Pravěké hradisko a dnešní krajina

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základní typy monarchií
Advertisements

Oběh vzduchu na Zemi Název školy
Mladší paleolit - pavlovien
Srovnej 1. a 2. světovou válku - zbraně
Antika I Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Vodstvo ČR Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Typografická a estetická pravidla úpravy dokumentů
Měsíc Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Eneolit - úvod Název školy
Užití vektorového součinu
Pravěk II - Věstonická venuše
Eduard Manet Název školy
Kámen Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro 21.
Náboženství - opakování
Elektronická pošta Název školy
Počátky člověka v regionu jihovýchodní Moravy
Nástroje mladého paleolitu
VY_32_INOVACE_1D.6.11 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 6. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
Starší fáze doby bronzové
Název školy: Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj žákovských kompetencí pro 21. století Název šablony:
Socioekonomická geografie - opakování
Administrativní členění ČR
Organizační struktura kraje
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Soňa Patočková Název šablonyIII/2.
Funkcionalistický Zlín
Typologie neolitické keramiky
Poznávání krajů českých
Poznávání krajů moravských
Další typy eneolitických artefaktů
Matyáš Bernard Braun Název školy
Portrét - anfas Název školy
Gaudí Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Pravěk I Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Geomorfologické a geologické členění ČR
Op-art Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro 21.
Vývoj administrativního členění čr
Název školy: Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Test číselné soustavy Název školy
Název školy: Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj žákovských kompetencí pro 21. století Název šablony:
Název školy: Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj žákovských kompetencí pro 21. století Název šablony:
Název školy: Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Batika Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Neolit - úvod Název školy
Lidské rasy 1 Název školy
Loutka Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro 21. století.
Jednoduchá krása neolitických nástrojů
Jazyky světa Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí.
Nekonečná geometrická řada Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských.
Futurismus Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Impresionismus Název školy
Bronzové artefakty KLPP
Kultura lidu popelnicových polí
Registrační čísloCZ.1.07/1.4.00/ III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Šablona číslo: Název výukového materiálu: Tematický okruh:
Další nálezy na keltském sídlišti
Ukázky keltského kovářství
Konec pravěku, Slované Název školy
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Anotace Žáci si během prezentace opakují a upevňují znalosti tématického celku PRAVĚK. Autor Mgr. Lenka Cílková Datum vytvoření září 2011 Ročník IV. Vzdělávací.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Keramika kultury lidu popelnicových polí Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj.
Zbraně kultury lidu popelnicových polí
Chronologie doby bronzové Jako doba bronzová se v ČR archeologicky vymezuje období přibližně mezi roky 2000 až 800 př. n. l. Periodizace a významné.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Druh učebního materiálu
Keramika období laténského
Pravěk v českých zemích Mgr. Iveta Vališková
III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Mnichovická 62, Kolín V,
České země v pravěku Anotace: Materiál je určen k výuce vlastivědy ve 4. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky s nejstaršími dějinami ČR – s pravěkem.
Transkript prezentace:

Pravěké hradisko a dnešní krajina Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0484 Název projektu Rozvoj žákovských kompetencí pro 21. století Název šablony III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název DUM Pravěké hradisko a dnešní krajina Označení DUM VY_32_INOVACE_10_1_11 Autor Mgr. Miroslav Černý Datum 15. 7. 2013 Vzdělávací oblast Člověk a společnost Vzdělávací obor Dějepis Tematický okruh Pravěk Ročník 1. ročník a kvinty gymnázia, seminář dějepisu www.zlinskedumy.cz

Atlas archeologických artefaktů XI. doba bronzová jihovýchodní Morava

Pravěké hradisko a dnešní krajina V pozdní době kamenné začíná člověk osídlovat i výšinné polohy a buduje zde nový typ sídla – pravěké hradisko. Většina těchto fortifikací (opevnění) ale vznikla v mladší době bronzové. Důvodem jejich výstavby byla obrana před nájezdy bojovných kočovných kmenů (zvl. Kimmerijců, později Skytů). Opevnění byla často osídlena opakovaně i v dalších fázích pravěku a středověku. Takovému místu, na kterém se setkalo více časových horizontů, říkáme polykulturní. Stopy pravěkých hradisek jsou patrny i v dnešní krajině. Úkolem této prezentace je všimnout si některých prvků, které by nás mohly přivést k jeho objevení.

Kde hledat? Již víme, že jde o výšinná opevnění. Pokud na sebe některý kopec upozorní již z dálky, můžeme si být téměř jistí, že jde o dobře vnímanou polohu i v do-bách pravěkých. Proč? Horizonty jsou totiž výhodné z důvodu obrany. Nesmíme rovněž zapomenout na vizuální komunikaci s dalšími vzdálenými hradisky. V neposlední řadě je tam, kde je hezký výhled také pěkně, což náš předek dokázal jistě ocenit také. Důvodů bylo víc.

Co hledat? Kromě výrazného výšinného reliéfu, existují v kra-jině prvky, které člověka přímo přivolaly a mnohdy se staly i místem potřebného rituálu. Takovým místem setkání je třeba skála. Nepostradatelná je přítomnost vodního zdroje. Bez takového zázemí nemělo cenu opevnění budovat. Ovšem mnohá místa, kde dnes vodu nenalezneme, byla dříve pramenná. Hladina spodních vod se totiž za tisíce let snížila o několik metrů…

Jak poznám, že jsem na hradisku? Hradisko je opevnění. Valy, které jej chránily, byly vršeny z kamenů a hlíny. Vrchní dřevěné palisády již dávno shnily, ale nakupené hromady jsou i po tisících letech v krajině stále patrné. Nejvyšší val býval budován proti přístupu po horizontu. Tam, kde byl prudký sráz, val chyběl. Lze si val s něčím splést? Ano, val není jakákoliv hromada kamení. má tvar, který někam vede. Splést se dá třeba se starými cestami, se skládkami těžeb-ního kamene anebo s okraji dávno zaniklých polí.

Kdy teda mohu mít jistotu? Chci-li mít jistotu, že se pohybuji na místě staré fortifikace, musím objevit konkrétní hmotný pozůstatek člověka. Nejspíše mně pomůže vývrat, v jehož kořenech se objeví zbytek rozpadlé nádoby, střep může ležet na povrchu, v rozjeté hlíně lesní cesty, v krtinci, u paty stromů… Kopat bych neměl - pokud jde o skutečnou archeologickou lokalitu, náleží taková práce profesionálním odborníkům. Kromě keramických střepů se na sídlišti může vzácněji objevit také mazanice - druhotně vypálený hliněný „výmaz“ dávných obydlí, struska a další.

Zlomky nádob z doby mladší bronzové

Mazanice, struska

Jak mohlo takové hradisko vypadat?

Hrad Někdy se plete hrad s hradiskem. Hrad je opevněná zděná budova z období bezmála o dva tisíce let mladšího, z období budování českého státu. Společná může být ovšem výhodná poloha, která se tak stala multikulturní.

ÚVAHA, ZAMYŠLENÍ Při výběru sídla má pro člověka od nepaměti velký význam celkový ráz a atmosféra krajiny. Jako badatelé, sledující v terénu otisky pravěkého člověka, se tedy můžeme v jeho stopách takto intuitivně pohybovat i my.

Co jsme si tedy uvědomili? V období mladšího pravěku vznikají opevněná sídla, tzv….. Opevnění se budovala na ….. Důvodem byla …….. ,……….,………… Opevnění musela mít zázemí, zvláště….. Pozůstatky v dnešní krajině jsou…….. Na sídlištích lze najít…….,……….,……….. Aj. Místa, která byla z důvodu výhody polohy osídlena opakovaně, se nazývají………

Co jsme si tedy uvědomili? V období mladšího pravěku vznikají opevněná sídla, tzv. hradiska. Opevnění se budovala na kopcích. Důvodem byla obrana sídla, komunikace se vzdále-nými horizonty, výhled. Opevnění musela mít zázemí, zvláště zdroj vody. Pozůstatky v dnešní krajině jsou valy, někdy staré úvozy. Na sídlištích lze najít zlomky keramiky, mazanici, strusku, kosti Aj. Místa, která byla z důvodu výhodné polohy osídlena opakovaně, se nazývají polykulturní.

Fotografie a ilustrace Miroslav Černý Autorská práva vyhrazena