Mezinárodní letecké právo Světové hospodářské právo 2012 Filip Křepelka.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Hlavní směry a perspektivy rozvoje problematiky eTOD
Advertisements

Dovoz letadel do ČR (se zaměřením na kluzáky a balóny)
POLICIE ČESKÉ REPUBLIKY
Zákon č. 266/1994 o dráhách zákon upravuje
Ochrana letišť Zákon 49/1997 o civilním letectví Pro výkon státní správy ve věcech civilního letectví je zřízen Úřad pro civilní letectví se sídlem v Praze.
AUTORSKÝ ZÁKON A ZPŘÍSTUPŇOVÁNÍ DIGITÁLNÍCH DOKUMENTŮ
NAŘÍZENÍ KOMISE (ES) č. 2042/2003 ze dne 20. listopadu 2003.
Základní nařízení komise (ES) 1592/2002
NAŘÍZENÍ KOMISE (ES) č. 1702/2003 ze dne 24. září 2003.
Nástroje územního plánování
Co vás tady čeká??? V 1.ročníku získáte základní informace o všech druzích dopravy.
Provoz a ekonomika dopravy
Státní občanství a cizinecký režim
OBRANA A BEZPEČNOST ČR Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Legislativa a dokumenty Informační systémy ve státní správě a samosprávě.
Veřejné projednávání PÚR ČR září  Byl zpracován na základě § 32 zákona č.183/2006 Sb. V souladu s tímto ustanovením: ◦ stanoví republikové.
Prof. Ing. Václav Vybíhal, CSc.
ZÁKON O POZEMNÍCH KOMUNIKACÍCH
 Ministerstvo kultury je podle tzv. kompetenčního zákona ústředním orgánem státní správy pro.... věci církví a náboženských společností...".  Hlavní.
Konzulární styky.
Normy a postupy pro provoz CUAV Ing. Tomáš Kujal, Ph.D. Ing. Jiří Chlebek, Ph.D. Letecký ústav Fakulta strojního inženýrství Vysoké učení technické v Brně.
ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ A PRÁVO
ZVÝŠENÍ BEZPEČNOSTI CIVILNÍHO LETECTVÍ LUDMILA CRHOVÁ
Pozemky sloužící dopravě
Pozemní komunikace v intravilánu ČSN „Projektování místních komunikací“, 2006 Změna Z1 – 2010 – Přechody a místa pro přecházení, rozhledové.
Struktura obchodní smlouvy
Uskutečnění zdanitelného plnění a povinnost přiznat DPH Právní úpravu této problematiky nalezneme v § 21 – 25 ZDPH, Daň na výstupu při dodání zboží, poskytnutí.
Smluvní určení řešení sporu a rozhodného práva Bitva kolizní a přímé metody Tereza Kyselovská.
Úvod do zvláštní části správního práva Správa na úseku živnostenského podnikání Pro bakaláře.
Pracovní smlouva - co musí a nemusí obsahovat
Společná obchodní politika EU (CCP) – právní rámec VŠFS seminář 2015.
Následky porušení smlouvy, odpovědnost za škodu a otázky s tím související v režimu CISG BO402Z Mezinárodní právo obchodní I (jaro 2007) Zdeněk Kapitán.
Kolizní problematika mimosmluvních závazků Delikt =porušení objektivního práva – právem stanovené povinnosti. Mezi stranami neexistuje žádný právní vztah,
KOLIZNÍ PROBLEMATIKA ZÁVAZKŮ ZE SMLUV
Mezinárodní právo železniční dopravy Světové hospodářské právo 2012 Filip Křepelka.
ZPŮSOBY FINANCOVÁNÍ A ZPOPLATNĚNÍ DOPRAVNÍ INFRASTRUKTURY Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Zuzana Pauserová. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje.
MEZINÁRODNĚPRÁVNÍ A EKONOMICKÉ POSTAVENÍ CIZINCŮ (V ČR A VE VYBRANÝCH ZEMÍCH EU) Z HLEDISKA DEMOGRAFICKÉHO VÝVOJE Ing. Mgr. Magda Uxová, DiS.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Zuzana Pauserová. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje.
Zvláštní část MPS – mimosmluvní závazkové vztahy Klára Svobodová.
Jiří Horník Některé právní aspekty podnikání v Ázerbájdžánu ve spolupráci s.
Vládní výbor pro zdravotně postižené občany. JUDr. Pavel Ptáčník vedoucí Oddělení sekretariátu Vládního výboru pro zdravotně postižené občany.
Připravované změny ve VaVaI. Obsah prezentace Posuzování výzkumných organizací Novela zákona č. 130/2002 Sb.
Působnost Ministerstva spravedlnosti a správa státního zastupitelství JUDr. Jaroslav Picha.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Zuzana Pauserová. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje.
1 Jednotné evropské nebe Zapojení ŘLP ČR, s. p. do projektu SESAR Doprava – Investice do dopravní infrastruktury Ing. Jan Klas Generální ředitel.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní politika ČR.
Smlouvy o provozování drážní dopravy a jejich změny Ing. Petr Šlachta Setkání s dopravci, Praha 30. a
Problematika bezpečnosti civilního letectví v ČR za rok 2003 – pohled ÚCL.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Bezpečnostní poradci pro ADR Předmět: Technologie silniční nákladní dopravy - cvičení.
Firemní data mimo firmu: z pohledu zákoníku práce JUDr. Josef Donát, LLM, ROWAN LEGAL ISSS 2014, Hradec Králové.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Síťová neutralita od revize regulačního rámce do DigiČeska ver. 2.0 Praha, 18. května 2015.
Účinnosti nabyl ke dni 1. srpna 2016
Institut ochránce práv dětí
Jedenáct let aplikace „nového“ správního řádu a jeho proměny administrativní a justiční praxí – aneb 3 podivuhodné judikáty Stanislav KADEČKA SPRÁVNÍ.
Národní rozvojový program mobility pro všechny (NRPM)
ADR a rozhodčí řízení Přednáška 4 VŠFS 2016.
Železniční doprava pro kraje Praha, 28. listopadu 2016
Vnitrostátní, mezinárodní a evropský rozměr práva
Struktura právních norem
Dopravní ceniny, tarify, slevy, letový řád
Prof. Ing. Václav Vybíhal, CSc.
zřízen Upraven : - zákonem č. 458/2000 Sb. o podmínkách podnikání a o výkonu státní správy v energetických odvětvích - zákon č. 406/2000.
KOLIZNÍ PROBLEMATIKA ZÁVAZKŮ ZE SMLUV
Inovace bakalářského studijního oboru Aplikovaná chemie
Technologie a řízení letecké dopravy: 1
ČVUT v PRAZE Fakulta dopravní ÚSTAV LETECKÉ DOPRAVY PROFIL STUDENTA
Sdružení lázeňských míst Statuty lázeňských míst 21. června 2013
Právo mezinárodních smluv
Transkript prezentace:

Mezinárodní letecké právo Světové hospodářské právo 2012 Filip Křepelka

Počátky Balonové létání pokusně v 18. století, běžně v 19. století. První letadla až na sklonku 19. století. Omezená vnitrostátní regulace odpovídající na nebezpečí vyplývající z létání. První obrysy mezinárodní právní regulace letectví se objevují před první světovou válkou, mezi lety 1900 a Tehdy se začala ukazovat možnou letecká doprava mezi jednotlivými státy.

Meziválečné období a současný režim Po první světové válce se začala pozvolna rozvíjet mezinárodní letecká osobní přeprava civilní, a to od 30.let i zaoceánská. V roce 1919 vzniká Mezinárodní komise pro letectví (ICAN). Přesto se nepodařilo vytvořit univerzální úmluvu o veřejnoprávních a státně mocenských aspektech civilního letectví. Začala se nicméně rozvíjet mezinárodní smluvní přímá úprava soukromoprávních aspektů civilních letecké přepravy. Základem uspořádání letecké dopravy po 2.světové válce je Chicagská úmluva “Mezinárodní úmluva o civilním letectví”, uzavřená v prosinci státy. V této souvislosti (za pomoci přechodných institucí) byla zřízená Mezinárodní organizace pro civilní letectví (International Civil Aviation Organisation).

ICAO - Mezinárodní organizace pro civilní letectví Cíle: koordinace, pomoc, reglementace. Orgány: Shromáždění - všichni, Rada: 21 států(volby podle důležitosti států), předseda Rady. Letecká komise: 12členný odborný orgán. Členové –smluvní strany chicagské úmluvy, dnes 191 států. ICAO stanoví: a) soustav komunikačních a pomocných zařízení leteckých, počítajíc v to pozemní značky orientační, b) charakteristických znaků letišť a přistávacích ploch, c) pravidel pro létání a metod kontroly létání, d) výdeje průkazů létajícího personálu a mechaniků, e) způsobilosti letadel k letu, f) zápisu letadel do rejstříku a zjišťování totožnosti letadel, g) sbírání a výměny meteorologických zpráv, h) palubních knih, i) leteckých nákresů a map, j) řízení celních a přistěhovaleckých, k) letadel v tísni a vyšetřování nehod, jakož i jiných věcí majících vztah k bezpečnosti,pravidelnosti a výkonnosti létání, pokud se čas od času mohou jevit vhodnými.

Národní letecké právo Státy vytváří národní letecké právo, které reguluje létání a podnikání v civilním letectví a nekomerční letectví. Národní letecké právo rovněž předpokládá existenci vojenského a policejního letectva. Státy touto cestou také regulují poměry na civilních letištích a řízení letového provozu (jež samozřejmě musí být spojeno se řízením vojenských letů). Státy mají povinnost letecké předpisy s potřebných předstihem oznamovat prostřednictvím mezinárodní organizace. Technické právo je samozřejmě předmětem mezinárodní harmonizace na půdě ICAO, neboť by jinak nebyla možná mezistátní doprava.

Vzdušný prostor Několik koncepcí vzdušného prostoru, zdůrazňující zejména svobodu letového provozu (vzdušný prostor jako volné moře), popř. doplněná úvahou o státní svrchovanosti nad nižšími vrstvami atmosféry (bez stanovení linie srovnatelné s 3 mílemi). Jurisdikce státu nad letadlem (balónem či vzducholodí) se považovala za nespornou až při přistání. První světová válka přinesla zlom, spojený s bombardováním a používáním stíhacích letadel pro válečné účely. Zejména neutrální státy začaly zdůrazňovat svrchovanost na vlastním vzdušným prostorem a začaly bránit přeletům letadel. Došlo tedy k obecné tvorbě mezinárodního obyčeje. Pojetí až “ke hvězdám”. O horní hranici vzdušného prostoru bylo třeba uvažovat až v souvislosti s kosmonautikou. Tehdy došlo k nezřetelnému omezení obyčeje a tvorbě obyčeje o volném přístupu ke kosmickému prostoru. Hranice je nezřetelná ( km), neboť zde je možný jenom start či přistání kosmické lodi.

Letadla Všimněme si personifikace letadla (letadlo jako zástupný “kvazisubjekt”, reálně provozovatel, mezinárodněprávně však stát). Smluvní strany si poskytují právo přeletu civilních letadel státních i nestátních aerolinií. Státní letadlo (vojenské, policejní, hlídkové atd.) nemá obecně přístup do vzdušného prostoru cizího státu (zde je absolutní suverenita). Privilegium vstupu civilních dopravních letadel přitom nelze zneužívat (vykazovat jako civilní letadlo vojenské).

Civilní lety komerční a ostatní Je přípustné přistání z neobchodních účelů. Tzn. neobchodní civilní lety jsou obecně volné (vzhledem ke kontrole letového provozu to však neznamená absolutní svobodu). To samozřejmě nevylučuje uzavření prostor nebo vyloučení letišť pro vojenská letadla a stanovování leteckých koridorů pro řízení letového provozu. Taková omezení, popř. zákazy nesmějí být diskriminační. Státy mohou požadovat po provozovatelích při nekomerčních přistáních dopravní služby, nesmí však být tento požadavek diskriminační. Leteckou dopravu mezi státy však mohou státy vyhradit vlastním aeroliniím stejně jako vnitrostátní kabotáž. Výhrada kabotáže však nesmí být spojená s výjimkami pro provozovatele z některých smluvních stran. V oblasti letectví proto existuje rozsáhlá síť mezinárodních smluv o vzájemném leteckém spojení zpravidla národními aeroliniemi.

Mezinárodní a vnitrostátní letiště Každý stát určuje celní letiště, tj. letiště, na kterých se odbavují letadla létající na mezinárodních linkách (tj. kde se zajišťuje celní a pasová kontrola). Ostatní letiště jsou pak vnitrostátní, vyhrazená pouze kabotáži (srov. poměry v EU po Schengenu). Každý stát má právo stanovit ve svém výsostném vzdušném prostoru letiště, které se smí používat. Může vybírat letištní poplatky (taxu) v souvislosti s odbavením. Tato taxa však nesmí být diskriminační. Nepřiměřenost poplatků však může být napadena před ICAO, který vydává “doporučení” o řešení.

Letecké rejstříky Podle státních předpisů se vytvářejí národní letecké rejstříky, do nichž se zapisuje každé letadlo ve státě registrované. To je vybavené mezinárodní značkou a mezinárodními znaky (odlišit od soukromých znaků aerolinií). Rejstříky jsou zpřístupněny na mezinárodní úrovni.

Mezinárodní právo soukromé letecké Uplatňuje se přímá metoda regulace. Řada úmluv (Havanská, Varšavská 1929, Montrealská atd.) stanoví náležitosti smluv o civilní letecké přepravě, náležitosti mezinárodní letenky, řešení mimořádných situací, předání cestujícího mezi leteckými společnostmi na základě jejich dohody, smluvní ujednání o letecké přepravě zboží a pošty a odpovědnostní režimy (náhrada škody v případě úmrtí či zranění, náhrada za zboží),

Odpovědnost za újmu Speciální mezinárodní smlouva stanovuje odpovědnost provozovatelů za škody na povrchu cizího státu.

Řízení letového provozu V mezinárodním měřítku je v kompetenci každého státu, státy pochopitelně na základě smluv i bez nich spolupracují při řízení letového provozu, některé jsou součástí řízení jiného státu. V Evropě existuje na základě speciální mezinárodní smlouvy zvláštní mezinárodní (nebo spíš nadnárodní organizace) Eurocontrol, jež zabezpečuje řízení letového provozu v celé Evropě, národní centra řízení letového provozu jsou jim do značné míry podřízeny a mají jen omezenou autonomii.

Technické a související aspekty civilních letadel Každé letadlo má palubní průkaz, osvědčení o způsobilosti k letu, osvědčení pilotů, cestovní deníky. Harmonizují se obsahy těchto dokumentů stejně jako nároky na kvalifikaci pilotů a následně i pozemního personálu. Radiová výstroj podléhá buď mezinárodní harmonizaci nebo souhlasu států, radiová komunikace probíhá v souladu s mezinárodním a národním právem radiotelegrafie. Od cel se osvobozuje příslušenství letadla (palivo, součástky). Letecký benzín je navíc ve většině států osvobozen od spotřební daně. Nelze zabavit letadlo či jeho součást pro porušení patentů.

Nouze a nehody Státy se vzájemně zavazují poskytnout letadlu (civilnímu) v nouzi možnost přistání na svých letištích podle možností a potřeby, poskytnout pomoc a součinnost tomuto letadlu a to jak ve vzduchu, tak na letišti (samozřejmě za peníze). Rovněž se zavazují ke spolupráci při vyšetřování nehod a při pátrání po zmizelých letadlech.

Infrastruktura Každý stát po dohodách s ostatními zřizuje na svém území potřebná zařízení pro navigaci, meteorologii, nouzová přistávání apod. V některých případech je financování těchto zařízení zabezpečeno mezinárodními dohodami.