Prof. Molnár1 Manažerské informační systémy a Internet Prof. Ing. Zdeněk Molnár, CSc.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Stránka 1, © Vema, a. s.. Stránka 2, © Vema, a. s. Podnikové aplikace  Integrovaný podnikový systém (Integrated Business System):  komplex aplikací.
Advertisements

Přednáška č. 3 Normalizace dat, Datová a funkční analýza
Podnikové informační systémy úvod
Veronika Dubská A09B0007P KMA/MAB
1 Počítačové sítě Úvodní přednáška Cíl předmětu –seznámit se s principy datové komunikace –seznámit se s principy distribučních systémů –seznámit se s.
Elektronický obchod. Požadavky na funkčnost aplikace nabídka zboží zboží se může prodávat za různé ceny (akční nabídky, sezónní výprodeje) evidence zákazníků.
13. Koordinace projektů Realizace změn Koordinace projektů
MĚSTSKÝ ROK INFORMATIKY GIS – současnost a budoucnost mapových služeb města Plzně gis.plzen-city.cz Václav Kučera Správa GIS, Správa informačních.
Studie proveditelnosti datového skladu KrÚ Vysočina - zhodnocení
Informační systémy podnikové systémy CRM
SAP Ing. Jiří Šilhán.
Palatinum Excellence Software na řízení firmy. 1.Proč Software Excellence 2.Představení Software Excellence 3.Jak zavést do praxe Obsah Prezentace.
ODPOVĚDNÉ DODAVATELSKO – ODBĚRATELSKÉ VZTAHY? ANO JUDr. Michaela Chaloupková, MBA Členka představenstva a ředitelka Divize nákup, Skupina ČEZ.
PŘÍKLAD * SOUČÁST POMŮCKY
12. OPERATIVNÍ MANAGEMENT
Informační systémy Tomáš Maděra.
Informační strategie. řešíte otázku kde získat konkurenční výhodu hledáte jistotu při realizaci projektů ICT Nejste si jisti ekonomickou efektivností.
Datové schránky ve velké společnosti SharePoint partenrská konference Microsoft Pavel Salava Mainstream technologies,
Ekonomika informačních systémů
Relační databáze.
Strana 1 © Vema, a. s., 7. dubna 2015 Intranetová řešení v PIS DS -Personalis 2005.
Tvorba dokumentů – kritéria Obsah a forma –aktuálnost a správnost informací, variabilní data, –forma adekvátní příjemci, estetika, –účelná struktura, členění.
Manažerské informační systémy Ing. Dagmar Řešetková
Informační systémy TPS,MIS, SIS.
Podnikání na Internetu outsourcing, virtuální firmy Letní semestr 2005 Jana Holá IX.
Marketingové prostředí
Základní principy řešení a využití ERP aplikací
Realizační tým ICZ duben 2005
INTERNETOVÝ OBCHOD S POČÍTAČOVÝMI KOMPONENTY. PŘEDSTAVENÍ SKUPINY Zuzana Malaníková Ondřej Břížek Aleš Pěnkava Jiří Vávra Jaromír Veber.
Na cestě k ASP Jiří Voříšek VŠE - KIT publikováno: červen 2002.
Prof. Molnár1 Podnikové informační systémy Outsourcing IS/IT a ASP Prof. Ing. Zdeněk Molnár, CSc Ústav řízení a ekonomiky podniku
Reporting.
Informační systémy Tomáš Maděra. Historie společnosti LCS International, a.s. založeno 1990 česká firma z aložení dceřiné společnosti na Slovensku.
Přístupnost v praxi aneb jaký smysl mají testy, provedené handicapovanými uživateli Mgr. Radek Pavlíček, RNDr. Hana Bubeníčková, duben 2007.
Internet – služby Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí.
1 14.Postakviziční integrace-jaké kroky se mají učinit po podpisu kupní smlouvy Kateřina Čepeláková, E-72 Šk.rok:2009/2010.
Protálová řešení Příklady reálných nasazení Tomáš Kutěj System Engineer Microsoft.
14. Informace vládnou sv ě tu Úloha ICT p ř i ř ízení podniku rb.
12. Přednáška – Formy elektronického obchodování Ing. Jiří Zmatlík, Ph.D. ČVUT, Fakulta elektrotechnická Katedra ekonomiky, manažerství a humanitních věd.
informační portál MPSV Ing. Petr Hortlík , IT expert
Internet a informace MIS - Manažerské informační systémy Internet a informace Ing. Jan Luhan
Model strategie marketingového mixu
13.přednáška – Elektronické zásobování Ing. Jiří Zmatlík, Ph.D. ČVUT, Fakulta elektrotechnická Katedra ekonomiky, manažerství a humanitních věd.
BSC 1992 Robert S. Kaplan a David P. Norton článek navrhující měření výkonnosti organizací – BSC – Vyrovnaný přehled výsledků kniha The Balanced.
Základy marketingu třetí přednáška Ing. Nina Kudláčková, Ph.D.
Obsah Marketingový mix Marketingový mix obchodníka Nákupní marketing.
MORAVSKÁ VYSOKÁ ŠKOLA OLOMOUC VÁŠ PARTNER PRO BYZNYS INOVACE.
Anotace Materiál je určen pro 2. ročník studijního oboru PROVOZ A EKONOMIKA DOPRAVY, předmětu LOGISTIKA A OBSLUŽNÉ SYSTÉMY. Inovuje výuku použitím multimediálních.
 nejvíce využívaná služba internetu založená na www stránkách  poskytuje virtuální informační prostor, přístupný pomocí prohlížeče  výhodou www stránek.
Personální audit - cesta k efektivitě využívání lidských zdrojů.
Interaktivní mapy. Mapa a Internet Mapy jsou významným zdrojem informací, skrze které lidé vyjadřují své dojmy o místech. Každá mapa je pohledem na.
E-government - moderní podoba veřejné správy v České republice.
PODNIKOVÉ ČINNOSTI Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Alena Hůrková. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Dynamica, a.s. Boris Bělousov Intranet MMHK. 6 přínosů pro pracovníky úřadu Projekt implementace Názory z úřadu Mgr. Denisa Netolická, vedoucí odboru.
Pojmy internetu - test Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblastInternetové technologie, programování Datum vytvoření2013.
Moderní informační systémy - úvod do teorie, druhy IS v cestovním ruchu.
Zahradnická fakulta v Lednici S4U – Seminář o Univerzitním informačním systému 23. – 25. dubna 2008 S 4 U – Seminář o Univerzitním informačním systému.
Seminář k soutěži Parádní web 21. leden 2014 Ing. Kamil Válek tajemník Městského úřadu Uherský Brod.
IS jako nástroj moderního personálního managementu Vít Červinka
Možná podpora na získání ETV certifikátu z OP PIK Ing. Radek Navrátil, září 2016.
as4u advanced system for you
Marketingový plán podniku
Vysoká škola technická a ekonomická
Budování Integrovaného informačního systému Národního památkového ústavu Petr Volfík, NPÚ ÚP
Systém elektronické podpory obchodování (SEPO)
Webové portály LDS/MDS
Sytémová integrace Ing. Jiří Šilhán.
Informační systémy podnikové systémy CRM
Elektronická komunikace při zadávání veřejných zakázek Mgr. Jakub Váňa
Transkript prezentace:

Prof. Molnár1 Manažerské informační systémy a Internet Prof. Ing. Zdeněk Molnár, CSc

Prof. Molnár 2 Technologie internetu je založena na databázové architektuře klient/server komunikačním protokolu TCP/IP (Transmission Control Protocol/Internet Protocol) hypertextových dokumentech hypermediální technologii

Využití technologie internetu v IS podniku Z hlediska technologického se jedná o totální proniknutí technologie webovských prohlížečů/rozhranní do všech aplikací, takže uživatel pracuje v jednotném uživatelském prostředí, které zná z běžného veřejného internetu. To výrazně zvyšuje nejen uživatelskou přívětivost práce s aplikací, ale i její efektivnost. Z hlediska aplikačního se jedná o zcela nové formy komunikace jak mezi pracovníky uvnitř podniku, tak i se všemi jeho obchodnímu partnery. Jsou to především aplikace elektronické pošty, intranetu, workflow a podnikových portálů. Všechny tyto aplikace výrazně zvyšují rychlost, komplexnost a přesnost komunikace a tím i celkovou produktivitu práce. Z hlediska procesního se pak jedná o vznik celé řady nových podnikových procesů i celých nových oblastí podnikání (obchodních modelů) Prof. Molnár 3

„e“ resp. „m“ aplikace e-business (elektronické podnikání) e-commerce (elektronický obchod) e-procurement (elektronický nákup) e-marketing (elektronický marketing) e-banking (elektronické bankovnictví) e-learning (elektronická výuka) e-marketplace (elektronické tržiště) e-outsourcing (elektronické poskytování aplikací IS/IT přes Internet tzv. Application Service Providing Prof. Molnár 4

5 Využití Internetu pro organizaci

Prof. Molnár 6 Integrující ZÁKAZNÍK Interaktivní GlobálníMultimediální Působení Internetu na zákazníka

Prof. Molnár 7 Otázky spojené s využitím Internetu Je možno využít Internet komunikační kanál (Promotion) ? Je možno využít Internet jako distribuční kanál (Place)? Jak ovlivní Internet podobu našich produktů resp. přidá jim hodnotu (Product)? Lze využít Internetu ke snížení výrobních a distribučních nákladů (Price)?

Hodnocení webových stránek Při návrhu by měly být jasně určena cílová skupina (účel webu). Hodnotící hlediska  Viditelnost webu – návštěvnost webu, SEO -optimalizace pro vyhledávače  Přístupnost webu – umožnění přístupu co nejširšímu spektru lidí  Použitelnost webu – srozumitelnost, přehlednost, snadná ovladatelnost, užitečnost  Informační hodnota – aktuálnost, bohatost, zajímavý obsah, forma sdělení  Kreativita a grafický design – vzhled, účelnost grafiky, čitelnost 8 Prof. Molnár

Viditelnost webu je výsledkem tzv. SEO (Search Engine Optimization) počet zpětných odkazů (backlink). K tomu je možné použít nástroj „Backlink Check Tool“ umístěný na popularita webových stránek lze zjistit například pomocí nástroje „Link popularity check“ dostupného z výběr domény a struktura URL. Uživatelé i vyhledávače jednoznačně ocení URL typu před 9 Prof. Molnár

Přístupnost webu Sluchově či pohybově postižení, uživatelé se zobrazovacími problémy či poruchami učení a soustředění a roboti Textová alternativa pro netextové prvky dostatečně kontrastní barvu popředí a pozadí na stránce (je možné měřit pomocí metodiky, která je dostupná na contrast nebo pomocí contrasthttp:// rychle blikající objekty.. jednoduchý a srozumitelný jazyk.. smysluplný název každé stránky, vystihující její obsah. konsistentní navigace Každá www stránka by měla odkazovat na svojí nadřazenou a úvodní stránku Odkazy na stránkách by měly být od odlišeny ostatního textu nejen barvou, ale i např. podtržením. Odkazy, které nevedou na www stránku, tj.odkazy na různé soubory by měly být umístěny v sekci „Ke stažení“ 10 Prof. Molnár

Použitelnost webu Integrovaný interní vyhledávač Rychlost stránek. Možnost tisku. Sémantický kód, který umožňují vyhledávačům rozeznat smysl textu (se sémantickými značkami pracují i hlasové čtečky, které interpretují stránky nevidomým) Každá stránka by měla mít svůj titulek. Nadpisy, které charakterizují část textu, která za nimi následuje a udávají jeho strukturu. 11 Prof. Molnár

Informační hodnota Informace o společnosti. Kontaktní údaje Informace o produktech/službách. Aktuality a tiskové zprávy. Informace o volných místech a kariéra. Vícejazyčné verze prezentace, Online sledování objednávek.. Informace navíc, které mohou být zákazníkovi přínosem. 12 Prof. Molnár

Kreativita a grafický design První dojem. Kreativita grafiky. Grafika stránky by neměla být pro uživatele příliš nudná, zároveň však nesmí znesnadňovat navigaci webu a snižovat čitelnost textu. Měla by být oku lahodná a příjemná, Konzistence grafiky napříč webem. Čitelnost obsahových prvků  dobrá čitelnost písma,  kontrast vůči podkladu)  délka řádku.  mezery mezi řádky  mezery mezi jednotlivými písmeny  řezy a zvýraznění písma 13 Prof. Molnár

14 Tvorba prezentace je záležitostí týmovou

Prof. Molnár 15 umožňuje integraci všech typů medií (text, video, audio) dává jednotný přístup ke všem datovým zdrojům v podniku umožňuje snadný přístup k informačním zdrojům Internetu umožňuje snadnou interní i externí komunikaci je snadno integrovatelný se starou informační infrastrukturou je jednoduchý na administraci a při tom je bezpečný je lehce rozšiřitelný a škálovatelný Intranet

Prof. Molnár 16 Intranetový server Internetový server pošta knihovna řízení zakázky zásobování finanční zprávy Vnější svět Internetu Integrace podnikových aplikací

Prof. Molnár 17 Při výstavbě intranetu musí být vyřešeny následující úkoly Úkol informační – určuje typ informací, včetně rozsahu, jež mají být presentovány prostřednictvím intranetu. Tato data by měla být strukturována dle požadavků jednotlivých uživatelských skupin. Úkol technologický – spočívá ve výběru technologií a prostředků šíření informací. Dále řeší navržené struktury informačního toku, včetně jeho pravidelné aktualizace. Celý systém i jeho datová základna by měla být řádně zabezpečena. Jedná se o ochranu proti manipulování s daty, jejich nekontrolovatelnému šíření a o ochranu proti nepovolenému přístupu. Úkol organizační – stanovuje pravidla přístupů k strukturovaným datům na základě přesně definovaných skupin jednotlivých uživatelů. Vymezuje kompetence a odpovědnost správce intranetu a pracovníků, kteří data aktualizují tzn. vkládají, upravují a odstraňují. Dále je velmi důležité řešení systému vzdělávání a školení.

Prof. Molnár 18 Integrují IS dodavatele a odběratele v prostředí webu Skladová evidence IS dodavatele Mám doplnit zásoby? Katalog produktů Podnikový IS IS odběratele Objednávám dodávku! Otevřené portály pro „samoobslužné“ aplikace

Prof. Molnár 19 Kategorie podnikání na internetu B2C - podnik provádí marketing a případný prodej zaměřený na koncového zákazníka C2B - internetový zprostředkovatel koncentruje poptávku zákazníků včetně poptávané ceny a díky své velikosti může získat od dodavatelů množstevní slevy C2C - zprostředkovatel zajistí komunikaci mezi jednotlivci - jedná se o různé inzertní služby a internetové aukce B2B - podnik komunikuje/obchoduje s jinými podniky. Do této oblasti patří elektronický nákup, elektronická tržiště a některé další aplikace dodavatelsko.odběratelského řetězce.

Prof. Molnár 20 Internetová tržiště a internetové aukce Na internetových tržištích se soustřeďují obchodní příležitosti nejen z ČR, ale i z celého světa. Např. ABC Českého Hospodářství Rozdělujeme je na: Vertikální trhy: agregují poptávku a nabídku produktů firem stejného odvětví (chemické, metalurgické, stavební, elektrotechnické a pod.) Horizontální trhy: agregují stejnou funkci firem různých odvětví. (personalistika, informatika, finance a pod.) Internetové aukce jsou internetové stránky, kde je možno kupovat a nabízet cokoliv. Na českém internetu je velké množství internetových aukcí, jejichž přehled je např. na

StavebnictvíStavebnictví (1175) Prof. Molnár 21

Zadání č. 3 pro web audit a) Zvolte si dvě malé a střední stavební firmy a porovnejte jejich webové stránky webové stránky podle těchto hledisek:  účelnost (vzhledem k cílovému zaměření webu, pro koho je web určen?)  viditelnost webu  přístupnost webu  použitelnost webu  informační hodnota  kreativita a grafický design b) Vyhledejte stavební firmu s „nejhorší „ webovou presentací c) Připravte presentaci všech tří webových stránek s výkladem d) Příklad použití internetového tržiště pro stavební firmu Prof. Molnár 22

Internetové tržiště (zadání č. 3 pokračování)  vytvořte si fiktivní stavbu (může ale být i reálná), tuto stavbu stručně charakterizujte z hlediska specifické potřeby prací/služeb a materiálů  pro tuto stavbu vyhledejte na serveru ABC Českého Hospodářství nejvhodnější firmu/y pro dodávku určeného druhu prací/služeb/materiálu a svojí volbu zdůvodněte.  Výsledek formou písemné zprávy zašlete na adresu Prof. Molnár 23