Závislost na nealkoholových drogách

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
DROGY.
Advertisements

TYPOLOGIE KLIENTŮ s kým se mohu v praxi setkat
DROGY a ŠKOLA POZNÁVÁNÍ NEBEZPEČÍ.
Drogy a jejich účinky MUDr. Jakub Minařík.
PREZENTACE O DROGÁCH JMÉNEM: VYPRACOVAL: JAN ŠIMEČEK
Národní strategie protidrogové politiky
DĚLENÍ DROG.
Závislost, nebezpečná závislost.  - je stav, kdy někdo nebo něco je podmíněn nějakou okolností nebo situací  - kterou potřebuje (nebo si myslí že ji.
Alkohol Pojem alkohol pochází z arabského AL-KAHAL
Sociální patologie SCPT SCPA
Emoce (city).
VY_32_INOVACE_VkZ.8.15-Látky poškozující zdraví název šablony:Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT zaměření VM:8. ročník – Člověk a zdraví -
ŠABLONA: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
Návykové látky, závislosti
Drogy Výchova ke zdraví.
Drogová závislost.
Návykové látky, alkaloidy, drogy
I n v e s t i c e d o r o z v o j e v z d ě l á v á n í
Závislost na alkoholu PSY 442 Speciální psychiatrie
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
..a co jste o nich nevěděli
NÁVYKOVÉ LÁTKY.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
„Hulda“ v terapeutické komunitě Josef Radimecký, Jakub Solčány AT Konference Měřín –
VY_32_INOVACE_12 - Závislosti
Vzdělávací oblast: Odborné vzdělávání Tematická oblast:
Název Nebezpečí kouření
Akutní psychotické poruchy, první pomoc
NEBEZPEČÍ TOXIKOMANIE A PROMISKUITNÍHO ŽIVOTA
Návykové chování Mgr. Radim Slaný.
Název školy: ZŠ a MŠ,Veselí nad Moravou,Kollárova1045 Autor: Mgr. Andrea Filípková Název : VY_32_INOVACE_14/3_ Téma: Drogové závislosti Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/
VY_32_INOVACE_Luk_III_06 Drogy - účinky Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání pro konkurenceschopnost.
Zdravý životní styl v boji s návyky Střední škola zdravotnická a sociální Chrudim Grantový projekt CZ.1.07/1.1.03/ “Inovace jsou IN“
Rodina se závislým partnerem Vypracovala: Barbora Šindelková Kamila Vébrová.
Název školy: Střední škola sociální PERSPEKTIVA a Vyšší odborná škola, s.r.o. Adresa:Mírová 218/6, Dubí III Pozorka Název projektu KLÍČE K POZNÁVÁNÍRegistrační.
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU DUM 03 – Psychologie a psychiatrie NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu,
Craving a emoce při léčbě návykových poruch Jana Richterová 4.ročník.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ ŠABLONA: III/2 VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Člověk a příroda, Chemie.
Návykové látky VY_32_INOVACE_14_36.
Barbora Pekařová, C3A.  bipolární porucha  závažné duševní onemocnění  porucha mozku (vrozené odchylky fungování mozku)  výrazné výkyvy nálad  povznesená.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Ludmila Jakubcová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Ludmila Jakubcová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Elektronické učební materiály – II. stupeň Chemie 9 Autor: Mgr. Radek Martinák DROGY Co je vlastně droga? Měkká droga - proč? Může být doping droga? Tvrdá.
Závislí jako cílová skupina sociálních služeb. Název školy: Střední škola sociální PERSPEKTIVA a Vyšší odborná škola, s.r.o. Adresa: Mírová 218/6 Dubí.
O DROGÁCH Drogová závislost.
Rizika ohrožující zdraví
Osobnost Biologická (tělesná), sociální (společenská) a psychologická (duchovní) jednotka Struktura osobnosti Soubor relativně stálých vlastností.
Psychosomatika a její souvislost s fyziologií zátěže
Návykové chování Mgr. Radim Slaný.
PROTIDROGOVÁ PREVENCE Drogy
Charakteristiky vybraných nemocí
AUTOR: Mgr. Markéta Dornicová NÁZEV: VY_32_INOVACE_17_DROGY
Psychotropní látka (Též Psychoaktivní droga, omamná látka, často nepřesně droga nebo návyková látka) 
Nikola Skopálová 7.třída
Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb
Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Název školy: Základní škola Brandýs nad Labem – Stará Boleslav, Školní 291 Autor: Mgr. Olga Slováková Název materiálu: VY_32_INOVACE_00_DROGY Výchova ke.
Název školy: Střední škola sociální PERSPEKTIVA a Vyšší odborná škola, s.r.o. Adresa: Mírová 218/6, Dubí III Pozorka Název projektu KLÍČE K POZNÁVÁNÍ.
Ví, co jsou to drogy a uvědomuje si riziko závislosti
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Název školy Střední zdravotnická škola a Vyšší odborná škola zdravotnická Nymburk, Soudní 20 IČO Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu.
AUTOR: Mgr. Markéta Dornicová NÁZEV: VY_32_INOVACE_19_ALKOHOL
Speciální psychiatrie – MKN 10 Organické duševní poruchy
ZŠP a ZŠS Uherský Brod projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ NOVOVĚK
Vzdělávací oblast: Odborné vzdělávání Tematická oblast:
Drogy – nebezpečí návykových látek
Drogy Chemie ohrožuje zneužívané přírodní látky a návykové látky
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR:
Transkript prezentace:

Závislost na nealkoholových drogách Sabina Netíková

Psychoaktivní látky- drogy Metamfetamin Extáze Cigarety LSD Metadon Marihuana Heroin Kokain Barbituráty Toluen Lysohlávky Kanabinoidy Opiáty Těkavé látky Stimulancia Halucinogeny Tabák Tlumivé látky Anabolické steroidy

Kanabinoidy Známé psychotropní účinky mají izomery tetrahydrocannabinolů= THC V marihuaně je obsaženo 0.5- 18% THC THC vyvolává stavy relaxace, mírné ospalosti, postupně pocity euforie a radosti doprovázené smíchem. Dalšími projevy bývají úzkost, pocit sevřenosti, neschopnost komunikace s okolím, dezorientace v prostoru i ve vlastních myšlenkách, zhoršení motoriky i poruchy krátkodobé paměti

Opiáty heroin, morfin, opium, kodein, metadon Psychoaktivní látky rychle vyvolávající silnou závislost. Účinky jsou otupělost, ospalost, snížení motorické aktivity. Často do skupiny těchto drog přestupují uživatelé pervitinu, jelikož účinky opiátů nejsou provázeny pocity pronásledování a dalšími psychickými problémy. Mezi nejsilnější patří heroin. Pro léčbu závislosti na heroinu se někdy užívá jako součást komplexní terapie substituce metadonem. U opiátů rychle roste tolerance na danou drogu.

Organická rozpouštědla S využitím těkavosti se tyto látky užívají inhalací. Účinky se liší složením rozpouštědla, ale obecně mívají tlumivý charakter. Při přesycení organismu parami dochází k otravám nebo zástavám srdce. Tyto drogy mají také vážný dopad na paměť a další funkce mozku.

Stimulancia Drogy s vysoce povzbuzujícími účinky. U nás je nejužívanější pervitin (metamfetamin) podává se nitrožilně nebo šňupáním. Vyvolává poruchy spánku, psychické problémy, nechutenství. Podobné účinky má i kokain, jen neúčinkuje takovou dobu. Tyto látky obecně zrychlují krevní oběh, zvyšují tlak a způsobují podrážděnost.

Halucinogeny Účinky halucinogenů vyvolávají změny vnímání barev, zvuků, prostoru, vlastního těla i času. Z fyzických změn provází užití nevolnost, zvýšený krevní tlak, větší spotřeba kyslíku. Při požití je vysoké riziko úrazu nebo předávkování. Do extáze (MDMA) se také často přidávají další látky, o kterých uživatel neví. Hrozí dehydratace a ztráty vědomí.

Tlumivé látky Tyto látky jsou dostupné především ve formě léků předepsaných lékařem. Mají uvolňující a uklidňující účinky. V naprosté většině případů mají celou řadu vedlejších účinků a ve vyšších dávkách způsobují otravy. Zvlášť riziková je jejich kombinace s dalšími látkami, především s alkoholem.

Heroin Pervitin Kokain Tabák Marihuana Barbituráty 7. Methadon Anabolické steroidy Extáze LSD Lysohlávky (Prof David J Nutt , The Lancet)

Závislost Stav fyzický nebo psychický, pramenící z působení účinné látky na organismus. Stav typický změnami chování a dalšími reakcemi, mezi něž patří zejména nutkavá touha trvalého nebo opakovaného podávání účinné látky. Příčinou jsou nejen samotné účinky takové látky, ale také snaha vyhnout se nepříjemným stavům provázejícím její chybění. (WHO) Je to skupina fyziologických, behaviorálních a kognitivních fenoménů, v nichž užívání nějaké látky nebo třídy látek má u daného jedince mnohem větší přednost než jiné jednání, kterého si kdysi cenil více (Mezinárodní klasifikace nemocí)

Znaky závislosti Silná touha nebo pocit puzení užívat látku (craving, bažení). Potíže v sebeovládání při užívání látky, a to pokud jde o začátek a ukončení nebo množství látky. Tělesný odvykací stav - příznaky vyvolané předchozím užíváním psychoaktivní látky. Tolerance k účinku látky - Vyžadování vyšších dávek látky, aby se dosáhlo účinku dříve vyvolaného dávkami nižšími. Postupné zanedbávání jiných zájmů ve prospěch užívané látky a zvýšenému množství času k získání nebo užíváni látky nebo ke zotavení se z jejího účinku. Pokračování v užívání přes jasný důkaz zjevně škodlivých následků a to fyzických i psychických. (Nešpor)

Rozvoj drogové závislosti 1. fáze setkání s drogou – návyk,kontrolované užívání 2. fáze rozvoj tolerance, poruchy v kontrole užívání, pocity viny – začínající závislost 3. fáze odvykací stavy = výskyt abstinenčních příznaků, nekontrolované užívání – rozvinutá závislost, drogocentrismus 4. fáze zdravotní komplikace, častá předávkování,selhávání v rodině, zaměstnání, sebevraždy – těžká závislost

Bio-psycho-socio-spirituální model závislosti • Biologická úroveň – biologické faktory, genetika (nikotinové receptory, věk (mladiství a děti – zvýšená rizika), • Psychologická úroveň – psychogenní vlivy a faktory (osobnostní dispozice –nízká sebedůvěra, úzkost, deprese) • Sociální úroveň – kontext, ve kterém se vše děje (dostupnost, pohled na drogy, bezprostřední okolí) • Spirituální úroveň – vztah k tomu, co mne přesahuje, co dává smysl životu vůbec

Riziko vzniku závislosti a vzestup tolerance droga psychická závislost somatická závislost tolerance opiáty +++ pervitin - ++ kokain + kanabinoidy -(+/-) LSD extáze benzodiazepiny barbituráty alkohol tabák

Důvody užívání drog Změnit náladu Uniknout nudě a beznaději Zařadit se mezi vrstevníky Podpořit a zlepšit sociální interakci Rebelovat Zlepšit fyzický výkon Léčit nemoc Vytvořit si vlastní identitu Stimulovat uměleckou kreativitu a výkon Zlepšit smyslovou zkušenost a rozkoš Jen tak

Rodinné faktory vzniku a rozvoje závislosti Nedostatečná pozornost nebo problematická reakce ze strany rodičů na chování dítěte Narušené či zatížené vztahy mezi dítětem a rodičem Chaotické či špatně vymezené vztahy mezi generacemi Skryté a nedostatečné či naopak nadměrné vyjadřování kritiky a hněvu v rodinách Závislost v roli prvku, který udržuje v rodině rovnováhu Jeden či více závislých členů rodiny Spolu-závislost

http://www. youtube. com/watch http://www.youtube.com/watch?v=mcyHRtsgN2E&list=PL4bOGXt0Z-3g65RHcgwAynfxrzFrlQIOw

Zdroje NEŠPOR, Karel. Návykové chování a závislost: Současné poznatky a perspektivy léčby. Praha: Portál, 2000, 152 s. ISBN 80-7178-432-X. VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Vyd. 4., rozš. a přeprac. Praha: Portál, 2008, 870 s. ISBN 978-80-7367-414-4. Léková závislost. Lékařská fakulta UK v Hradci Královí [online]. 2007 [cit. 2012-04-15]. Dostupné z: camelot.lfhk.cuni.cz/farmakol/cz/Lekzavislost.doc NUTT, David, Leslie KING a Lawrence PHILLIPS. Drug harms in the UK: a multicriteria decision analysis. The Lancet [online]. 2010, roč. 376, č. 9752 [cit. 2013-03-13]. DOI: 10.1016/S0140-6736(10)61462-6. Dostupné z: http://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(10)61462-6/fulltext ŠUSTKOVÁ - FIŠEROVÁ, M. MECHANISMY A LÉČBA DROGOVÝCH ZÁVISLOSTÍ [online]. Praha, 2010 [cit. 2013-03-13]. Dostupné z: http://www.lf3.cuni.cz/opencms/export/sites/www.lf3.cuni.cz/cs/pracoviste/farmakologie/journal/galerie-download/DZ_alkohol__tabak_1.pdf. Výukový materiál. 3. Lékařská fakulta Univerzity Karlovi. HAJNÝ, Martin. PhDr. Martin Hajný. Rodinné faktory vzniku a rozvoje závislosti [online]. 2004 [cit. 2013-03-13]. Dostupné z: http://martin.hajny.net/text/11/zavislost-drogy-rodina-faktory RADIMECKÝ, Josef. Proč lidé užívají drogy. 1. Lékařská fakulta Univerzity Karlovi, Klinika Adiktologie [online]. 2006 [cit. 2013-03-13]. Dostupné z: http://www.adiktologie.cz/cz/articles/detail/69/28/Proc-lide-uzivaji-drogy