Živá a neživá příroda IV

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
VY_32_INOVACE_ 19_ Rozmanitost přírody Zelenina (SADA ČÍSLO 2)
Advertisements

ZELENINA.
Název projektu Moderní škola Registrační číslo projektu
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_VEJPA_POTRAVINY1_06
Okopaniny nízký obsah sušiny ( %) vysoké hospodářské výnosy
EU Peníze školám Inovace ve vzdělávání na naší škole ZŠ Studánka
Použití Power Pointu v hod. zeměpisu.
Číslo projektu:  CZ.1.07/1.5.00/ Název VM: Rozdělení zeleniny Kód VM:
Název školy Střední odborná škola Luhačovice Číslo projektu
Ekofarma Ctiboř Ctiboř, Častrov, Vysočina, Czech Republic °, °
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Vítejte na hodině zelinářství 
Zelenina.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Ilona Trojánková. Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu.
Zelenina VY_32_INOVACE_324, 17. sada, SP Svět práce, 6. ročník ANOTACE
Rozdělení zeleniny Střední odborná škola Otrokovice
Druhy zeleniny Anotace: Kód: VY_52_INOVACE_Přv-Z 4.,6.35
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět: Ročník: třetí Téma:Vybrané.
Předmět: pěstování rostlin Ročník: třetí
ŠABLONA: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
Projekt: CZ / / „SŠHL Frýdlant
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět: Ročník: třetí Téma:Vybrané.
Projekt: CZ / / „SŠHL Frýdlant
Brukvovité.
Téma: Vybrané zahradnické plodiny špenátová zelenina, špenát zelný
Projekt: CZ / / „SŠHL Frýdlant
Zelí hlávkové Brassica oleracea (brukev zelná) Čeleď – brukvovité
VY_32_INOVACE_29_ Prvouka 3.ročník Zelenina
Téma: Vybrané zahradnické plodiny plodová zelenina, rajče
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Obor: H/01 Zemědělec – farmář.
Živá a neživá příroda IV
Charakteristika jednotlivých užitkových skupin organismů
Název školy: Základní škola Podbořany, Husova 276, okres Louny Autor:
Význam zeleniny ve výživě  Zelenina je soubor různých rostlin a jejich částí, které se zasyrova nebo vhodně upravené významně uplatňují ve výživě lidského.
Poznej druhy zeleniny Mgr. Heppnerová Eva – ZŠ Nádražní 683, Horní Slavkov VY_32_INOVACE_74_ Poznej druhy zeleniny Šablona III/2.
Zelenina Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Dana Vinterová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: Provozuje.
Ekosystém okolí lidských obydlí Rostliny Přírodověda 4. ročník OP VK 1.4. – dotace č. 3937/21/7.1.4/2011 Základní škola a Mateřská škola, Otnice, okres.
Základní škola Třemošnice, okres Chrudim, Pardubický kraj Třemošnice, Internátní 217; IČ: , tel: , emaiI:
Jméno autoraMgr. Stanislava Junková Datum vytvořenízáří 2012 Ročník2. Vzdělávací oblast obor tematický okruh Člověk a jeho svět Prvouka ( DUM 04) Rozmanitost.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název.
Zelenina Vypracoval: Lukáš Karlík
Potraviny a výživa - Zelenina
Název projektu: Moderní škola
POZNÁŠ ? Anotace: Materiál je určený pro práci s interaktivní tabulí.
Potravinářské zbožíznalství
PRVOUKA – 2. ročník, ZELENINA
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Kopřivnice, Štramberská 189, příspěvková organizace
VY_32_INOVACE_54_PRV_ 3 1) Jméno autora výukového materiálu (VM), škola: Miroslava Červená Základní škola a mateřská škola Skalsko, okres Mladá Boleslav.
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Škola: ZŠ Hýskov, Školní 112, Hýskov
ZELENINA Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Bc. Lada Marholdová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 
ČLOVĚK A JEHO SVĚT Zelenina Radka Smetanová VY_32_INOVACE_zelenina_01
Autor: PaedDr. Jana Čechová Název : VY_32_INOVACE_7A09Prv2_Zelenina
KOŠŤÁLOVÁ ZELENINA Předmět: Potraviny a výživa pro obor Kuchař – číšník druhý ročník Klíčová slova: květák, kapusta, hlávkové zelí, kedlubna,brokolice.
Název školy : ZŠ Pardubice-Spořilov
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
AUTOR: Mgr. Václava Horniková
ZELENINA A JEJÍ DRUHY Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/
VY_32_INOVACE_56_PRV_ 3 1) Jméno autora výukového materiálu (VM), škola: Miroslava Červená Základní škola a mateřská škola Skalsko, okres Mladá Boleslav.
Název školy Plavská škola Autor Mgr. Jana Kneřová Název
VY_32_INOVACE_55_PRV_ 3 1) Jméno autora výukového materiálu (VM), škola: Miroslava Červená Základní škola a mateřská škola Skalsko, okres Mladá Boleslav.
RNDr. Zdeňka Chocholoušková, Ph.D. Aplikovaná biologie
Sada:Přírodopis,2. stupeň Autor: Mgr. Zbyněk Němec Anotace: ZELENINY2
CZ.1.07/1.4.00/ Autor Šárka Jurášová Škola
Potravinářské zbožíznalství
Transkript prezentace:

Živá a neživá příroda IV Charakteristika jednotlivých užitkových skupin organismů Přednáška č. 2 Zelinářství Ing. Helena Jedličková, Ph.D. (Mgr. Hiklová Ivana)

Obsah: Úvod Základní charakteristika zeleniny Zdravotní význam zeleniny Hlavní skupiny zeleniny Rozmnožování kulturních rostlin – zeleniny. Modelové rostliny pro ZŠ

Zelenina Zelenina je jednou z hlavních součástí výživy člověka. Má velkou biologickou hodnotu - dodává organismu látky nezbytné ke zdravému životu. Pěstováním zeleniny se zabývá zelinářství. Do uživatelské kategorie „zelenina“ patři několik desítek druhů rostlin, používaných výhradně jako zelenina, ale také další rostliny, řazené např. mezi: léčivé rostliny (libeček), plevele (smetánka lékařská) aj. Užitkovou částí mohou být plody, semena, listy, kořen, řapíky, květenství atd.

Zdravotní význam zeleniny Zelenina má nižší energetickou hodnotu, ale má vysokou biologickou hodnotu (vyšší než ovoce). Při trávení působí zásadotvorně - příznivě ovlivňuje střevní mikroflóru a zabraňuje okyselování organismu. Hlavní součástí zeleniny je voda (75 - 95 %), v ní jsou rozpuštěny organické a anorganické látky: - vitamíny (především C, provitamín A, komplex vitamínu B, E a K) - minerální látky (Ca, P, Mg, S, Fe, Na, K,) - léčivé látky - regulační látky při trávení (enzymy, org. kys. atd.) - bílkoviny, cukry - chuťové, vonné a aromatické látky

Hlavní skupiny zeleniny – příklady: I. Podle konzumních a pro skupinu charakteristických částí: košťálová, kořenová, cibulová, plodová, lusková, listová, kořeninová zelenina II. Podle délky vegetace: jednoleté – (hrách, salát, ředkvičky okurky…) dvouleté – (mrkev, petržel…) vytrvalé – (křen, reveň…) III. Podle nároků na vodu: zelenina, kterou je nutno zavlažovat – (okurky, košťáloviny…) zelenina, která se běžně nezalévá – (mrkev, cibule…) IV. Podle nároku na teplotu: chladnomilné – (cibule, ředkev, mrkev, hrách…) méně odolné proti chladu – (květák, salát, čekanka…) teplomilné – (rajče, paprika, tykve…)

Podle nároků na hnojení: Podle toho jak moc rostliny potřebují vyhnojenou půdu je rozdělujeme do tkz. Tratí. I. Rostliny první tratě zelenina, která vyžaduje nebo snese organické hnojení (statkové, kompost) patří sem velká zelenina – plodová - rajče, paprika, lilky, košťálová – kapusta, zelí…, kořenová – celer, cibulová - pór II. Rostliny druhé tratě nesnáší přímo hnojení organickými hnojivy a proto je pěstována na záhonech jako druhou rostlinu po vyhnojení (nikoliv druhý rok po hnojení!) (kořenová zelenina – mrkev, petržel, ředkev, cibulová zelenina- cibule, česnek, pažitka, listová zelenina – salát, špenát… III. Rostliny třetí tratě nesnáší přímé hnojení statkovými hnojivy. Rostliny nenáročné:kořeninová zelenina – kopr, ad. Druhy obohacující půdu o dusík (symbiotické, nitrogenní, hlízkovité bakterie) lusková zelenina – hrách, fazol…

Rozmnožování kulturních rostlin - zeleniny K rozmnožování se používá osivo a sadba. OSIVO Semena a plody kulturních rostlin určené k rozmnožování a vyhovující svými vlastnostmi ČSN (Česká státní norma). Vznikají pohlavním rozmnožováním. Semena většiny plodin začínají klíčit při teplotě 1-5°C. Semena a plody je většinou možné rozlišit makroskopicky podle tvaru, barvy, povrch atd. SADBA Části rostlin používané k vegetativnímu rozmnožování nebo mladé rostliny vypěstované ze semen a používané k výsadbě.

Pěstování zeleniny - terminologie Biologické hospodaření Osevní plán Kombinované záhony Předplodina Hlavní plodina Následná hlavní plodina Meziřádková plodina Značkovací rostlina Mulč Zelené hnojení Biologická ochrana

Košťálová zelenina Košťálovou zeleninu představují druhy a variety rodu brukev s modifikovanými nadzemními částmi. Rostliny, které mají zkrácený, zdužnatělý stonek = KOŠŤÁL Je nejnáročnější skupinou zeleniny. Vyžaduje půdy humózní a bohaté na živiny (vydatné hnojení statkovými hnojivy). S výjimkou rané kedlubny se pěstují v I. trati. Pěstování – z předpěstované sadby.

Brokolice (Brassica oleracea) Užívaná část: Růžice poupat

Čínské zelí (Brassica chinensis) Užívaná část: listy

Plodová zelenina Užitkovou částí plodové zeleniny jsou plody. Jsou velmi náročné na hnojení a živiny. Pěstujeme je v I. trati. Náročná na teplo – mráz ji ničí a teploty pod 15 °C zpomalují nebo zastavují růst. Pěstování – z předpěstované sadby na záhony v květnu až pomine nebezpečí mrazů.

Rajče jedlé (Solanum lycopersicum) Užívaná část: plod

Tykev obrovská (Cucurbita maxima) Užívaná část: plod

Kořenová zelenina Název je odvozen od konzumovaných částí, jimiž jsou především zdužnatělé kořeny, hlízy a bulvy. Vyžaduje hlouběji prokypřenou půdu. Není náročná na teplo, nevyžaduje pravidelnou závlahu. Rostliny II. tratě. Pěstování: výsev přímo na stanoviště (výjimka celer – předpěstovává se, potřebuje teplo).

Slunečnice topinambur (Helianthus tuberosus) Užívaná část: kořen

Pastinák setý (Pastinaca sativa) Užívaná část: kořen

Celer bulvový (Apium graveolens) Užívaná část: bulva

Černý kořen (hadí mord španělský) (Scorzonera hispanica) Užívaná část: kořen

Cibulová zelenina Všechny druhy cibulové zeleniny patří do čeledi liliovité a k rodu česnek. Obsahují specifické aromaticko chuťové látky. Vyžadují humózní půdy. Konzumní části je cibule, popřípadě nať. Rostliny II. tratě s výjimkou póru Pěstování – vysévá se přímo na stanoviště nebo se předpěstovává.

Cibule kuchyňská (Allium cepa) Užívaná část: Cibule, nať

Pažitka pobřežní (Allium schoenoprasum) Užívaná část: Nať

Listová zelenina U listovné zeleniny jsou užitkovou částí listy. Růst listové hmoty vyžaduje v půdě dostatek živin, zvláště dusíku a dostatek vláhy. Je středně náročná na teplo. Krátká vegetační doba =V osevním postupu – předplodina, meziplodina, následná plodina. Rostliny II. tratě. Pěstování – z předpěstované sadby na záhon.

Salát hlávkový (Lactuca sativa) Užívaná část: listy

Špenát (Spinacia) Užívaná část: listy

Chřest (Asparagus) Užívaná část: Mladé výhonky

Lusková zelenina Užitkovou částí je nedozrálý lusk, nebo nedozrálé semeno. Je nenáročná na hnojení – symbiózou s nitrogenními hlízkovitými bakteriemi obohacují půdu o dusík. Jsou to rostliny III. tratě. Většinou citlivé na nízké teploty (kromě hrachu). Pěstování – přímý výsev na stanoviště.

Hrách setý (Pisum sativum) Užívaná část: Semeno

Sója luštinatá (Glycine max) Užívaná část: Semeno

Vytrvalá a kořeninová zelenina Vytrvalá zelenina Většinou zůstává několik let na stejném místě. Musí se přihnojovat a odplevelovat. Kořeninová zelenina Nenáročná na půdu a výživu Potřebuje slunnou polohu pro aromatickou chuť. Většinou se předpěstovává. Rostliny III. tratě.

Kopr vonný (Anethum graveolens) Užívaná část: Nať

Libeček (Levisticum) Užívaná část: Nať

Majoránka (Majorana) Užívaná část: Nať

Použitá literatura: Kincl, M., a kol.: Základy rostlinné výroby pro učitele 1, PdF. Ostrava. 1989, ISBN 80-7042-009-x Vodáková, J., a kol.: Pěstitelské práce, SPN. Praha. 1990, ISBN 80-04-23976-5 Šrot, R. a kol.: 1000 dobrých rad mladým ovocnářům, květinářům, zelinářům, pěstitelům, pokusníkům, SZN.Praha.1960, ISBN nezjištěno www.biolib.cz

Přeji hezký slunečný den  Děkuji za pozornost Přeji hezký slunečný den Helena Jedličková