Výchova ke zdraví.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Sociální služby SOZ.
Advertisements

Dita Pelantová Šárka Lukešová 3.VSRR
Zákon o sociálních službách
Zdravotní stav populace v ČR a EU
ZŠ A MŠ BOHUMÍN TŘ. DR. E. Beneše 456 okres Karviná, příspěvková organizace Digitální učební materiály ŠIII/2 VÝCHOVA KE ZDRAVÍ.
POLYTECHNICKÁ VÝCHOVA A VZDĚLÁVÁNÍ V MŠ
Koncepce péče o staré občany
W.P Výbor regionů Stanovisko ke sdělení Komise pro Radu, Evropský parlament, Ekonomický a sociální výbor a Výbor regionů „Posilování místní dimenze.
KLÍČOVÉ KOMPETENCE Lucie Hučínová Výzkumný ústav pedagogický v Praze
Sociální událost Mgr. Terezie Pemová.
Prevence násilí na pracovištích 1. 2 šikana mobbing zastrašování urážky výhrůžky sexuální obtěžování rasové ponižování diskriminace fyzické napadení STRES.
Ve zdravém těle, zdravý duch … a ten je jen ve zdravé škole!!!
Školní výchova ke zdravým stravovacím návykům dětí
Rizikového chování v dospívání
Zdravá škola.
ZŠ EDEN = ZDRAVÁ SPORTOVNÍ ŠKOLA CO TO ZNAMENÁ? ZŠ EDEN = ZDRAVÁ SPORTOVNÍ ŠKOLA TO ZNAMENÁ: VYTVÁŘÍME PRO DĚTI ZDRAVÉ PROSTŘEDÍ.
W.P Ekonomický a sociální výbor Stanovisko ke sdělení Komise pro Radu, Evropský parlament, Ekonomický a sociální výbor a Výbor regionů „Posilování.
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
ZŠ A MŠ BOHUMÍN TŘ. DR. E. B ENEŠE 456 OKRES K ARVINÁ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE Digitální učební materiály ŠIII/2 VÝCHOVA KE ZDRAVÍ.
Zdravý kraj Vysočina a MA 21
Komunitní a otevřená škola
Společné povinné vzdělávání: utopie nebo nezbytnost? Jana Straková Sociologický ústav AV ČR.
Iniciativa EQUAL v ČR. Iniciativa EQUAL Samostatná forma pomoci ze strukturálních fondů týkající se mezinárodní spolupráce při prosazování nových prostředků.
INVALIDITA JAKO SOCIÁLNÍ UDÁLOST
13. ročník mezinárodní konference Investment & Business Forum, Ostrava Role FDV v rámci dalšího profesního vzdělávání Fond dalšího vzdělávání, Na Maninách.
Psychologické aspekty zdraví
Prevence sociálně patologických jevů a MŠMT
Tématické okruhy pro předkladatele projektů podpory zdraví Státní zdravotní ústav 2014.
MUDr. Věra Kernová Státní zdravotní ústav Praha
Výchova ke zdraví v porodní asistenci
Zdraví pro všechny v  21. století – Dlouhodobý program zlepšování zdravotního stavu obyvatelstva ČR Lubomír Kukla.
Zdraví 21 (Health 21) – neboli 21 cílů pro 21. století.
Strategie regionu, obce. Strategický plán rozvoje Má úzký vztah k územnímu plánu Měl by být flexibilní, slaďuje představy subjektů Vymezeny perspektivní.
VZDĚLÁVACÍ POLITIKA.
Metodika poradenství podpory zdraví a prevence nemocí MUDr. Věra Kernová Doc. MUDr. Lumír Komárek, CSc. Státní zdravotní ústav Praha.
Název školyStřední zdravotnická škola a Vyšší odborná škola zdravotnická Nymburk, Soudní 20 IČO Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuModerní.
Zdraví a jeho determinanty Mgr. Aleš Peřina, Ph. D. Ústav ochrany a podpory zdraví LF MU Kamenice 5, Brno.
ZŠ ZACHAR, Kroměříž Z D R A V Á Š K O L A.  Prostředí školy  Věcné  Sociální  Organizační  Zdravé učení  Smysluplnost  Možnost výběru, přiměřenost.
Problematika QOL – Quality of Life M. Lejska AUDIO-Fon centr. Brno.
OBLASTNÍ CHARITA MOST NÍZKOPRAHOVÉ ZAŘÍZENÍ PRO DĚTI A MLÁDEŽ ZASTÁVKA DUCHCOV.
Jan Bodnár Deinstitucionalizace: cesty vpřed 14. – , Praha Reforma psychiatrické péče v ČR.
Národní síť Zdravých měst ČR Zdravotní plán města.
Škola podporující zdraví Komunitní program WHO pro MŠ, ZŠ a SŠ v ČR od r Národní koordinační centrála v SZÚ Poslanecká sněmovna, Konírna
Definice, základní pojmy
Globální akční plán WHO pro zdraví pracovníků na období Pavel Urban Státní zdravotní ústav WHO spolupracující centrum pro pracovní lékařství.
Epidemiologie Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky a rozpočtem Hlavního města Prahy.
Strategie sociálního začleňování na období let 2012 – 2020 Příspěvek ke konferenci "Sociálně vyloučené lokality - vznik, rizika, možnosti řešení"
Kateřina Janovská.  Populace stárne  Rodí se málo dětí  Staří lidé žijí déle  Muži umírají dřív  „ Musím déle pracovat“  „Nebude na důchody“  „Bude.
Strategie komunitně vedeného místního rozvoje MAS Podřipsko Vzdělávání.
Vytrvalostí a dalším vzděláváním k vyšším kompetencím v oblasti tělesné kultury a zdravého životního stylu SPORTEM PRO LEPŠÍ ŽIVOT Vzděláváním k vyšším.
Leoš Heger Konference „Zdraví seniorů“ , PSP ČR Praha programové body TOP 09 zdravotnictví x senioři.
Pracovní schůzka aktérů integrace - příprava navazujícího projektu „Jihomoravské regionální centrum na podporu integrace cizinců 2010“ 30. září 2009 EVROPSKÝ.
Zdravotně znevýhodnění jako cílová skupina sociálních služeb.
Analýza a vyhodnocení zdravotního stavu obyvatel města TÁBOR MUDr. Stanislav Wasserbauer MUDr. Miloslav Kodl Hana Pokorná Zdravá Vysočina, o.s. ve spolupráci.
1. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání Zásady předškolního vzdělávání Cíle vzdělávání Podmínky vzdělávání Obsah vzdělávání Autoevaluace.
 Závazný dokument pro předškolní pedagogy (mateřské školy, přípravné třídy základních škol) a pro zřizovatele vzdělávacích institucí (od )
MUDr. Stanislav Wasserbauer
Doc. PhDr. Kateřina Ivanová, Ph.D.
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Koncepce rozvoje sociálních služeb pro osoby se zdravotním postižením poskytovaných příspěvkovými organizacemi Zlínského kraje na období Luhačovice.
Strategie regionu, obce
1. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání
ÚLOHA STÁTU VE ZDRAVOTNÍ POLITICE
Úvod, základní principy a cíle
Současné pojetí školní TV Zážitková pedagogika
Ing. Stanislava Správková
Obor zdravotních služeb MZ
§ 49 Domovy pro seniory. V domovech pro seniory se poskytují pobytové služby osobám, které mají sníženou soběstačnost zejména z důvodu věku, jejichž.
NÁRODNÍ PROGRAM ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ V ČR
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Transkript prezentace:

Výchova ke zdraví

Definice a pojetí zdraví „Zdraví znamená různým lidem dosti odlišnou věc. Existuje totiž mnoho různých teorií zdraví a idejí, které se k tomuto pojmu vztahují.“ (Seedhouse, 1995) „Zdraví je celkový (tělesný, psychický, sociální a duchovní) stav člověka, který mu umožňuje dosahovat optimální kvality života a není překážkou obdobnému snažení druhých lidí.“ (Seedhouse, 1995, Křivohlavý, 2001) „Zdraví již nechápeme jako nepřítomnost nemoci, ale širší souhrn psychologických, sociálních, kulturních a přírodních vazeb.“ (Skácelová, 2004)

zdraví původně znamenalo „celek“ pokud si dnes přečteme definici zdraví WHO, opět je holistické pojetí zdraví aktuální

Nejznámější je definice WHO z roku 1946: „Zdraví je stav, kdy je člověku naprosto dobře, a to jak fyzicky, tak psychicky a sociálně, není to jen nepřítomnost nemoci nebo vady, neduživosti.“

David Seedhouse (1995) říká: „Podstatou je představa, že člověk je bytostí, která je zaměřena k určitým cílům. Člověk něco chce, má touhy, někam směřuje, chce něco udělat, splnit, něčeho dosáhnout, chce své představy, plány a ideje realizovat. A jednoduše, aby toho dosáhl potřebuje být zdráv. Zdraví je tedy prostředkem k naplnění našich tužeb, zdraví je chápáno jako důležitý prostředek k dosažení cíle. Existují však i taková pojetí, kde se zdraví stává cílem samo o sobě“ (Křivohlavý, 2001).

Davida Seedhouse(1995) píše o 4 skupinách teorií zdraví: teorie, které považují zdraví za ideální stav člověka, jemuž je dobře (wellness) teorie, které chápou zdraví jako fitness – normální dobré fungování teorie, které se dívají na zdraví jako na zboží teorie, které chápou zdraví jako určitý druh síly

„Zdraví je stav, kdy je člověku naprosto dobře, a to jak fyzicky, tak psychicky a sociálně, není to jen nepřítomnost nemoci nebo vady, neduživosti.“

Klady definice: definice WHO ukazuje na zdraví jako na kladnou, obecně žádoucí hodnotu definice WHO ukazuje, že zdraví je více než nepřítomnost nemoci definice WHO ukazuje, že zdraví není jen otázkou fyzického zdraví, ale zahrnuje i problematiku duševního zdraví a zdravých vzájemných vztahů mezi lidmi definice WHO má motivační charakter, naznačuje cíl definice zdraví WHO je jednoduchá, dobře zapamatovatelná

Zápory definice definice opomíjí stav, kdy člověku „není dobře“ – jde o negativní subjektivní pocit člověka, kterého něco bolí, ale neví se, co by mohlo být příčinou takového pocitu definice opomíjí duchovní oblast člověka definice nedefinuje pojmy, které používá definice nedefinuje kritéria ideálu, který stanoví (př. sociálně zcela dobře…) ideál zdraví je nepraktický, nerealistický ukazuje člověku, že jeho zdravotní stav je nedokonalý

Pracovní definice zdraví Optimální stav zdraví určité osoby závisí na stavu souboru podmínek, které umožňují žít a pracovat tak, aby byly splněny její realisticky zvolené a biologické možnosti (potenciály).

Zdraví 21 analýza zdravotní situace v Evropě ukázala , že je nezbytné řešit tyto zásadní zdravotní problémy(WHO, 1983) : 1. překotný nárůst nákladů na zdravotní péči 2. stagnace zdravotní úrovně společnosti 3. potíže při úsilí o redukci rizikových faktorů, které leží vně tradičně pojatého resortu zdravotnictví

„Hlavním sociálním cílem vlád a SZO v nadcházejících desetiletích by mělo být, aby všichni občané světa dosáhli do roku 2000 takové úrovně zdraví, která by jim umožnila vést společensky a ekonomicky produktivní život“

Programové prohlášení Vlády ČR (srpen 2002) vyjadřuje vůli zavést program Zdraví 21 Zdraví 21 – Dlouhodobý program zlepšování zdravotního stavu obyvatelstva ČR, Zdraví pro všechny v 21. století (MZ ČR 2003) hlavní cíle programu – ochranu a péči o zdraví po celý život, snahu o snížení výskytu nemocí a úrazů a omezení strádání, které lidem přinášejí

Cíle programu ZDRAVÍ 21 CÍL 1: SOLIDARITA VE ZDRAVÍ V EVROPSKÉM REGIONU Do roku 2020 by se měl současný rozdíl ve zdravotním stavu mezi jednotlivými členskými státy evropského regionu snížit alespoň o jednu třetinu CÍL 2: SPRAVEDLNOST VE ZDRAVÍ Do roku 2020 snížit zdravotní rozdíly mezi socioekonomickými skupinami nejméně o jednu čtvrtinu zlepšením úrovně deprivovaných populačních skupin CÍL 3: ZDRAVÝ START DO ŽIVOTA Do roku 2020 vytvořit takové podmínky, aby všechny narozené děti a děti předškolního věku měly lepší zdraví umožňující jim zdravý start do života.

CÍL 4: ZDRAVÍ MLADÝCH Vytvořit podmínky, aby do roku 2020 mladí lidé byli zdravější a schopnější plnit svoji roli ve společnosti Jak škola, tak i zdravotnictví má strategický nástroj k dosažení zlepšení zdravotního stavu zejména u dětí a mladistvích. Strategie péče o zdraví zahrnuje celoživotní podporu zdraví, jejíž složkou je výchova jedince k odpovědnosti za zdraví. Významnými aktéry procesu podpory zdraví dětí a mládeže jsou rodiče a pedagogové Děti a dospívající mládež by měly být ZPUSOBILEJŠÍ ke zdravému životu a měly by získat schopnost dělat ZDRAVĚJŠÍ ROZHODOVÁNÍ.

Mladé lidi ohrožuje celá řada zdravotních rizik typických pro toto životní období, např. drogy, tabák, alkohol, touha po sexuálních zkušenostech. Snížení tělesné aktivity a nezdravé stravovací návyky vedou v mnoha zemích k vyššímu počtu obézních osob mezi dětmi a mladými lidmi. Obezita mnohdy přetrvává do dospělosti. Děti a mládež minimálně sportují Stoupá počet alergických onemocnění, onemocnění nervového a pohybového systému, trvá nárůst poruch chování, stoupá počet závažných úrazů Sebevraždy se v ČR staly, stejně jako v ostatních rozvinutých zemích, jednou z častých příčin úmrtí v tomto věku Chybí dostatečná nabídka sportovních a tělovýchovných aktivit

Syndromu rizikového chování v dospívání Za poslední desetiletí došlo k nárůstu problematiky adolescentů v oblasti psychosociálního a rizikového sexuálního chování Mluví se o tzv. nové morbiditě mládeže nebo o syndromu rizikového chování v dospívání konzumace návykových psychoaktivních látek předčasné a rizikové sexuální chování)

Více pozornosti bude třeba věnovat zdravotnímu stavu školních dětí a mladistvých ve vztahu k provozním podmínkám školy, režimu života a vztahům mezi spolužáky Při výchově ke zdravému životu a rozhodování je třeba zaměřit úsilí kromě mládeže etnických minorit, zvláště na mládež učňovskou

CÍL 5: ZDRAVÉ STÁRNUTÍ Do roku 2020 by měli mít lidé nad 65 let možnost plně využít svůj zdravotní potenciál a aktivně se podílet na životě společnosti. CÍL 6: ZLEPŠENÍ DUŠEVNÍHO ZDRAVÍ Do roku 2020 zlepšit podmínky pro psychosociální pohodu lidí a pro lidi s duševními poruchami zajistit dostupnost komplexních služeb. CÍL 7: PREVENCE INFEKČNÍCH ONEMOCNĚNÍ Podstatně snížit nepříznivé důsledky infekčních nemocí prostřednictvím systematicky realizovaných programů na vymýcení, eliminaci nebo zvládnutí infekčních nemocí, které významně ovlivňují zdraví veřejnosti. CÍL 8: SNÍŽENÍ VÝSKYTU NEINFEKČNÍCH NEMOCÍ Do roku 2020 by se měla snížit nemocnost, četnost zdravotních následků a předčasná úmrtnost v důsledku hlavních chronických nemocí na nejnižší možnou úroveň.

CÍL 9: SNÍŽENÍ VÝSKYTU PORANĚNÍ ZPŮSOBENÝCH NÁSILÍM A ÚRAZY Do roku 2020 zajistit, aby počty zranění , postižení a úmrtí, která jsou důsledkem nehod a násilných činů, trvale a výrazně poklesly Cíl 10: ZDRAVÉ A BEZPEČNÉ ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ Do roku 2015 zajistit bezpečnější životní prostředí, v němž výskyt zdraví nebezpečných látek nebude přesahovat mezinárodně schválené normy CÍL 11: ZDRAVĚJŠÍ ŽIVOTNÍ STYL Do roku 2015 by si lidé v celé společnosti měli osvojit zdravější životní styl CÍL 12: SNÍŽIT ŠKODY ZPŮSOBENÉ ALKOHOLEM, DROGAMI A TABÁKEM Do roku 2015 výrazně snížit nepříznivé důsledky návykových látek, jako je tabák, alkohol a psychoaktivní drogy

CÍL 13: ZDRAVÉ MÍSTNÍ ŽIVOTNÍ PODMÍNKY Do roku 2015 by obyvatelé měli mít více příležitostí žít ve zdravých sociálních i ekonomických životních podmínkách doma, ve škole, na pracovišti i v místním společenství. CÍL 14: ZDRAVÍ, DŮLEŽITÉ HLEDISKO V ČINNOSTI VŠECH RESORTŮ Do roku 2020 by si všechna odvětví měla uvědomit a přijmout svoji odpovědnost za zdraví. CÍL 15: INTEGROVANÝ ZDRAVOTNICKÝ SEKTOR Do roku 2010 zajistit lepší přístup k základní zdravotní péči, která je orientována na rodinu a na místní společenství a opírá se o flexibilní a vhodně reagující nemocniční systém. CÍL 16: ŘÍZENÍ V ZÁJMU KVALITY PÉČE Do roku 2010 zajistit, aby řízení resortu zdravotnictví od zdravotních programů až po individuální péči o pacienta na klinické úrovni byla orientována na výsledek

CÍL 17: FINANCOVANÍ ZDRAVOTNICKÝCH SLUŽEB A ROZDĚLOVÁNÍ ZDROJŮ Do roku 2010 zajistit takový mechanizmus financování a rozdělování zdrojů pro zdravotnictví, který bude spočívat na zásadách rovného přístupu, efektivity, solidarity a optimální kvality CÍL 18: PŘÍPRAVA ZDRAVOTNICKÝCH PRACOVNÍKŮ Do roku 2010 zajistit, aby odborníci ve zdravotnictví i zaměstnanci dalších odvětví získali odpovídající vědomosti, postoje a dovednosti k ochraně a rozvoji zdraví. CÍL 19: VÝZKUM A ZNALOSTI V ZÁJMU ZDRAVÍ Do roku 2005 zavést takový zdravotní výzkum a informační i komunikační systém, který umožní využívat a předávat znalosti vedoucí k posilování a rozvoji zdraví všech lidí.

CÍL 20: MOBILIZACE PARTNERŮ PRO ZDRAVÍ Do roku 2005 zapojit do naplňování strategie ZDRAVÍ 21 občany, jejich organizace, veřejný i soukromý sektor CÍL 21: OPATŘENÍ A POSTUPY SMĚŘUJÍCÍ KE ZDRAVÍ PRO VŠECHNY Do roku 2010 přijmout a zavést postupy směřující k realizaci ZDRAVÍ 21, a to na celostátní, krajské a místní úrovni, které budou podporovány vhodnou institucionální infrastrukturou, řízením a novými metodami vedení. (www.who.cz/PDF/Zdravi21.pdf)

Programy podpory zdraví ve školách Česká republika - 1992 zapojila do mezinárodního projektu WHO „Program podpory zdraví ve školách“ Hlavní myšlenkou projektu je holisticky pojímané zdraví a realizace jeho podpory v ZŠ a MŠ Program je založen na principech pohody prostředí, zdravého učení a otevřeného partnerství Programy podporující zdraví ve školách má v České republice dlouhou tradici. Proces ozdravění ZŠ v České republice se datuje od osmdesátých let a je možné jej rozdělit do tří etap

První etapu (1986 – 1990) zahájil SZÚ v Praze, který provedl výzkum na základních školách a na základě výsledků vytvořili projekt „Ozdravný program na ZŠ“ , který byl zaměřen na ochranu před stresem a napětím na ZŠ S projektem byly seznámeny všechny ZŠ v republice a přes 100 škol jej realizovalo Druhá etapa (1991-1995) byla aktivována návštěvou expertů WHO, kteří představili a nabídli projekt „ Program podpory zdraví na ZŠ“ Garantem programu se v ČR stalo Národní centrum podpory zdraví, nyní Státní zdravotní ústav

Od roku 1996 do současnosti probíhá třetí etapa, kdy se široká laická i odborná veřejnost seznamuje s principy Zdravé školy, byla vytvořena síť mateřských škol podporujících zdraví a byl vytvořen manuál, který seznamuje s principy projektu a obsahuje metodiku pro tvorbu projektu

První pilíř : Pohoda prostředí Pohoda věcného prostředí Pohoda sociálního prostředí Pohoda organizačního prostředí Druhý pilíř: Zdravé učení Smysluplnost Možnost výběru a přiměřenost Spoluúčast a spolupráce Motivující hodnocení Třetí pilíř : Otevřené partnerství Škola jako model demokratického společenství Škola jako kulturní a vzdělávací středisko obce