Didaktika přírodopisu 2 Mgr. Libuše VODOVÁ Katedra biologie PdF MU.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základní škola, Slavkov u Brna, Malinovského 280
Advertisements

Hodnocení ve výuce dějepisu Přednáška č. 12 AR 2011/2012.
Virtuální lektor? Miroslava Dvořáková Jiří Votava.
Příprava na hodinu dějepisu, organizace výuky dějepisu
UČEBNÍ ÚLOHY Je to široká škála všech učebních zadání a to od nejjednodušších úkolů, vyžadujících pouhou pamětní reprodukci poznatků, až po složité úkoly,
Profesionální prezentační dovednosti a jejich trénink Cíl: V době vymezené na seminář zopakovat a prohloubit znalosti a dovednosti účastníků v oblasti.
Integrace na pilotních školách Zkušenosti z Gymnázia v Rumburku Gymnázia Jana Keplera v Praze.
KURZY PRO VYSOKOŠKOLSKÉ PEDAGOGY doc. Ing. Pavel Krpálek, CSc
On-line forma výuky Cvičení z techniky a technického vzdělávání Zpracoval: Jan Drobný (209671)
Didaktické testy doc. Mgr. Antonín Staněk, Ph.D.
Struktura výuky.
Matematické metody v ekonomice a řízení II
Didaktické zásady výuky přírodopisu
Prezentační dovednosti
Spektrum didaktických stylů
FÁZE NÁCVIKU SLOHOVÉHO PROJEVU
Metody pedagogické diagnostiky
Klíčové kompetence, výchovné a vzdělávací strategie Náměty a zkušenosti, jak pracovat s KK a VVS.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. a 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ.
Využití dotazníku při evaluaci Mgr. Miroslava Dvořáková 2007.
Didaktika přírodopisu 2
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
PLÁNOVÁNÍ CELOROČNÍ VÝUKOVÉ AKTIVITY UČITELE EKONOMICKÝCH PŘEDMĚTŮ
Didaktika přírodopisu 2
Didaktika přírodopisu 2
Příprava na vyučovací hodinu a její vyhodnocení
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 4 didaktických pojmů + 2 otázky.
VYUČOVACÍ METODY V PŘÍRODOPISE
INTERAKCE KOMUNIKACE PEDAGOGICKÁ KOMUNIKACE
Západočeská univerzita v Plzni
Didaktika učiva biologie člověka
Projektová výuka na školách HEURÉKA CZ, spol. s r.o vzdělávací společnost pro podporu a rozvoj efektivity a adaptability lidských zdrojů a mezilidských.
Vyučovací metody Školní pedagogika 2013.
Didaktika přírodopisu 2
Didaktika přírodopisu 2 Mgr. Libuše VODOVÁ Katedra biologie PdF MU.
OBSAH SEMINÁŘE Č.2 : Rozbor sledované pohybové jednotky
Didaktika přírodopisu 1 1. seminář
Téma Hypotézy ve výzkumu
DIDAKTIKA FYZIKY I. 1 Fyzikální vzdělávání
Didaktika geografie.
Učitelská praxe 2 Mgr. Libuše VODOVÁ,Ph.D Katedra biologie PdF MU.
Profese učitele z pohledu praxe střední školy (vážně i nevážně) Duben 2008.
Didaktika přírodopisu 2 1. seminář Mgr. Libuše VODOVÁ, Ph.D. Katedra biologie PdF MU.
Chemický experiment. Školní a vědecký experiment Školní experiment: Dříve řešený problém Známý výsledek pro experimentátora Vyvození výsledku na základě.
ČESKÝ JAZYK A LITERATURA Umělecký styl On-line diskuse k virtuální hospitaci – Gymnázium J. K. Tyla, Hradec Králové Vyučující: Mgr. Lenka Krejsová.
ČESKÝ JAZYK A LITERATURA Praktická aplikace teoretických poznatků z hláskosloví Online diskuse k virtuální hospitaci – Open Gate, gymnázium.
Didaktika přírodopisu 1 Přednáška Úvodní informace, Didaktika přírodopisu jako věda a její historie Mgr. Libuše VODOVÁ, Ph.D. Katedra biologie PdF MU.
Didaktika přírodopisu 1 5. seminář: Pojmová mapa
Didaktika přírodopisu 1 9. seminář: Mezipředmětové vztahy
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
INTERAKCE KOMUNIKACE PEDAGOGICKÁ KOMUNIKACE
TYPY VÝUKY výuka produkční výuka regulativní výuka heuristická
Obecná didaktika ÚVOD.
Didaktika učiva biologie člověka
Didaktika přírodopisu 1 7. seminář: Formulace VVC
Měření rychlosti zvuku
Didaktika přírodopisu 2 Pracovní list a jeho tvorba
VYUČOVÁNÍ A UČENÍ A/ B/ a/ cíle výuky b/ klíčové kompetence
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 6 didaktických pojmů + zodpovědět 2 otázky.
Didaktika přírodopisu 2 4. seminář Učební úlohy
Mgr. Libuše VODOVÁ, Ph.D. Katedra biologie PdF MU
INTERAKCE KOMUNIKACE PEDAGOGICKÁ KOMUNIKACE
Neživá příroda ve výuce přírodopisu
Komunikace učitele se žáky
Mgr. Helena Hubatková Selucká VIKBB35 Podpora čtenářství – podzim 2013
Didaktika učiva biologie člověka
Práva dítěte Výchova k občanství
Seminář z Didaktiky přírodopisu 1 4. Seminář: pojmová mapa
KMT/DIZ1 Příprava na vyučování Příprava na vyučovací hodinu
Litosféra ZEMĚPIS – DĚJEPIS
Transkript prezentace:

Didaktika přírodopisu 2 Mgr. Libuše VODOVÁ Katedra biologie PdF MU

Osnova přednášek RVP a jeho postavení v systému kurikulárních dokumentů Přírodopisné učivo a jeho postavení v RVP ZV Organizace práce učitele - přípravná fáze výuky, realizační fáze a koordinační fáze Organizační formy výuky přírodopisu Metody výuky přírodopisu Prostředky výuky přírodopisu Didaktické zásady a jejich aplikace do výuky přírodopisu Diagnostika vědomostí a dovedností žáků v přírodopisu Přesah přírodopisného učiva do jiných předmětů – mezipředmětové vztahy Výuka přírodopisu na různých typech ZŠ Osobnost učitele přírodopisu a její další rozvíjení.

Student bude schopen…. ….vysvětlit jak je organizována práce učitele …..vlastními slovy vysvětli co obnáší realizační fáze výuky …shrnout zásady efektivního výkladu ….stručně pohovořit o zásadách správné formulace a kladení otázek ….definovat učební úlohu ….seznámit s typologií učebních úloh …vymyslet příklady k jednotlivým úrovním typologie učebních úloh Organizace práce učitele 4. Přednáška – Realizace výuky

Student bude schopen…. ….vysvětlit jak je organizována práce učitele …..vlastními slovy vysvětli co obnáší realizační fáze výuky ….stručně pohovořit o zásadách správné formulace a kladení otázek …shrnout zásady efektivního výkladu Organizace práce učitele 4. Přednáška – Realizace výuky

FÁZE Plánování a příprava Realizace vyučovací jednotky Řízení vyučovací jednotky Sebevaluace

2. Realizace vyučovací jednotky -Jakou činností dosáhnout splnění VVC = studenti získají požadované dovednosti a vědomosti -Vyučovací metody -různé klasifikace:1. informačně-receptivní metoda 2. reproduktivní metoda 3. problémový výklad 4. heuristická metoda 5. výzkumná metoda (Kalhous & Obst, 2002) Nebo: 1. „Verbální činnosti řízené učitelem“ - výklad, diskuze… 2. „Učební úlohy“ praktická cvičení, problémové úlohy, projektové úlohy, práce s pracovními listy atd. (Kyriacou, 2004)

Nejdůležitější aspekt kvalitního vyučování (dle výzkumu na SŠ; Kyriacou, 1986) - vysvětlit učivo jasně a přiměřeně věku žáků a) Výklad -Na ZŠ kratší -Forma výkladu (přednáška x diskuze) -„Jaký začátek, takový konec“ – vzbuzení pozornosti a zájmu v úvodní části hodiny – Motivace (vnitřní x vnější) -Návaznost na předchozí učivo a odrazový můstek pro následující (pojmy opěrné x nové) -Přiměřenost (věku, duševním schopnostem a jazykovým znalostem) 1. Verbální činnosti řízené učitelem

Jak mluvit, aby byl výklad efektivní  Jasně, výstižně, plynule: Znají žáci význam cizích slov? Nevysvětluji příliš složitě?  Projevovat důraz a zájem: práce s hlasem, doplněno gestikulací, pozor na nevědomou řeč těla zpětná vazba od posluchačů  Používat příklady: konkretizují abstraktní pojmy - utkví v paměti, oživí výuku, vzbudí zájem Pozor! –tématická vhodnost, neodvádět od té  Sledovat logickou strukturu tématu - pozor na odbočky, které výklad komplikují (pomocné body v přípravě)  Zpětná vazba – ověření tempa pokroku žáků a splnění VVC komunikace s žáky (otázky – učitelovy, žáků) neverbální komunikace (oči pod lavici…)

„Procvičujte svůj výklad a vystupování“ Zdroj: Kyriacou 2004

b) Diskuze -střídá se aktivita žáků a učitele – KLADOU SE OTÁZKY -žáci navzájem reagují na své příspěvky do diskuze -Učitel – moderátor diskuze: proč diskutujeme jak dlouho budeme diskutovat shrnout závěry -Cíle: vyjádření myšlenek žáků rozvíjení komunikačních schopností

Kladení otázek Proč klást otázky? Vzbuzení pozornosti (motivační otázky na úvod hodiny) Povzbuzení k přemýšlení Zoopakování a upevnění učiva Ověření vědomostí a dovedností Prostředek řízení třídy (heuristická metoda) Zapojení celé třídy Stejná příležitost pro všechny Učení se z odpovědí

Kladení otázek Jak správně formulovat otázky?  Srozumitelně (pro žáka)  Jednoznačně (pro učitele i žáky)  Odborně správně (pozor na vžitou terminologii – př. Motýlokvěté)  Jazykově správně (pozor na chyby a parazitující slova)  Stylisticky správně (Pylová zrna jsou uložena kde?)  Záměrně (směřuji k cíli)

Otázka jako učební úloha  Učební úloha je …. ….“široká škála všech učebních zadání; od nejjednodušších úkolů vyžadujících pouhou pamětní reprodukci poznatků až po složité úkoly vyžadující tvořivé myšlení.“ Holoušová (1983)

Zásady správného použití učebních úloh 1.Prostupují celým vyučovacím procesem (nejenom na začátku a na konci, ale i ve výkladu) 2.Jsou součástí vyučovacího procesu - nemohou hrát autonomní roli 3.Podávány v promyšlených souborech („baterie učebních úloh“) ne jednotlivě 4.Neměly by být vytvářeny bezděky 5.Jsou sestaveny na míru jednotlivým VVC 6.Při jejich sestavování se projeví jaký je učitel odborník

-Silně zjednodušené členění: otázky a učební úkoly (praktická cvičení, řešení problémů, badatelské činnosti, práce s pracovními listy, práce s počítačem, hraní rolí, diskuze v malých skupinách) -Podrobné členění =>Taxonomie učebních úloh Taxonomie učebních úloh podle D. Tollingerové (1970) 1.Úlohy vyžadující pamětní reprodukci poznatků 2.Úlohy vyžadující jednoduché myšlenkové operace s poznatky 3.Úlohy vyžadující složité myšlenkové operace s poznatky 4.Úlohy vyžadující sdělení poznatků 5.Úlohy vyžadující tvořivé myšlení Členění učebních úloh

TYPY OTÁZEK UZAVŘENÉ OTEVŘENÉ Se širokou odpovědí Se stručnou odpovědí Nestrukturované Strukturované Produkční Doplňovací Dichotomické S výběrem odpovědi Přiřazovací Uspořádací Charakterizuj prokaryotní organismus Jaký je význam sinic a kde se vyskytují Jmenujte zástupce sinic … je buňka schopna vázat vzdušný dusík.

UZAVŘENÉ Dichotomické S výběrem odpovědi Přiřazovací Uspořádací Vyber správné tvrzení! Jednobuněčné sinice se rozmnožují homogonií ANO NE Čarou spoj co patří k sobě (rostlina a čeleď) Uspořádej fáze mitózy tak jak následují za sebou metafáze anafázetelofázeprofáze Vyber správné tvrzení! Asimilačními barvivy sinic jsou: a) chlorofyl A, chlorofyl B, karotenoidy b) chlorofyl A, chlorofyl B, ß karoten, fykoerytrin c) chlorofyl A, ß karoten, fykoerytrin, fykocyanin

OTÁZKY Co je třeba mít na zřeteli… - klima třídy -dostatečně dlouhou dobu na odpověď výzkum Mareš a Křivohlavý: 1.r.ZŠ – 5,3 s; 8.r.ZŠ – 2,3s znevýhodnění slabších žáků optimální doba odpovědi na jednoduchou otázku - 3s -volba odpovídajícícho žáka : -nejprve položit otázku, poté vyvolat žáka -střídání žáků, zapojování všech -volba odpovídajícícho žáka : -nejprve položit otázku, poté vyvolat žáka -střídání žáků, zapojování všech

UČEBNÍ ÚKOLY (ve smyslu Kyriacou, 2004) = praktická cvičení, řešení problémů, badatelské činnosti, práce s pracovními listy, práce s počítačem, hraní rolí, diskuze v malých skupinách Výhody  každý pracuje svým tempem  rozvíjení kompetencí k učení (každý je zodpovědný za svůj výtvor)  možnost přizpůsobení úlohy potřebám žáka (úkoly navíc pro žáky, co jsou rychle hotovi) Zásady správného zadávání úloh… Jasná formulace úlohy (co mám dělat a proč - co se mám naučit) Příprava materiálů a pomůcek dopředu Zajištění potřebných dovedností žáků

=> Zvolit pro většinu hodiny takovou činnost, při které se žáci opravdu něco naučí

VYUŽITÍ POMŮCEK - různé typy – podrobně viz Prostředky výuky Zásady použití pomůcek ve výuce -pečlivě zkontrolovat jejich kvalitu a vhodnost pro danou hodinu -nepoužívat pomůcky za každou cenu (kvalita x kvantita) -seznámit se s jejich obsahem (kvalita - chyby, odvádění od tématu) -dobrá organizace (zkrátit časové prodlevy – rozdávání …) -Nejpoužívanější pomůckou je tabule

Zásady správné práce s tabulí (podle M. Hunter, 1999) 1.Nejdřív řekněte, pak napište - mluvíme rychleji než píšeme (žák slyší a zpracuje) - žák nedomýšlí větu než ji napíšete 2. Používejte klíčová slova a jednoduché nákresy - zvýraznění klíčových pojmů (žák se v textu neztrácí) - zapojení obou hemisfér levá – analytické centrum – přiřazování informací k již známému pravá – „duševní zrak“ - zpracovává inf. přijímané komplexně (z řeči těla, tónu hlasu) 3. Umístění na tabuli = vztah -K vyjádření hierarchie použijte prostor tabule -Použití symbolů : -> => x 4. Než uvedete nový pojem, smažte tabuli -Pozor na chaotické připisování, doplňování, mazání -Mazání tabule - ztráta času – zadám třídě úlohu

Tkáně EpitelySvalováPojivaNervová Výstelkový a krycí RezorpčníŘasinkovýSmyslovýSvalovýŽlazovýRespiračníPigmentový jednovrstevnýmnohovrstevný Podle tvaru dlaždicovýkubickýcylindrický Podle vrstev Podle funkce Pojiva vyplňovací a oporná vazivo vazivo chrupavka chrupavka kost kost Pojiva trofická krev krev míza míza tkáňový mok tkáňový mok

Otázky týkající se plánování a přípravy na vyučování (Kyriacou, 2004) 1.Odpovídají zvolené učební činnosti zamýšleným VVC? 2.Odpovídají učební činnosti schopnostem, zájmů a potřebám žáků? Navazují na předchozí výuku? Umožňují návaznost další výuky? 3.Jsou využívány různé typy učebních činností? 4.Jsou moje pokyny, výklady a otázky jasné a přiměřené potřebám žáků? 5.Používám různé typy otázek? Nevynechávám při jejich kladení některé žáky? 6.Vystupuji jistě, uvolněně, vyrovnaně a účelně? Podněcuji svým vystupováním zájem o výuku ? 7.Beru při výuce v úvahu konkrétní potřeby žáků? 8.Jsou pomůcky a materiály dobře využívány? 9.Sleduji pečlivě vývoj hodiny a pokrok žáků v učení? 10.Je z celkové úrovně hodiny patrný můj zájem o učení žáků?