Artefiletika Prezentace artefiletiky – metodický list č. 6 Ochránce zahrady Zpracovala dne Mgr. Andrea Költö Možnosti využití artefiletiky pro rozvoj dětí a žáků s SVP při ZŠ Lanškroun, nám. A. Jiráska 140 – cílové skupiny projektu „Škola pro všechny“, účastnících se projektové arteterapie v rámci realizace KA 1 CZ.1.07/1.2.29/ Anotace, která je současně mottem (shodná pro všech 11 metodických listů): Není nutné vždy směřovat výtvarnou práci k výborně technicky propracovanému dílu, ale naopak se zaměřit na pocity, které děti a žáci při tvoření prožívají. Naučit je komunikovat s okolím prostřednictvím svých obrázků. Nabídnout jim možnost projevit své aktuální pocity a nálady do svých děl. Dát jim dostatek prostoru používat více smyslů při výtvarné práci (pracovat se sluchem, hmatem i čichem). 1
OCHRÁNCE ZAHRADY CÍL: VYUŽITÍ PŘÍRODNÍHO MATERIÁLU SPOLUPRÁCE ROZDĚLENÍ ÚLOH VE SKUPINĚ ROZVOJ MOTORICKÝCH DOVEDNOSTÍ ROZVOJ FANTAZIE SMYSLUPLNÉ VYPLNĚNÍ ČASU TRÉNOVÁNÍ VYTRVALOSTI A PÍLE ROZVOJ KOMUNIKAČNÍCH DOVEDNOSTÍ 2
MATERIÁL PROVÁZEK HŘEBÍKY KLADÍVKO DRÁTEK RUČNÍ VRTÁČEK PŘÍRODNINY: KLACKY, VĚTVE, KAŠTANY, BAREVNÉ LISTY, JEŘABINY, ŠÍPKY, ŽALUDY,… 3
MOTIVACE POHYBOVÁ HRA NA ŠKOLNÍ ZAHRADĚ PROBĚHNUTÍ SE PO ZAHRADĚ V ČASOVÉM LIMITU A CESTOU DONÉST PĚT PŘÍRODNIN. POTÉ SE POKUSIT PANTOMIMOU PŘEDVÉST, CO SE KAŽDÉMU PODAŘILO POSBÍRAT A DONÉST PRO SPOLEČNOU TVORBU. 4
POPIS ČINNOSTI SPOLEČNĚ PROJÍT ZAHRADU A VYBRAT VHODNÉ MÍSTO PRO INSTALACI OCHRÁNCE ZAHRADY. CESTOU PO ZAHRADĚ POVÍDÁNÍ O TOM, ZDA BYCHOM RÁDI MĚLI KAŽDÝ SVÉHO STRÁŽNÉHO ANDĚLA ČI OCHRÁNCE A ZDA HO DOVEDEME POPSAT. JAK BY VYPADAL, JAKÉ BY MOHL MÍT VLASTNOSTI, KDE BY MĚL SVÉ MÍSTO,... VLASTNÍ PRÁCE: VYTVOŘENÍ ZÁKLADNÍ KOSTRY OCHRÁNCE Z KLACKŮ. POTÉ NÁSLEDUJE ZDOBENÍ Z PODZIMNÍCH PŘÍRODNIN DLE DOHODY A FANTAZIE VE SKUPINĚ: BAREVNÉ LISTÍ, ŠÍPKY, JEŘABINY, ŠIŠKY, KLACÍKY, ŽALUDY, KAŠTANY,..) 5
Ilustrační fotografie 6