Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Čočky - rozptylky

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Čočky (Učebnice strana 110 – 114)
Advertisements

Spojka a rozptylka ZŠ Rajhrad Ing. Radek Pavela
ČOČKY Dostupné z Metodického portálu ISSN:  , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Lom světla.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Iveta Konvičná Dostupné z Metodického portálu ISSN , financovaného.
Autor:Ing. Jiří Šťastný Předmět/vzdělávací oblast:Fyzika Tematická oblast:Optika Téma:Optické čočky Ročník:4. Datum vytvoření:Prosinec 2013 Název:VY_32_INOVACE_ FYZ.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Iveta Konvičná Dostupné z Metodického portálu ISSN , financovaného.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Hustota
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Optické vlastnosti oka
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Rozklad světla optickým hranolem Číslo DUM: III/2/FY/2/3/8 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Výpočty s hustotou
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Čas Číslo DUM: III/2/FY/2/1/11 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast: Fyzikální veličiny a jejich.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Měření hmotnosti
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Kulová zrcadla - dutá
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Indukční čáry magnetického pole Číslo DUM: III/2/FY/2/2/20 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Sériové řazení rezistorů Číslo DUM: III/2/FY/2/2/13 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast: Elektrické.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Čočky - spojky Číslo DUM: III/2/FY/2/3/12 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast: Optika Autor:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Mikroskop
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Finální úpravy fotografie Číslo DUM: III/2/VT/2/3/60 Vzdělávací předmět: Výpočetní technika Tematická.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Alena Čechová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Měřidla délky Číslo DUM: III/2/FY/2/1/3 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast: Fyzikální veličiny.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Tlak
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Magnetické pole a magnetizace Číslo DUM: III/2/FY/2/2/19 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Fotokoláž Číslo DUM: III/2/VT/2/3/48 Vzdělávací předmět: Pracovní výchova, Informatika Tematická oblast:
Tělesa –testy Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Lom světla – II.část
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Elektrické vlastnosti látek Číslo DUM: III/2/FY/2/2/1 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast: Elektrické.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Vlastnosti OS Windows Číslo DUM: III/2/VT/2/2/23 Vzdělávací předmět: Výpočetní technika Tematická oblast:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Měření a znázornění síly
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Publikování fotografií Číslo DUM: III/2/VT/2/3/56 Vzdělávací předmět: Výpočetní technika Tematická oblast:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Měření objemu pevných látek
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Lupa
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Internetové prohlížeče Číslo DUM: III/2/VT/2/2/26 Vzdělávací předmět: Výpočetní technika Tematická oblast:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Fotografické retuše Číslo DUM: III/2/VT/2/3/55 Vzdělávací předmět: Výpočetní technika Tematická oblast:
Tělesa –Válec Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Alena Čechová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Přenos snímků do počítače Číslo DUM: III/2/VT/2/3/50 Vzdělávací předmět: Výpočetní technika Tematická.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Alena Čechová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Odraz světla Číslo DUM: III/2/FY/2/3/5 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast: Optika Autor: Ing.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Ohmův zákon(příklady) Číslo DUM: III/2/FY/2/2/11 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast: Elektrické.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Závislost elektrického odporu na vlastnostech vodiče Číslo DUM: III/2/FY/2/2/12 Vzdělávací předmět: Fyzika.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Alena Čechová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Alena Čechová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Alena Čechová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Alena Čechová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Stín
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Siločáry elektrického pole
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
Tělesa – krychle Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
ČOČKY Dostupné z Metodického portálu ISSN:  , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Paralelní řazení rezistorů
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Lom světla I. část
Tělesa – kvádr Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Ohmův zákon (odvození)
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Přímočaré šíření světla
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
Čočky Spojky a rozptylky VY_32_INOVACE_53_Spojky a rozptylky
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Lom světla – II.část
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Čočky - spojky
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Přímočaré šíření světla
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Riskuj - optika 2
Prezentace určena pro názornou ukázku toho, co je více a co je méně.
Transkript prezentace:

Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.3811 Název DUM: Čočky - rozptylky Číslo DUM: III/2/FY/2/3/13 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast: Optika Autor: Ing. Markéta Střelcová Anotace: Žák se seznámí s tím, co to je rozptylka, jaké vlastnosti má obraz předmětu vytvořený rozptylkou a jaké je její využití. Klíčová slova: rozptylka, význačný paprsek, lom světla Metodické pokyny: PC, DTP, metodické pokyny jsou součástí materiálu Druh učebního materiálu: Prezentace doplněná fotografiemi a úkoly. Druh interaktivity: Kombinovaná Cílová skupina: Žák 9. ročníku Datum vzniku DUM: 17.9.2013

Čočky - rozptylky Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Markéta Střelcová. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozuje Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (NÚV).

Co to jsou rozptylky? Rozptylka je čočka, která mění rovnoběžný svazek paprsků na rozbíhavý. Rozptylka je uprostřed vždy tenčí než na okraji a obraz předmětu vytvořený rozptylkou je zmenšený. Stejně jako spojka je rozptylka vyrobena z průhledného materiálu (sklo, plast ), materiál pro výrobu je charakteristický tím, že má index lomu menší než jedna. Čočky dělíme na spojky a rozptylky.

Druhy rozptylek Z hlediska tvaru rozeznáváme rozptylky - dvojduté - ploskoduté - vypukloduté Schématická značka rozptylky

Konstrukce obrazu K zobrazení předmětu rozptylkou používáme 3 význačné paprsky. 1) Paprsek, který je rovnoběžný s optickou osou se láme do ohniska.

2)paprsek, který prochází ohniskem se láme rovnoběžně s optickou osou 3)paprsek, který prochází optickým středem se neláme

Vlastnosti obrazu Obraz předmětu vytvořený pomocí rozptylky není závislý na vzdálenosti předmětu od čočky, ale je vždy přímý, zmenšený a zdánlivý.

Praktické využití rozptylek fotoaparát kukátko ve dveřích brýle ( krátkozrakost ) dalekohled

Otázky a úkoly: 1. Jak můžeme popsat rozptylku? Rozptylka mění rovnoběžný svazek paprsků na rozbíhavý a uprostřed je vždy tenčí než na okrajích. 2. Jaké druhy rozptylek znáte? Dvojdutá, ploskodutá, vypuklodutá 3. Jaké jsou vlastnosti obrazu vytvořeného rozptylkou? Obraz je vždy přímý, zmenšený a zdánlivý 4. Který z význačných paprsků se neláme. Paprsek, který prochází optickým středem. 5.Uveďte příklady využití rozptylky v běžném životě. Brýle, dalekohled atd…..

Použité zdroje: TAMASFLEX. Wikipedia.cz [online]. [cit. 23.10.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Szinhazitavcso.jpg CHE. Wikipedia.cz [online]. [cit. 23.10.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Olympus_C-2020Z.jpg ROCHA, Victor. Wikipedia.cz [online]. [cit. 23.10.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Half_rim_glasses.JPG