P1 DIDAKTIKA FYZIKY -didaktická komunikace a její aplikace (19. 2. 2008) 1.1 Úvodní poznámky Různorodost názvů - Metodika fyziky (návod pro výuku, 19.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Role vzdělávání v soudobé společnosti na příkladu České republiky
Advertisements

Porovnání učebních plánů SŠ % 10% 20% 30% 40% 50% 60% 70% 80% 90% 100% GymnáziaTechnické lyceum SPŠSOU Výběrové/Disponibilní.
Environmentální výchova pro základní školu
Projekt EU Kvalitní a efektivní výuka zdravotně postiženého žáka – základní krok do života CZ 1.07/1.2.33/ Číslo aktivity: 02 ZLEPŠOVÁNÍ PODMÍNEK.
Školní dějepis, didaktika a metodika dějepisu
RVP a jejich transformace do školních vzdělávacích programů
Kurikulární reforma Únor 2008 PhDr. Maria Bezchlebová
Koordinační centrum EQF Základní a střední vzdělávání PhDr. Jana Kašparová.
POZNATKY Z ETNOGRAFICKÉHO VÝZKUMU NA ČESKÝCH VYSOKÝCH ŠKOLÁCH JAK VYPADÁ VZDĚLÁVÁNÍ, KTERÉ SE SNAŽÍME ZLEPŠIT? JANA DVOŘÁČKOVÁ (FSS MU) PETR PABIAN (KSV.
Příprava na hodinu dějepisu, organizace výuky dějepisu
Didaktika fyziky jako vědecká disciplína
Vzdělávání a jeho kategorie
Reagují fakulty připravující učitele na vznik RVP? Jana Coufalová.
Didaktika přírodovědy a rámcové vzdělávací programy
Dosavadní možnost studia učitelství Mgr. - odborné (s možností učitelské způsobilosti) – FF - učitelství (PdF, FTK, PřF)
Evaluace ŠVP Ing. Libuše Burešová Únor 2011, Litvínov - Hamr.
Program 1.Úvodní informace 2.Veřejné zakázky 3.Pracovní výkazy a ostatní podklady 4.Webová aplikace a rezervování školení 5.Představení aktivit KA-1 a.
InspIS ŠVP pro ZV, SV.
Vybrané problémy českého vzdělávání v cestovním ruchu Jiří Šíp Tato prezentace je spolufinancována Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České.
Výuka fyziky v ČR vývoj, současnost a perspektivy Jiří Tesař.
Potřebujeme Národní program vzdělávání? Petr Novotný KULATÝ STŮL KE VZDĚLÁVACÍ POLITICE
Role školního koordinátora EVVO
Výstupy z Úvodního semináře
Implementace konceptu ECDL do výuky ZKVALITŇUJEME CESTU K POZNÁNÍ.
INFORMAČNÍ VÝCHOVA JAKO AKTUÁLNÍ DIMENZE PŘÍPRAVY UČITELŮ Rambousek Vladimír – Mošna František Pedagogická orientace 1999, č. 3, s ISSN
ICT VE ŠKOLE LIDSKÉ ZDROJE listopad 2006 (c) Radek Maca.
Oldřich Lepil Přírodovědecká fakulta UP Olomouc
Konference škol vyučujících IT a IE
Uspořádání učiva a interpretace textu
PLÁNOVÁNÍ CELOROČNÍ VÝUKOVÉ AKTIVITY UČITELE EKONOMICKÝCH PŘEDMĚTŮ
Nonverbální úlohy Jiří Tesař. Výuka fyziky na ZŠ - zamyšlení  Fenclová, J.: Didaktické myšlení a jednání učitele fyziky: „Jeden učitel položí v jedné.
259 Vybrané kapitoly z didaktiky 195 Vybrané kapitoly z didaktiky
Katedra didaktiky ekonomických předmětů VŠE v Praze DIDAKTICKÁ SLOŽKA STANDARDU UČITELE ODBORNÝCH PŘEDMĚTŮ Miloslav Rotport Kostelec nad Černými lesy 27.
JAK TVOŘÍME UČEBNÍ TEXTY PRO ŠVP NA ZŠ LIBEREC, LESNÍ
Příprava na vyučovací hodinu a její vyhodnocení
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 4 didaktických pojmů + 2 otázky.
INTERAKCE KOMUNIKACE PEDAGOGICKÁ KOMUNIKACE
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. a 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ.
Trendy ve fyzikálním vzdělávání na základních školách a na gymnáziu Josef Janás Katedra fyziky PdF MU [ Současné trendy našeho základního a středního školství.
© Radek Maca1 SCO 2005, Radek Maca odbor 55 - SIPVZ SIPVZ a nový školský zákon.
 Školská legislativa J. Šťáva katedra pedagogiky
DIDAKTIKA FYZIKY I. 1 Fyzikální vzdělávání
VZDĚLÁVACÍ POLITIKA.
DIDAKTIKA FYZIKY I. 7 Fyzikální učebnice
DIDAKTIKA FYZIKY I. 8 ICT ve Fy Josef Trna PdF MU©2009.
Informatika. Cíle výuky informatiky Studenti se mají seznámit se základními pojmy, problémy, postupy, výsledky a aplikacemi informatiky tak, aby je dokázali.
Název kapitoly Název podkapitoly Text Rozvoj klíčových kompetencí v rámci oborových didaktik, průřezových témata mezipředmětových vztahů Praha, 1. února.
Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb Výchovn ě vzd ě lávací systém Č R Část 1. Pedagogika Mgr. Irena Kudláčková.
Úvodní konference projektu Kreativní a kompetentní učitel CZ.1.07/1.3.06/ Třeboň, 7. září 2010.
Didaktika odborných předmětů jako vědní disciplína
EKOLOGICKÁ VÝCHOVA V PRAXI UČITELE
ZÁKLADNÍ VZDĚLÁVÁNÍ Průběh ZV RVP ZV.
INTERAKCE KOMUNIKACE PEDAGOGICKÁ KOMUNIKACE
Pedagogické disciplíny
TYPY VÝUKY výuka produkční výuka regulativní výuka heuristická
Obecná didaktika ÚVOD.
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
PO IV na 2.stupni z pohledu školy.
VYUČOVÁNÍ A UČENÍ A/ B/ a/ cíle výuky b/ klíčové kompetence
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 6 didaktických pojmů + zodpovědět 2 otázky.
INTERAKCE KOMUNIKACE PEDAGOGICKÁ KOMUNIKACE
DIDAKTICKÉ ZÁSADY obecné požadavky uplatňované v procesu výuky zajišťují kvalitu výchovně vzdělávacího procesu vztahují se na všechny stránky výuky, na.
Kurikulum: obsah školní edukace
KURIKULUM V SOUČASNÉ ŠKOLE
VIKBA32 Informační vzdělávání
Nové přístupy k využití ict ve výuce přírodovědných předmětů na základních, středních školách CZ.1.07/1.1.07/ CZ.1.07/1.1.07/
KMT/DIZ1 Příprava na vyučování Příprava na vyučovací hodinu
NOVÉ FORMY VÝUKY VE ŠKOLÁCH JMK
TEORIE A METODIKA VÝCHOVY Mgr. Kateřina Lojdová
KMT/DIZ1 Didaktika matematiky (předmět, úkoly, metody) Didaktický systém Matematické vzdělávání (cíle, úkoly) 1. SZZK Didaktika matematiky – předmět, úkoly,
Transkript prezentace:

P1 DIDAKTIKA FYZIKY -didaktická komunikace a její aplikace ( ) 1.1 Úvodní poznámky Různorodost názvů - Metodika fyziky (návod pro výuku, 19. st.) - Teorie vyučování fyzice (vědní obor, 2/2 20. st.) V r konference „50 let didaktiky fyziky v ČR“ Kašpar, Fuka, Chytilová (Vanovič) - Didaktika fyziky (současnost, primární VŠ vzdělání pracovníků je z Fy)

V anglosaských zemích curriculum research and development – pro cílové a obsahové struktury výuky educational programs – ve vztahu k jednotlivým předmětům instructional science – věda o výuce Physics education – vzdělávání ve fyzice

Didaktické systémy vyučovacích předmětů instruktivistický (dominantní učitel, receptivně pasivní žák) konstruktivistický (vědění není uzavřené, vytváří se-konstruuje) Pojetí DF aplikační (po 2. sv. v.) integrační (do 70. let 20. st.) komunikačn í (od 70. let)

1.2 Fyzika a Didaktika fyziky

1.3 Systém fyziky a didaktický systém fyziky (DSF) Perioda zdvojnásobení počtu vědeckých informací T< 10 let. Během výuky Fy na školách v ČR za 80 let vzrostl počet nových poznatků 2 8 = 256 krát a v učebnicích fyziky ??? → Co má tvořit obsah školské fyziky? DSF je nutně obsahově menší a nové poznatky se objevují se zpožděním. Výběr poznatků v DSF (i v učebnicích) ovlivňuje více faktorů a bývá kompromisem tvůrců DSF, autorů učebnic i učitelů. → Kdo je kompetentní určit obsah školské fyziky? Obecný poznatek fyziky nemůže být (většinou) ve školské Fy zprostředkován v úplné teoretické a abstraktní podobě. Musí být nejdříve transformován do DSF, a to jak vzhledem k žákům, tak k cílům školy.

1. 3 Systém fyziky a didaktický systém fyziky (DSF) Perioda zdvojnásobení počtu vědeckých informací < 10 let Během výuky Fy na školách v ČR za 80 let vzrostl počet nových poznatků 2 8 = 256 krát a v učebnicích fyziky ??? → Co má tvořit obsah školské fyziky?

DSF je nutně obsahově menší a nové poznatky se objevují se zpožděním. Výběr poznatků v DSF (i v učebnicích) ovlivňuje více faktorů a bývá kompromisem tvůrců DSF, autorů učebnic i učitelů. → Kdo je kompetentní určit obsah školské fyziky?

Obecný poznatek fyziky nemůže být ve školské Fy zprostředkován v úplné teoretické a abstraktní podobě. Musí být nejdříve transformován do didaktického systému fyziky (DSF), a to jak vzhledem k žákům, tak k cílům školy.

P2 DIDAKTIKA FYZIKY ( ) 1.4 Základní problémové oblasti DF (v současnosti)

Základní problémové oblasti DF v současnosti Struktura vzdělávacího obsahu Fy (RVP?) Problematika řazení jednotlivých tematických celků (ŠVP? – kompetence?) Mezipředmětové vazby fyziky s ostatními předměty (Ch, Př, Z, M) Využívání ICT ve výuce

1.5 Úkoly současné DF Jak naučit tvořivým způsobem žáky získávat fyzikální poznatky z reality, vhodně je strukturovat a následně tvořivě využívat při řešení fyzikálních situací? Jak změnit výuku fyziky, aby splnila požadavky současné společnosti? Jak vytvořit ŠVP?