BOTANIKA: dvouděložné rostliny

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
VY_32_INOVACE_Př-b 6.,7.16 Anotace: Prezentace podle obrázků seznamuje se stavbou květu a květenství, vysvětluje mechanismus opylení, oplození. Vzdělávací.
Advertisements

ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
Rozbor stavby květu VY_32_INOVACE_CH AUTOR: Mgr. Jana Krajinová
KVĚT Vznik přeměnou části stonku a listů K pohlavnímu rozmnožování
VYŠŠÍ ROSTLINY III. – jejich znaky krytosemenné rostliny Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková.
AUTOR: Ing. Helena Zapletalová
Znaky krytosemenných rostlin
Morfologie rostlin – květ
Krytosemenné rostliny
Čeleď bobovité Přírodopis Autor: Mgr. Irena Hudcová
Třída DVOUDĚLOŽNÉ rostliny -
Rostlinné orgány - květ
hluchavkotvaré, mákotvaré, plod, řád, čeleď, souměrný květ
Autor výukového materiálu: Denisa Dosoudilová Datum vytvoření výukového materiálu: březen 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VII. Vzdělávací.
Stavba květu, květenství
Květy a plody rostlin Anotace: Kód: VY_52_INOVACE_Přv-Z 4.,6.20
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
Vybrané čeledi dvouděložných rostlin II.
Stavba rostlinného těla Květ a květenství
Název šablony: Inovace v přírodopisu 52/P28/ , Vrtišková Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název výukového materiálu: Části rostlinného těla.
Reprodukční orgány u semenných rostlin listového původu
Základní vzdělávání - Člověk a příroda – Přírodopis - Biologie rostlin
Cíl: seznámení se stavbou, druhy a funkcí
Květ Bohumil Bareš.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Monika Chudárková ANOTACE Materiál seznamuje žáky se stavbou květů a s funkcí jednotlivých.
Název Generativní orgány rostlin – Květ Předmět, ročník
Anotace: Soubor se skládá z prezentace, která je námětem
Hluchavkovité (Lamiaceae)
Škola: Základní škola Kladruby Husova 203, Kladruby, Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Modernizace výuky Autor:Miloslava Junková Název materiálu:Hluchavkovité.
M1: LESNICKÁ BOTANIKA ČELEĎ: HLUCHAVKOVITÉ
Co bychom už měli vědět…
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Krytosemenné rostliny
Hluchavkovité Autoři: Lukáš Pala – Tvorba, informace, obrázky
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Monika Chudárková ANOTACE Materiál seznamuje žáky s typickými znaky čeledi miříkovitých,
BOTANIKA: JEDNODĚLOŽNÉ ROSTLINY
Základní škola a Mateřská škola Dobrá Voda u Českých Budějovic, Na Vyhlídce 6, Dobrá Voda u Českých Budějovic EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek.
Květ Stavba rostlinného těla vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
Reprodukční orgány semenných rostlin. ● Zabezpečují reprodukci- rozmnožování ● nahosemenných a krytosemenných rostlin ● Podílí se na zachování rostlinného.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Anna Machová Dominika Marková Anna Mašterová. Základní informace Také pyskaté Čeleď dvouděložných rostlin Řád hluchavkotvaré Byliny, méně keře či stromy.
ZŠ Týnec nad Labem AUTOR: Lenka Hrnčířová VY_52_INOVACE_23_Přírodopis 7.ročník_Květ Téma: Květ CZ.1.07/1.4.00/ Vytvořeno: leden 2012.
Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace.
Název školy: Základní škola Městec Králové
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
BOTANIKA Procvičování pojmů
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Autor: Mgr. Aranka Kopišová Datum: Název: VY_32_INOVACE_03_PŘÍRODOPIS
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Hluchavkovité.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Kódování materiálu
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
čeledi krytosemenných rostlin II
Autor: Mgr. Aranka Kopišová Datum: Název: VY_32_INOVACE_08_PŘÍRODOPIS
VY_32_INOVACE_04-59 Ročník: VII. ročník Vzdělávací oblast:
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
VY_52_INOVACE_23_ Stavba těla semenných rostlin
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Generativní rostlinné orgány
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Rosaceae Fabaceae Lamiaceae
Krytosemenné rostliny
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Kódování materiálu
BOTANIKA: dvouděložné rostliny
Transkript prezentace:

BOTANIKA: dvouděložné rostliny Čeleď: HLUCHAVKOVITÉ BOTANIKA: dvouděložné rostliny

CHARAKTERISTIKA ČELEDI: Stonek: ČTYŘHRANNÁ LODYHA Listy: VSTŘÍCNÉ, KŘIŽMOSTOJNÉ Květy jsou: OBOUPOHLAVNÉ PĚTIČETNÉ ROZLIŠENÉ Plod: TVRDKA

ŘEKNI, JAK VYPADÁ KVĚT OBOUPOHLAVNÝ KVĚT OBOUPOHLAVNÝ MÁ SAMČÍ I SAMIČÍ POHLAVNÍ ORGÁNY tzn. TYČINKY I PESTÍK

ŘEKNI, JAK VYPADÁ KVĚT PĚTIČETNÝ KVĚT PĚTIČETNÝ OBSAHUJE PĚT KVĚTNÍCH LÍSTKŮ

ŘEKNI, JAK VYPADÁ KVĚT ROZLIŠENÝ. KVĚTNÍ LÍSTKYJSOU ROZLIŠENÉ NA KALICH A KORUNU ZPĚT

Korunní lístky jsou srostlé v horní a dolní pysk zpět Obr. 15

Hlavním opylovačem HLUCHAVKOVITÝCH rostlin je HMYZ Obr. 16

Hospodářské využití pro obsah vonných silic: LÉKAŘSTVÍ POTRAVINÁŘSTVÍ KOŘENÍ

ŠALVĚJ LUČNÍ DOBROMYSL

MATEŘÍDOUŠKA MÁTA Obr. 3,4

MEDUŇKA LEVANDULE OBR. 5,6

MAJORÁNKA TYMIÁN OBR. 7,8

HLUCHAVKA BÍLÁ a NACHOVÁ OBR. 9,10

HLUCHAVKA SKVRNITÁ a ŽLUTÁ OBR. 11,12

ZBĚHOVEC PLAZIVÝ a POPENEC OBECNÝ OBR. 13,14

Zápis do sešitu: Čeleď: HLUCHAVKOVITÉ - Květy jsou oboupohlavní, rozlišené, pětičetné (korunní lístky jsou srostlé v horní a dolní pysk). - Plodem je TVRDKA. - Listy vstřícně postavené na čtyřhranné lodyze. Hospodářský význam: koření, léčitelství. Druhy: hluchavka bílá, majoránka zahradní, mateřídouška obecná …

Závěrečné otázky: Popiš květ hluchavky bílé. Odpověď: rozlišený, oboupohlavní, pětičetný, korunní lístky srostlé v dolní a horní pysk 2. Řekni, co je plodem hluchavky bílé. Odpověď: tvrdka 3. Řekni, kdo je hlavním opylovačem hluchavkovitých rostlin. Odpověď: hmyz 4. Odkryj a poznej následující druhy:

ŘEŠENÍ: hluchavka žlutá

ŘEŠENÍ: mateřídouška

POUŽITÉ ZDROJE: není-li uvedeno jinak vlastní práce autora /cit. 2012-05-15/. Dostupný pod licencí public domain na WWW: Obr.5 Georges Jansoone, http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Melissa_officinalis01.jpg Obr. 6 http://commons.wikimedia.org/wiki/User:Sten http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/93/Lavandula-angustifolia-flowering.JPG Obr. 7 http://en.wikipedia.org/wiki/en:Longwood_Gardens, http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Origanum_majorana.jpg Obr. 8 http://commons.wikimedia.org/w/index.php?title=Kategorie:Bild_einer_Pflanze&action=edit&redlink=1, http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Thymian.jpg Obr. 14 http://fr.wikipedia.org/wiki/User:Jeffdelonge http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/c0/Glechoma_hederacea.jpg Obr.15 Frank Vincentz http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/0d/Lamium_album4_ies.jpg Obr. 16 http://commons.wikimedia.org/wiki/User:Lviatour http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/a/ac/Apis_mellifera_2_Luc_Viatour.JPG Obr. 1-4, 9-13 se souhlasem Renaty Daňkové Čabradová,V. a kol.,Přírodopis pro 7.ročník, Fraus, Plzeň, 2005