Kreslíme vektorovou grafiku (1) v programu Zoner Callisto Mgr. Jaroslav Zavadil, Gymnázium Šternberk Kreslíme vektorovou grafiku (1) v programu Zoner Callisto Úvod Objekty Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Princip práce ve vektorovém grafickém editoru Práce s vektorovými obrázky se od práce s rastrovou grafikou velice liší: principem: použitím: Obrázek v podstatě skládáme z jednotlivých jednoduchých tvarů - obdélníků, čtverců, křivek, úseček, textu atd. Výsledkem může být velmi složitý dokument, který je vytvořen jako skládačka z jednotlivých dílků. Jeho tvorba je náročná na trpělivost, ale výsledkem je obrázek, který můžeme libovolně zvětšovat či zmenšovat bez ztráty kvality. Není uložen v paměti počítače jako jednotlivé body, ale jako rovnice křivek. Nelze použít pro digitální fotografie. Vektorové editory se velmi často používají pro návrh a tvorbu drobných dokumentů - letáků, vizitek, plakátů, titulních stránek časopisů atd.
Jak je vytvořena vektorová kresba, vidíte na ukázce:
Příklady programů, které můžeme použít: Corel Draw Adobe Illustrator Inkscape Open Office Draw Zoner Callisto - český program za výhodnou cenu. Ukázky v následujícím textu budou z tohoto programu.
Okno vektorového programu (zde jako příklad program Zoner Callisto)
Základní tvary, základní objekty Na základním panelu nástrojů si vybereme objekt, který chceme nakreslit. Myší vymezíme jeho velikost a polohu. Tuto polohu můžeme měnit, stejně jako pořadí objektů. S vloženými objekty můžeme manipulovat: otáčet je, měnit jejich tvar. Stiskneme nástroj pro výběr objektů (bílá šipka) a poté klikneme na objekt. Poznámka: Zajímavé je použití kláves Shift a Ctrl. Pokud přidržíme při kreslení klávesu Shift, kreslíme objekt ze středu, při stisku Ctrl kreslíme pravidelné objekty.
Praktické cvičení Zkuste vložit do dokumentu objekty a procvičte si úpravu jejich velikosti a tvaru. Příště: Úpravy jednoduchých objektů Použité obrázky: autor materiálu.