BÁSNICKÁ POJMENOVÁNÍ 2 FIGURY

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Zpracovala Mgr.Jindra Chejnová,
Advertisements

SLOVA JEDNOZNAČNÁ SLOVA MNOHOZNAČNÁ
Název projektu: Moderní škola
Osnova rozboru uměleckého textu
Zásady rozboru textu uměleckého a neuměleckého
Literární teorie I III/2-CJ1/1.20/Šv.
Jazyk literárního díla
STRUKTURA A JAZYK LITERÁRNÍHO DÍLA
Básnické tropy a figury
Struktura literárního díla
Poezie z řeckého poiésis – tvorba
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
CHARATKTERISTIKA UMĚLECKÉHO TEXTU
Figury II Marcela Jurková.
Figury III Marcela Jurková.
Christian Morgenstern Šibeniční písně
Figury I Marcela Jurková.
Tropy II Marcela Jurková.
Elipsa a zeugma Jan Martikán (325587).
NAUKA O SLOVĚ Význam slov 7. ročník.
Téma: Kytice - K. J. Erben VY_32_INOVACE_586.
VÍTĚZSLAV NEZVAL (surrealismus)
Slovní zásoba PaedDr. Hana Vítová Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝUKY.
STRUKTURA LITERÁRNÍHO DÍLA Mgr. Michal Oblouk
Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vyučovací předmět: Český jazyk a literatura Ročník: 9. ročník Anotace: Základní literární pojmy opakování.
Próza s dívčí hrdinkou a dívčí román
Téma: Světoví básníci 1. poloviny 20. století
CHIASMUS Ondřej Mužík.
BÁSNICKÁ POJMENOVÁNÍ 2 – FIGURY
OPAKOVÁNÍ.  Přečti si pozorně následující texty a rozhodni, o jaký druh básnického pojmenování se jedná.  Odpověz kliknutím na bublinu obsahující zvolenou.
BÁSNICKÁ POJMENOVÁNÍ 1 TROPY
BÁSNICKÁ POJMENOVÁNÍ 1 TROPY
KVINTA.  JEN TRADOVANÁ  ÚSTNÍ  UŽ ZAPSANÁ SLOVESNOST  LITERATURA  PÍSEMNICTVÍ.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_13_08 Název materiáluSlova jednoznačná.
STRUKTURA A JAZYK LITERÁRNÍHO DÍLA VRSTVA JAZYKOVĚ STYLISTICKÁ Mgr. Michal Oblouk.
Otázky a úkoly k četbě balady Štědrý den – K. J. Erben.
Využití ICT pro rozvoj klíčových kompetencí CZ.1.07/1.5.00/ Střední odborná škola elektrotechnická, Centrum odborné přípravy Zvolenovská 537, Hluboká.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_CJ_1_1E_SEI_FIGURY.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_VLADIMIR_CELOUD_CESKA_LIT._1._POL._20._ST._PROLETARSKA_POEZIE_PREZENTA CE_03 Název školyStřední.
Figury a obrazná pojmenování Texty k procvičení učiva Jazyková vrstva uměleckého díla.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_CJ_1_1E_SEI_TROPY.
LITERÁRNÍ POJMY STATISTIKA Jakub Kunt 8.D Jan Chlachula 8.D Matěj Rachůnek 8.D.
ČÍSLO DUM: VY_32_INOVACE_CJL_1,4_44
Základní jazykové prostředky výstavby uměleckých textů
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Kmentová Název materiálu:
STRUKTURA LITERÁRNÍHO DÍLA
Nauka o významu slov Význam věcný (lexikální) – vyjadřuje, co slovo označuje; bývá vysvětlen ve slovníku (slovníkový) Hlemýžď = suchozemský plž s ulitou.
STRUKTURA LITERÁRNÍHO DÍLA Mgr. Michal Oblouk
Autor: Naděžda Ružičková ČÍSLO DUM VY_32_INOVACE_CJL_1,2,4_75
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Kmentová Název materiálu:
Název školy: ZŠ A MŠ Březno
AUTOR: Mgr. Marcela Maršálková NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_ČJ_05
Mgr. Hana Lavičková, Ph.D. Jazykové prostředky uměleckého textu Mgr. Hana Lavičková, Ph.D.
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Klimax, antiklimax Barbora Novotná.
Významové vztahy mezi slovy - synonyma, antonyma, homonyma
Jazyková složka literárního díla
Struktura literárního díla
Opakujeme základní pojmy
VOŠ A SPŠ ŠUMPERK V PROJEKTU MOV
Autor: Mgr. Vladimíra Dvořáková
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
1 2 FIGURE 1.
Národní obrození Opakování
Transkript prezentace:

BÁSNICKÁ POJMENOVÁNÍ 2 FIGURY VÝKLAD

BÁSNICKÁ POJMENOVÁNÍ TROPY = ZÁSTUPKY založeny na přenášení významu slov METAFORA - na základě (vnější) podobnosti METONYMIE - na základě (vnitřní, věcné) souvislosti jevů FIGURY sousloví založená na opakování slov, hromadění slov nebo syntaktických (skladebných) celků. Nemění se význam slov.

FIGURY Sousloví založená na opakování slov, hromadění slov nebo syntaktických (skladebných) celků. Nemění se význam slov.

FIGURY ALITERACE ANAFORA EPIFORA založené na opakování jednoho EPANASTROFA nebo více slov EPIZEUXIS PLEONASMUS TAUTOLOGIE založené na hromadění GRADACE = KLIMAX významů ANTIKLIMAX ELIPSA

FIGURY ALITERACE opakování začátečních hlásek (či slov) na počátcích po sobě jdoucích slov; v poezii i v próze Potkal potkan potkana pod kamenem, pod kamenem

FIGURY – opakování slov ANAFORA na počátku dvou po sobě jdoucích veršů vždy veselo bývalo v Kyjově, vždy veselo v Kyjově bude

FIGURY – opakování slov EPIFORA na konci dvou po sobě jdoucích veršů když jsem k vám chodíval přes ty lesy, ach ouvej přes ty lesy 

FIGURY – opakování slov EPANASTROFA na konci jednoho a na počátku dalšího verše a nazván Volžanin po vychování, po vychování u matky Volhy 

FIGURY – opakování slov EPIZEUXIS v rámci jednoho verše Okolo lesa pole lán, Hoj jede, jede z lesa pán

FIGURY – hromadění významů PLEONASMUS = přímé (explicitní) vyjádření skutečnosti, která je z kontextu již zřejmá nasadil si klobouk na hlavu slyšeti ušima vidět na vlastní oči po modrém blankytu hygienická čistota

FIGURY – hromadění významů TAUTOLOGIE táž skutečnost je pojmenována dvěma různými slovy nebo souslovími věčně a navždy teď a nikdy jindy

FIGURY – hromadění významů GRADACE = KLIMAX pojmenování jsou řazena se zvyšující se intenzitou významu pochod, útok, vítězství slávy nápoj to chutný, lahodný, chuť skvělá, zlatavý mok to rajský, ba přímo nektar božský  

FIGURY ANTIKLIMAX = opak gradace, zeslabování významů  

FIGURY ELIPSA = vynechání určité části výpovědi (plynoucí z kontextu) je deset (hodin) jede pětkou (tramvají, vlakem) my o vlku (mluvíme) A zas do hrozného křiku (se dalo)

Děkuji za pozornost. PhDr. Eliška Vacková

Literatura: Prokop, V. Teorie literatury. Sokolov. O.K. – Soft 2008 Hrabák, J. Poetika. Praha. Československý spisovatel 1977 Vlašín, Š. a kol. Slovník literární teorie. Praha. Československý spisovatel 1984 Martinková, V. Teorie literatury 1 – 4. Praha. Fraus 2012 http://slovnik-cizich-slov.abz.cz/web.php [cit. 2013-10-15] Vlastní archiv