Bidrmanová, Rintelová Učitelství praktického vyučování

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Ústav pedagogických věd FF MU
Advertisements

AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako doplňující výukový materiál pro žáky 3. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika.
Efektivnost řídící práce
Diagnostika vnitřních podmínek výuky
Předmět psychologie Předmět psychologie práce a organizace.
VÝUKOVÁ METODA DEFINICE KRITÉRIA VOLBY
PSYCHICKÉ JEVY.
PSYCHICKÉ PROCESY A STAVY
Psychohygiena seniora
Kritická analýza různých přístupů k vyučování SH
Vybrané techniky a metody sociální práce
Švec Vlastimil - Krátká Jana - Kubiatko Milan - Pravdová Blanka
Pohybové dovednosti (motor skills, Bewegungfertikeit, dvigaťelnoie umenie, pohybová zručnost) Měkota 2008: Motorickým učením a opakováním získaná pohotovost.
Jak se stát dobrým právníkem?
UMĚNÍ UČIT SE Mgr. Michal Oblouk. UČENÍ  měli bychom: a)zjistit, jaký způsob učení nám nejvíce vyhovuje a používat ho b)uvědomit si, že je důležité procvičování.
Pohybové dovednosti (motor skills, Bewegungfertikeit, dvigaťelnoie umenie, pohybová zručnost)‏ Měkota 2008: Motorickým učením a opakováním získaná pohotovost.
Jak se stát dobrým právníkem?
Diagnostika inteligence u jedinců s mentálním postižením
Kvalita praktické výuky a masové vzdělávání: zkušenosti PdF Vlastimil Švec & Tomáš Janík Edukační praxe v éře masového vzdělávání 6. listopadu 2013.
Osobnost – situace – predikce chování
Magisterské studium navazující I. ročník navazujícího studia – učitelství zdravotnických předmětů pro střední školy.
OP3BK_PSPP Pedagogická psychologie
Psychologie koučování
Limita a spojitost v učivu na střední škole Vedoucí práce: RNDr. Jitka Laitochová, CSc.
Teorie vzdělávání dospělých
VÝCHODISKA SPORTOVNÍHO TRÉNINKU
Pedagogická fakulta Masarykovy university v Brně Katedra pedagogiky
Základy sociální psychologie
Základy sociální psychologie
Vnitřní činitelé výuky: Žák jako učící se osobnost
Diagnostické metody ve speciální pedagogice - Diagnostika SPU v dospělosti Kristýna Balátová.
Vyučovací metody Školní pedagogika 2013.
UČENÍ EVA JEŘÁBKOVÁ.
Pedagogická komunikace
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
Pedagogická diagnostika
ORGANIZAČNÍ FORMY VÝUKY
Faktory ovlivňující rozvoj pedagogických dovedností studentů Jana Stávková.
Diplomový projekt pro studijní obor Finance – I.část.
Diagnostika osobnosti Seminář 6 Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky a rozpočtem hlavního města.
III. TYPOLOGIE PEDAGOGICKÉ DIAGNOSTIKY A) Diagnostika neformální – mikrodiagnostika - průběžné diagnostikování: vědomostí, dovedností, názory, představy,
Co je to učení?. Učení je jeden ze základních vývojových procesů, jehož výsledkem je relativně trvalá změna vyvolaná zkušeností. (Denglerová, 2009)
PEDAGOGICKÁ PSYCHOLOGIE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace.
Příčiny neúspěchu žáků Jana Míková. John Holt: „Proč děti neprospívají“ John Holt: „Proč děti neprospívají“ Bojí se, nudí a jsou zmatené Bojí se, nudí.
 Souhrn hybných činitelů v činnostech, učení a osobnosti  Skutečnosti, které jedince podněcují, podporují nebo naopak tlumí, aby něco konal či nekonal.
Úvod do psychologie Výzkumy Jak nás ovlivňuje hlas, nemáme-li přímý kontakt s mluvčím? Jak ovlivňuje grafické zpracování mapy vnímání a rozhodování.
Fáze motorického učení fázeÚroveň zvládnutí poh. dovednosti Vnější projevyProcesy v CNSMentální aktivita I. Seznámení Velmi nízkáGeneralizace (souhyby,
Pedagogická diagnostika
Vytváření pracovních míst – jejich analýza a popis
METODY PSYCHOLOGIE Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
TYPY VÝUKY výuka produkční výuka regulativní výuka heuristická
Obecná didaktika ÚVOD.
Zátěž a rizika povolání a optimismus učitele
1. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání
CLIL v ČR a v zahraničí Content and Language Integrated Learning
VYUČOVÁNÍ A UČENÍ A/ B/ a/ cíle výuky b/ klíčové kompetence
Jak se učíme 7 (Styly učení)
Metody psychologie.
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 6 didaktických pojmů + zodpovědět 2 otázky.
Edukátor Profese učitele
ZÁKLADY SPECIFICKÝCH PORUCH UČENÍ
MOTIVACE K UČENÍ Tereza Hammerová
Teorie vzdělávání dospělých
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
Standardy pro základní vzdělávání
Teorie a metodika výchovy seminář 1
Témata kognitivní psychologie
Psychologie koučování
Speciální andragogika 3 - Diagnostika SPU v dospělosti
Dějiny psychologie současná psychologie.
Transkript prezentace:

Bidrmanová, Rintelová Učitelství praktického vyučování Kognitivní styl a učební styl žáků a studentů, druhy učebních stylů, diagnostika Bidrmanová, Rintelová Učitelství praktického vyučování

Teorie kognitivního stylu podněty z okolí podněty přiřazujeme ke třídám, každý má svůj stupeň důležitosti dimenze: přesnost – přibližnost závislost na poli – nezávislost na poli uvážlivost – impulzivnost

Kognitivní styl a učení určitě naučené, podmíněny temperamentovými a emočními činiteli pomoc učitele při rozvíjeni nejvhodnějšího myšlení

Kognitivní styly a styly učení styly učení zahrnují kognitivní složky, ale i motivační, osobnostní a sociální

Vztah k určitým psychologickým kategoriím Kognitivní styly Styly učení Původ převážně vrozený převážně získaný Počet dimenzí nejčastěji dvě více než dvě Vázanost na obsah minimální větší Vztah k určitým psychologickým kategoriím vnímání, myšlení, zapamatování, řešení problémů, rozhodování učení, řešení problémů, motivace, úkolové požadavky, zvláštnosti obsahu, řízení Způsob aktivování převážně spontánní zpočátku spontánní, později vědomý Vnější ovlivnitelnost malá potenciálně velká Vnitřní ovlivnitelnost Diagnostické metody psychodiagnostické testy, analýza produktů pozorování, rozhovor, dotazníky, testy, analýza produktů

Styly učení ,,stojí v pozadí´´ toho co žák dělá, i toho, i co při učení usiluje lze jej postřehnout až z většího odstupu, z činností opakujících se v mnoha učebních situacích, v delším časovém období, v různém obsahovém i sociálním kontextu učení

Taktiky učení a strategie učení vnější a vnitřní projevy taktiky učení jsou dílčí postupy, které vytvářejí strategie učení strategie učení jsou postupy většího rozsahu, žák uskutečňuje určitý plán při řešení dané úlohy, chce něčeho dosáhnout a něčeho jiného se zase vyvarovat stránky strategie: úkolová, percepční, intencionální, rozhodovací, kontrolní a řídící, rezultativní

Pojetí učení, přístupy k učení žákovo pojetí učení – jeho osobní názor na učení, jímž se řídí přístupy k učení – činnost, úkol, výsledek učení zvláštnosti v přístupu k učení – vnímání, zkušenosti, strategie, úlohy, kontext učení povrchový přístup k učení, hloubkový přístup k učení

Vývoj stylů učení první etapa (0-15 let) druhá vývojová etapa (16-40 let) třetí vývojová etapa (40 až do konce života)

Test učebných štýlov VARK Test učebných štýlov podľa zmyslových preferencií (Fleming): zrakovo – obrazový (Visual) sluchový – auditívny (Aural) zrakovo – slovný (Read/write – čítať písať) pohybový štýl učenia (Kinestetický) http://www.skrivanek.cz/napsali-o-nas.php?sx=265

Mareš, J. : Styly učení žáků a studentů. Portál, Praha 1998, s Mareš, J.: Styly učení žáků a studentů. Portál, Praha 1998, s. 45 – 76, ISBN 80-7178-246-7 http://psychologia.studentske.eu/2008/09/kognitvne-tly.html http://www.rect.muni.cz/pcentrum/ => SEMINÁŘE => Studujte s úspěchem aneb jak se učit efektivně