisovatel 1977 Vlašín, Š. a kol. Slovník literární teorie. Praha. Československý spisovatel 1984 Martinková, V. Teorie literatury 1 – 4. Praha. Fraus 2012 http://slovnik-cizich-slov.abz.cz/web.php [cit. 2013-10-15] Vlastní archiv