TVORBA AUTORŮ OVLIVNĚNÝCH KŘESŤANSTVÍM VE FRANCOUZSKÉ LITERATUŘE 19. A 20. STOLETÍ 2/ Období romantismu Václava BAKEŠOVÁ, Katedra francouzského jazyka.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola hospodářská a lesnická, Frýdlant Bělíkova 1387, příspěvková organizace.
Advertisements

VY_ 32_INOVACE_Čj.Žá.18.
Románský sloh.
KLASICISMUS.
VY_52_INOVACE_DEK_50 PAŘÍŽSKÁ ŠKOLA
básník, dramatik, prozaik,
V.HUGO – CHRÁM MATKY BOŽÍ V PAŘÍŽI
Osvícenství.
Z franc. romantique = jako v románu
ROMANTISMUS 1. pol. 19. st..
Romantismus.
Náboženská literatura
Renesance z francouzštiny renaissance = znovuzrození
Základní vzdělávání – Člověk a umění – Hudební výchova
Victor Hugo ( ).
Portréty literárních osobností světové literatury.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_32_INOVACE/17/B3 AutorMgr. Karolína Kofránková Období vytvořeníLeden.
Romantismus ve světové literatuře
Autor: Bc. Eva Doležalová
ZLÍNSKÝ KRAJ KONZERVATOŘ P. J. VEJVANOVSKÉHO KROMĚŘÍŽ DĚJINY HUDBY Název školyKonzervatoř P. J. Vejvanovského Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/
Portréty literárních osobností světové literatury.
LION FEUCHTWANGER Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
V.HUGO – CHRÁM MATKY BOŽÍ V PAŘÍŽI
JMÉNO AUTORA: MGR. HANA BOHÁČOVÁ DATUM VYTVOŘENÍ: ČÍSLO DUMU: VY_12_INOVACE_04_CJL_L ROČNÍK: I. ČESKÝ JAZYK A LITERATURA VZDĚLÁVACÍ OBLAST:
VICTOR HUGO Aneta Matějková GPJP.
Albert Camus Barbora Vaňková.
Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_P11_2.16 Tematická oblast: Dějiny hudebního umění Klavírní a housloví virtuosové období romantismu Typ: DUM – test,
LAWRENCE FERLINGHETTI
Český jazyk a literatura
TVORBA AUTORŮ OVLIVNĚNÝCH KŘESŤANSTVÍM VE FRANCOUZSKÉ LITERATUŘE 19. A 20. STOLETÍ 3/ Dekadence Václava BAKEŠOVÁ, Katedra francouzského jazyka a literatury.
Český jazyk a literatura
MAXIM GORKIJ Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Opakování z literatury 8. r. 1. část
8. ročník Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: A. Bauer: Čeština na dlani – přehled světové a české literatury/ český jazyk, nakladatelství.
Číslo:VY_32_INOVACE_24_05 Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název: Victor Hugo.
Procvičování světového romantismu PaedDr. Hana Vítová Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝUKY.
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Postmodernismus Postmodernismus. Dokážete vysvětlit tento pojem?
 Vývoj dějin ovlivněn Velkou francouzskou revolucí → dobytí Bastily  Rozvoj ekonomiky podporoval víru v neomezené možnosti a schopnosti člověka.
Osvícenské reformy a proměny Duchovní kultura Evropy ZS 2014 Pátek, sudý, 8:45 Barbora Beňová.
Aneta Řádková.  * , Besançon, † , Paříž  Nejvýznamnější osobnost francouzského romantismu  Věnuje se všem literárním druhům, ale.
Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Realismus v české literatuře Název vyučovací oblasti:Představení S. Čecha a jeho díla Ročník /
Literární druhy a žánry Literární druhy a žánryOB21-VVP-HUM-CJL-BUJ-U
Le Lycée Carnot de Dijon Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast La vie en France Datum vytvoření Ročník4.
Romain Rolland Aneta Kozlová Septima
JIŘÍ WOLKER ŽIVOT Kde se narodil busta na jeho rodném domě pohled na město mapa ČR a umístění města a zemřel ?
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Michaela Blažková Název DUM: VY_32_Inovace_ Romantismus Název sady: Český jazyk 8. ročník Číslo projektu:
Jaroslav Vrchlický Autor: Mgr. Veronika Mrkvanová SZŠ a VOŠZ Zlín ZA, 2. ročník, Literatura 19. století, Mgr. Veronika Mrkvanová.
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Les homophones Tematická oblast Slovní zásoba Datum vytvoření Ročník
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
ROMANTISMUS.
OSVÍCENSTVÍ.
Mgr. Marie Havránková PROLETÁŘSKÁ POEZIE Literatura 1. pol. 20. stol.
Opakování učiva ČÍSLO DUM: VY_32_INOVACE_CJL_2_42
Kultura 1. poloviny 19. století
Rytířská hrdinská epika
VY_32_INOVACE_
Šablona 32 VY_32_INOVACE_20_24_Romain Rolland
VY_32_INOVACE_04_Literatura 19. století Romantismus
Filozofie osvícenství ve Francii
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Husovi předchůdci Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jitka Matějková. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Francúzska romantická literatúra
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
KSV/LVM Liturgie – vzor modlitby (lex credendi a lex orandi)
VY_32_INOVACE_01_Literatura 19. století Romantismus
VY_32_INOVACE_22 ROMANTISMUS obecný úvod. VY_32_INOVACE_22 ROMANTISMUS obecný úvod.
Transkript prezentace:

TVORBA AUTORŮ OVLIVNĚNÝCH KŘESŤANSTVÍM VE FRANCOUZSKÉ LITERATUŘE 19. A 20. STOLETÍ 2/ Období romantismu Václava BAKEŠOVÁ, Katedra francouzského jazyka a literatury PdF MU

 Od pravidel k náhodě a svobodné představivosti  Od obecného k jedinečnému  Od logické stavby díla ke spontánnosti, originalitě a kontrastům  Od rozumového poznávání k citům a vyjádření emocí  Od maximální snahy o objektivitu k subjektivnímu vyjadřování  Od černobílých hrdinů k rozervancům, hledajícím, zklamaným lidem  Od epiky k lyrickým skladbám, přírodním fantaziím, snům a exotickým látkám

CHATEAUBRIAND ( )  V exilu našel znovu křesťanskou víru a obrací se z revolučního ateismu k tradičním hodnotám katolické církve, které chce zveřejnit, připomenout – vydává obranu Duch křesťanství, v níž pojednává o církvi jako takové, o církevních obřadech, ale také o umění inspirovaném křesťanstvím, o Bibli, o misiích apod., součástí jsou i příběhy Atala a René, kde chce poukázat na špatně pochopené náboženství (zbytečná smrt dívky, která nechtěla zradit matčinu přísahu pro přirozenou lásku k muži, kterého zachránila před smrtí, únik mladých lidí do samoty před city a vášněmi, se kterými si neví rady)  Významné jsou jeho Vzpomínky ze záhrobí (Mémoires d’outre-tombe, 1849) – reflektuje vlastní život a zkušenosti, dočteme se zde o jeho vnitřních zápasech, vyjadřuje se k některým dobovým událostem

 Essai historique, politique et moral sur les révolutions anciennes et modernes, considérées dans leurs rapports avec la Révolutions française (1797) – o starších revolucích, o Francouzské revoluci, je ovlivněn racionalizmem osvícenců 18. století  Génie du christianisme ou Beauté de la religion chrétienne - 5 dílů (1802) – Duch křesťanství  Les Martyrs ou le Triomphe de la religion chrétienne – 2 díly (1809) - Mučedníci  Itinéraire de Paris à Jérusalem (1811) – Cesta z Paříže do Jeruzaléma  Réflexions politiques (1814) – Politické úvahy  Voyage en Amérique (1827, écrit en 1791) – Cesta do Ameriky  Études historiques (1831) – Historické studie  Mémoires d‘outre-tombe – 7 dílů (1899,écrites de ) – Vzpomínky ze záhrobí

 V mládí okouzlen Chateaubriandovými myšlenkami  Uchovává si svobodu a nezávislost  Náboženské látky jsou pro něho důležité  Politická angažovanost, exil, pohnutý život  Bolest ze ztráty dcery ho vede k aktivitě v politice i ve službě druhým lidem  Bohatá literární činnost; u nás znám jako autor románů, ale ve Francii je považován především za básníka, napsal nejvíce literárních děl ze svých vrstevníků, zasáhl všechny žánry

 Ódy a balady (1828) – Odes et Ballades  Zpěvy východu (1829) – Les Orientales  Podzimní listí (1831) – Les Feuilles d‘automne  Zpěvy soumraku (1835) – Les Chants du crépuscule  Vnitřní hlasy (1837) - Les Voix intérieures  Tresty (1853) - Les Châtiments  Kontemplace (1856) – Les Contemplations  Legenda věků (1859, 1877) – La Légende des siècles  Papež (1878) - Le Pape  Strašlivý rok (1879, naps. 1858) – La Pitié suprême  Čtvero větrů ducha (1881) – Les Quatre Vents de l‘esprit  Náboženstva a náboženství (1880) – Religions et religion  Bůh (1891, posth., naps.1855) – Dieu Etc.

 Chrám Matky Boží v Paříži (1831) - Notre-Dame de Paris  Bídníci (1862) – Les Misérables  Dělníci moře (1866) – Les Travailleurs de la mer  Muž, který se směje (1869) – L‘Homme qui rit  Devadesát tři (1874) - Quatre-ving-treize

 Cromwell (1827) – Hugo se stává hlavou romantického hnutí, v předmluvě definuje nové pojetí dramatu  Marion Delorme (1829) – cenzura ji zakazuje  Hernani (1830) – „bitva“ stoupenců klasického dramatu s představiteli nových trendů  Ruy Blas (1838)

 Šrámek, Jiří. Francouzská literatura v kostce. Olomouc: Votobia  Dictionnaire Bordas de la littérature française. Bordas, Paris  Lepape, Pierre - Země literatury. Host, Brno  Rémond, René – Leboucher, Marc. Le christianisme en accusation.  Barbarin, Philippe – Ferry, Luc. Quel devenir pour le christianisme? Paris: Albin Michel,  Gauchet, Marcel. Odkouzlení světa: dějiny náboženství jako věci veřejné. Brno: CDK, 2004  Revue Salve. 4/09. Praha: Krystal,  Gugelot, Frédéric. La conversion des intellectuels au catholicisme en France Paris: Éditions CNRS,  Griffiths, Richard. Révolution à rebours. Paris: Desclées de Brouwer,  Noble, Ivana – Hanuš, Jiří a kol. Křesťanství a romantismus. Brno: CDK,  Hugo, Victor. Beru si slovo. Praha: Odeon, (Přeložil kolektiv překladatelů) 

za pozornost!