ZÁKLADY EKONOMIE I Poptávka a nabídka Tržní mechanismus 4

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Trh a jeho zákony.
Advertisements

Trh, nabídka, poptávka, tržní rovnováha
VÝROBNÍ PROCES TRH KONKURENCE
Rozhodování firmy v postavení monopolu o výstupu a ceně
Mikroekonomie I Cvičení 11 – Chování firmy v podmínkách monopolu
Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Trh a jeho zákonitosti.
Fungování tržního mechanismu - neviditelná ruka trhu
VY_32_INOVACE_ Tržní mechanismus.
Poptávka na trhu zboží a služeb
Vzdělávací oblast: Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:
Mikroekonomie II Úvod Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
 V tržním systému se ekonomické subjekty (na jedné straně výrobci, prodávající, na druhé straně nakupující zákazníci (domácnosti, firmy, vláda a státní.
NEDOKONALÁ KONKURENCE
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Tato prezentace vznikla s finanční podporou CERGE-EI. Externality jako tržní selhání, jejich.
Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ Inovace ve vzdělávání na naší školeNázev:TrhAutor: Jaroslav Kvapil kód DUMu: VY_32_INOVACE_Ek.8.4.
Základní elementy trhu Mikroekonomie i
Seminář 4. Trh a tržní mechanismus
Mikroekonomie I Formování trhu
Poptávka nabídka a tržní rovnováha
Tržní mechanismus a jeho fungování, makroekonomické výstupy
Mikroekonomie I Základní elementy trhu
Mikroekonomie I Nedokonalost konkurence
Poptávka nabídka a tržní rovnováha
KONKURENCE, HOSPODÁŘSKÁ SOUTĚŽ
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět: Ekonomika Ročník: 1.
Ekonomie kolem nás EKONOMIE Ekonomie kolem nás 1. přednáška Eva Tomášková Katedra národního hospodářství Eva Tomášková
Formování trhu Základní elementy trhu.
Mechanismus hospodářské koordinace
CHOVÁNÍ FIRMY V DOKONALÉ KONKURENCI
Doc. Ing. Pavel Janíčko,CSc.
VY_32_INOVACE_ Nabídka a poptávka.
Konkurence Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Trh a tržní mechanizmus Ne chaos, ale ekonomický řád.
EKONOMIE Poptávka a její elasticita 2. přednáška
Dokonalá konkurence (DK)
Trh Pavel Šuranský.
CHOVÁNÍ FIREM A TRŽNÍ STRUKTURA
Druhy ekonomik, hospodářský proces, trh
2 JAK FUNGUJE TRH.
Ekonomie 1 Bakaláři Devátá přednáška Trh statků a jeho fungování.
Nabídka a náklady firmy Ing. Vojtěch Jindra
TRH A TRŽNÍ MECHANISMUS Kolektiv žáků 4.I. Nabídka Nabídka je ekonomický pojem vyjadřující objem výstupu výroby, které chce vyrábějící subjekt na trhu.
Ekonomie 1 Magistři Devátá přednáška Čistý přebytek a tržní struktury
Tržní hospodářství II. Petr Machala.
Nedokonalá konkurence
2 JAK FUNGUJE TRH.
CHOVÁNÍ FIREM A TRŽNÍ STRUKTURA
Ing. Martin Petříček, MBA
TRH (tržní mechanismus)
Nabídka a poptávka Nabídka množství zboží, které jsou prodávající ochotni dodat na trh při určité ceně, na určitém místě a v určitém čase tržní nabídka.
Trh a tržní mechanismus PREZENTACE. Trh Trh a tržní ekonomika cenový systém soukromé vlastnictví konkurence.
Trh a tržní mechanismus Trh, rozdělení trhu. Trh  je základní prvek tržního hospodářství  je schopen za určitých podmínek koordinovat či přímo řídit.
Podnik a konkurence Ekonomické základy práva
nabídka, poptávka, trh, utváření ceny, základní pojmy Michal Janovec
5 FIRMA A SPOTŘEBITEL.
Základy nabídky a poptávky, trh a tvorba ceny TNH 1 (S-2)
CHOVÁNÍ FIREM A TRŽNÍ STRUKTURA
MIKROEKONOMIKA Formování trhu Základní elementy trhu.
Tržní mechanismus. Tržní mechanismus Tržní rovnováha.
Tržní mechanismus Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Poptávka nabídka a tržní rovnováha
Úvodní seminář Národní hospodářství
5 FIRMA A SPOTŘEBITEL.
Mgr. Rostislav Navláčil 15. Trh práce Občanská nauka 1. – 4.
Úvodní seminář Národní hospodářství
ZÁKLADY EKONOMIE Nabídka 3. přednáška
Základy nabídky a poptávky, trh a tvorba ceny TNH 1 (S-2)
Tržní síly nabídky a poptávky, elasticita a její aplikace TNH 1 (S-3)
Selhání trhu: Monopoly TNH1 (S-6)
Transkript prezentace:

ZÁKLADY EKONOMIE I Poptávka a nabídka Tržní mechanismus 4 ZÁKLADY EKONOMIE I Poptávka a nabídka Tržní mechanismus 4. přednáška Eva Tomášková

Trh Subjekty trhu: Všechny subjekty vystupují současně jako: Domácnosti jednotlivci, kteří chtějí uspokojit svou potřebu Podniky samostatná výrobně-ekonomická jednotka, sociálně ekonomický a technický systém, jehož primárním cílem je podle klasické verze teorie firmy maximalizace zisku Stát sestávající ze všech orgánů státní moci Všechny subjekty vystupují současně jako: kupující prodávající

Formy trhu Založené na: Zvykovém systému Příkazovém systému Tržním systému Smíšeném systému

Typy trhů Dílčí trh – prodává se a nakupuje jeden konkrétní produkt Agregátní trh – trh všech produktů

Tržní mechanismus Co vyrábět? Jak vyrábět? Pro koho vyrábět?

Prvky tržního mechanismu Poptávka Nabídka Cena Peníze umožňují směnu, zabezpečují funkčnost tržního mechanismu

Formy konkurence Dokonalá konkurence Nedokonalá konkurence Monopolistická konkurence Oligopol Monopol

Dokonalá konkurence Podmínky: Velké množství subjektů Volný vstup do daného odvětví Stejná kvalita a stejná cena všech nabízených produktů Jen málo produktů se přibližuje trhu dokonalé konkurence, např. rohlíky, mléko.

Monopolistická konkurence Podmínky: velký počet podniků v odvětví diferencovaný produkt a diferencovaná cena neexistují bariéry vstupu podniků do odvětví Řada ostatních firem prodává blízké substituty, např. koláče, zákusky.

Oligopol Podmínky: např. mobilní operátoři malý počet podniků v odvětví diferencovaný produkt a diferencovaná cena existují bariéry vstupu podniků do odvětví např. mobilní operátoři

Monopol Podmínky: např. ČEZ jediný podnik v odvětví diferencovaný produkt a diferencovaná cena existují bariéry vstupu podniků do odvětví např. ČEZ

Monopol Vznik monopolu: Regulace monopolu: Koncentrací ekonomické síly Přírodní monopol Administrativní monopol Regulace monopolu: antitrustové zákony  zakazují určité chování firem na trhu, omezují různými způsoby sílu monopolu daňová politika možnost převést monopol do státního vlastnictví cenová regulace

Monopson Podmínky: např. stát jediný kupující vojenské produkce existuje pouze jeden kupující Umožňuje kupovat zboží za nižší cenu než v podmínkách dokonalé konkurence např. stát jediný kupující vojenské produkce

Způsoby konkurence na straně nabídky Cenová konkurence Necenová konkurence Kvalita produkce Propagace Inovace produktu Rychlá reakce na změny požadavků zákazníků Četnost prodejen Prodejní a poprodejní servis

Nedokonalosti tržního mechanismu Existence nedokonalé konkurence vyvolává cenové deformace Existence externalit pozitivní negativní reciproční Existence nezaměstnanosti

Poptávka souhrn všech zamýšlených koupí, jež jsou kupující ochotni za určitou cenu uskutečnit závislost množství poptávaného produktu na jeho ceně efektivní koupěschopná poptávka poptávka uskutečněná v rámci rozpočtového omezení zákon klesající poptávky

Příčiny „poklesu“ poptávky (při vyšší ceně produktu) Důchodový efekt Substituční efekt Giffenův efekt – kombinace důchodového a substitučního efektu, kdy důchodový efekt potlačuje substituční

Příčiny změny poptávky Změny cen substitučního zboží Změny cen komplementárního zboží Změny v úrovni důchodů Změny v preferencích (módní vlivy) Změny v populaci

Nabídka souhrn všech zamýšlených prodejů zboží, s nimiž přicházejí výrobci na trh závislost množství nabízeného produktu na jeho ceně zákon rostoucí nabídky

Příčiny „růstu“ nabídky (při vyšší ceně produktu) Ziskový motiv Poptávkový motiv

Příčiny změny nabídky Změny cen alternativních výrobků Změny výrobních podmínek Změny cen výrobních komponent (vstupů) Vliv technického pokroku Vliv počasí

Posuny Posuny po křivce nabídky a poptávky pouze cenové faktory! Posuny křivek nabídky a poptávky pouze necenové faktory!

Děkuji za Vaši pozornost. 