Typy výzkumu Kvantitativní Kvalitativní Smíšený První zkoumá kolik lidí si co myslí atd … Druhý co přesně si lidé myslí Třetí je kombinací obou metod
Kvantitativní výzkum Statistické metody Zobecňování na celou populaci státu, případně jinou vybranou velkou sociální skupinu Výstupem tabulky, grafy Výzkum veřejného mínění Marketingový výzkum
Fáze výzkumného procesu Výzkumná otázka, hypotéza Konceptualizace – jak by se to dalo zkoumat Operacionalizace – jak se to bude skutečně zkoumat Vytvoření dotazníku Pilotáž – vyzkoušení dotazníku Sběr dat Analýza Interpretace
Znaky dobrého kvantitativního šetření Dobrý výzkum splňuje tato kritéria: Validita – zkoumám to, co sem skutečně chtěl zkoumat. Reliabilita – pokud použiji stejný výzkumný postup za stejných podmínek, dostanu stejný výsledek.
Volba vzorku respondentů Náhodný výběr – každý má stejnou pravděpodobnost, že bude tázán. Kvótní výběr -výběr podle kvót: zastoupení mužů a žen, vzdělání, … Záměrný výběr –výběr podle předem daných parametrů, např. všichni studenti naší školy.
Problémy Na všech stranách výzkumného procesu Na straně výzkumníka Na straně respondenta Při analýze dat Při prezentaci dat
Další metody Pozorování, může být kvantitativní i kvalitativní Zúčastněné i nezúčastněné Sekundární analýza dat, analyzujeme již vytvořená data
Co jsou kvalitativní data ?
Co je to kvalitativní analýza ? - Nelze jednoduše odpovědět - Mnoho typů analýzy - Nepracuje s dotazníky, statistikou… - Analýza textů (jakýchkoliv), audio a video materiálů - Postup a úspěch analýzy velmi záleží na schopnostech výzkumníka - Nutné jisté nadání a cit pro správnou interpretaci sociální reality (sociologická imaginace)
Typy kvalitativní analýzy Biografický výzkum Etnografická analýza Zakotvená teorie Případová studie Konverzační analýza Diskursivní analýza Kvalitativní obsahová analýza Orální historie….a mnoho dalších metod
Způsoby kvalitativní analýzy Výzkumná otázka ( v širším slova smyslu) …co nás zajímá, bez výzkumné otázky není dobrého výzkumu Sběr dat: rozhovory, zúčastněné pozorování, sběr článků apod. Kódování dat Interpretace a vytvoření závěrečné zprávy V kvalitativním výzkumu není cyklus uzavřen, před napsáním závěrečné zprávy lze různé fáze výzkumu opakovat
Focus group Skupinové diskuse Pozorování respondentů Nahrávání respondentů Kvalitativní analýza
Využití komerční Marketingové výzkumy Velké množství agentur Velká spousta metod
Kde výzkumy najdu ? V archivech Český sociálně vědní datový archiv