BATOLE Růst a vývoj dítěte. Charakteristika. Nejčastější patologie. Výživa u dětí. Poruchy výživy.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
RISKUJ - Mgr. Marie Šimková.
Advertisements

Člověk a vývojová stádia člověka
Občanská výchova ETAPY LIDSKÉHO ŽIVOTA.
VY_32_INOVACE_VkZ.6.06-Vývojové etapy člověka-prezentace
Zásady zdravé výživy a nemoci způsobené nevhodnou stravou
8. měsíc V poloze na zádech je během dne již zcela minimálně, většinou pouze ve spánku. Ze zad se okamžitě přetáčí na břicho, kde se plazí,umí se dostat.
ČASTÁ NEINFEKČNÍ ONEMOCNĚNÍ –
Vývoj člověka - postnatální
Viry.
Těhotenství, dětství a dospívání
Komunikace s dětským pacientem
Psychomotorický vývoj dítěte do jednoho roku
HLAVNÍ OBDOBÍ LIDSKÉHO ŽIVOTA
Anotace: Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Stadia lidského života
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE BATOLECÍ OBDOBÍ
Mgr. Hana Hoberlová, ZŠ Rajhrad
Zpracovala: Erika Vash Jarmila Strachoňová Lenka Russwurmová
SZŠ a VOŠZ Zlín Vývoj dětské hry Zdravotnický asistent, druhý ročník
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Vývojová stádia člověka (porod – starší školní věk) 5. ročník
Poruchy výživy. Pavel Šuranský.
-morbili, measles Ivona Jurčová
Psychomotorický vývoj a jeho poruchy Kurz Pediatrie
Principy výživy kojenců a malých dětí podle doporučeních WHO (2002)
Etapy vývoje člověka - křížovka
RŮST A VÝVOJ DÍTĚTE Mgr. Petra Sedlářová.
BATOLE Růst a vývoj dítěte. Charakteristika. Nejčastější patologie. Výživa u dětí. Poruchy výživy.
Pštros Něco málo o biologii.
„Sami“ si vybíráme cestu zdraví nebo nemoci..
Tento materiál není určen pro jakékoliv další šíření či citování
DĚTI A DOSPĚLÍ JSOU ROZDÍLY Z POHLEDU TOXIKOLOGIE?
Péče o chrup Libuše Špičáková. Péče o chrup Libuše Špičáková.
…a jak Nemoc… jí předcházet Lenka Dvořáková.
Biologie člověka a základy zdravovědy 1 a 2
Zásady zdravé výživy Dagmar Šťastná.
VÝVOJ ŘEČI VY_52_INOVACE_ února 2014
Základní škola a Mateřská škola Libáň, okres Jičín Moderní škola 2010 VY_32_INOVACE_E Péče o nemocné dítě.
DÝCHACÍ SOUSTAVA Životodárný kyslík. Dýchání = respirace Hlavní funkce DS RESPIRACE Význam dýchání PŘÍSUN KYSLÍKU DO KRVE ODVÁDĚNÍ OXIDU UHLIČITÉHO Z.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Milan Urbášek Dostupné z Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA Přáslavice.
Kůže Vypracovala: Nováková Kristýna 8.B. Zdroje:
Zdravé zuby ZŠ a MŠ Kateřinice, okres Vsetín projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ Č. DUMu: VY_32_INOVACE_03_20_Člověk a zdraví Vzdělávací oblast: Člověk a.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Police nad Metují, okres Náchod Autor: Mgr. Radana Marelová Název : VY_32_INOVACE_2A_19_Lidské_tělo Téma:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov ŠABLONA: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Já a můj svět PRO ROČNÍK:
Novorozenecké, kojenecké a batolecí období Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Simona Stránská Název: VY_32_INOVACE_09_B_18_Novorozenecké,
Název školy: Základní škola a Mateřská škola při dětské léčebně, Janské Lázně, Horní promenáda 268 Autor: Mgr. Lucie Hudcová Datum: Název: VY_52_INOVACE_20_PRVOUKA.
Znáš se? Hráč nebo skupina si vyberou oblast a odpoví na otázku. Za správnou odpověď si body připočítají, pokud odpoví špatně, mají šanci další. Vyhrává.
Druhy změn ve vývoji.  Během života nastává mnoho životních změn změn  Změny můžeme rozdělit do čtyř základních skupin základních skupin  Tyto změny.
Člověk Korunování krále v Edinburgu ve Skotsku. Homo sapiens - člověk moudrý pohybuje se vzpřímeně dorozumívá se řečí charakteristická je rozumová inteligence.
Ontogenetický vývoj. cílová skupina: střední školy anotace : charakteristické znaky období adolescence, plné dospělosti, zralosti, středního věku a stáří.
Vývoj osobnosti I. Od prenatálního období po batole Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné.
MLADŠÍ ŠKOLNÍ VĚK Vojtěch Smejkal, Mikuláš Radouš.
Výchova ke zdraví VY_32_INOVACE_12_20_nemoci.
BATOLE.
VY_32_INOVACE_06_Prvouka_10_3. ročník_Běžné nemoci a jejich příznaky
Biologie člověka a základy zdravovědy 1 a 2
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633
Rozvoj řeči u dítěte z hlediska lexikálně-sémantické roviny
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Dublovice, okres Příbram
Základní škola a Mateřská škola Libáň, okres Jičín Moderní škola 2010
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Libhošť 90, příspěvková organizace Autor: Mgr. Monika Hanzelková Reg.číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Vývoj jedince Autor: Mgr. Iva Hirschová
BATOLE Růst a vývoj dítěte. Charakteristika. Nejčastější patologie. Výživa u dětí. Poruchy výživy.
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR:
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
Biologie člověka a základy zdravovědy 1 a 2
Ochrana životního prostředí
Prezentace – výklad učiva
Vývoj dítěte od narození do 6 let
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

BATOLE Růst a vývoj dítěte. Charakteristika. Nejčastější patologie. Výživa u dětí. Poruchy výživy.

Období batolete trvá od 1. do konce 3. roku. Název je odvozen od nejisté, batolivé chůze. Pro toto období je charakteristické: - osamostatňování dítěte v základních životních funkcích - chůze - přijímání potravy - udržování čistoty - řeč - poznávání prostředí, ve kterém žije

Růst a vývoj dítěte Během druhého roku života děti vyrostou průměrně o 11 – 12 cm, za třetí rok o 8 – 9 cm. Mezi 3. – 4. rokem již přecházejí do fáze lineárního růstu s průměrnými ročními přírůstky kolem 6 cm. Hmotnost narůstá o 3 kg za druhý rok a od 2 do 6 let pak zhruba o 2 kg ročně. Tříleté dítě váží v průměru 96 cm a měří 15 kg. Hoši jsou v batolivém a předškolním období průměrně o 1 cm vyšší a o 1/2 kg těžší než dívky. Pro proporcionalitu těla je stále charakteristická relativně velká hlava, dlouhý trup a krátké končetiny

V období batolete se dokončuje prořezávání zubů dočasného chrupu (první dentice). Komplexní dočasný chrup dítěte má 20 zubů. Skládá se z osmi řezáků, čtyř špičáků a osmi stoliček. Neobsahuje zuby třenové. Pohybové schopnosti dítěte: - postupně zvládá chůzi a později i běh, vyleze na židli - seskočí z malé výšky, chodí po schodech (ve 3. roce střídá nohy) - dovede chvilku stát na jedné noze - pije samo z hrnečku a začíná jíst lžičkou, navlékne si ponožku a obuje botu

Kolem jednoho roku užívá dítě tří až pěti slov a zná jejich význam. Ke konci 2. Roku se jeho slovní zásoba rozšiřuje až na dvě stě slov. Naučí se tvořit věty o dvou až třech slovech. Učí se pojmenovávat předměty a dává otázku „Co je to?“. O sobě mluví ve třetí osobě. Ve třech letech zná dítě kolem tisíce slov. Naučí se krátkou básničku. Začíná používat zájmeno „já“.

Pohyb 12 měsíců: Chodí s držením jedné nebo obou rukou, obchází kolem nábytku a to kroky do strany. 18 měsíců: Může se dostat nahoru a dolů po schodech s pomocí ruky nebo přidržování. 2 roky: Snadno běhá. Umí si otevřít dveře. Kope do balonu bez balancování. 3 roky: Umí řídit tříkolku a chodit na špičkách. Používá střídání nohou k chůzi do schodů.

Manipulace (zručnost) 12 měsíců: Úmyslně pouští hračky jednu po druhé na zem a dívá se, jak padají. 18 měsíců: Umí postavit věž ze tří nebo čtyř kostek. Čmárá na papír tužkou nebo pastelkou. 2 roky: Obrací stránky v knize po jedné. Umí postavit věž ze šesti nebo sedmi kostek. 3 roky: Umí kopírovat čárky a kolečka. Také kopíruje most postavený ze tří kostek.

Sociální chování 12 měsíců: Drží od sebe ruce a nohy při oblékání. Rozumí některým jednoduchým povelům. 18 měsíců: Dobře používá lžíci. Naznačuje potřebu jít na toaletu. Používá některá slova. 2 roky: Natahuje si boty a ponožky. Tvoří jednoduché věty. Říká si o jídlo a pití. 3 roky: Rozumí myšlence sdílení. Hraje si s ostatními. Zkouší uklízet. Používá vidličku.

Běžná onemocnění dětského věku Onemocnění z potravin: salmonelóza, průjem, plynatost Ušní: zánět středního ucha, infekce vnějšího zvukovodu Alergie, astma Močové cesty: pomočování, zánět moč. měchýře Dýchací cesty: kašel, nachlazení, rýma, záněty hrtanu, mandlí, nosohltanu, průdušek, zápal plic, zvětšená nosní mandle Oční: ječné zrno, šilhavost, zánět spojivek Kožní: bradavice, ekzémy, lupénka, opar, koutky, vši Infekční: chřipka, plané neštovice, příušnice, spála, spalničky, zarděnky

Výživa batolete Po 1. roce života obohacujeme stravu obilovinami již s lepkem – žito, oves, ječmen, pšenice, ječné kroupy, ovesné vločky, těstoviny z celozrnných obilovin, polévku (méně slanou). V 18. měsíci můžeme nabídnout rybu, nejdříve sladkovodní později mořskou a také maso (raději bio).

Nechutenství Starší kojenec, batole a předškolní a školní děti by měli jíst 5x denně velmi pestrou stravu s dostatkem zeleniny. Děti často pijí značně přeslazené nápoje a stejně přeslazené čaje. Tyto nápoje plné tzv. prázdných kalorií děti zasytí a pak není divu, že dítě nechce obědvat či večeřet. Jídlo musí být chutné a musí vábit i zrak. Nejdůležitější je zásada, že na talíři má být vždy jen tolik jídla, kolik je dítě schopno sníst. Stále v myslích našich maminek přetrvává snaha hodnotit zdravý vývoj dítěte podle váhové křivky. Je to nesmysl!! Podstatně významnějším měřítkem prospívání dítěte je jeho růst!

Zdroje: Dr. Tony Smith – Lidské tělo, Fortuna Print Jitka Machová – Biologie člověka pro učitele, Nakladatelství Karolinum Jar. Kotulán – Zdravotní nauky pro pedagogy, Brno 2005

Děkuji za pozornost Jitka Ventrubová