Metodologie psychologie PSY401 Setkání 1. Ivo Čermák Stanislav Ježek.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Národní seminář k metodám evaluací aktivit v oblasti globálního rozvojového vzdělávání (GRV) Praha, 2010 Analýza monitoringu a evaluace globálního rozvojového.
Advertisements

Cíle a postupy empirického výzkumu
Úvod do metodologie vědy
Ústav pedagogických věd FF MU
Sociologie – metody a techniky sociologického výzkumu
Diagnostika vnitřních podmínek výuky
Co má obsahovat prezentace
Metody psychologie PhDr. Eva Tomešová, PhD.. Jak psychologové dospějí k závěrům o neznámém?  Používají VĚDECKOU METODU: IDENTIFIKACE VĚDECKÉ OTÁZKY FORMULACE.
Výzkum (pedagogického zhodnocení) volného času
Metodologie historického výzkumu volného času
AV stručná prezentace.
Bakalářský seminář Úvod BP Závěr BP.
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
Hypotézy ve výzkumu.
Sociální konstruktivismus
Didaktické prostředky
Předmět sociologie Věda společenská a behaviorální
Sociologický výzkum.
1 Institucionalizace výzkumů veřejného mínění. 2 USA – 30. léta minulého století USA – 30. léta minulého století Evropa – po 2. světové válce Evropa –
Makroekonomie Základní východiska zkoumání. O co se snaží makroekonomická teorie? Cílem makroekonomické teorie je v podstatě –Popsat a teoreticky vysvětlit.
Sociologie C 2. cvičení Základní informace k organizaci výuky, obsah a průběh cvičení, požadavky k plnění studijních povinností, literatura Vstup do problematiky.
PSY717 Statistická analýza dat 2010 První konzultace.
Diplomový seminář I – 3. hodina Kontrola domácích úkolů – Úvod do DP 2. Návrh výzkumu: Cíle výzkumné práce a formulace výzkumných otázek.
Návrh modelu řízení ECM v kontextu řízení informatiky Ing. Renáta Kunstová.
doc. Ing. Cyril Klimeš, CSc. prof. Ing. Radim Farana, CSc.
Kvantitativní metody výzkumu v praxi
Základy pedagogické metodologie
Výzkum veřejného mínění a jeho realizace
Sběr dat, tvorba výzkumného souboru PSY 118, PSY474 Metodologie psychologie (kvalitativní přístup) Přednáška 4 Prof.PhDr. Ivo Čermák, CSc.
1.1. Sociologie C Úvodní cvičení v akademickém roce 20011/2012 Vyučující : Mgr. Ondřej Roubal, Ph.D. Fakulta sociálních studií - katedra sociologie.
1. SETKÁNÍ Bakalářský seminář. Cíle bakalářského semináře Hlavní cíl: seznámit se strukturou a hlavními požadavky na BP Formální náležitosti zadání a.
Metody sociálního výzkumu Kombinované studium ZS 2009.
Metodologie psychologie PSY , Setkání 1. Co je záměrem kurzu PSY401 Integrace poznatků z bcl studia, zejména KVAN a KVAL přístupů do jednoho metodologického.
Metodologie psychologie PSY401 Setkání 1. Ivo Čermák Stanislav Ježek.
Předmět sociologie Určení sociologie: Věda společenská a behaviorální Empirická sociologie Empirická sociologie Sociální jevy a formy vztahů Sociální jevy.
Základy sociální psychologie
Základy sociální psychologie
Metodologie psychologie PSY401
Případová studie Seminář 2014.
Struktura bakalářské práce
Pojetí sociálněvědního výzkumu
Metodologie 2 Lekce 1 Lenka Slepičková.
METODY STŘEDNĚDOBÉHO PROGNÓZOVÁNÍ SURO jaro 2010.
Základy pedagogické metodologie Mgr. Zdeněk Hromádka, Ph.D.
Postavení pedagogiky mezi vědami
Postup při empirickém kvantitativním výzkumu
pokus o obecnou teorii sociálního jednání (T
Mgr. Karla Hrbáčková Metodologie pedagogického výzkumu
Didaktické metody Androdidaktika.
7. STRUKTURA ODBORNÉHO TEXTU Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
Validita jako integrace výzkumného poznání PSY401 Metodologie psychologie Prof.PhDr. Ivo Čermák, CSc. Jan Širůček, PhD.
Ústav pedagogických věd Mostní Zlín Tel: Fax:
Etika a realita Jana Vojtíšková Ústav všeobecného lékařství 1. LF UK Praha Praktická lékařka Praha.
Metodologie pedagogiky. Základy vědeckého výzkumu. Základy pedagogiky, KS – I. ročník.
Základy pedagogické metodologie Kateřina Vlčková Katedra pedagogiky PdF MU PS 2015.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Oblast podpory 1.1 – Zvyšování kvality ve vzdělávání.
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
Didaktické prostředky
Workshop k akčnímu výzkumu
Mixed methods design (MMD)
T-expedice a kurzy NVD Mgr. Pavel Rušar.
Co se dá změřit v psychologii a pedagogice?
Didaktické metody Androdidaktika.
Úvod do kvalitativního výzkumu
KVALITATIVNÍ VÝZKUM - ÚVOD
Praktická metodologie vědy 2016
Úvod do psychologie II. přednáška
Metody a techniky výzkumu II.
Metody sociologického výzkumu kvantitativní. MSV-KVANT Výuka v LS 2018
Metody pedagogiky.
Transkript prezentace:

Metodologie psychologie PSY401 Setkání 1. Ivo Čermák Stanislav Ježek

O čem je PSY401 INTEGRACE poznatků z bcl studia, zejména KVAN a KVAL přístupů do jednoho metodologického rámce v duchu kritického realismu ROZŠÍŘENÍ o aspekty provádění výzkumu v PRAXI: klinika, terapie, organizace/školy, poradenství, personalistika… ROZŠÍŘENÍ o NOVÉ DESIGNY – evaluace, akční výzkum PROCVIČENÍ kritického čtení studií a přípravy projektu

Pro koho je určen PSY401 absolventy diagnostik a praxí připravující se na diplomovou práci

Projektový charakter PSY401 Pouze 2 přednášky, zbytek semestru diskuse projektů, začínáme Požadavky na projekty jsou uvedeny v sylabu ( +př. Robson, s.532 ) Na projektech pracují dvojice max 10 min prezentace na semináři – přihlášení formou seminárních skupin do vč.  účast na diskuzi projektů druhých  nedostane se na všechny, neprezentované a špatně prezentované projekty budou ve finále posuzovány zevrubněji Odevzdání dopracované verze projektu do  Možnost jednoho přepracování.

Teoretická stránka PSY401 Zvolit si ohnisko, výzkumnou otázku Pročíst obecné zdroje, zejm. Robson  z něj bude zápočtový test  dotazy diskuzí na fóru Projít zdroje specifické pro zvolenou oblast Kriticky přečíst řadu relevantních empirických studií - ty klíčové přiložit k projektu

Výzkum v praxi – proč? Praxe potřebuje dělat výzkum  řešení akutních problémů  vylepšování (své) praxe, reflexe  kultivace oboru, s nímž jsem identifikován Investice do základního výzkumu (vědy) jsou ospravedlněny použitelností jejich výsledků  společensky, institucionálně  individuálně, morálně

Výzkum v praxi – proč? V lidské rovině jsou mezi badateli a praktiky překážky komplikující komunikaci a spolupráci  problém atribuce nadřazenosti a reaktivity zkoumaných osob >> emancipace praktiků a respondentů, mísení rolí  různé znalostní báze Klasický model přenosu vědeckých poznatků do praxe v psychologii nefunguje příliš dobře  RDDA – research, development, diffusion, adoption  v medicíně cca 20 let, psychologie/pedagogika víc Časová podmíněnost/proměnlivost mnoha poznatků

Specifika výzkumu v praxi kde se jev vyskytuje spíše než tam, kde je třeba jej vyvolávat řešení problémů spíše než pouze vytváření poznatků predikce účinků spíše než nalézání příčin vývoj a testování programů, intervencí, služeb… spíše než teorií hledání velkých účinků spíše než statisticky významných vztahů preferování měnitelných proměnných spíše než snaha o úplnost omezený čas a zdroje (jeden pokus) spíše než více pokusů téma iniciuje sponsor spíše než výzkumník sám všestranní badatelé spíše než vysoce specializovaní odborníci rozmanitý výzkumný tým spíše než tým pouze z výzkumníků více účelů a stakeholderů spíše než 1 účel – poznání pro všechny Upraveno podle Robson (2002:12)

Příklady příruček podle oblastí praxe Cassell, Symon (1994). Qualitative methods in organizational research: a practical guide. Schwab (2005). Research methods for organizational studies. Marks, Yardley (2004). Research methods for clinical and health psychology. McLeod, J. (2003). Doing counselling research, 2nd. Groves et al. (2004). Survey methodology. Maxwell, Delaney (2004). Designing experiments and analyzing data: A model comparison perspective. Bennett, J. (2003). Evaluation methods in research. Internet, soc-psych experimenty, kognitivní…

Disciplinovaný výzkum - Hiles Paradigmatické půtky do výzkumu nepatří (jde o filozofii vědy a politiku) Možnost a nutnost plurality paradigmat Disciplinovaný výzkum: zodpovědné, racionální a kritické využívání široké palety designů, metod a analýz k realizaci účelů výzkumného projektu.  kombinování KVAN a KVAL prvků a studií podle potřeby  jednotný rámec pro posuzování validity  filozoficky zakotveno v novějších (kriticky) realistických epistemologických přístupech – Bhaskar, Harré

Hiles: 8 „faktů“ o výzkumu Výzkum je zkoumání, které vede k novým poznatkům. Výzkumná otázka a poznatky musí být diskutovány v kontextu předchozích znalostí. Každý výzkum spočívá na nějakých předpokladech – různí badatelé nevyhnutelně pracují s různými paradigmaty. Ve výzkumu děláme teoretická a praktická rozhodnutí, přičemž se držíme etických principů. Postupy ve výzkumu by měly být systematické, přísné a musí být natolik jasné, aby se daly replikovat. Výzkumná zjištění by měla být jasná a přesvědčivá pro druhé. Výzkum jen zřídka úplně zodpoví výzkumnou otázku; obvykle vede spíše k nápadům na další zkoumání. Do výzkumu se pouštíme, protože máme zájem a chceme něco změnit – publikace a sdílení s kolegy je přirozenou součástí výzkumného procesu.

Realistický pohled na vědu (R:32) Žádná fakta nejsou nezpochybnitelně platná. Fakta jsou poplatná teorii a jsou sociálním a historickým produktem. Úkolem vědy je vytvářet teorie vysvětlující reálný svět a testovat tyto teorie pomocí racionálních kritérií Vysvětlením se rozumí to, jak mechanismy produkují události. Od jevů a událostí se pozornost přesouvá spíše ke strukturám a mechanismům. Konkrétně se vysvětlením rozumí ukázání, jak došlo k události v konkrétním případě. Lze vysvětlovat i bez možnosti predikovat. Zákon je charakteristická pravidelnost jednání nebo tendence mechanismu. Reálný svět zahrnuje i sociální realitu na individuální, skupinové, institucionální a společenské úrovni Pojem kauzality je založen na entitách, jejichž jednání je funkcí jejich základní struktury

Schéma výzkumného projektu Maxwell, Loomis, 2003:246 ÚČELY, CÍLE KONCEPTUÁLNÍ RÁMEC (PARADIGMA) VÝZKUMNÁ OTÁZKA METODY (DESIGN, METODY, VZOREK) VALIDITA

Disciplinovaný výzkum - Hiles Předpoklady + paradigmata Teorie + epistemologie. Strategie, design Metody tvorby dat, měření Analýza Kritické hodnocení Validita. Začlenění do teorie, praxe. Publikace.

Paleta účelů výzkumu Co se má kdo dozvědět a s jakým účinkem? Predikovat Obohatit znalostní bázi Něco prosadit na úrovni osobní, společenské, institucionální, organizační Změřit změnu, výsledek, efekt Porozumět složitým jevům jako je kultura, změna, lidé(?) Otestovat nové myšlenky (hypotézy) Vytvořit nové myšlenky (hypotézy, teorie, vztahy) Informovat, propagovat, osvěta (veřejnost, zainteresovaní) Zkoumat minulost Podle Newman et al. (2003: 175)

Mixed-methods research Smíšená metodologie Mísením KVAN – KVAL se paleta možných designů obrovsky rozšiřuje. Pro mnoho badatelů je tato paleta možností příliš široká, nedokáží si vybrat  Dogmatičnost - odmítnutí  Používání designů obvyklých v dané oblasti  Obecné M-M designy - Tashakkori, Teddlie, 2003

Možnosti mísení KVAN-KVAL Mísení uvnitř studie (tvorba dat/postup, analýza)  např. KVAL data  kódování  statistika  např. KVAN data  klastrování  KVAL analýza Mísení několika podstudií  Sekvenční: KVAN --> KVAL (např. posílení validity závěrů kvantitativní studie; navázání na klastrování) KVAL --> KVAN (např. KVAL studie poskytne významné jevy, které se KVAL studie snaží měřit)  Souběžné KVAL + KVAN (např. současný sběr KVAL i KVAN dat)

Shrnutí Praxe výzkum komplikuje a zároveň ospravedlňuje. Znalost metodologie mj. umožňuje podle potřeby vybírat z široké palety metod – disciplinovaný výzkum Volba metodologie buď podle aktuálních trendů v dané oblasti zkoumání nebo obecné mixed-methods designy.

Zadání Rozhodnout se společně na ohnisku, širší výzkumné otázce svého výzkumu  Poohlédnout se po své speciální příručce  Zapsat se na prezentaci Sehnat si Robsona  Robson kap. 1-3 a dále vlastním tempem  K dumání nad mísením metod Ridenour, Newman, kap 1, 2 nebo Tashakkori, Teddlie, kap 6-8.