Matematická logika 3.Výroky (výklad) Mgr. Michal Švarc

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PRÁCE A VÝKON STEJNOSMĚRNÉHO PROUDU
Advertisements

Komplexní čísla. Komplexní číslo je uspořádaná dvojice [x, y], kde číslo x představuje reálnou část a číslo y imaginární část. Pokud je reálná část nulová,
Fakulta životního prostředí Katedra informatiky a geoinformatiky
Výrok a jeho negace.
Gymnázium, Broumov, Hradební 218
Funkce.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
II. Řešení úloh v testech Scio z matematiky
Fakulta životního prostředí Katedra informatiky a geoinformatiky
Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ Inovace ve vzdělávání na naší škole Název:Výrok a jeho negace Autor:Mgr. Petr Vanický.
Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Vzdělávací oblast: Základní poznatky z matematiky Číslo materiálu: EU Název: Výrok a jeho negace Autor: Mgr. Ludmila.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Logika: systémový rámec rozvoje oboru v ČR a koncepce logických propedeutik pro mezioborová studia (reg. č. CZ.1.07/2.2.00/ , OPVK)
Číselným oborem rozumíme číselnou množinu, na které jsou definovány bez omezení početní operace sčítání a násobení, tj. číselný obor je vzhledem k těmto.
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_32_INOVACE_08B09 AutorRNDr. Marcela Kepáková Období vytvořeníProsinec.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_763.
Predikátová logika.
Název projektu: Podpora výuky v technických oborech
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Fakulta životního prostředí Katedra informatiky a geoinformatiky
Výroky, negace, logické spojky
Posloupnosti a jejich vlastnosti (3.část)
Analytické myšlení Autor:Jana Buršová. 1. Tři dívky Anna, Bětka a Cilka odebírají jeden z časopisů: Vesmír, Reflex, Mladý svět, každá jeden a jiný než.
PŘÍRODOVĚDA.
URČOVÁNÍ STROMŮ modul – Prostředí školy
Posloupnosti a jejich vlastnosti (2.část)
Základní škola, Ostrava – Poruba, Porubská 831, příspěvková organizace Registrační číslo projektu – CZ.1.07/1.4 00/ Název projektu – BRÁNA JAZYKŮ.
Posloupnosti a jejich vlastnosti (4.část)
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Gymnázium Jiřího Ortena KUTNÁ HORA Předmět: Matematika Tématický celek: Výrazy, rovnice, nerovnice Cílová skupina: 1. ročník (kvinta) gymnázia Oblast podpory:
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
MATEMATIKA Obsah přednášky Funkce. 3. Limita funkce
MATEMATIKA Obsah přednášky. Opakování, motivační příklady Funkce.
ZÁKLADNÍ POJMY VÝROKOVÉ LOGIKY
Vektorové prostory.
Úvod do logiky (presentace 2) Naivní teorie množin, relace a funkce
Komplexní čísla - 1 VY_32_INOVACE_ Motivační úvod.
SHODNOST GEOMETRICKÝCH ÚTVARŮ
Výroková logika.
Čísla Množiny a podmnožiny čísel Přirozená čísla Nula Celá čísla
8. Složené výroky - implikace (výklad)
(řešení pomocí diskriminantu)
Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ / /34
Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ / /34
Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ / /34
Lineární rovnice Druhy řešení.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
MATEMATIKA Obsah přednášky. Opakování, motivační příklady Funkce.
Název projektu: Podpora výuky v technických oborech
Soustava dvou lineárních rovnic se dvěma neznámými
Lineární rovnice Druhy řešení.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Lineární rovnice Druhy řešení.
MATEMATIKA Obsah přednášky. Opakování, motivační příklady Funkce.
Úlohy pro 1. ročník SPŠ ST Panská
CZ.1.07/1.4.00/ Autor Šárka Jurášová Škola
Úlohy pro 1. ročník SPŠ ST Panská
Predikátová logika (1. řádu).
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
DEFINICE FUNKCE Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Podzim v lese a plody. Jehličnaté a listnaté stromy.
Gödelova(y) věta(y).
VÝROKOVÁ LOGIKA Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí Autor: Mgr. Renata Čermáková.
VÝROKOVÁ LOGIKA Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí Autor: Mgr. Renata Čermáková.
Soustava dvou lineárních rovnic se dvěma neznámými
Autor: Olga Kociánová Datum ( období): říjen 2011 Ročník: 4
ANALYTICKÁ GEOMETRIE Analytická geometrie je část geometrie, která v euklidovské geometrii zkoumá geometrické útvary pomocí algebraických a analytických.
Transkript prezentace:

Matematická logika 3.Výroky (výklad) Mgr. Michal Švarc

3. VýrokyVýrok Definice: „Výrokem se rozumí sdělení, u něhož má smysl otázka, zda je, či není pravdivé.“

3. Výroky Příklady výroků A 1 : Úhlopříčky čtverce jsou navzájem kolmé. A 2 : Číslo 7 je sudé. A 3 : Pro všechna reálná čísla a, b platí: (a + b) 2 = a 2 + 2ab + b 2 A 4 : Nejvyšší hora ČR je Sněžka. Které z těchto výroků jsou pravdivé? pravdivý výrok nepravdivý výrok pravdivý výrok

3. Výroky Příklady výpovědí, které nejsou výroky Kolik je hodin? Vypněte počítač a jděte se proběhnout! Ó palmy, přeneste svůj rovník nad Vltavu! a + b = 3 Potkan a sedmikráska jsou čísla nezáporná. Výrokem tedy nejsou otázky, příkazy, básnické obrazy či vyjádření postrádající smysl. Proč vyjádření a + b = 3 není výrokem? Není definováno, co je to a a b, proto nemá smysl ptát se na pravdivost této rovnosti.

3. Výroky Vyzkoušejte se A 1 : Cukrárna na náměstí. A 2 : 2 8 = 256 A 3 : Číslo šest není prvočíslo. A 4 : Orel mořský je savec. A5: Kolik je odmocnina z 36? A6: Nulou nelze dělit. Rozhodněte, zda následující tvrzení jsou výroky? NE ANO NE ANO

3. Výroky Hypotéza (domněnka) Definice: „Hypotézou (domněnkou) nazýváme výrok, u něhož v daném okamžiku nejsme schopni rozhodnout, zda je pravdivý či nepravdivý, ale jistě právě jedna z těchto možností nastává.“

3. Výroky Příklady výroků, které můžeme považovat za hypotézy H 1 : Na Marsu existuje život. H 2 : Lék KN-0025 je účinný proti malárii. H 3 : Obviněný K.L. odcizil 5 miliónů Kč. H 4 : Všichni žáci vzorně vypracují na příští hodinu domácí úkol.

3. VýrokyPoznámka Aby se některá sdělení stala výroky, je třeba je upřesnit (kvantifikovat). Například sdělení „Jehličnaté stromy mají pichlavé jehličí.“ není výrokem, protože třeba u smrku jehličí píchá, ale u modřínu ne. Následující upřesněná sdělení již můžeme považovat za výroky. A 1 : Některé jehličnany mají pichlavé jehličí. A 2 : Žádný jehličnatý strom nemá pichlavé jehličí. A 3 : Všechny jehličnany mají pichlavé jehličí. A 4 : Jedle bělokorá nemá pichlavé jehličí. pravdivý výrok nepravdivý výrok Dokážete určit, které výroky jsou pravdivé? Konec