DIDAKTIKA FYZIKY I. 3. Vzdělávací obsahy ve Fy Josef Trna PdF MU©2009.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Chemická termodynamika I
Advertisements

Úvod do Teorie her. Vztah mezi reálným světem a teorií her není úplně ideální. Není úplně jasné, jak přesně postavit herněteoretický model a jak potom.
FYZIKÁLNÍ VELIČINY Podmínky používání prezentace
Co to je STR? STR je fyzikální teorie publikovaná r Albertem Einsteinem Nahrazuje Newtonovy představy o prostoru a čase Nazývá se speciální, protože.
Fyzika – přírodní věda (z řečtiny)
M e c h a n i k a Václav Havel, katedra obecné fyziky ZČU v plzni.
UČEBNÍ ÚLOHY Je to široká škála všech učebních zadání a to od nejjednodušších úkolů, vyžadujících pouhou pamětní reprodukci poznatků, až po složité úkoly,
MECHANIKA.
FYZIKA VÝZNAM FYZIKY METODY FYZIKY.
Ing. Lukáš OTTE kancelář: A909 telefon: 3840
Vypracovala: Bc. SLEZÁKOVÁ Gabriela Predmet: HE18 Diplomový seminár
.. Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_661.
4.Dynamika.
3. Mechanická energie a práce
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Víchová Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
Jméno autora: Mgr. Zdeněk Chalupský Datum vytvoření: Číslo DUM: VY_32_INOVACE_11_FY_A Ročník: I. Fyzika Vzdělávací oblast: Přírodovědné vzdělávání.
Název materiálu: TEPLO – výklad učiva.
FYZIKA 1 Obsah a metody fyziky 1.1 O čem fyzika pojednává
Fyzika 6.ročník ZŠ Fyzikální veličiny Creation IP&RK.
A) Úvod do fyziky původ slova Fyzika: z řečtiny, physikos = přírodní
Úvod do fyziky původ slova Fyzika: z řečtiny, physikos = přírodní
 Zkoumáním fyzikálních objektů (např. polí, těles) zjišťujeme že:  zkoumané objekty mají dané vlastnosti,  nacházejí se v určitých stavech,  na nich.
Digitální učební materiál
Měření fyzikálních veličin
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
U3V – Obdržálek – 2013 Základní představy fyziky.
KINEMATIKA - popisuje pohyb těles - odpovídá na otázku, jak se těleso pohybuje - nezkoumá příčiny pohybu.
dynamika hmotného bodu, pohybová rovnice, d’Alembertův princip,
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
Fyzikální veličiny.
 Zkoumáním fyzikálních objektů (např. polí, těles) zjišťujeme že:  zkoumané objekty mají dané vlastnosti,  nacházejí se v určitých stavech,  na nich.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Definice rovnoměrného pohybu tělesa:
Technická mechanika Statika Úvod 01 Ing. Martin Hendrych
Kmitání.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Dynamika bodu. dynamika hmotného bodu, pohybová rovnice,
Technická mechanika Hydromechanika Úvod 01 Ing. Martin Hendrych
DiFy - P , Fyzika jako vyučovací předmět RVP a ŠVP Časová dotace pro fyziku na ZŠ Význam fyziky pro všeobecné vzdělání.
Demonstrační experimenty ve výuce kursu obecné fyziky
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Ivana Brhelová Název šablonyIII/2.
Poděkování: Tato experimentální úloha vznikla za podpory Evropského sociálního fondu v rámci realizace projektu: „Modernizace výukových postupů a zvýšení.
DIDAKTIKA FYZIKY I. 1 Fyzikální vzdělávání
DIDAKTIKA FYZIKY I. 4 Vzdělávací technologie ve Fy
DIDAKTIKA FYZIKY I. 5 Fyzikální experimenty
DIDAKTIKA FYZIKY I. 7 Fyzikální učebnice
AutorRNDr. Lenka Jarolímová Datum ověření ve výuce Ročník6. Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika TémaVeličiny a jejich měření.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_32_15 Název materiáluObsah, rozdělení.
Fyzika pro lékařské a přírodovědné obory Ing. Petr VáchaZS – Mechanika tuhého tělesa.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Jordánová Marcela Název prezentace (DUMu): 7. Elektrický proud v pevných látkách - odpor, výkon Název sady:
Identifikace modelu Tvorba matematického modelu Kateřina Růžičková.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola při dětské léčebně, Janské Lázně, Horní promenáda 268 Autor: Mgr. Svatava Juhászová Datum: Název:
Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Číslo a název projektu: CZ.1.07/1.5.00/ – Investice do vzdělání nesou.
Základy elektrotechniky Elektromagnetická indukce
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_24_16 Značky.
Čemu jste se ve fyzice naučili- Fyzikální veličiny
Obsah a rozsah pojmu Pojem lze vymezit buď definicí, jež určí nutné specifické vlastnosti, anebo výčtem všech předmětů, které pod tento pojem spadají.
STR Mgr. Kamil Kučera.
Autor: Mgr. M. Vejražková VY_32_INOVACE_45_Hraj
13. Gravitační pole – základní pojmy a zákony
Mezinárodní soustava jednotek SI (základní jednotky)
DIDAKTIKA FYZIKY I. 5 Fyzikální experimenty
Základní jednotky SI Název školy: Základní škola Brána Nová Paka
DIDAKTIKA FYZIKY I. 3. Vzdělávací obsahy ve Fy
5. Děje v plynech a jejich využití v praxi
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_24_15 Jednotky.
Induktivní postupy ve výuce matematiky
Musíme… a nebo „Musíme“?
Transkript prezentace:

DIDAKTIKA FYZIKY I. 3. Vzdělávací obsahy ve Fy Josef Trna PdF MU©2009

Vzdělávací obsahy Vzdělávací cíle Vzdělávací obsahy Výukové fáze: Motivace Expozice Fixace Diagnostika Aplikace Výuková technologie: Metody Formy Prostředky

Vědecký systém fyziky Systém všech fyzikálních vědeckých poznatků: - pojmy (veličiny, jednotky, objekty, jevy) - vztahy (zákony, principy, teorie) VSF je jediný – je dynamický - odpovídá aktuálnímu stavu fyzikálního vědeckého poznání

Didaktický systém fyziky Systém pravidel jak komunikovat vědecký systém pro splnění vzdělávacích cílů Modely DSF: - úplné vzdělávání ve fyzice (např. ZŠ, gymnázium) - výběrové vzdělávání (např. SOŠ, SOU) - koordinované vzdělávání (spolupráce předmětů) - integrované vzdělávání (fyzika součástí přírodovědy – science) DSF je více – odpovídají modelům a jejich variantám

Výukový projekt fyziky Výukový projekt fyziky = rozpracovaný model DSF: - výukové cíle - učební plány - výukové obsahy (učivo) - výuková technologie (metody, formy, prostředky)

Vzdělávací (výukové) obsahy a učivo Vzdělávací (výukové) obsahy (contents) – fyzikální poznatky vhodné pro plnění výukových cílů Učivo (curriculum; subject-matter) – didaktickou transformací upravené vzdělávací obsahy pro aplikaci ve výuce

Didaktická transformace Didaktická transformace – úprava fyzikálních vědeckých poznatků v prvky učiva did. transformace vědecké fyzikální poznatky → učivo

Pojmy ve Fy Systém pojmů ve Fy: 1. Konkrétní objekty - materiální objekty (monokrystal křemíku) - materiální prostředky (stativ, ampérmetr) - aplikace (transformátor) 2. Abstraktní objekty a jevy - objekty fyzikálního studia (hmotný bod) - stavy a děje (trojný bod vody, interference světla) - kvalitativní vlastnosti (tvar tělesa) - kvantitativní vlastnosti: - veličiny (teplota) - konstanty (rychlost světla ve vakuu) - jednotky (sekunda) - kvantitativní vztahy: - definice (definice rychlosti hmotného bodu) - zákony (Newtonův gravitační zákon) - principy (princip zachování energie) - teorie (teorie relativity) - metody (substituční metoda měření elektrického odporu) 3. Nefyzikální pojmy: (rovnice, úloha)

Definice pojmů ve Fy Definice pojmu = stanovení obsahu (intenze) + rozsahu (extenze) – (nepřímá úměrnost obsahu a rozsahu) Trojúhelník = 180 stupňů, 3 vrcholy, 3 strany + pravoúhlý, rovnoramenný, rovnostranný,… Pojmy se označují slovy či symboly Některé pojmy (kategorie) ve Fy nemají definice (čas) Některé pojmy ve Fy mají definice nepřiměřené žáku (zrychlení na ZŠ) Vyslovení definice a její zapamatování je ve výuce nedostatečné Práce s definicemi cvičí přesné myšlení a formulování

Definice pojmů ve Fy Neúplné definice ve Fy: nedostatečný obsah pojmu: Vodní turbíny jsou zařízení, kde se mechanická energie mění v elektrickou. (větrná turbína, generátor). Řešení: nepovažovat za definici, ale za popis vlastností – „popisná definice“ - postupně zpřesňovat – opravdová definice – dovednost tvorby definice. Definice výčtem ve Fy: jen nedostatečný rozsah pojmu: Jednoduché stroje jsou: nakloněná rovina, páka, kladka, kolo na hřídeli, klín a šroub. Řešení: nepovažovat za definici, ale jen za výčet zástupců. Nutně doplnit jednoduchým popisem obsahu.

Definice pojmů ve Fy Nesprávné definice: Jednoduchý stroj je zařízení, jímž se usnadňuje práce. Je správná, ale není definicí – obrácená věta neplatí (elektromotor). Délka je základní veličina. Není definicí – obrácená věta neplatí – je třeba ji popsat blíže. Energie je schopnost tělesa konat práci. Není definice schopnost není veličina, ale vlastnost osobnosti. Kanón je, když se díra obije plechem. No comment, sorry.

Definice pojmů ve Fy Nesprávné definice: Definice – allologie ve Fy: definice neznámým pojmem: Prostor je jedna ze dvou základních forem hmoty. Definice – tautologie ve Fy: definice kruhem: Oscilační obvod je obvod, který osciluje. Řešení: Nedávat žákům otázky vedoucí k definicím: Co to je … ?

Definice veličin ve Fy Základní veličiny: definice = stanovení jednotky a metody měření. teplota = kelvin + kapalinový teploměr v dotyku bez další tepelné výměny

Definice veličin ve Fy Odvozené veličiny: definice = definiční vztah pomocí jiných veličin, stanovení jednotky a metody měření Absolutní index lomu světla v daném prostředí: n = c/v, kde c je rychlost světla ve vakuu a v je rychlost světla v daném prostředí Příklad: n = c/v Udává, jak lze určit velikost n, známe-li velikost c a v Umožňuje definovat jednotku n Přesto nejde o úplnou a dokonalou definici n (např. neříká nic o disperzi).

Vlastnosti veličin ve Fy Pojmenování veličiny - název a značka: hmotnost; m Pojmenování jednotky – název a značka: kilogram; kg (ne 1 kg) [F] = N „jednotka síly je newton“ Název jednotky s malým počátečním písmenem: newton, watt, pascal, joule Fyzikální rozměr (dimenze): m.s (rychlost) – vyjádřen v základních jednotkách SI (N=kg.m.s¯²) Hodnota (velikost) veličiny: m = 5 kg (5=číselná hodnota; kg=jednotka) Definiční veličinová rovnice: E = mgh

Osvojování veličin ve Fy (definování) Zásady osvojování veličin: Propojení veličiny s příslušnou vlastností jevu (přímo (teplota) či nepřímo (elmg. indukce)) Propojení veličiny, jednotky a měřící metody Umírněná elementarizace (kontra vědeckost) Přiměřená matematizace a abstraktnost veličiny Postupné vytváření obsahu a rozsahu pojmu (neúplné definice popisem, výčtem) – dlouhodobý proces (i nedokončený) Modelování veličiny jako vlastnosti jevu (mikro x makro-model) Názornost experimentem Fixace pomocí aplikací Diagnostika a využití žákovských prekoncepcí Motivace pomocí aplikací a historie veličin Systematičnost (SI) Příklad: hustota

Osvojování veličin ve Fy (definování) Chyby při osvojování veličin: U všech veličin: Definice veličiny a jednotky je dohoda – ne přírodní zákon (např. metr) Záměna definice veličiny a zákona (v=s/t; s=vt) Opomenutí kvality (vlastnost jevu) na úkor kvantity (velikost) Záměna veličiny a jevu (díky stejnému názvu: el. proud) Opomenutí relativnosti veličin (rychlost, energie) Opomenutí oboru platnosti veličiny (teplota nemá smysl uvnitř atomu) Opomenutí rozmanitosti významu veličiny (síla, hustota, energie) Neuvědomění si funkce veličin (součást zákonů) – dotvoření definice veličiny Opomenutí rozdílu matematických operací v Ma a Fy (W=Q; 10m/1m=měření; v=s/t) U odvozených veličin: Výkon je práce vykonaná za jednotku času. Výkon se číselně rovná práci vykonané za jednotku času. Výkon je podíl práce a času.

Osvojování jednotek ve Fy (definování) Osvojování jednotek: Propojení jednotky s její reálnou definicí Propojení jednotky s jejím odhadem (i s pomocí vlastního těla) Motivace pomocí aplikací a historie jednotek Názornost demonstrací měřidel a měřících metod Fixace pomocí aplikací Diagnostika a využití žákovských prekoncepcí

Osvojování jednotek ve Fy (definování) Osvojování jednotek v primární přírodovědě (1. st. ZŠ) : 1.Motivace 2.Porovnávání 3.Vlastní jednotka a měřidlo 4.Mezinárodní jednotka a měřidla 5.Řešení úloh a projektů Příklad: objem

Osvojování zákonů ve Fy Zásady osvojování zákonů: Zákonitost jevu v přírodě x popis zákonitosti zákonem (teorií) ve Fy Propojení zákona s příslušným jevem (stavem, dějem) Diagnostika a využití žákovských prekoncepcí Umírněná elementarizace (kontra vědeckost) Přiměřená matematizace a abstraktnost zákona Postupné vytváření obsahu a rozsahu pojmu (meze platnosti zákona) Modelování zákona jako popisu zákonitostí jevu (mikro x makro-model; simulace) Názornost experimentem Fixace pomocí aplikací Motivace pomocí aplikací řešením úloh a projektů Příklad: rovnováha na páce

Osvojování zákonů ve Fy Fyzikální zákonitost – vztah mezi vlastnostmi (veličinami) fyzikálního jevu Fyzikální zákon – vyjádření zákonitosti (nejčastěji matematicky); platí bez výjimky za přesných podmínek Fyzikální princip – obecný velmi důležitý zákon (ZZE apod.) Příčinnost (kauzalita) fyzikálních jevů – souvislost jevů v podobě: příčina (jev 1) – následek (jev2); nemusí jít o časovou následnost; otázka žákům: Proč? – jádro zákona a jádro výuky ve fyzice (porozumění zákonu) Příklad: Pohyb kuličky po nakloněné rovině. Objasnění příčiny jevu – vytvoření hypotézy, nalezení zákona Příčinnost jako kritérium pro odlišení definice a zákona: Příklad: h=1/2gt 2 – není zákon; Q=UIt – je zákon

Osvojování zákonů ve Fy Podmíněná platnost fyzikálního zákona – zákony platí jen za určitých podmínek (často modelově zjednodušeně s abstraktními objekty) Příklad: stavová rovnice: pV=nRT Matematické vyjádření zákona – tabulka (výstup měření), graf, rovnice – ve výuce – vše v kombinaci Přímá úměrnost veličin – základní poznatek žáka – podíl dvou hodnot veličin je konstantní v celém oboru platnosti zákona – ale ve správné příčinnosti Nepřímá úměrnost – náročnější

Osvojování zákonů ve Fy Odvozování zákona (indukce): hlavní postup na ZŠ (1) Vlastní odvození závislosti (experiment, měření, data, zpracování dat, vyhledání závislosti, prvotní formulace zákona) (2) Zobecnění platnosti zákona (stanovení podmínek platnosti zákona, zpřesňování formulace zákona) (3) Obohacování obsahu zákona a jeho fixace (zařazení zákona do systému zákonů, praktické aplikace zákona, řešení úloh) Příklad: rovnováha na páce Ověřování zákona (dedukce): málo vhodné pro ZŠ Vyvozování zákona z „logické nutnosti“: nevhodné bez experimentu; snad částečně „myšlenkový experiment“; vhodné pro vysvětlování již osvojeného zákona (explanační model zákona)

Osvojování zákonů ve Fy Osvojování zákona: minimálně na úrovni vědomost- porozumění, obvykle na úrovni dovednosti-reproduktivní, občas na úrovni dovednosti-produktivní (talentovaní žáci) Mnemotechnické pomůcky: raději vůbec ne (příklad: Ohmův zákon)