GEOGRAFICKÁ KARTOGRAFIE

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Počítačová grafika Nám umožňuje:
Advertisements

Počítačová grafika.
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA
Počítačová grafika Nagla Al Samsamová 4.B.
Optické klamy a teorie barevného vidění
Základy počítačové grafiky
Gymnázium, SOŠ a VOŠ Ledeč nad Sázavou I NFORMAČNÍ A KOMUNIKAČNÍ TECHNOLOGIE Ing. Jan Roubíček.
Referát č. 18 Počítačová grafika, prezentace (základní pojmy a principy z oblasti počítačové grafiky, grafické a multimediální formáty, jejich vlastnosti.
Digitální učební materiál
NÁZEV:. VY_32_INOVACE_02 ČÍSLO PROJEKTU:. CZ / /
Digitální učební materiál
registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/
Rozklad světla Vypracoval: Tomáš Cacek a Aleš Křepelka.
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Mgr. Ivana Pechová Mimimum fotografa Mgr. Ivana Pechová
Barva Jak vybrat barvy.
Rozlišujeme dva základní
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Vypracoval: Karel Koudela
Počítačová grafika.
Editace - globální úpravy - tonalita obrazu
Kartogramy jednoduché tematické mapy s dílčími územními celky, do kterých jsou plošným způsobem znázorněna statistická data - reprezentují zásadně relativní.
Prosinec 2008Úprava jasu, světlosti, kontrastu a gamakorekce 1 Úprava jasu, světlosti, kontrastu a gamma korekce PGC3 Vypracoval: Martin Matouš obor S.
TVORBA TÉMATICKÝCH MAP
PERIFERNÍ ZAŘÍZENÍ ZOBRAZOVACÍ JEDNOTKY Ing. Petr Bouchala Střední škola, Havířov-Šumbark, Sýkorova 1/613, příspěvková organizace Tento výukový materiál.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Barva Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Tato prezentace byla vytvořena
Aplikace GIS 2 Tematické vizualizace - základy. Tematická vizualizace Zobrazíme geografické objekty, jevy tak, aby vynikla vlastnost, kterou chceme zkoumat.
Rozklad světla optickým hranolem, barvy
Vliv osvětlení a jasu na člověka
PZORA 1. přednáška.
Teorie barevného vidění
Barevné modely Název školy
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA
Základní pojmy Grafiky
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Aplikovaná počítačová grafika. Způsoby uložení grafické informace Rastr (grid, bitmapa …) Vektor.
Počítačová grafika a CAD 1. Způsoby uložení grafické informace Rastr (grid, bitmapa …) Vektor.
KARTOGRAFICKÁ VIZUALIZACE
Počítačová grafika.
KARTOGRAFICKÁ VIZUALIZACE
Způsoby uložení grafické informace
Světlo a barva Obrazová část. Vjem barvy Digitální fotografie – Světlo Světlo je elektromagnetické záření Šíří se vakuem rychlostí c = 3  10 8 m  s.
Grafické systémy II. Ing. Tomáš Neumann Interní doktorand kat. 340 Vizualizace, tvorba animací.
Implementace moderní "technické" počítačové grafiky do ŠVP s důrazem na tvorbu zpracovaných výstupů, zpracování návrhů dodatků do ŠVP v TV.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Kódování materiálu vy_32_INOVACE_inf3_web16 Označení materiálu web16_barvy.pptx Název školy Gymnázium Kladno Autor.
Počítačová grafika VY_32_INOVACE _GRAF_18.  přidáním barevného odstínu vznikne tmavší barva, tento způsob používají například tiskárny.
Počítačová grafika Rastrová a vektorová grafika Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Růžena Hynková. Dostupné z Metodického.
KARTOGRAFICKÁ VIZUALIZACE PRINCIPY KARTOGRAFICKÉ VIZUALIZACE Řešení grafických konfliktů v mapovém poli Dr. Lucie Friedmannová 2015.
Ivča Lukšová Petra Pichová © 2009
Rastrová grafika Základní termíny – prezentace barev, barevné modely.
KARTOGRAFICKÉ VYJADŘOVACÍ PROSTŘEDKY
KARTOGRAFICKÁ VIZUALIZACE
Počítačová grafika základní pojmy. Počítačová grafika základní pojmy.
Geografická kartografie
Barevné modely Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Jitka Vlčková. Dostupné z Metodického portálu ISSN
Základní pojmy z počítačové grafiky
KARTOGRAFICKÁ VIZUALIZACE
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Barevné modely Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
KARTOGRAFICKÁ VIZUALIZACE
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
KARTOGRAFICKÁ VIZUALIZACE
Barvy v počítačové grafice
Způsoby uložení grafické informace
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Barva VY_32_INOVACE_45_900 Projekt.
Transkript prezentace:

GEOGRAFICKÁ KARTOGRAFIE Kartografická vizualizace a kartografické vyjadřovací prostředky 2014 Dr. Lucie Friedmannová

KARTOGRAFICKÁ VIZUALIZACE Je část kartografie zabývající se studiem a aplikací kartografických vyjadřovacích prostředků Pod pojmem kartografické vyjadřovací prostředky chápeme metody zobrazení informace do mapy v nejširším slova smyslu Kombinací těchto prostředků vzniká kartografický znak (mapový znak, značka) Kartografický znak z grafického hlediska definujeme pomocí jeho optických vlastností (Jacques Bertin, 1973 – optické vlastnosti kartografického znaku)

KARTOGRAFICKÝ ZNAK Je základním stavebním kamenem jazyka mapy. Chápeme ho jako libovolný GRAFICKÝ záznam, který je schopný být nositelem VÝZNAMU. Kartografický znak má funkci OBSAHOVOU a PROSTOROVOU. Tj. ZNAK informuje o OBJEKTU potud, pokud současně znázorňuje jeho POLOHU. Obsahová složka kartografického znaku musí být v souladu s jeho grafickou reprezentací Z abstraktního hlediska se jedná o ROVINNOU GRAFICKOU STRUKTURU.

MAPOVÉ ZNAKY (ZNAČKY) Mapové (smluvené, smluvní) znaky (značky) jsou hlavními kartografickými vyjadřovacími prostředky. Jsou to grafické symboly, jejichž pomocí se na mapách znázorňuje POLOHA, DRUH, KVALITATIVNÍ a KVANTITATIVNÍ charakteristiky objektů a jevů, které tvoří obsah mapy. O mapových znacích můžeme také uvažovat jako o zvláštním druhu písma (kartografická sémiologie – teorie jazyka mapy). Dělíme je na BODOVÉ, LINIOVÉ a PLOŠNÉ.

KARTOGRAFICKÝ (MAPOVÝ)ZNAK

OPTICKÉ VLASTNOSTI KARTOGRAFICKÉHO ZNAKU Má MATERIÁLNÍ povahu, tj. vyznačují se základními optickými vlastnostmi: POLOHA (kvalita) ORIENTACE (kvalita) TVAR (kvalita) VELIKOST (kvantita) BARVA (kvalita) INTENZITA (kvantita) DEZÉN/TEXTURA (kvalita/kvantita)

OPTICKÉ VLASTNOSTI KARTOGRAFICKÉHO ZNAKU: POLOHA, ORIENTACE Je nativní vlastností kartografického znaku. Bez znalosti polohy ztrácí znak kartograficko-geografický význam. Orientace Vyplývá z polohy objektu v realitě. Ne vždy má smysl ji při tvorbě znaku zohledňovat Příklad: vyhlídka – směr pohledu

OPTICKÉ VLASTNOSTI KARTOGRAFICKÉHO ZNAKU: TVAR Jednoznačně kvalitativní charakter Výrazně napomáhá „rozlišení“ Princip VODÍCÍHO ZNAKU

OPTICKÉ VLASTNOSTI KARTOGRAFICKÉHO ZNAKU: VELIKOST Nejčastěji používaná u značek (bodových znaků), Vyjádřuje často MNOŽSTVÍ (počet) Kartodiagramy / lokalizované diagramy Parametr bodových rastrů a šrafur

OPTICKÉ VLASTNOSTI KARTOGRAFICKÉHO ZNAKU: INTENZITA Obvykle je používána jako atribut BARVY Převážně se používá k vyjádření kvantitativních jevů Je prostředek k vytvoření harmonických barevných škál Potlačením intenzity v rámci celé škály lze vytvořit vhodný podklad pro nadstavbové téma

OPTICKÉ VLASTNOSTI KARTOGRAFICKÉHO ZNAKU: TEXTURA Použité v ploše nejvíce snižují čitelnost popisů na mapách Umožňují vícevrstevnost plošné informace Mohou zastoupit barvu Textura ploch x linií x bodů

OPTICKÉ VLASTNOSTI KARTOGRAFICKÉHO ZNAKU: BARVA Zrak - princip vidění – vznik vjemu ZDROJ SVĚTLA POZOROVATEL OBJEKT Zrak je smysl, který umožňuje vnímat světlo Člověk vnímá asi 80% všech informací zrakem Barva je vlastností světla Vjem barvy je událost vznikající mezi zdrojem světla, objektem a pozorovatelem Dojde-li ke změně některého ze tří účastníků procesu, změní se i výsledný vjem=> barva objektu není neměnná (problémy s 3D, shadovaný reliéf)

VÝZNAM BARVY V OBSAHU MAPY Barva má v obsahu specifické postavení – může být jak SAMOSTATNÝM vyjadřovacím prostředkem, tak SOUČÁSTÍ všech vyjadřovacích prostředků ostatních. Použití barev v mapě zvyšuje při stejném optickém zaplnění množství zobrazitelného obsahu. Barva umožňuje snížit počet ostatních použitých vyjadřovacích prostředků = zpřehlednění Barvu charakterizujeme: Tónem (HUE) Jasem či Světlostí (LIGHTNESS, BRIGHTNESS, VALUE) Sytostí (SATURATION)

FYZIKÁLNÍ PODSTATA BAREV Barva vzniká ROZKLADEM bílého světla (Isaac Newton) Barvy jsou definovány vlnovými délkami v rozsahu od 350nm (fialová) do 750nm (červená) Barvy viditelného SPEKTRA jsou obvykle vyjmenovávány v pořadí podle vlnové délky: červená, oranžová, žlutá, zelená, modrá a fialová Čím je vlnová délka KRATŠÍ, tím se barva jeví jako VZDÁLENĚJŠÍ (vjem hloubky) SPEKTRUM viditelných barev lze zobrazit také jako kruh

ADITIVNÍ MÍCHÁNÍ BAREV Složení jednotlivých složek světla zpět dostaneme opět světlo bílé (Young) Aditivní míchání barev(sčítání) Primární barvy: Červená, Zelená, Tmavě modrá RGB model Sekundární barvy: Žlutá, Azurová, Purpurová Světelné barvy

SUBTRAKTIVNÍ MÍCHÁNÍ BAREV Pohlcování a odraz světla - Každé neprůhledné těleso částečně či úplně odráží dopadající světlo Subtraktivní míchání barev (odečítání) Primární barvy: Žlutá, Azurová, Purpurová (CMYK model) CMYK model Sekundární barvy: Červená, Zelená, Modrá Pigmentové barvy

BAREVNÉ PROSTORY Barevný prostor – myšlenková transformace barevného spektra a jeho změn do fyzicky existujícího tělesa True color (pravé barvy) – vyplňují virtuální prostor cca 17 miliony odstínů. Lidské oko rozliší cca 17 tisíc chromatických odstínů a cca 300 odstínů šedi K zobrazení vztahů mezi barvami využíváme kartreziánský třírozměrný prostor v jehož osách jsou buď primární barvy nebo základní charakteristiky barev podle zobrazovaného modelu Barevný model – způsob jak zorganizovat barvy, zobrazit vztahy mezi nimi a jak vymezit odstíny vnímatelné, tisknutelné a zobrazitelné

RGB a CMY / CMYK barevný prostor – jednotková krychle

Modely psychologické a psychofyzikální – HSV, HSL Parametry modelů Hue = tón – změna vlnové délky (vlastní barva) – rozlišujeme barvy pestré (chromatické) a nepestré (achromatické, neutrální) Saturation = nasycení, sytost, intenzita (barvy syté / barvy bledé) Lightnes / Value = jasnost, světlost (barvy jasné / barvy temné), čistota barvy

Parametry barvy - TÓN tón, odstín (hue) vlastnost barevného vjemu charakterizovaná vlnovou délkou, označovaná názvem barvy umístění barvy ve spektrální řadě pestré – chromatické – spektrální barvy nepestré – achromatické – bílá, černá a odstíny šedi

Parametry barvy - SYTOST sytost, čistota (saturation) vlastnost barevného vjemu, který určuje jeho rozdílnost od vjemu nepestré barvy, jež se mu nejvíce podobá je mírou toho, jak mnoho se určitá barva jeví odlišnou od šedé vyjadřuje rozdílnost vjemu barvy chromatické od vjemu barvy achromatické syté x bledé

Parametry barvy - JAS Jas, světlost (Intensity, Value, Lightness) udává relativní čistotu barvy definován jako vlastnost vjemu svítící plochy, která umožňuje, aby vjem barvy byl vyhodnocen stejně jako vjem achromatické barvy v rozsahu od velmi tmavé až do velmi jasné světlé x tmavé

Spektrum RGB, CMY a lidské oko GAMUT – maximální barevný rozsah, který je schopen daný barevný model pojmout CMYK model postrádá jasné, zářivé barvy okraje spektra RGB modelu

Primární a sekundární barvy a jejich doplňky smísením dvou primárních barev vzniká barva sekundární, jejímž doplňkem je ta primární barva, která se na jejím míchání nepodílí. R + B = M komplementární k G B + G = C komplementární k R R + G = Y komplementární k B

Primární a sekundární barvy a jejich doplňky Primární barvy Doplňková barva k barvě sekundární Sekundární barva

Primární a sekundární barvy a jejich doplňky komplementární barvy položené vedle sebe se zvýrazňují každá barva má snahu zabarvovat své okolí komplementární barvou vedle ploch se sytou barvou nesmí být bílá plocha Volit vhodné zabarvení pozadí mapového pole

Barevná plocha zabarvuje své okolí svou barvou doplňkovou Optické klamy: http://cat.rulez.cz/klamy.htm http://web.quick.cz/iveta_kulhava/Opticke-klamy.htm http://www.zajimavosti.ic.cz/opticke-klamy/

Typy barevných schémat Complementary is naturally not the only one of the color schemas we can choose from. There is analogous schema, monochromatic (or sequential) schema and also tertiary (or triad) color schema which all have their uses in cartography or rather in studying geographic data. Combination of sequential and tertiary color schema or complementary and analogous (harmonic) is possible to use when there is necessity to distinguish between kindred phenomena on one side and absolute opposite o the other side. These situations are typical for visualization in crisis management or in environmental studies.

Posun barev common.wikimedia.org www.monetalia.com Everyone, who occasionally has to colorize map knows, how hard it is to harmonize tints. Every areal color schema besides must be set against other map features and shifted in accordance with needs of the rest of features readability. So every help with mixing color schemas is welcome. Bud even when we want to use paintings as color template it is not exactly easy task to extract cartographically applicable color scale. First – we can hardly go to museum every time we need to colorize map. Secondly – even if we could go and on top of that we could, using colorimeter hadn‘t satisfactory results (among others because of uneven surface of painting). On the other side, there are hundreds of good reproductions, a lot of them reachable trough Internet. Truth is, that even the best reproduction can not compare to original. Some paintings are more suitable than others, bud the colors are never exactly the same. Fortunately, cartography is not that ambitious. Color shifts caused by reproduction and digitalization of paintings are not so much troubles as it would seems. The color shift is usually uniform in frame of painting’s color range and thus do not reduce applicability as map color schema. You can see the extent of the color shift for yourself on Monet‘s Impression from two different sources. Claude Monet, Impression, soleil levant, 1872, Oil on canvas, 48 x 63 cm - Musee Marmottan, Paris

Interakce pozadí

MÍCHÁNÍ BAREV BAREVNÉ VZORNÍKY

Teplé a studené barvy

ŠKÁLA Slovo škála původně označovalo řadu tónů (zvukových) uspořádanou způsobem, který byl považován za dokonalý = stupnice Pojem lze vztáhnout na jakoukoli utříděnou barevnou posloupnost Zahrnuje také stupnici sytosti jediné barvy – řadu tónů různé barevné intenzity Termín ŠKÁLA označuje jakoukoli dokonale uspořádanou posloupnost barev nebo tónů

ŠKÁLY S TEPLOTNÍM FAKTOREM Lze je použít všude, kde existuje polarita jevu (teplá x studená, pozitivní x negativní) Žlutá a červená působí zdání blízkosti, modrá a fialová optickou vzdálenost prohlubují – vzdálenější předměty se jeví menší

Různé počty intervalů PŘÍPRAVA MAP PRO VÝSTUP Mapa připravovaná pro výstup na monitor – mezi intervaly jsou větší rozdíly a je jich méně Mapa připravovaná pro tisk – barvy jsou tlumené, rozdíly jsou jemnější

Atlas krajiny SR, MŽP SR, Esprit 2002

PŘÍPRAVA MAP PRO VÝSTUP - BW Mapa připravovaná pro výstup na monitor – mezi intervaly jsou větší rozdíly a je jich méně Mapa připravovaná pro tisk

Písmo a popis obsahu mapy Používá se tam, kde nelze samotnými grafickými znaky bezpečně sdělit informaci o obsahu mapy Je neoddělitelnou součástí popisovaného znaku mapy Umisťujeme ho tak, aby nemohlo dojít k chybné identifikaci U bodových prvků zpravidla zprava U liniových prvků patou písma k linii U plošných prvků dovnitř areálu vodorovně nebo podle delší osy Grafické provedení písma by mělo odpovídat grafickému provedení příslušného znaku Výrazně se podílí na zvýšení grafického zaplnění mapy Je prvkem nadstavbovým (ve skutečnosti se nevyskytuje) Popisem se zabývá TOPONOMASTIKA

Písmo - typografie Typ písma Antikva (nápadný rozdíl v tlouště hlavních a vlasových čar) – Bodoni, Times Medieval (rozdíl není tak výrazný) – Garamond Grotesk (čáry jsou stejně široké, bez stínů a patek) – Helvetika, Arial Egyptenka (grotesk s patkami) – Memphis Akcidenční (ozdobná) – Vivaldi, Dorovar, Vaampiress Velikost písma (systémy Didot, Pica, PostScript) Řez písma (úzké / široké, půltučné, tučné) Sklon písma (stojaté, kurzíva) Forma písma (plné, duté)

Písmo - typografie

KOLIZNÍ SITUACE: BOD/TEXT Podobný vztah jako bod/bod – lokace textu na vztažný bod Vždy odsunujeme text, nikdy značku !

KOLIZNÍ SITUACE: LINIE/TEXT Text přísluší k linii Text nepřísluší k linii (křížení)

KOLIZNÍ SITUACE: PLOCHA/TEXT Text se obvykle klade dovnitř plochy ke které se váže Text může zcela zastupovat plošný prvek Čitelnost je zabezpečována kontrastním lemem

KOLIZNÍ SITUACE: TEXT/TEXT Řešení překrývajících se textů odsunutí natočení