HOSPODÁŘSKÁ POLITIKA A FISKÁLNÍ POLITIKA Eva Tomášková Konzultační hodiny: Úterý: 13.30 – 14.30 Čtvrtek: 13.00 – 14.00.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Makroekonomie I ( Cvičení 12 – Fiskální politika - shrnutí )
Advertisements

FISKÁLNÍ POLITIKA – 2. nástroj hospodářské politiky
Hospodářská politika státu
Agregátní poptávka a nabídka
Hospodářská politika.
Fiskální politika státu, veřejné rozpočty
Soustava veřejných rozpočtů II.
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK Tematický celek: Výchova k občanství II. stupeň Název a číslo učebního materiálu.
Veřejné finance Ing. Vojtěch Jindra. Veřejné finance Finance představují proces tvorby, rozdělování a užití peněžních fondů a peněžního kapitálu. Finance.
Státní rozpočet Rozpočet přebytkový Rozpočet vyrovnaný
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Rozpočtový deficit a veřejný dluh
Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Monetární a fiskální politika
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Nástroje makroekonomické politiky státu VY_32_INOVACE_
Výukový program: Ekonomické lyceum Název programu: Hospodářská politika státu Vypracoval: Ing. Lenka Gabrielová Projekt Anglicky v odborných předmětech,
Plnění Národního programu reforem Ing. Tomáš Zídek Ministerstvo financí ČR Odstraňování bariér konkurenceschopnosti EU a ČR.
Veřejné finance Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Hospodářská politika. Hospodářská politika (HP) je souhrn cílů, nástrojů, rozhodovacích procesů a opatření státu v jednotlivých oblastech ekonomické reality.
Agregátní poptávka a nabídka
Ing. Karel Tyll ředitel odboru státního rozpočtu 2. prosince 2010
Národohospodářské soustavy a hospodářská politika Ing. Vojtěch Jindra.
Daňová teorie a politika
Výukový program: Ekonomické lyceum Název programu: Hospodářská politika státu Vypracoval: Ing. Lenka Gabrielová Projekt Anglicky v odborných předmětech,
Hospodářská politika. HP je souhrn cílů, nástrojů, rozhodovacích procesů a opatření státu. Cíle: 1) plná zaměstnanost 2) cenová stabilita 3) růst ekonomiky.
Sociální ekonomika Vývoj modelů sociálního charakteru státu – I. část Merkantilismus ( století) 1. WELFARE STATE – Stát veřejných sociálních.
Instituce, nositelé a nástroje hospodářské politiky
Fiskální hospodářská politika Fiskální hospodářská politika Ekonomie veřejného sektoru 3. přednáška Eva Tomášková Katedra finančního.
Veřejné výdaje a příjmy
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 29. dubna 2015.
Financování kapitol státního rozpočtu II
HOSPODÁŘSKÁ POLITIKA Základy ekonomie II 2. přednáška Eva Tomášková
ZÁKLADY EKONOMIE Státní rozpočet 4. přednáška
Katedra národního hospodářství
Fiskální hospodářská politika
Mojmír Sabolovič Katedra finančního práva a národního hospodářství
Mojmír Sabolovič Ekonomie - věda o lidském jednání - studuje chování jednotlivých subjektů - zabývá se alokací vzácných zdrojů mezi různá alternativní.
Soustava veřejných rozpočtů Finanční toky ve veřejném sektoru představují příjmy a výdaje veřejných rozpočtů, a to jak uvnitř soustavy veřejných rozpočtů,
HOSPODÁŘSKÁ POLITIKA A FISKÁLNÍ POLITIKA Eva Tomášková Konzultační hodiny: Úterý: – Úterý: – Čtvrtek:
Veřejné finance a veřejné statky
Základy veřejných financí
Veřejné finance Úvod do problematiky. Veřejné finance Vymezení VS Řízení VS.
Veřejné finance Mgr. Oldřich Hájek. Veřejné příjmy Veřejné příjmy se podílejí na přerozdělování HDP, a to nenávratným způsobem Jsou zdrojem krytí veřejných.
OBSAH  HDP - definice  Výpočet HDP  HDP České republiky: o HDP v letech 1993 – 1996 o HDP v letech 1997 – 1998 o HDP v letech 1999 – 2002 o HDP v letech.
Ekonomie Makroekonomie Cíle a nástroje hospodářské politiky.
Ekonomie Makroekonomie Cíle a nástroje hospodářské politiky.
Veřejné finance Mgr. Oldřich Hájek. Finance obecně Soukromé Soukromé Peníze soukromých osob, institucí Peníze soukromých osob, institucí Peníze obvykle.
Rozpočtová a fiskální politika 27. dubna 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy 27.
Veřejné rozpočty Mgr. Oldřich Hájek. Téma na dnešní cvičení Příjmy a výdaje obce za léta 2,3,4,5 a 6 –Obecné příjmy a výdaje –Zohledňuje se: Počet obyvatel.
Soustava veřejných rozpočtů
VEŘEJNÉ FINANCE VEŘEJNÉ PŘÍJMY.
Fiskální politika Pavel Seknička.
Příjmy a výdaje SR.
Rozpočtová a fiskální politika
Nezaměstnanost (a agregátní nabídka)
Hospodářská politika státu
Úvod do finanční vědy a financí
Hospodářská politika - cíle, nástroje a nositelé TNH 2 (S-3)
FISKÁLNÍ A MONETÁRNÍ POLITIKA
Veřejné finance a fiskální právo Státní dluh
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
Úvod do finanční vědy a financí
Koncepční přístupy k hospodářské politice
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Rozpočtová a fiskální politika
Rozpočtová a fiskální politika
Dlouhodobá udržitelnost veřejných financí
Zpráva o dlouhodobé udržitelnosti veřejných financí
ÚLOHA STÁTU V TRŽNÍ EKONOMICE
Transkript prezentace:

HOSPODÁŘSKÁ POLITIKA A FISKÁLNÍ POLITIKA Eva Tomášková Konzultační hodiny: Úterý: – Čtvrtek: – 14.00

HOSPODÁŘSKÁ POLITIKA podstata hospodářské politiky podstata hospodářské politiky cíle hospodářské politiky cíle hospodářské politiky příčina zásahů státu do ekonomiky příčina zásahů státu do ekonomiky

Podstata hospodářské politiky Hospodářská politika je konkrétní jednání státu, kterým je ovlivňována hospodářská situace v širokém národním měřítku. Hospodářská politika je konkrétní jednání státu, kterým je ovlivňována hospodářská situace v širokém národním měřítku. Dříve: HP = dosažení maxima společenského blahobytu Dříve: HP = dosažení maxima společenského blahobytu Dnes: HP se utváří na základě střetu názorů politických stran a lobby, byrokracie a reakce na konkrétní hospodářskou situaci Dnes: HP se utváří na základě střetu názorů politických stran a lobby, byrokracie a reakce na konkrétní hospodářskou situaci

Cíle hospodářské politiky zajištění sociálních jistot obyvatelstva zajištění sociálních jistot obyvatelstva vnější měnová a obchodní stabilita vnější měnová a obchodní stabilita zajištění růstu ekonomiky zajištění růstu ekonomiky Existují 4 základní cíle tzv. stabilizační politiky: plná zaměstnanost plná zaměstnanost stálý hospodářský růst stálý hospodářský růst cenová stabilita cenová stabilita vnější rovnováha vnější rovnováha Magický čtyřúhelník (mnohoúhelník) Magický čtyřúhelník (mnohoúhelník)

Členění hospodářské politiky fiskální (rozpočtová) fiskální (rozpočtová) soustava veřejných rozpočtů soustava veřejných rozpočtů mimorozpočtové fondy mimorozpočtové fondy rozpočty vládních neziskových organizací, veřejných podniků ve veřejném sektoru rozpočty vládních neziskových organizací, veřejných podniků ve veřejném sektoru monetární monetární provádí ČNB provádí ČNB ovlivňuje peněžní zásobu nebo úrokové sazby s cílem stabilizovat ekonomiku ovlivňuje peněžní zásobu nebo úrokové sazby s cílem stabilizovat ekonomiku důchodová důchodová zahrnuje různé formy regulace mezd zahrnuje různé formy regulace mezd sociální politika sociální politika vnější měnová vnější měnová souvisí s zahraničním obchodem souvisí s zahraničním obchodem přímé nástroje (clo, kvóty, neviditelné překážky obchodu - hygienická nařízení, normy) přímé nástroje (clo, kvóty, neviditelné překážky obchodu - hygienická nařízení, normy) nepřímé nástroje (intervence na devizových účtech) nepřímé nástroje (intervence na devizových účtech)

Příčiny selhání trhu a státních zásahů Mikroekonomické Mikroekonomické nedokonalá konkurence nedokonalá konkurence nedostatek informací nedostatek informací existence přirozeného monopolu existence přirozeného monopolu existence veřejných statků existence veřejných statků vznik externalit vznik externalit Makroekonomické Makroekonomické nedostatečné využívání zdrojů nedostatečné využívání zdrojů zabezpečit stabilní hospodářský růst zabezpečit stabilní hospodářský růst Mimoekonomické Mimoekonomické potřeba zmírnit nerovnosti mezi subjekty potřeba zmírnit nerovnosti mezi subjekty potřeba zvýšit kvalitu lidského potenciálu potřeba zvýšit kvalitu lidského potenciálu ohled na životní prostředí ohled na životní prostředí

Netržní činnosti státu legislativní legislativní alokační alokační jedná se o snahu státu efektivně alokovat finanční prostředky jedná se o snahu státu efektivně alokovat finanční prostředky redistribuční redistribuční dosáhnout větší spravedlivosti v rozdělování dosáhnout větší spravedlivosti v rozdělování redistribuce se zajišťuje zejména: redistribuce se zajišťuje zejména: nepřímo prostřednictvím progresivních daní nepřímo prostřednictvím progresivních daní vyšším zdaněním některého zboží vyšším zdaněním některého zboží přímo prostřednictvím adresných peněžních transferů přímo prostřednictvím adresných peněžních transferů regulační regulační stabilizační stabilizační jsou důsledkem makroekonomických příčin selhání trhu jsou důsledkem makroekonomických příčin selhání trhu

Fiskální politika význam a podstata fiskální politiky význam a podstata fiskální politiky význam a podstata státního rozpočtu význam a podstata státního rozpočtu mechanismus sestavování SR mechanismus sestavování SR úloha SR v hospodářské politice úloha SR v hospodářské politice příjmy a výdaje SR příjmy a výdaje SR deficit státního rozpočtu deficit státního rozpočtu Lafferova křivka Lafferova křivka

Fiskální politika Fiskální politika je záměrná činnost vlády využívající státního rozpočtu k regulaci peněžních vztahů mezi státem a ostatními ekonomickými subjekty s cílem stabilizovat makroekonomický vývoj. Typy fiskální politiky: Typy fiskální politiky: Expanzivní: Expanzivní: růst výdajů st. rozpočtu (přímé) růst výdajů st. rozpočtu (přímé) snížení daní (nepřímé) snížení daní (nepřímé) kombinace obou předchozích způsobů kombinace obou předchozích způsobů Restriktivní: Restriktivní: snížení výdajů st. rozpočtu (přímé) snížení výdajů st. rozpočtu (přímé) zvýšení příjmů st. rozpočtu (nepřímé) zvýšení příjmů st. rozpočtu (nepřímé) kombinace obou předchozích způsobů kombinace obou předchozích způsobů

Význam a podstata státního rozpočtu nejvýznamnější veřejný rozpočet nejvýznamnější veřejný rozpočet soustřeďuje největší část příjmů rozpočtové soustavy (prochází jím 80 % příjmů soustavy veřejných rozpočtů) soustřeďuje největší část příjmů rozpočtové soustavy (prochází jím 80 % příjmů soustavy veřejných rozpočtů) nejdůležitější finanční nástroj užívaný ústřední vládou v hospodaření státu k financování státních netržních činností nejdůležitější finanční nástroj užívaný ústřední vládou v hospodaření státu k financování státních netržních činností nejvýznamnější nástroj stabilizační politiky nejvýznamnější nástroj stabilizační politiky prostřednictvím st. rozpočtu se nenávratným způsobem přerozděluje významná část HDP prostřednictvím st. rozpočtu se nenávratným způsobem přerozděluje významná část HDP

Sestavování SR sestavení návrhu sestavení návrhu projednání a schválení projednání a schválení plnění plnění případné schvalování úprav během rozpočtového období případné schvalování úprav během rozpočtového období kontrola plnění kontrola plnění

Úloha SR v hospodářské politice alokační alokační poskytování veřejných statků a služeb poskytování veřejných statků a služeb distribuční distribuční rozdělování důchodů a bohatství ve společnosti rozdělování důchodů a bohatství ve společnosti stabilizační stabilizační úkolem vlády je používat nástroje fiskální politiky k udržení vysoké úrovně a plynulého chodu ekonomické aktivity úkolem vlády je používat nástroje fiskální politiky k udržení vysoké úrovně a plynulého chodu ekonomické aktivity

Výdaje SR na vládní nákupy – zajištění veř. statků státem – tzv. alokační výdaje na vládní nákupy – zajištění veř. statků státem – tzv. alokační výdaje na financování běžných a kapitálových potřeb neziskových organizací, které stát zřídil pro zabezpečení veřejných statků na financování běžných a kapitálových potřeb neziskových organizací, které stát zřídil pro zabezpečení veřejných statků na peněžní transfery pro obyvatelstvo na peněžní transfery pro obyvatelstvo formou dotací na výrobu některých výrobků pro domácnosti formou dotací na výrobu některých výrobků pro domácnosti formou dotací ekologických formou dotací ekologických redistribuční výdaje redistribuční výdaje

Příjmy SR Daňové Daňové pojistné na sociální zabezpečení (pojistné na důchodové pojištění a pojistné na nemocenské pojištění) pojistné na sociální zabezpečení (pojistné na důchodové pojištění a pojistné na nemocenské pojištění) příspěvek na státní politiku zaměstnanosti příspěvek na státní politiku zaměstnanosti pojistné na veřejné zdravotní pojištění pojistné na veřejné zdravotní pojištění cla cla místní poplatky místní poplatky Nedaňové Nedaňové příjmy ve formě uživatel. poplatků příjmy ve formě uživatel. poplatků z pronájmu státního majetku z pronájmu státního majetku

Daňové příjmy Daňové příjmy mají charakter daní, tzn: povinná povinná nenávratná nenávratná neekvivalentní neekvivalentní pravidelně se opakující pravidelně se opakující zákonem stanovená platba do veřejného rozpočtu zákonem stanovená platba do veřejného rozpočtu

Trendy vývoj SR Tok výdajů st. rozpočtu je během roku poměrně rovnoměrný, avšak v závěru roku objem výdajů vzrůstá. Tok výdajů st. rozpočtu je během roku poměrně rovnoměrný, avšak v závěru roku objem výdajů vzrůstá. Rozhodující objem výdajů SR ČR představují běžné výdaje Rozhodující objem výdajů SR ČR představují běžné výdaje (1993 – 2000 – 88 %, v poslední době tvoří cca 98 %). Celkové výdaje st. rozpočtu vzrostly za poslední roky o více jak 20 %, neinvestiční transfery obyvatelstvu vzrostly o téměř 30 %, příjmy st. rozpočtu vzrostly pouze o cca 15 %. Celkové výdaje st. rozpočtu vzrostly za poslední roky o více jak 20 %, neinvestiční transfery obyvatelstvu vzrostly o téměř 30 %, příjmy st. rozpočtu vzrostly pouze o cca 15 %. Od roku 1995 stoupá podíl mandatorních výdajů (skupina peněžní transfery obyvatelstvu) a ostatních obligatorních výdajů – tzv. quasi mandatorní výdaje. Od roku 1995 stoupá podíl mandatorních výdajů (skupina peněžní transfery obyvatelstvu) a ostatních obligatorních výdajů – tzv. quasi mandatorní výdaje.

Deficit SR DEFICIT DEFICIT (veličina toku – za daný rok) STÁTNÍ DLUH STÁTNÍ DLUH (veličina stavu – v daném okamžiku).

Příčiny rozpočtového deficitu dlouhodobá politika státu blahobytu => chronická deficitnost st. rozpočtu => růstu veřejného dluhu dlouhodobá politika státu blahobytu => chronická deficitnost st. rozpočtu => růstu veřejného dluhu Příčiny deficitu st. rozpočtu najdeme: Příčiny deficitu st. rozpočtu najdeme: na straně příjmů na straně příjmů na straně výdajů na straně výdajů Endogenní faktory Endogenní faktory expanzivní charakter fiskální politiky expanzivní charakter fiskální politiky časové rozložení výdajového šoku časové rozložení výdajového šoku časové rozložení daňového zatížení na více generací časové rozložení daňového zatížení na více generací vládní populismus vládní populismus Exogenní faktory Exogenní faktory tempo ekonomického růstu tempo ekonomického růstu růst cen základních surovin růst cen základních surovin deprese ve světě deprese ve světě vývoj úrokové míry vývoj úrokové míry úrok z veřejného dluhu úrok z veřejného dluhu mimořádné události mimořádné události

Členění deficitu plánovaný plánovaný neplánovaný neplánovaný krátkodobý krátkodobý výsledný deficit ročního hospodaření výsledný deficit ročního hospodaření střednědobý a dlouhodobý deficit střednědobý a dlouhodobý deficit

Důsledky deficitu SR krátké období - pozitivní krátké období - pozitivní eliminace vlivu exogenních faktorů eliminace vlivu exogenních faktorů financování efektivních veřejných výdajových programů financování efektivních veřejných výdajových programů v krátkém období je obtížné zvýšit daně, stejně jako je obtížné provést škrty ve výdajích v krátkém období je obtížné zvýšit daně, stejně jako je obtížné provést škrty ve výdajích dlouhodobé období - negativní dlouhodobé období - negativní růst veřejného dluhu růst veřejného dluhu vyvolává inflační tlaky vyvolává inflační tlaky otázka časového zpoždění realizace vládních opatření otázka časového zpoždění realizace vládních opatření

Financování deficitu SR Dluhové financování - emisí st. dluhopisů Dluhové financování - emisí st. dluhopisů vnitřní dluh vnitřní dluh vnější dluh vnější dluh Peněžní financování - půjčkou od centrální banky, půjčkou ze zahraničí Peněžní financování - půjčkou od centrální banky, půjčkou ze zahraničí monetizace dluhu – tzn. transformace deficitu do přírůstku peněžní zásoby monetizace dluhu – tzn. transformace deficitu do přírůstku peněžní zásoby Ze státních aktiv Ze státních aktiv Dlouhodobé řešení deficitu: Dlouhodobé řešení deficitu: ze státních finančních aktiv ze státních finančních aktiv zvýšením daní zvýšením daní

Vývoj deficitu veřejného sektoru v ČR

Přebytek/deficit (v % HDP) 2004 Finsko2,10%Portugalsko-2,90% Estonsko1,80%Česká republika-3,00% Švédsko1,40%Itálie-3,00% Irsko1,30%Velká Británie-3,20% Belgie0,10%Slovensko-3,30% Španělsko-0,30%Německo-3,70% Lotyšsko-0,80%Francie-3,70% Lucembursko-1,10%Kypr-4,20% Rakousko-1,30%Maďarsko-4,50% Slovinsko-1,90%Polsko-4,80% Litva-2,50%Malta-5,20% Nizozemí-2,50%Řecko-6,10% Dánsko-2,80%

Veřejný dluh Veřejný dluh je souhrn závazků: Veřejný dluh je souhrn závazků: státu státu jednotlivých článků územní samosprávy jednotlivých článků územní samosprávy veřejných fondů veřejných fondů veřejně právních institucí zřizovaných státem a územní samosprávou veřejně právních institucí zřizovaných státem a územní samosprávou veřejných podniků veřejných podniků

Dluh (% HDP) 2004 Estonsko4,90%Švédsko51,20% Lucembursko7,50%Nizozemí55,70% Lotyšsko14,40%Maďarsko57,60% Litva19,70%Portugalsko61,90% Slovinsko29,40%Rakousko65,20% Irsko29,90%Francie65,60% Česká republika37,40%Německo66,00% Velká Británie41,60%Kypr71,90% Dánsko42,70%Malta75,00% Polsko43,60%Belgie95,60% Slovensko43,60%Itálie105,80% Finsko45,10%Řecko110,50% Španělsko48,90%Průměr EU51,60%

Řešení dluhového problému využít vlivu pozitivních exogenních faktorů využít vlivu pozitivních exogenních faktorů vyšší tempo ekon. růstu než reálná úroková sazba z veřejného dluhu vyšší tempo ekon. růstu než reálná úroková sazba z veřejného dluhu inflace inflace zahraniční pomoci zahraniční pomoci využít vlivu aktivních vládních opatření využít vlivu aktivních vládních opatření přebytek státního rozpočtu přebytek státního rozpočtu mimořádné jednorázové paušální dávky z kapitálu k umoření dluhu mimořádné jednorázové paušální dávky z kapitálu k umoření dluhu monetárním řešením monetárním řešením odmítnutí existujícího dluhu, případně úroku odmítnutí existujícího dluhu, případně úroku Účinné řešení dluhového problému zamezují: Účinné řešení dluhového problému zamezují: nepopulárnost většiny opatření nepopulárnost většiny opatření omezený časový horizont vlády omezený časový horizont vlády politické tlaky politické tlaky

Tempo růstu veřejného dluhu Každý občan včetně novorozenců a důchodců dluží přibližně Kč! Každý občan včetně novorozenců a důchodců dluží přibližně Kč! Orientační částka nárůstu dluhu v současné době činí zhruba 300 Kč za sekundu! Orientační částka nárůstu dluhu v současné době činí zhruba 300 Kč za sekundu!

Lafferova křivka

Děkuji za pozornost!