Řasy a sinice v polárních ekosystémech

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Hydrosféra.
Advertisements

PLANETA ZEMĚ A VZNIK ŽIVOTA NA ZEMI
Zemská atmosféra - stavba - soustředné vrstvy - různé vlastnosti
Škola 1. ZŠ T.G. Masaryka Milevsko, Jeřábkova 690,Milevsko Autor
Globální oteplování Marek tecl 2L.
Abiotické podmínky prostředí
Obecná Limnologie 02: Hydrosféra
Rozdělení zásob vody na Zemi
Hydrosféra.
Voda.
Základní ekologické pojmy
Rozlišujeme 5 základních klimatických pásem:
Biotopy ČR.
Ekologické aspekty liniových staveb
Polární kraje Co je to biosféra Co určuje rozmístění biosféry na Zemi
KRYOSFÉRA (řec. kryos = chladný, ledový)
DOTVÁŘENÍ ZEMSKÉHO POVRCHU
Biomy - popis.
POČASÍ.
Polární oblasti.
Světový oceán.
HYDROLOGIE věda, která se systematicky zabývá poznáváním zákonů výskytu a oběhu vody v přírodě Voda - nejrozšířenější látka v přírodě. Vyskytuje se trvale.
ANTARKTIDA.
ANTARKTIDA.
Biologie 1.E
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
URČETE CO NEPATŘÍ MEZI METEOROLOGICKÉ JEVY URČUJÍCÍ POČASÍ
Abiotické faktory prostředí
BIOSFÉRA – TYPY EKOSYSTÉMŮ
M1: LESNICKÁ BOTANIKA SINICE
Půdní obal Země, nacházející se na povrchu litosféry.
Hydrosféra Anotace Prezentace zpracovává informace o vodstvu na Zemi, jejím významu, seznamuje se základními pojmy z oblasti hydrosféry, oběhem vody na.
Tundra.
Jan Vávra Působení auxinu u Oscillatoria sp. pozorované in situ.
Působení ekologických faktorů
Biosféra.
ROZMANITOST EKOSYSTÉMŮ
2014 Výukový materiál EK Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
1. ročník technického lycea
Životní prostředí. Rešovské vodopády Životní prostředí Zhoršující se stav životního prostředí přímo souvisí s globálními problémy dnešního světa. Řada.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Soňa Patočková Název šablonyIII/2.
GLOBÁLNÍ ZMĚNY Skleníkový efekt a globální oteplování Kyselý déšť
Atmosféra (XX. Část) Název školy
EU OPVK – III/2 – A3 – 7/22 – Rak Petr Předmět Zeměpis, 8.ročník ZŠP. Vytvořeno 2011/2012.
Jak učit o změně klimatu?.  Tato prezentace vznikla v rámci vzdělávacího projektu Jak učit o změnách klimatu?  Projekt byl podpořen Ministerstvem životního.
Současná biosféra. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené,
CYANOBACTERIA. Cyanobacteria/Cyanophyta Prokaryotické rostliny Pravděpodobný vznik – před 3-3,8 mld lety Autotrofní ( nejčastěji fototrofní ) Jednobuněčné.
Hydrosféra = vodní obal Země, který je tvořen vodou – povrchovou – podpovrchovou – vodou v atmosféře – vodou v živých organismech.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Zeměpis Autor: Mgr. Miluše Džuberová Tundra tundra v Norsku tundra na Aljašce v létě.
Hydrosféra = vodní obal Země, který je tvořen vodou – povrchovou – jezera, bažiny, rašeliniště, slatiniště – rybníky, přehradní nádrže – podpovrchovou.
Biosféra. obsah  úvod  životní podmínky  vlivy působící na životní podmínky  závislost přírodních krajin na podnebí  kontrolní otázky.
PLANETA ZEMĚ A VZNIK ŽIVOTA NA ZEMI
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Eva Ježková Název materiálu: VY_32_INOVACE_7_ZEMEPIS_17.
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Název školy ZŠ a MŠ Březno Název: Autor: Mgr. Petr Pištěk
VY_32_INOVACE_14_Z_POLÁRNÍ PUSTINY
Ekologická fyziologie či fyziologická ekologie fotosyntézy
Globální oteplování Vypracoval: Adam Čada
VY_32_INOVACE_278_Jezera, bažiny, umělé nádrže
Působení ekologických faktorů
Cizokrajné suchozemské ekosystémy
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Stavba Země Anotace: Materiál je určen k výuce zeměpisu v 6. ročníku základní školy. Seznamuje žáky s pojmem krajinná sféra a se stavbou zemského tělesa.
20. POLÁRNÍ PUSTINY VY_32_INOVACE_11_Z4
15. Antarktida Rozloha 14 mil km2 Pokrytá ledovcem Polární podnebí
VNĚJŠÍ GEOLOGICKÉ DĚJE
Oceány.
VNĚJŠÍ GEOLOGICKÉ DĚJE
Důsledky globální změny klimatu
Transkript prezentace:

Řasy a sinice v polárních ekosystémech Bi0321 Polární biologie rostlin Řasy a sinice v polárních ekosystémech P. Sklenář, M. Barták Katedra botaniky PřF UK v Praze Oddělení fyziologie rostlin PřF MU v Brně Oscillatoria Leptolyngbya Phormidium

Proč studovat polární oblasti? rozloha 84 mil. km2 ~ 16,5% zemského povrchu nejrozsáhlejší ekosystém s převažujícími extrémními podmínkami prostředí vhodné pro studium adaptací organismů na extrémní podmínky extrémní podmínky polárních oblastí mohou sloužit jako model pro hledání mimozemského života (porozumění procesům, které se odehrály na jiných planetám či měsících + základ pro vývoj technologií pro detekci života)

Proč studovat řasy a sinice polárních oblastí? klíčová role v ekosystémech - primární producenti vyskytují se ve všech typech polárních ekosystémů, kde často tvoří značnou biomasu adaptace na nejrůznější typy prostředí polárních oblastí plasticita – změny morfologických a fyziologických charakteristik v závislosti na typu prostředí modelové organismy pro vysvětlení mechanismů aklimatizace/adaptace na extrémní podmínky

Kategorie extrémních podmínek objektivně extrémní, ale stabilní podmínky – organismy žijí na hranici fyziologických možností převažují specialisté – adaptace na extrémní podmínky (sněžné řasy) malé narušení může způsobit zánik společenstva okrajové, nestabilní typy prostředí – výrazné sezónní, případně denní změny podmínek, převažují generalisté – aklimatizace na extrémní podmínky charakteristické jsou náhodné či zřídka se vyskytující podmínky pro optimum metabolismu (perifyton polárních řek a pramenů, kryptoendolitická společenstva pouští)

Životní strategie v chladném prostředí psychrofilní (kryofilní) – teplotní optimum < 10°C 2 skupiny druhů psychrotrofní (kryoxenní) – teplotní optimum > 10°C

Typy prostředí polárních oblastí ledovce – postupná akumulace mikroorganismů ….. jsou určeny rozsahem sezónní a diurnální fluktuace vody a teploty STABILNÍ permafrost subglaciální systémy – jezera, ledovcový kras tající povrch ledovců – kryokonity, letní průměrná teplota 0°C sněhová pole – trvalá či přechodná, kryoseston, jezera - nevymrzají až na dno a jsou většinu roku pokryté ledem a stratifikované

Typy prostředí v polárních oblastech ….. jsou určeny rozsahem sezónní a diurnální fluktuace vody a teploty polární mokřady – hydroterestrické biotopy společenstva, v zimě vymrzají NESTABILNÍ půda a skály – terestrické biotopy, aerofytická, chasmoendolitická a kryptoendolitická společenstva, voda v tekutém stavu přítomna jen velmi krátkou dobu anebo se nachází ve formě vodních par či vzdušné vlhkosti

Stresové faktory v polárních oblastech nízká teplota Stresové faktory v polárních oblastech dostupnost vody - délka vegetační sezóny, vysychání střídání vymrzání a tání živinová limitace záření (viditelné, UV) nestabilita biotopů včetně mechanické disturbance (vodní a větrná eroze, unášené ledovcové části, atd.)

Adaptace sinic a řas na extrémní podmínky polárních a horských oblastí snížení teplotního optima pro růst produkce kryoprotektantů – cukrů, alkoholů, bílkovin (AFPs) produkce karotenoidů (např. astaxanthin) vrstevnaté buněčné stěny (sporopolenin), produkce slizu buňky s nízkým obsahem vody složité životní cykly spojené s produkcí „resting stages“ schopnost aktivního pohybu (bičíky, Oscillatoriales) symbióza a mutualismus - lišejníky

Srovnání Arktida x Antarktida Severní ledový oceán Antarktický kontinent vlhčí a teplejší – propojenost s Atlantickým oceánem, Golfský proud až 250 mm srážek/rok sušší a chladnější Antarktický proud 0 mm srážek/rok (Ross Desert), -88°C (stanice Vostok) rozsáhlá odledněná území malá odledněná území 100 druhů vyšších rostlin 2 druhy vyšších rostlin (Deschampsia antarctica a Colobanthus quitensis)

Sněžné řasy Jsou vázány trvla či dočasně na sněhovou pokrývku Jejich teplotní optimum je pod 10 oC Vysoký stupeň adaptace (polyoly, pigmenty, lipidy) V době maximálního rozvoje 105 to 106 cells per mL. Převažujícím rodem je Chlamydomonds (jednobuněčné, dva bičíky) Many of the snow algal species go through a complicated life cycle involving vegetative and or motile cells which are usually green in colour and immotile spores or cysts which may be red, orange or yellow green in colour. The green vegetative cells give rise to green snow and the red and orange snow are generally caused by the spore stages of the snow algae although some snow algae may be red-pigmented in their vegetative state. These pigments protect the cells from high light and UV radiation damage during the summer months. The pigments may take the form of iron tannin compounds, as in M. berggrenii, or orange to red-pigmented lipids as in the majority of the snow algae. Zdroj: www.aad.gov.au/default.asp?casid=2437

Vegetativní stadium versus spory Zdroj: antarcticali.blogspot.com/ picasaweb.google.com/.../1oNmDNiWwAqVPINppwhcBA

Krkonoše zygospory Chloromonas nivalis (Chod.) Hoh. et Mull. = Scotiella nivalis (Shuttleworth) Fritsch

Chlamydomonas cf. nivalis (Bauer) Wille Vysoké Tatry Chlamydomonas cf. nivalis (Bauer) Wille Ľadové pleso, 2066 m.n.m.

Sněžné řasy: mastné kyseliny Šumava, 200 m SV od hráze jezera Laka

Adaptace: akumulace astaxanthinu [Bidigare et al., 1993] Absorbční spektra vzorků „červeného sněhu“ Ľadové pleso

Životní Cyklus sněžných řas obecné schéma

Typické ekosystémy Sněžné řasy Půdní řasy a sinice (povlaky, biofilmy) Tekoucí vody Mokřady Jezera a krátkodobé rezervoáry Trvale smáčené stěny Endolitická vegetace

Zvláštní ekosystémy In unusually warm conditions, the hollow tubes provide an excellent home for algae. While the algae is harmless to the bears, it is often a worry to the zoos housing them, and affected animals are sometimes washed in a salt solution, or mild peroxide bleach to make the fur white again. http://www.boingboing.net/539w.jpg

podle Elster & Benson 2004 Arktida rozsáhlá odledněná území Oblast stáří 3 mil. let otevřenost pro transport energie a genomů rozsáhlá odledněná území Oblast v mořském ledu –12 až –35°C kontinentální podmínky oceanické podmínky časté oscilace (~ +22 až ~ –55 °C) malé oscilace ~ +4 až ~ –2 °C Sezónní teplotní výkyvy nestabilní podmínky stabilní podmínky Charakter podmínek specialisté generalisté specialisté (aklimatizace) (adaptace) Životní strategie (adaptace) vesmír (Europa) Antarktida stáří 25 mil. let malá odledněná území izolovanost podle Elster & Benson 2004

Jezero Lachman 2

Green lake, JRI Jezírka mezi Lachman I a II

Nostoc Phormidium Leptolyngbya Pseudophormidium Calothrix

EUROPA pod ledovým povrchem se může vyskytovat oceán kapalné vody, ve kterém by se mohl rozvinout život ekosystém by se zřejmě podobal pozemským hlubokomořským ekosystémům možný život v prasklinách ledu

kontinentální podmínky oceanické podmínky Arktida stáří 3 mil. let otevřenost pro transport energie a genomů rozsáhlá odledněná území Oblast v mořském ledu –12 až –35°C kontinentální podmínky oceanické podmínky časté oscilace (~ +22 až ~ –55 °C) malé oscilace ~ +4 až ~ –2 °C Sezónní teplotní výkyvy nestabilní podmínky stabilní podmínky Charakter podmínek specialisté generalisté specialisté (aklimatizace) (adaptace) Životní strategie (adaptace) vesmír (Europa) Antarktida stáří 25 mil. let malá odledněná území izolovanost vesmír (Mars)

MARS v současnosti se kapalná voda na povrchu nevyskytuje, pod povrchem možný výskyt ledu na počátku geologického vývoje Marsu pravděpodobně příznivé podmínky pro vznik života, možný objev fosilních mikroorganismů

Dámy a pánové, děkuji Vám za pozornost Source: http://wallpaper-s.org/15__Adelie_Penguins_in_Hope_Bay,_Antarctica.htm