SCO2005, Brno 25.-26.5.2005 Pohled na sdílitelné vzdělávací objekty z hlediska tvůrce vzdělávacího programu Libor Koníček Erika Mechlová Přírodovědecká.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Ústav distančního vzdělávání OPF SU Karviná
Advertisements

CLIL Content and Language Integrated Learning
Environmentální výchova pro základní školu
Obecná východiska, zdroje ►Mezinárodní soustavy kvalifikací ►Národní soustava kvalifikací pro terciární sféru ►Projekt Q-RAM/ Národní kvalifikační rámec.
Virtuální lektor? Miroslava Dvořáková Jiří Votava.
KLÍČOVÉ KOMPETENCE Soubor vědomostí, dovedností, schopností, postojů a hodnot Kompetence potřebuje každý jedinec pro své osobní naplnění a rozvoj, pro.
SPECIFIKA VÝUKY POČÍTAČOVÝCH KURZŮ UNIVERZITY TŘETÍHO VĚKU Michal Vojkůvka.
YOUTHPASS (Pas mládeže) externí spolupracovníci ČNA.
Jako příklad uznávání neformálního vzdělávání Ing. Petra Nakládalová, ČNA Mládež YOUTHPASS.
Využití programu Learning Space při přípravě výukové jednotky pro distanční vzdělávání Kateřina Kostolányová.
Opakování učiva pro 7. ročník
YOUTHPASS (Pas mládeže) Akce 2 – Evropská dobrovolná služba (pro Vysílající a Hostitelské organizace)
KLÍČOVÉ KOMPETENCE Lucie Hučínová Výzkumný ústav pedagogický v Praze
YOUTHPASS Pas mládeže Akce 2 – Evropská dobrovolná služba (pro dobrovolníky)
YOUTHPASS Akce 1.1 – Výměny mládeže (organizátorům)
Projekty mobilit programu Leonardo da Vinci 2002 ___________________ PhDr. Helena Úlovcová
* Slouží pro vytváření a úpravu textových dokumentů. * Dnešní pokročilé textové procesory umožňují do dokumentu vkládat kromě textu i obrázky, videa,
Klíčové kompetence Komentovaný přehled v IKT pro 2.st. ZŠ Vladimír Klír.
Centrum distančního vzdělávání Univerzity Palackého v Olomouci nabízí distanční kurz s e-learningovou podporou DISTANČNÍ MINIMUM.
E-learningový kurz e-learningu OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Další vzdělávání pracovníků škol GP – oblast podpory 1.3 CZ1.07/1.3.05/ Vysoká.
PAS MLÁDEŽE Akce 1.1 – Výměny mládeže (organizátorům)
(komentovaný přehled)
E-LEARNINGOVÉ VZDĚLÁVÁNÍ TVŮRCŮ A UŽIVATELŮ JEDNOTNÉHO ZADÁNÍ.
Opakování učiva pro 8. ročník
Klíčové kompetence, výchovné a vzdělávací strategie Náměty a zkušenosti, jak pracovat s KK a VVS.
E-learningový kurz e-learningu OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Další vzdělávání pracovníků škol GP – oblast podpory 1.3 CZ1.07/1.3.05/ Vysoká.
Vzdělávání na Univerzitách třetího věku v ČR Zlín, 26. –
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Tomáš Sýkora GOPAS, a.s. Úskalí e-learningu Tomáš Sýkora GOPAS, a.s.
Veškerá data v počítači jsou uložena jako soubory.
Referát č.8 Daniela Venusová.
Průřezová témata klíčových kompetencí
C8 – hodnocení kvality výsledků VaV Osnova kurzu C8 – hodnocení kvality výsledků VaV Jana Hančlová Ekonomická fakulta VŠB-Technická univerzita Ostrava.
Ostravice Možnosti mobilních technologií při řešení projektů a v organizaci času Mgr. Rostislav Fojtík Ostravice
Pohled pedagoga běžné základní školy na podporu komunikativních kompetencí žáků s narušenou komunikační schopností PhDr. Veronika Girglová Katedra speciální.
Analýza nabídky bakalářských studijních programů ICV v rámci pedagogického vzdělávání Ing. Lenka Danielová, Ph.D., Mgr. Dita Janderková, Ph.D., Doc. PhDr.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
METODICKÝ SEMINÁŘ ETWINNING. eTwinning eTwinning Partnerství škol v Evropě Projekty spolupráce na dálku Komunita evropský škol.
Publikování prostorových dat na Internetu (prezentace pro VLE Dílna) Ing. Jan Růžička Institut geoinformatiky VŠB-TU Ostrava, HGF tř. 17.listopadu
RVP ZV a tvorba ŠVP Jak dojít k cíli : zpracovat efektivní
Rámcové a školní vzdělávací programy
PAS MLÁDEŽE Youthpass Akce 2 – Evropská dobrovolná služba (pro mentory)
Modul č. 2: Tutor DiV Kurz: Distanční minimum (kód skupiny DMPRA0509) Tutor: Mgr. Monika Všetulová Olomouc,
Úlohy pro rozvoj přírodovědné gramotnosti
MU Brno Od Memoranda k Helsinskému komuniké Moravská zemská knihovna Mgr. Jana Nejezchlebová.
Inovace bakalářského studijního oboru Regenerace a výživa ve sportu Možnosti e-learningových nástrojů.
Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách: posílení profesních kompetencí absolventů Opera č ní program Rozvoj lidských zdroj ů Evropský sociální fond.
E-learningový kurz e-learningu OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Další vzdělávání pracovníků škol GP – oblast podpory 1.3 CZ1.07/1.3.05/ Vysoká.
Vzdělávací informatika. oblast výzkumu reprezentující konvergenci aspektů informační vědy, informatiky, pedagogiky a technologie vzdělávacích systémů.
© Radek Maca1 SCO 2005, Radek Maca odbor 55 - SIPVZ SIPVZ a nový školský zákon.
E-learning z druhé strany: pohled studentů Jiří Zounek Ústav pedagogických věd FF MU A. Nováka Brno
Základní problémy realizace eLearningového systému Roman Malo Ústav informatiky PEF MZLU v Brně.
DIDAKTIKA FYZIKY I. 7 Fyzikální učebnice
ELearning na počátku nového tisíciletí a pět let poté Miloslava Černá Petra Poulová.
Kurz pro studenty oboru Informační studia a knihovnictví Úvodní hodina Tereza Balabánová Martin Krčál Brno, FF MU,
DIDAKTIKA FYZIKY I. 8 ICT ve Fy Josef Trna PdF MU©2009.
Informatika Soubory a složky
Mgr. Katarína Nemčíková, VÚP Praha Změny v kurikulárních dokumentech základního vzdělávání.
Petr SUCHÁČEK, Gabriela ŠTEFANOVÁ. * Teoretická část  Instituce a ICT  Učitelé a ICT  Studenti a ICT * Empirická část  Dotazníkové šetření mezi spolužáky.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Oblast podpory 1.1 – Zvyšování kvality ve vzdělávání.
Autor: Linda Dufková Vedoucí práce: PhDr. Pavla Kovářová, Ph. D.
Textový Editor.
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Informační gramotnost
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Základní škola a Mateřská škola Libáň, okres Jičín Moderní škola 2010
Opakování učiva pro 7. ročník
Tvorba a zveřejňování e-publikací na Masarykově univerzitě
NOVÉ FORMY VÝUKY VE ŠKOLÁCH JMK
MOŽNOSTI PORTÁLU KNIHOVNY.CZ NEJEN PRO KNIHOVNÍKY
Transkript prezentace:

SCO2005, Brno Pohled na sdílitelné vzdělávací objekty z hlediska tvůrce vzdělávacího programu Libor Koníček Erika Mechlová Přírodovědecká fakulta Ostravská univerzita

SCO2005, Brno Obsah 1.Ú vod 2.Význam sdílitelných vzdělávacích objektů pro tvůrce programu 3.Komponenty SCORMu 4.Konstruktivismus ve vzdělávání a SCORM 5.Úložiště sdílitelných vzdělávacích objektů a metadata 6.Studující jako uživatelé sdílitelných vzdělávacích objektů 7.Průzkum u studentů 8.Závěry

SCO2005, Brno Úvod Mnoho LMS Tvůrce programu - využití –vytvořených digitálních objektů –digitálních objektů v databázích – knihovny objektů, veřejné portály Kvalita zdroje digitálního objektu versus recenzovaná knižní publikace Standardizace digitálních objektů –Iniciativa ADL - Advanced Distributed Learning –Vytvořila SCORM – Sharable Content Object Reference Model –PŘEDEVŠÍM PRO VZDĚLÁVÁNÍ PODPOROVANÉ WEBOVÝMI TECHNOLOGIEMI Použití standardizovaného e-learningového obsahu objektu pro různé LMS, LCMS –při tvorbě –při užití –při znovupoužití

SCO2005, Brno Význam sdílitelných vzdělávacích objektů pro tvůrce programu Vlastnosti SCORMu Přístupnost – schopnost vyhledat a zpřístupnit vzdělávací jednotky (assets) na vzdáleném místě, distribuovat na jiná místa určení Interoperabilita – schopnost používat vzdělávací jednotky vyvinuté na jednom místě určitým souborem autorských nástrojů nebo na určitých platformách na jiném místě jinými softwarovými nástroji nebo na jiných platformách Životnost – schopnost vzdělávacího prvku odolávat technologickým změnám beze změny jejich návrhu, konfigurace nebo programu Znovupoužitelnost – umožňuje flexibilní využití vzdělávacích prvků ve více aplikacích a v různých souvislostech Cenová efektivnost – snížení nákladů na výuku redukcí financí a času

SCO2005, Brno Komponenty SCORMu Model obsahu SCORMu – rámec pro popis těchto komponent : Vzdělávací jednotky (Assets) – distribuce prostřednictvím webu –text –obrázek –zvuk –media –webová stránka Sdílitelné obsahové objekty (Sharable Content Objects) – prezentace pomocí LMS a rozpoznání prostřednictvím LMS –jeden druh vzdělávacích jednotek –systém různých druhů vzdělávacích objektů Sdružení obsahu (Content Agregation) – organizace –vzdělávacích jednotek –sdílitelných obsahových objektů do komplexní vzdělávací jednotky – lekce, kurz

SCO2005, Brno Konstruktivismus ve vzdělávání a SCORM Konstruktivismus – teorie jak se lidé učí Lidé konstruují –své vlastní porozumění a –následně vědomosti o světě prostřednictvím –zkoušení věcí a –vlastním přemýšlením o těchto zkušenostech

SCO2005, Brno Konstruktivismus ve vzdělávání a SCORM Nová věc, informace –Porovnání s našimi představami a zážitky Změníme ve svém myšlení svůj názor Bezvýznamné pro nás, vypustíme z myšlení Aktivní tvůrci vědomostí –Kladení otázek –Zkoumání –Hodnocení toho, co již víme

SCO2005, Brno Konstruktivismus ve vzdělávání a SCORM Vědecký pracovník –Kladení otázek –Řešení problémů Studující v rámci vytvořeného e -learningového programu –Naučit se takto pracovat otázky, problémy v programu otázky a problémy, které si klade sám

SCO2005, Brno Konstruktivismus ve vzdělávání a SCORM Tvořený vzdělávací program –Studující by měl pochopit smysl informace v programu –Studující by měl sám najít informaci – učení založené na hledání informací Problémy a otázky – vhodné objekty Podpora správného pochopení – vhodné objekty

SCO2005, Brno Konstruktivismus ve vzdělávání a SCORM Podpora správného pochopení Vzdělávací jednotky SCORMu –Text –Tabulka –Graf –Obrázek –Animace –Simulace –Videosekvence –Zvuk –Webová stránka –Další informace –Zpětnovazební test

SCO2005, Brno Konstruktivismus ve vzdělávání a SCORM Pochopení nové informace studujícím –Možnost diskuse o nové informaci v LMS Řešení problému z praxe v malé skupině – kooperativní učení Řešení složitějšího problému z praxe v malé skupině – formou projektu Různé vzdělanostní úrovně společnosti –Národní tradice –Tradice ve vzdělávání –Možnost zakoupení vzdělávacích programů ze zahraničí –Vlastní tvorba vzdělávacích programů Vyšší efektivnost programů v mateřském jazyce

SCO2005, Brno Konstruktivismus ve vzdělávání a SCORM Co bude tvůrce vzdělávacího programu založeného na konstruktivismu potřebovat z knihoven sdílitelných vzdělávacích objektů? Vzdělávací jednotky (Assets) – nejjednodušší prvky – interaktivnost – možnost změn objektů –Text (txt, doc, rtf, sxg,…, pdf…) –Tabulka (xls, doc, sxc, …) –Graf (xls, sxg,…, gif…) –Obrázek (cdr, wmf, …, gif, jpg,…) –Animace (avi,..., swf.. –Simulace (exe,…,fam,…) –Videosekvence (avi, wmv, mpeg, mpg,…,CD, VCD, SVCD, DVD…) –Zvuk (wav, mp3, ogg,…) –Webová stránka (html, php,…) –Další informace (cfg, zdrojové soubory,…) –Zpětnovazební test – pouze pro studujícího, nezapočítávat do hodnocení

SCO2005, Brno Konstruktivismus ve vzdělávání a SCORM Sdílitelné obsahové objekty (Sharable Content Objects) –Animace nebo simulace doplněná textem nebo zvukem Sdružení obsahu (Content Agregation) –Celé lekce –Celé kurzy – pro inspiraci při zájmu kurz koupit

SCO2005, Brno Úložiště sdílitelných vzdělávacích objektů a metadata Předpoklad - recenzování objektů Metadata – obor, podobor, typ vzdělávací jednotky, cílová skupina, klíčová slova, autor, recenzenti, anotace - diskuse Knihovny vzdělávacích objektů, portály –CELEBRATE - portál –DILLEO 2 – knihovna vzdělávacích objektů

SCO2005, Brno Studující jako uživatelé úložiště sdílitelných vzdělávacích objektů Referáty a projekty –Word, PowerPoint –Zdroje a hodnocení zdroje 5 až 6 zdrojů Studující – potenciální uživatelé vzdělávacích objektů Různé zdroje – různé informace

SCO2005, Brno Průzkum u studentů Dotazník - 26 studentů Studenti dávají přednost: a) knižním a časopiseckým 44 % b) internetu 56 % respondentů - studenti nižších ročníků - knižní a časopisecké zdroje Mezi konkrétními zdroji se nejčastěji objevují: fyzweb atd. Způsoby vyhledávání a) kontextové 51 % b) fulltextové 49 % - starší studenti fulltextové vyhledávání Ověřování kvality informačních zdrojů - neověřují kvalitu, - porovnávají obsah různých zdrojů

SCO2005, Brno Průzkum u studentů Forma dat, která studentům vyhovuje v % Forma dat, kterou studenti používají v referátech v % Stručná hesla1914 Souvislý text2640 Rozsáhlé publikace (40 str an ) 97 Schémata128 Grafy88 Obrázky a fotografie1820 Video83

SCO2005, Brno Závěry Lisabonské cíle vzdělávání v evropském a národním kontextu Rozvíjet klíčové kompetence ve společnosti založené na znalostech Kompetence – dispozice absolventa k jednání – výstupní charakteristika absolventa, kterou v různé míře disponuje

SCO2005, Brno Závěry Klíčové kompetence přenosný a univerzálně použitelný soubor vědomostí, dovedností a postojů, které potřebuje každý jedinec pro své osobní naplnění a rozvoj, pro zapojení se do společnosti a úspěšnou zaměstnatelnost. Komunikace v mateřském jazyce Komunikace v cizím jazyce Matematická gramotnost a kompetence v oblasti věd a techniky Kompetence v oblasti informačních a komunikačních technologií Kompetence k učení (learning to learn) Interpersonální sociální a občanská kompetence Podnikatelské dovednosti (entrepreneurship) Kulturní rozhled (cultural awareness)

SCO2005, Brno Závěry Úložiště sdílitelných vzdělávacích objektů Recenzované objekty Pedagogická metadata Využívání –Tvůrci vzdělávacích programů –Studující – prezenčně, distančně

SCO2005, Brno Děkujeme za pozornost!