Název projektu: ICT ve výuce Označení materiálu: VY_32_INOVACE_ZEK_706 Ročník: 2. Vzdělávací obor: M/01 Hotelnictví Téma: Potřeby Jméno autora: Ing. Hana Juřicová Vytvořeno dne: 25. srpna 2012 Metodický popis: Podpora hodin Základů ekonomiky Anotace: Materiál je určen pro žáky 2.ročníku Hotelové školy-vysvětlení základních ekonomických pojmů - potřeby Veškeré pojmy jsou prezentovány na praktických příkladech.
Úvod do tržního hospodářství – základní ekonomické pojmy 1. Potřeby - stav, který vyjadřuje nutnost nebo nezbytnost uspokojit svůj požadavek (pocítíme nedostatek nebo přebytek – snažíme se ho odstranit) - jsou podmíněny věkem, přírodním i společenským klimatem, sociálním i životním prostředím atd… - Maslowa pyramida potřeb - pokud neuspokojíme nižší základní potřeby nemůžeme stoupat výše pracovní list č.5: Vyhledejte tuto pyramidu na internetu. - činitelé působící na potřeby: a) biologické vlastnosti člověka b) úroveň společnosti c) povolání, zaměstnání d) místo a čas
Rozdělení potřeb a) primární – biologické – spánek, jídlo, pití… b) sekundární – duševní –čtení, psaní… c) biologické – spánek, vzduch… d) kulturní – čtení knihy… e) současné – výuka ekonomiky… f) budoucí – maturita… g) ekonomické – mít dům, auto… h) neekonomické – vylézt na Milešovku ch) individuální – vzdělání… i) společenské – veřejná dopravní síť…. j) stálé – jídlo, pití… k) občasné – jít do kina… pracovní list č.6: Kamarádství, hovor, vzduch, divadlo
pracovní list č.6: kamarádství – primární, nehmotné, současné, budoucí, neekonomické hovor – budoucí, nehmotné, stálé, neekonomické, současné jídlo - primární, hmotné, biologické, současné, budoucí, ekonomické kino - sekundární, hmotné, kulturní, budoucí, ekonomická, individuální, občasné
pracovní list č.7: Z uvedených potřeb vytvořte sloupec potřeb hmotných a nehmotných. hmotné potřeby nehmotné potřeby potřeba vlastnit auto potřeba umět řídit auto potřeba mít rodinný domek potřeba přátelství potřeba se navečeřet potřeba uznání dobré práce potřeba pocitů svobody potřeba lásky pracovní list č.8: Vyhotovte do sešitu a na interaktivní tabuli následující přehled a podle něj posuďte uvedené potřeby. - potřeba přečíst si dobrodružnou knihu – ( nehmotná, kulturní, indiv.) - potřeba se ihned najíst – (hmotná, biologická, indiv.) - potřeba dostatku pitné vody pro obyvatelstvo –(hmotná, biologická, společenská) - potřeba mít pevné zdraví – (nehmotná, biologická, indiv.) řešení