Ekonomika a řízení odvětví technické infrastruktury

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
INTEGROVANÁ MARKETINGOVÁ KOMUNIKACE prof. PhDr. Dušan Pavlů, CSc.
Advertisements

Role MZ ČR v souvislosti s veřejnou podporou – financování investic ve zdravotnictví
Facility management ČSN EN
Programová konference ČSSD Michal Hašek Předseda Asociace krajů ČR a hejtman Jihomoravského kraje , Hradec Králové Silné, samostatné a spravedlivé.
21. dubna 2008 Výbor pro strategii a rozvoj STRATEGICKÝ PLÁN OBCE LIBČANY.
Akční plán pro Evropu a resortní koncepce výzkumu a vývoje – návrh opatření v kompetenci jednotlivých resortů.
Ochrana kritické infrastruktury
MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČESKÉ REPUBLIKY Veřejná podpora a projekty PPP 19. září 2007, Praha MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČESKÉ REPUBLIKY.
Absolventská práce 2002 Aplikace XML rozhraní v prostředí krajského úřadu Autor : Marek Cop Vedoucí : Ing. Petr Pavlinec 2002.
IBM Global Services ČR © 2006 IBM Corporation April, 2006 E-stát a EU Pavel Hrdlička.
ÚŘAD VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY Úřad vlády ČR a Ministerstvo pro místní rozvoj ČR CESTA K INFORMACÍM O EVROPSKÉ UNII V ČESKÉ REPUBLICE.
Filip Zelenka. Základy dopravní politiky jsou obsaženy již v Římských smlouvách, které zavádějí společná pravidla mezinárodní dopravy, volný přístup k.
Zákon o koncesních smlouvách a koncesním řízení ( koncesní zákon) – č. 139/2006 Sb. ze 14. března 2006, nabyl účinnosti 1. července 2006 Příprava zákona.
VEŘEJNÁ EKONOMIKA A SPRÁVA
Současné teorie finančních služeb Přednáškový kurs Mgr FFS ZS 2008.
NEZISKOVÉ ORGANIZACE VYMEZENÍ, VÝZNAM. 2 Občanská společnost občan Soukromý sektor stát VEŘ. PROSTOR Dána institucemi a organizacemi různého charakteru.
Sekretariát Regionální Rady NUTS II Severovýchod Implementační jednotka Společného regionálního operačního programu.
Prof. Molnár1 Podnikové informační systémy Outsourcing IS/IT a ASP Prof. Ing. Zdeněk Molnár, CSc Ústav řízení a ekonomiky podniku
KONFERENCE „VĚDA, MANAGEMENT A LIDSKÉ ZDROJE“ SENÁT PARLAMENTU ČESKÉ REPUBLIKY 1. PROSINCE 2011 HLAVNÍ SMĚRY PROJEKTU NAKI „ EFEKTIVNÍ METODIKY PODPORY.
Jan Hercik Katedra geografie Přírodovědecká fakulta UP v Olomouci DOPRAVNÍ POLITIKA A DOPRAVNÍ PLÁNOVÁNÍ.
Zapojení se do "evropských" procesů a diskusí o sociálním začleňování Sociální inkluze ve světle současného vývoje a nového programovacího období Seminář.
NÁSTROJE LOKÁLNÍHO a REGIONÁLNÍHO ROZVOJE
Zákon o koncesních smlouvách a koncesním řízení ( koncesní zákon) – č. 139/2006 Sb. ze 14. března 2006, nabyl účinnosti 1. července 2006 Příprava zákona.
Pozemkové právo – pojem, principy a systém, objekt a subjekty pozemkově- právních vztahů, metoda právní regulace JUDr. Jana Dudová, Ph.D.
Ekonomika technické infrastruktury
Základní informace o programu PS ESPON Území programu a rozpočet Programové území - 28 států EU + 4 partnerské státy - Švýcarsko, Norsko, Lichtenštejnsko.
Ekonomika bydlení Ing. Katarína Poluncová Katedra veřejné ekonomie
Sociální politika KVSOPO Jaro 2006 Katedra veřejné ekonomie Mirka Wildmannová 5. patro, místnost 523 Konzultační hodiny: úterý
RRV2 Strategické řízení. 2 úvod  Vymezení lokálního a regionálního rozvoje  Široký kontext pojetí rozvoje území (ekonomika, ŽP, veřejné služby…)  Diferenciace.
Organizační zabezpečení práva životního prostředí JUDr. Jana Dudová, Ph.D.
Ekonomika veřejného sektoru
1 Ekonomika ŽP a TI Úvod do ekonomiky odvětví technické infrastruktury a životního prostředí Ing. Jakub Dostál
1 Neziskové organizace Neziskovky jsou nedělitelnou součástí občanské společnosti a jako takové mají nezastupitelnou roli v rozvoji demokracie a řešení.
ZPŮSOBY FINANCOVÁNÍ A ZPOPLATNĚNÍ DOPRAVNÍ INFRASTRUKTURY Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní soustavy Ing. Michal Kostelecký Základy dopravní politiky obce, města, regionu.
ŽIVELNÍ POHROMY A PROVOZNÍ HAVÁRIE Název opory – Direktivy SEVESO, zákon o prevenci závažných havárií a jejich význam Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
RODINNÁ POLITIKA Rodinná politika na úrovni krajů a obcí, Metodické „doporučení“ MPSV ČR, 2008) souhrn aktivit a opatření za účelem podpory rodiny podpora.
Strategie komunitně vedeného místního rozvoje místní akční skupiny Prostějov venkov o.p.s Veřejné projednání Vranovice-Kelčice 4. března 2015.
Místní akční skupina Lanškrounsko, z.s. Nám. J. M. Marků Lanškroun
INFORMAČNÍ SYSTÉMY PRO KRIZOVÉ ŘÍZENÍ POUŽITÍ INFORMAČNÍCH SYSTÉMŮ PRO MODELOVÁNÍ A SIMULACE KRIZOVÝCH SITUACÍ - T3 ING. JIŘÍ BARTA Operační program Vzdělávání.
1 Jednotné evropské nebe Zapojení ŘLP ČR, s. p. do projektu SESAR Doprava – Investice do dopravní infrastruktury Ing. Jan Klas Generální ředitel.
Evropská integrace RNDr. Oldřich Hájek. Principy a kompetence  Politiky EU se liší v kompetencích členů a EU  Každá politika je řízena principy  Při.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní politika ČR.
Veřejné finance Mgr. Oldřich Hájek. Financování veřejné dopravy Význam a charakteristika dopravy: Propojuje všechna odvětví hospodářství Propojuje všechna.
Regionální operační program NUTS II Severovýchod Informační seminář pro Seminář Greenway Jizera , Mladá Boleslav.
Ekonomika veřejného sektoru František Svoboda, Konzultační hodiny: čtvrtek, 13-15, kancelář 414
Ministerstvo pro místní rozvoj Řídící orgán SROP a JPD Praha Pardubický kraj.
Územní agenda Evropské unie Odbor rozvoje a strategie regionální politiky Ministerstvo pro místní rozvoj Staroměstské náměstí Praha 1.
Společná dopravní politika Mgr. Oldřich Hájek. Společná dopravní politika Důvody pro společnou politiku: Důvody pro společnou politiku: Postupující ekonomická.
Chytrý Jihomoravský kraj ?
Regionální politika EU v období
Akademie Hasičského záchranného sboru České republiky
Rozpočtová a fiskální politika
Zdravotnický management
Možnosti využití expertní pomoci JASPERS
The Ministry for Regional Development of the Czech Republic (MRD)
Ekonomika veřejného sektoru
BEZBARIÉROVÉ KNIHOVNY
Veřejné Finance.
Ekonomika veřejného sektoru
Ekonomika veřejného sektoru
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
Ekonomika a řízení odvětví technické infrastruktury
Ing. Luděk Sosna, Ph.D. Odbor Strategie Ministerstvo dopravy
Sociální ekonomika PhDr. Jaroslava Šťastná, PhD.
Rozpočtová a fiskální politika
Centrum pro regionální rozvoj České republiky Územní odbor IROP pro Kraj Vysočina prezentace v rámci semináře „Dotační příležitosti pro obce na rok.
Příprava občanů k obraně státu …
Rozpočtová a fiskální politika
Transkript prezentace:

Ekonomika a řízení odvětví technické infrastruktury Jakub Dostál Jakub.dostal@mail.muni.cz

Předmět navazuje na poznatky studentů z předešlého studia Má praktický charakter Kurz je zakončen ústní zkouškou Studenti, kteří napíší velmi dobře seminární práci a také ji excelentně veřejně odprezentují, ústní zkoušku nemusí absolvovat a bude jim zapsána známka A (případně B).

Dotazy a konzultace v průběhu semestru: jakub.dostal@mail.muni.cz případně kancelář 516 Konzultační hodiny budou vypsány záhy Individuálně dle domluvy

Přednášky a semináře jsou spojené. Program výuky 2011 Přednášky a semináře jsou spojené. Výjimečně ve tříhodinových blocích Ostatní semináře nahrazuje povinná odborná exkurze a veřejná prezentace seminární práce Dvě přednášky jsou společné s předmětem Ekonomika bydlení V programu je zařazena odborná exkurze s přednáškou v JE Dukovany

JE Dukovany - exkurze Odborná exkurze s přednáškou v JE Dukovany která nahrazuje část seminářů Účast na exkurzi je povinná Zapisujte se do balíku „ETIN Exkurze Dukovany“. Pokud možno se zapište ihned a všichni, abychom znali volnou kapacitu pro studenty z jiných předmětů – oborů. Exkurze má ještě kulturní doprovodný program…

Program výuky 2011 Závěrečná seminární práce: v klasické textové podobě Formou PowerPointu bude prezentována před kolektivem vás, studentů Práce se v obou formách ukládá do ISu Vlastní prezentace práce: nesmí přesáhnout časový limit 12 minut. Podle vybraných témat seminární práce budete včas rozděleni do dvou skupin včetně určení pořadí (náhodným výběrem) prezentace. Seminární práci musíte vložit do ISu nejméně dva dny před termínem prezentace.

U seminární práce se hodnotí: náplň seminární práce ve vztahu k danému tématu Ve vztahu k originalitě práce kvalita přednesu prezentace dodržení časového limitu Seminární práce velmi dobré úrovně (hodnocení A, případně B) znamenají úspěšné ukončení předmětu MPV ETIN

Program výuky 2011 Pokyny k seminární práci jsou již k dispozici v ISu Všechna témata budou zveřejněna k zapsání 20. 3. 2011 v balíku „Seminární práce“ . Témata jsou zaměřena na: Resortní problematiku daných odvětví TI doprava, energetika, kritická infrastruktura, životní prostředí, vodní hospodářství, odpadové hospodářství Ekonomické dopady katastrof všeho druhu na TI Problematiku PPP v oblasti TI Územní plánování, pojištění TI Na deskripci a analýzu organizací a internetových portálů z oblasti TI

Postihy při nedovoleném jednání při zkoušce a opisování sem Postihy při nedovoleném jednání při zkoušce a opisování sem.prací (plagiáty) Dopustí-li se student u zkoušky nedovoleného jednání, např. používání různých nedovolených pomůcek (taháků), opisování, vynášení zadání testů a vůbec jednání narušující průběh zkoušky přeruší učitel zkoušku a podle závažnosti přestupku udělí klasifikaci do ISu F, nebo FF, případně i FFF. V případě, že student ve své písemné práci neuvádí v textu použité literární prameny, jde o autorský plagiát s dopadem na jednání v disciplinární komisi a s krajní možností vyloučení studenta ze studia. Viz Směrnice č. 3/2008 k zamezení plagiátorství na ESF MU.

Literatura k předmětu Učební texty vložené k předmětu do IS Skripta (jen v knihovně): Hlaváč, Rektořík a další: Ekonomika technické infrastruktury. MU: Brno 1997 www stránky organizací z odvětí TI, ministerstev a úřadů státní správy, ÚSC, kontrolních, inspekčních a bezpečnostních institucí, navštívených organizací Prezentace a doporučená literatura přednášejících

Pořadí přednášek Do přednášek jsou zvaní významní odborníci z praxe a kolegové z jiných fakult MU 22.2. úvodní přednáška, Ing. Dostál do 14.20 1.3. – Obecná část ETI, Vodní hospodářství doc. Ing. Hlaváč, CSc. – Vodárenská akciová společnost, a.s. do 15.05 8.3. – Územní plánování jako nástroj rozvoje bydlení a TI – ing. arch. Vojtová, Ph.D. – KRES- společná přednáška s EKBY v P11 od 12.50 do 15.05 15.3. – Telekomunikační a informační infrastruktura – prof. RNDr. Jiří Hřebíček, CSc. – PřF- Institut biostatiky a analýz- do 14.20

Pořadí přednášek 20.3. – zpřístupnění témat seminárních prací 22.3. – Životní prostředí a odpadové hospodářství – Ing. Mgr. Jana Soukopová, Ph.D. do 14.20 29.3. - Doprava – Ing. Jakub Dostál, Almaz Kadyraliev, Ing. Jiří Došlý (DPMP) do 15.05 5.4. – Pojištění bydlení a TI – doc. Oldřich Mašek, Kooperativa, P11 od 12.50 do 14.20 12.4. – Kritická a obranná infrastruktura – terorismus – Ing. Jakub Dostál do 15.05

Pořadí přednášek 19.4. - Energetika – RNDr. Jindřiška Svobodová, Ph.D. – PedF, katedra fyziky - do 14.20 26.4. Energetika – exkurze JE Dukovany –sraz před ESF v 7.40 – doc. Rektořík, Ing. Dostál 3.5. - projektové financování TI s využitím principů PPP Ing. Došlý – Asociace PPP, DPMP – do 15.05 10.5. Prezentace seminárních prací I. skupina – doc. Rektořík, Ing. Dostál – do 15.05 17.5. Prezentace seminárních prací II. skupina – doc. Hlaváč, Ing. Dostál

Co je infrastruktura soubor podmínek, které zabezpečují fungování ekonomiky ”společenský režijní kapitál” zahrnuje i nezbytné investice do odvětví, která podmiňují ekonomický rozvoj společnosti Tyto investice jsou z velké části nedělitelné nelze je bez účasti veřejných prostředků pod veřejnou kontrolou účinně realizovat Využití PPP a veřejných zakázek.

Infrastruktura zahrnuje v národní ekonomice oblast Patří do ní: Technickou Sociální Ekonomickou Patří do ní: podstatná část veřejného sektoru tedy odvětví, která vyžadují: buď úplnou nebo částečnou kontrolu regulaci od správních a samosprávných orgánů

Lze tedy infrastrukturu obecně chápat jako: soustavu systémů zajišťujících poskytování služeb technického a sociálně - ekonomického charakteru.

Technická infrastruktura Technická infrastruktura zahrnuje: Dopravu Energetiku telekomunikační a informační služby vodní hospodářství odpadové hospodářství ekologické služby a další infrastrukturní aktivity obcí. Dále tak zvanou „kritickou a obrannou infrastrukturu“. Z určitého pohledu jde tedy o systémy zajišťující: pohyb surovin, materiálů, osob, energií a informací. (Viz „Teorie potřeb“.)

Sociální infrastruktura Sociální infrastruktura zajišťuje: prostorovou, časovou a proporcionální dostupnost sociálních služeb aktivit odvětví veřejné správy všech odvětví rozvoje člověka tj. zdravotnictví, školství, tělovýchovu, kulturu, síť veřejné správy vč. justice, policie, katastrů nemovitostí, e-pointu což jsou pro občany velmi důležité a stále se rozvíjející služby, a dále bydlení, obchodní sítě apod.

Ekonomická infrastruktura zajišťuje: peněžní přenosy je tvořena: sítí finančních, bankovních a pojišťovacích služeb I tato oblast infrastruktury je pro rozvoj státu, regionů a obcí velmi důležitá protože svými službami přispívá ke spokojenosti občanů a jde napříč TI a SI. Proto je do předmětu zařazena specifická přednáška z pojišťovnictví a oceňování.

Kritická infrastruktura Definice KI: výrobní a nevýrobní systémy, jejichž nefunkčnost by měla vážné dopady na: Bezpečnost Ekonomiku Zachování nezbytného rozsahu dalších základních funkcí státu při krizových situacích přírodní katastrofy teroristické útoky apod.

Definice subjektů KI: Vybrané subjekty výrobní i nevýrobní sféry provozující zařízení objekty KI nebo poskytující služby popř. vytvářející produkty ve stanovených oblastech kritické infrastruktury

Kritická infrastruktura Energetika Vodní hospodářství Potravinářství a zemědělství Zdravotní péče Doprava Komunikační a informační systémy Bankovní a finanční sektor Veřejná správa

Veřejný sektor a veřejná správa, NNO – ukázky jejich vazeb na infrastrukturu Veřejný sektor a veřejná správa a NNO jsou s problematikou infrastruktury historicky neoddělitelně spojeny. Následují příklady totálního narušení infrastruktury mimořádnými událostmi velkého rozsahu (technické a přírodní katastrofy, teroristické útoky ). Veřejná správa a nestátní neziskové organizace zde mají nezastupitelnou roli při: předcházení těmto událostem jejich řešení následné likvidaci škod obnovení funkčnosti všech součástí infrastruktury (sociální, ekonomické, technické).

Indie 3.12.1984-Bhópál-výbuch v továrně Union Carbide – chemické zamoření – zničená TI

Ukrajina-Černobyl-JE-26. 4 Ukrajina-Černobyl-JE-26.4.1986-zamoření-zničená veškerá infrastruktura regionu

Útoky Al-Kaidy v Evropě na dopravní infrastrukturu

New York-likvidace škod –instituce veřejného sektoru, veřejné správy

Útoky Al-Kaidy v Evropě na dopravní infrastrukturu

Česká republika-záplavy srpen 2002-likvidace infrastruktury – T, S, E

Indonesie- Banda Aceh 2004 - před tsunami totálně zlikvidovaná veškerá infrastruktura

Česká republika-záplavy, březen 2006 Kroměříž –likvidace infrastruktury

SPOLEČNÉ ZNAKY INFRASTRUKTURY Infrastrukturní aktivity a procesy mají některé společné znaky: Významná míra veřejného zájmu (státu, krajů, obcí, občanů, nadnárodních organizací) Síťový charakter infrastrukturních zařízení. U technické infrastruktury pak jde o existenci přirozeného monopolu a o sklon monopol vytvářet.

S tím souvisí nutnost ekonomické regulace trhu ÚOHS, ERÚ, ČTÚ vytváření rezerv SSHR - plyn, elektrická energie, vybavení na obnovu základní infrastruktury…)

S tím souvisí i problematika životního prostředí V regionálním měřítku se srovnatelně vyšší úroveň infrastruktury projevuje jako výhoda působí jako multiplikátor zvyšuje ekonomický potenciál regionu. Př. dálniční sítě – směr Ostrava, Mikulov-Vídeň, Ústí nad Labem atd. Různým důrazem na rozvoj infrastruktury lze ovlivňovat dynamiku vývoje ekonomiky jak v obecním (lokálním), regionálním, tak i nadregionálním a nadnárodním měřítku - EU (doprava, energetika apod.) S tím souvisí i problematika životního prostředí (viz EU zavedení jednotných sankcí za narušování ŽP v rámci EU, povolenky atd.)

Nadnárodní rozvojové strategie TI Příklad: Doprava Společná dopravní politika EU: „má-li být vnitřní trh skutečně funkční, integrace musí pokročit také v dopravě. Není proto divu, že vedle zemědělství a obchodu byla oblast dopravy vybrána za sféru společné politiky.“ Nyní je nejaktuálnější program EU pro dopravu prezentován v tzv. Bílé knize, která nese název: „Evropská dopravní politika do roku 2010: čas rozhodnutí“. Připravuje se nová Bílá kniha do roku 2020

Nadnárodní rozvojové strategie TI Bílá kniha o dopravě vyústila do několika iniciativ dopravní politiky: Bezpečnost - Evropský akční program silniční bezpečnosti nařizuje: vývoj bezpečnějších a dynamičtějších vozidel zlepšení celkové bezpečnosti silničního provozu s cílem snížit do roku 2010 počet smrtelných dopravních nehod o polovinu Marco Polo – v rámci tohoto programu má dojít k přesunu nákladní dopravy ze zahlcených evropských silnic na železnici a vodní cesty

Novelizace tzv. Eurovignette směrnice Stanovuje mýtné pro nákladní vozy tak, aby odráželo skutečné náklady spojené se silniční nákladní dopravou. Zlepšení transevropské sítě TEN tak, aby bylo možné do ní integrovat nové členské státy Podpora liberalizace a harmonizace evropského železničního systému Ochrana životního prostředí

Nadnárodní rozvojové strategie TI Příklad NATO - vojenská infrastruktura Orgány zabývající se v rámci NATO TI: Rada NATO, která (mimo jiné) řídí „Hlavní komisi pro plánování zdrojů“, která koordinuje: Výbor pro infrastrukturu Výbor pro komunikace a informační systémy Výbor pro problémy životního prostředí Generální tajemník NATO, který řídí (mimo jiné) „Odbor pro infrastrukturu“

Čerpací zařízení a sklady paliva. Radarová a navigační zařízení NATO-program tvorby společné infrastruktury zabezpečuje: Čerpací zařízení a sklady paliva. Radarová a navigační zařízení (př. obec Nepolisy kde již radar NATO stojí, Pratecký kopec-Mohyla míru, kde je stavba rovněž zrealizována Brdy, kde chtěli radar USA). Odpalovací raketové základny. Základny a zařízení (př. letiště, komunikační a informační systémy, vojenská velitelství, výcviková zařízení). Způsoby financování TI – společná pravidla.

(Děkuji za pozornost)