Major Antecedents of Attraction (Hlavní předpoklady přitažlivosti)

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Aplikační téma Výchova k sexuálnímu zdraví a zdravému životnímu stylu definice “Sexuálního zdraví“ (Světová zdravotnická organizace Kadaň 1974) "Sexuální.
Advertisements

Hodnotová orientace svobodné generace
PŘÁTELSTVÍ Mgr. Michal Oblouk. PŘÁTELSTVÍ  mezilidský vztah vyznačující se vzájemnou náklonností a porozuměním  lidé v přátelském vztahu se vůči svým.
Výpočet a interpretace ukazatelů asociace v epidemiologických studiích
ŠABLONA: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
Vlivy skupinové terapie SUR na rodinná či partnerská témata  Skupinová terapie může být předskokanem pro rodinnou či párovou terapii  Skupinová terapie.
sociální psychologie Škola:
Konflikty a způsoby jejich řešení
Abraham Maslow zakladatel humanistické psychologie
Vnímání a mínění Eliška Jungová, IKŽ, FSV UK LS 2007/8.
Seznamuje žáky s procesem lidské socializace a společenským statusem.
TMG Radka Veselá IV/17 Stimulátory Motivátory Správné vedení firmy.
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
Sociální konstruktivismus
Pracovní skupina Pracovní skupinu tvoří určitý počet osob na jednom pracovišti, kteří jsou spjatí společnou činností, vnitřní strukturou sociálních pozic.
Vymezení, funkce, zdroje
Žijeme ve společném světě Stav, vývoj, rizika a možnosti v soudobé „multikulturní“ společnosti a globálním světě.
HUMANISTICKÁ PSYCHOLOGIE
Řešení konfliktů. Vyjednávání.
Proces vnímání v komunikaci
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Proč krása vládne světu
Sociální vztahy Percepce a komunikace Sociální a masová komunikace Interakce Interpersonální vztahy Sociální vztahy.
Krása, spokojenost a štěstí Z knihy Proč krása vládne světu (Nancy Etcoff) Kapitoly Krása jako lákadlo a Potěšení z krásy.
Analýza poptávky. Poptávka po produkci firmy jako významný parametr rozhodování firmy. Faktory determinující poptávku a odhady poptávkových funkcí. Alternativní.
VNÍMÁNÍ A POSUZOVÁNÍ DRUHÝCH LIDÍ
Vyjednávání I sebelepší mezilidské vztahy nebo manažerské techniky nás čas od času nedokážou ochránit před střetem různých názorů, myšlenek nebo přístupů.
Adaptivní preference pro délku nohou u potenciálního partnera
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Psychologie II Sociální psychologie
 Práce patří mezi výrobní faktory. Na trhu v roli poptávajícího vystupují firmy a v roli nabízejícího domácnosti. Pro většinu domácností představují.
Interpersonální přitažlivost
Mladší dospělost SZŠ a VOŠZ Zlín Zdravotnický asistent, druhý ročník
Inteligence a výběr partnera:
Společné povinné vzdělávání: utopie nebo nezbytnost? Jana Straková Sociologický ústav AV ČR.
ŠABLONA: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
Čtenáři a čtení v ČR (2007) společný projekt Ústavu pro českou literaturu AV ČR, v. v. i., a Národní knihovny ČR s finanční podporou Ministerstva kultury.
Virtuální sociální skupiny a jejich dynamika
Chyby ve vnímání První dojem Haló efekt Soukromé teorie osobnosti
MASARYKOVA UNIVERZITA FAKULTA SOCIÁLNÍCH STUDIÍ KATEDRA PSYCHOLOGIE
Role médií a vůdců mínění při formování názorových struktur
Psychologické aspekty zdraví
1 Změna – naše příležitost k úspěchu Obsah: 1.Úvod 2.Srdce změny – změna chování lidí 3.Osm kroků procesu změny podle Kottera 4.Závěr 5.Otázky k zamyšlení.
Základy sociální psychologie
SOCIÁLNÍ KOMUNIKACE KAPITOLA 10. Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
Vendula Slámová Markéta Otáhalová Jitka Wagenknechtová
Vývojová psychologie Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Problematika QOL – Quality of Life M. Lejska AUDIO-Fon centr. Brno.
Měření v sociálních vědách „Měřit všechno, co je měřitelné, a snažit se učitnit měřitelným vše, co dosud měřitelné není“. (Galileo Galilei)
Vliv společenského prostředí na utváření osobnosti, sociální prostředí, komunikace a socializace.
Definice, základní pojmy
I n k l u z i v n í v z d ě l á v á n í aneb odvaha dělat věci jinak
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
EDUCATION AT A GLANCE 2015 Country Notes a klíčová data pro ČR Převzato dne z internetové stránky ministerstva školství:
České školství v mezinárodním srovnání České školství v mezinárodním srovnání Stručné seznámení s vybranými ukazateli publikace OECD Education.
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Co je ekonomie? 1. seminář TNH 1
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_06 Vztahy mezi lidmi
ZÁKLADY SOCIÁLNÍ KOMUNIKACE
Osobnost člověka z hlediska sociální psychologie
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
ŽIVOTNÍ SPOKOJENOST U VYBRANÝCH POMÁHAJÍCÍCH PROFESÍ
Škola základ občanského života
Rodičovství biologické a pěstounské
Výpočet a interpretace ukazatelů asociace v epidemiologických studiích
Předsudky a stereotypy
česká asociace sdílené ekonomiky
Transkript prezentace:

Major Antecedents of Attraction (Hlavní předpoklady přitažlivosti) „ Člověk, jako nejspolečenštější tvor ze všech, přežil díky své schopnosti rozpoznat, kdo je pro něj dobrý a kdo zlý. Interpersonální přitažlivost je, literárně řečeno, otázkou života či smrti pro celou lidskou rasu.“ (Berscheid, 1985, s.414. in studijní text)

Major Antecedents of Attraction (Hlavní předpoklady přitažlivosti) HLAVNÍ FAKTORY OVLIVŇUJÍCÍ VZNIK PŘITAŽLIVOSTI fyzická blízkost a míra kontaktů podobnost vzájemná náklonnost fyzická přitažlivost (Aronson-Wilson-Akert, 2005. Social psychology, str. 339-354)

Hlavní faktory ovlivňující vznik přitažlivosti FYZICKÁ BLÍZKOST A MÍRA KONTAKTŮ blízkost podporuje přitažlivost existuje méně překážek pro formování přátelství pokud jsme v kontaktu, dozvídáme se více informací, máme prostor pro poznání společných zájmů blízkost navozuje přitažlivost prostřednictvím tzv. „pouhé expozice“ (Hewstone M., Stroebe W., 2006. Sociální psychologie, str. 430)

Fyzická blízkost a míra kontaktů Efekt blízkosti (The propinquity Effect) poukazuje na fakt, že čím menší je fyzická vzdálenost a čím větší je počet interakcí s určitým člověkem, tím větší je pravděpodobnost, že se stane naším přítelem Efekt čisté expozice (Mere Exposure Effect) říká, že čím častěji jsme vystaveni kontaktu s jinou osobou, tím větší je pravděpodobnost vzniku vzájemné náklonnosti Hypotéza kontaktu říká, že druhé si oblíbíme jednoduše díky tomu, že jsme s nimi v kontaktu (Zajonc, 1986 in. Hayesová, N. (2003): Základy sociální psychologie. Praha: Portál)

Fyzická blízkost a míra kontaktů Výzkumy : T.M. Newcomb (1961) - výzkum vztahů mezi studenty. Studenti se se svými spolubydlícími přátelili na bázi fyzické blízkosti bez ohledu na odlišnosti či podobnosti postojů. L. Festinger, S.Schachter, K.Back (1950) - výzkum přátelských vztahů na jedné koleji. Téměř polovina respondentů se přátelila výhradně se svými sousedy. Výjimku tvořili ti, kteří bydleli v blízkosti schodů a výtahů. Znali více lidí než ostatní. (Aronson-Wilson-Akert, 2005. Social psychology, str. 339-354)

Hlavní faktory ovlivňující vznik přitažlivosti PODOBNOST při výzkumu vztahů (Hays, 1988) bylo zjištěno, že přátelé jsou si podobnější než lidé, kteří se neznají sledovanými faktory byly věk, stav, národnost, povahové vlastnosti a inteligence podobnost postojů působí na přitažlivost zejména tehdy, jsou -li postoje pro jedince důležité (Hewstone M., Stroebe W., 2006. Sociální psychologie, str. 432)

(Aronson-Wilson-Akert, 2005. Social psychology, str. 339-354) Podobnost Teorie podobnosti (Concept of Similarity) říká, že častěji se přátelíme s těmi, kteří pochází ze stejné demo- grafické vrstvy a dále s těmi, kteří mají podobné názory a zaujímají stejné postoje a mají podobný charakter jako my. Dalším důležitým faktorem je podobná úroveň komunikačních dovedností a stejné zájmy. („Vrána k vráně sedá, rovný rovného si hledá“ ) Teorie komplementarity (Concept of complementarity) říká, že přitažlivý je pro nás ten jedinec, který je naším protikladem, neboť nám lépe pomůže uspokojit naše potřeby vyrovnáním našich nedostatků. („Protiklady se přitahují“) Závěr: Výzkumy jednoznačně potvrzují, že lidé se seskupují dohromady na základě podobnosti a nikoli komplementarity. Podobnost tedy hraje v interpersonální přitažlivosti klíčovou roli. (Aronson-Wilson-Akert, 2005. Social psychology, str. 339-354)

Tři důvody klíčové role podobnosti v interpersonální přitažlivosti: předpoklad, že lidé kteří se nám podobají nás také musí mít rádi pocit, že lidé, kteří jsou nám podobní, nám dávají jistý druh sociálního utvrzení, že jsme takoví jací máme být předpoklad, že lidé, kteří s námi nesouhlasí, nejsou dobří, neboť z jejich opačného názoru usuzujeme na jejich špatné kvality (Rosenbaum, 1986) Výzkumy: D.Byrne (1961) výzkum vlivu postojů na interpersonální přitažlivost. Respondenti vnímali osoby se stejnými postoji jako sympatičtější, inteligentnější a přitažlivější než osoby, jejichž postoje se lišily. B.Burleson, W.Samter (1996) výzkum vrstevnických skupin. Páry přátel měli podobnou úroveň komunikačních dovedností. (Aronson-Wilson-Akert, 2005. Social psychology, str. 339-354)

Hlavní faktory ovlivňující vznik přitažlivosti VZÁJEMNÁ NÁKLONNOST „Milovat a být milován je největším štěstím naší existence“ (S.Smith, 1855) Teorie odměny a ceny – A. Aronson (1976) nejvíce máme rádi ty, kteří mají rádi nás. Ještě raději máme ty, o nichž se domníváme, že jejich náklonnost jsme si zasloužili jako odměnu Typy základních interpersonálních konstelací: - druhá osoba je nám jednoznačně nakloněna - druhá osoba nám jednoznačně není nakloněna - druhá osoba nám zprvu není nakloněna, ale postupně si její náklonnost získáme - druhá osoba je nám nejprve nakloněna, ale posléze její náklonnost ztratíme Nejvíce jsme přitahováni k osobám z třetí konstelace. (in. Hayesová, N. (2003): Základy sociální psychologie. Praha: Portál)

Faktory ovlivňující vzájemnou náklonnost: Vzájemná náklonnost Faktory ovlivňující vzájemnou náklonnost: Sebenaplňující proroctví (Self –fulfilling prophecy) – nastává, vede-li původně mylné sociální přesvědčení k naplnění. Sebekoncepce (Self – concept) – schopnost jedince vyvolat náklonnost Výzkumy : R Curtis, K.Miller (1986) - výzkum vlivu sebenaplňujícího proroctví na vzájemnou náklonnost. Výzkum potvrdil domněnku, že chováme-li se k někomu tak, jako bychom věděli, že nás má rád, bude nás mít skutečně rád. W.Swann (1992) - výzkum vlivu sebekoncepce na schopnost vyvolat náklonnost. Lidé s vysokou a střední sebekoncepcí raději hovořili s těmi, kteří je měli rádi, naproti tomu respondenti s nízkou sebekoncepcí raději vstupovali do kontaktu s těmi, kteří je kritizovali. (Aronson-Wilson-Akert, 2005. Social psychology, str. 339-354)

Hlavní faktory ovlivňující vznik přitažlivosti FYZICKÁ PŘITAŽLIVOST Stereotyp tělesné přitažlivosti je-li někdo krásný, automaticky jsou mu přisuzovány další pozitivní vlastnosti atraktivní jedinci bývají vnímání jako méně skromní bývá jim přisuzována větší sexuální náruživost a rozvinutější sociální dovednosti bývají vnímáni jako společenštější (extrovertnější a přátelštější) bývají vnímáni jako dominantnější a duševně zdravější (Hewstone M., Stroebe W., 2006. Sociální psychologie, str. 440)

Fyzická přitažlivost Buss (1989) ve své studii 37 kultur zjistil, že obě pohlaví považuji fyzickou přitažlivost za důležitou, přesto ji ve většině kultur muži vnímají jako důležitější než ženy vyšší hodnota tělesné přitažlivosti ze strany mužů vyplývá z evoluční teorie evoluční teorie (Evolutionary theory) – teorie vysvětlující chování lidí včetně rozdílů preferencí při milenecké přitažlivosti podle pohlaví, a sice z hlediska reprodukční hodnoty (tj. zplození potomka) podle evoluční teorie tedy muži kladou velký důraz na příznaky mladšího věku, zdraví a reprodukční hodnoty Cunnigham (1986) zjistil, že kritéria přitažlivosti jsou stejná ve většině kultur (velké oči s širokým pohledem, malý nos, malá brada) podle evoluční teorie pracující s faktem, že potomci bývají na rodičích dlouho závislí, ženy dávají přednost partnerovi schopnému potomky materiálně zajistit (Hewstone M., Stroebe W., 2006. Sociální psychologie, str. 440)

Související teorie interpersonální přitažlivosti Teorie sociální směny (Social Exchange Theory) W. Thibaud, G.A. Kelly (1959) Teorie sociální směny říká, že sociální chování a interakce včetně interpersonální přitažlivosti jsou výsledkem sociálních kontraktů, v nichž klíčovou roli hrají zisky a ztráty, míra do jaké jsou v rovnováze a výsledek. Přátelské vztahy se tedy zakládají na ekonomických principech. Čtyři stádia vztahu v modelu sociální směny: Vybírání – zjišťujeme zisky a náklady a zároveň uplatňujeme alternativní srovnání Vyjednávání – experimentujeme s poskytováním a přijímáním různých typů zisků Zavázání se – začínáme se více zajímat o vztah samotný Institucionalizace – zvykáme si na vztah a stanovujeme vzájemné normy týkající se zisků a nákladů (Thibaud, Kelley in. Hayesová, N. (2003): Základy sociální psychologie. Praha: Portál)

Související teorie interpersonální přitažlivosti Teorie sociální směny (Social Exchange Theory) W. Thibaud, G.A. Kelly (1959) Závěr: Míra spokojenosti v přátelském vztahu souvisí s výší úrovně srovnání. Ti, kteří mají tuto úroveň srovnávání vysokou, očekávají vysoké zisky při malých nákladech a naopak jedinci s nízkou úrovní srovnání očekávají, že náklady v přátelských vztazích budou vysoké. Od toho se také odvíjí spokojenost ve vztazích. Ti, u kterých je vysoké alternativní srovnání jsou přesvědčeni, že svět je plný možností navazovat vztahy, mají více přátel a jsou otevřenější, zatímco ti, jejichž očekávání je v tomto směru nízké setrvávají ve vztahu i při převyšujících nákladech. (Simpson,1987) (Aronson-Wilson-Akert, 2005. Social psychology, str. 339-354)

Související teorie interpersonální přitažlivosti Teorie rovnosti (Equity Theory) - E. Walster, G.W. Walster, E. Berscheid (1978) Teorie rovnosti říká, že mezilidské vztahy nelze redukovat na „má dáti – dal“. Důraz klade na rovnováhu a rovnocennost a férovost. Právě rovnost je podle této teorie považována za jednu z nejdůle-žitějších sociálních norem. Čtyři principy teorie rovnosti: Lidé se ve vztahu snaží maximalizovat odměny a minimalizovat nepříjemné zkušenosti. Lidé si mnohdy vytváří svůj vlastní „ férový“ systém odměn a vytváří si za tímto účelem různé kompenzační strategie k zajištění rovnováhy. Nerovnost je ve vztahu příčinnou stresu. Osoba v nerovném vztahu má snahu obnovit rovnovážný stav. Pokud ztratí naději na obnovení rovnováhy, vztah opouští. ( Hayesová, N. (2003): Základy sociální psychologie. Praha: Portál)