Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.2887 Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.2887 Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“"— Transkript prezentace:

1 Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“ OP VK Výukový materiál Název DUMu: VY_52_INOVACE_11_2_MIŘÍKOVITÉ Číslo skupiny: 1 Autor:Mgr. Jana Střížková Vzdělávací oblast/Předmět/Téma: ČLOVĚK A PŘÍRODA / PŘÍRODOPIS / BOTANIKA Druh učebního materiálu: PREZENTACE Metodický list: ne Anotace: Pomocí prezentace popisování charakteristických znaků čeledi miříkovité, jejich hospodářského významu a druhů. Zápis do sešitu. Závěrečné opakování. Ověřeno ve třídě: 7.C Datum ověření: Prohlášení: Prohlašuji, že při tvorbě výukového materiálu jsem respektoval(a) všeobecně užívané právní a morální zvyklosti, autorská a jiná práva třetích osob, zejména práva duševního vlastnictví (např. práva k obchodní firmě, autorská práva k software, k filmovým, hudebníma fotografickým dílům nebo práva k ochranným známkám) dle zákona 121/2000 Sb. (autorský zákon). Nesu veškerou právní odpovědnost za obsah a původ svého díla. Prohlašuji dále, že výše uvedený materiál jsem ověřil(a) ve výuce a provedl(a) o tom zápis do TK. Dávám souhlas, aby moje dílo bylo dáno k dispozici veřejnosti k účelům volného užití (§30 odst. 1 zákona 121/2000 Sb.), tj. že k uvedeným účelům může být kýmkoliv zveřejňováno, používáno, upravováno a uchováváno. Datum: Podpis:

2 BOTANIKA: dvouděložné rostliny
Čeleď: MIŘÍKOVITÉ BOTANIKA: dvouděložné rostliny

3 CHARAKTERISTIKA ČELEDI MIŘÍKOVITÉ:
Byliny jednoleté, vytrvalé, často však dvouleté. Prostoupené kanálky se silicemi (vonné látky). Květy jsou: PĚTIČETNÉ OBOUPOHLAVNÉ ROZLIŠENÉ DROBNÁ KVÍTKA JSOU USPOŘÁDANÁ DO KVĚTENSTVÍ: OKOLÍK NEBO SLOŽENÝ OKOLÍK

4 ŘEKNI, JAK VYPADÁ KVĚT PĚTIČETNÝ
KVĚT PĚTIČETNÝ OBSAHUJE PĚT KVĚTNÍCH LÍSTKŮ ZPĚT

5 ŘEKNI, JAK VYPADÁ KVĚT OBOUPOHLAVNÝ
KVĚT OBOUPOHLAVNÝ MÁ SAMČÍ I SAMIČÍ POHLAVNÍ ORGÁNY tzn. TYČINKY I PESTÍK ZPĚT

6 ŘEKNI, JAK VYPADÁ KVĚT ROZLIŠENÝ.
KVĚTNÍ LÍSTKYJSOU ROZLIŠENÉ NA KALICH A KORUNU ZPĚT

7 POPIŠ VÝVOJ DVOULETÉ BYLINY
V prvním roce vyrostou vegetativní orgány (kořen, stonek, list). V zimě rostlina přezimuje. Na jaře opět vyroste a v létě kvete a plodí Na podzim zahyne. zpět

8 PLODEM ČELEDI MIŘÍKOVITÉ
je DVOUNAŽKA Zralá dvounažka se rozpadne na dvě poloviny pokryté háčky, které slouží k zachycení a přenosu co nejdále od mateřské rostliny.

9 LISTY STŘÍDAVÉ SLOŽENÉ OBVYKLE NĚKOLIKANÁSOBNĚ ZPEŘENÉ

10 Hospodářské využití kořenová zelenina naťová zelenina koření

11 KOŘENOVÁ ZELENINA MRKEV OBECNÁ MIŘÍK CELER A JEHO BULVA Obr. 1,2,3

12 PETRŽEL OBECNÁ, PASTINÁK SETÝ
Obr. 4,5,6

13 NAŤOVÁ ZELENINA KOPR VONNÝ PETRŽEL KADEŘAVÁ OBR. 7,8

14 KOŘENÍ KMÍN KOŘENNÝ OBR. 9,10

15 FENYKL OBECNÝ POUŽÍVÁ SE JAKO KOŘENÍ VE FRANCOUZSKÉ A ITALSKÉ KUCHYNI
LÉČEBNÉ ÚČINKY: PROTI KŘEČÍM, PROTI NADÝMÁNÍ, TVORBA MLÉKA U MATEK, MOČOPUDNÝ VLIV, ULEHČUJE ODKAŠLÁVÁNÍ Obr. 11

16 KORYANDR SETÝ VYUŽITÍ PLODU I LISTU JAKO KOŘENÍ např. při nakládání masa, hub, zeleniny … LÉČEBNÉ ÚČINKY: podporuje tvorbu žaludečních šťáv pomáhá při bolestech břicha pocitu plnosti obklady při revmatických potížích kloubů OBR. 12

17 BEDRNÍK ANÝZ VYUŽITÍ PLODU JAKO KOŘENÍ např. při nakládání řepy, zelí, ovoce jako kompot, ryb... LÉČEBNÉ ÚČINKY: Vykašlávání, podpora tvorby žluče, usnadňuje trávení, tvorba mateřského mléka, omezuje plynatost OBR. 13

18 BOLEHLAV PLAMATÝ ODVAR Z BOLEHLAVU JE JEDOVATÝ: VYUŽIVAL SE V ANTICE PŘI POPRAVÁCH (Sokrates) VSTŘEBÁVÁ SE TRÁVICÍ SOUSTAVOU I PŘES POKOŽKU. příznaky otravy: nejprve působí povzbudivě, pak obrna svalstva, zástava dechu, zvýšené slinění První pomoc: vyvolat zvracení, okamžitá návštěva lékaře OBR. 15 OBR. 14

19 PLANNĚ ROSTOUCÍ MIŘÍKOVITÉ ROSTLINY.
BRŠLICE KOZÍ NOHA OBR. 16

20 KERBLÍK LESNÍ OBR. 17

21 BOLŠEVNÍK VELKOLEPÝ OBR. 18,19

22 Zápis do sešitu: Čeleď: MIŘÍKOVITÉ Poznávacím znakem jsou silice, které jim dodávají charakteristickou vůni. - květenství: okolík nebo složený okolík - plod: dvounažka - listy často zpeřené - Hospodářský význam: kořenová a naťová zelenina, koření, léčitelství Druhy: bršlice kozí noha, kerblík lesní, mrkev obecná, miřík celer ….

23 ZÁVĚREČNÉ OPAKOVÁNÍ 1. Jaké květenství je typické pro miříkovité rostliny? Odpověď: okolík a složený okolík 2. Jaký plod je typický pro miříkovité rostliny? Odpověď: dvounažka 3. Jmenuj dva druhy kořenové zeleniny. Odpověď: miřík celer, mrkev obecná 4. Jmenuj dva druhy naťové zeleniny. Odpověď: kopr vonný, petržel kadeřavá 5. Jmenuj dva druhy využívané jako koření. Odpověď: kmín kořenný, fenykl obecný

24 POUŽITÉ ZDROJE: není-li uvedeno jinak vlastní práce autora
/cit /. Dostupný pod licencí public domain na WWW: Obr.1 Obr Obr. 4 Donovan Govan., Obr Obr. 6 Goldlocki, Obr. 7 , Obr Obr. 9 volné dílo, Franz Eugen Köhler, Köhler's Medizinal-Pflanzenhttp://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Carum_carvi_-_K%C3%B6hler%E2%80%93s_Medizinal-Pflanzen-172.jpg Obr Obr. 11 volné dílo, Otto Wilhelm Thomé, Obr. 12 volné dílo, Franz Eugen Köhler, Köhler's Medizinal-Pflanzen, Obr. 13 volné dílo, Franz Eugen Köhler, Köhler's Medizinal-Pflanzen, Obr Obr. 3,15 je dostupný pod licencí Microsoft Office 2007 na Office.com Obr se souhlasem Renaty Daňkové Čabradová,V. a kol.,Přírodopis pro 7.ročník, Fraus, Plzeň, 2005


Stáhnout ppt "Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.2887 Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“"

Podobné prezentace


Reklamy Google